Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:40

Het loopt nog niet heel hard met de vacatures hier. Ik zag wel hele gave vacatures voor Docent Dier maar ik moet mijn opleiding eerst af kunnen maken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:56

In het SBO in Friesland nog steeds aanhoudende groei. Van 5 groepen zijn we nu naar 7 groepen gegaan. Best shocking dat er krimp is in regulier en groei op SBO gericht op leer-en gedragsproblemen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:14

Stoelendans elk jaar in het onderwijs rond deze tijd.
“Nieuwe” ontwikkeling: geen contract verlengen, de wacht aanzeggen en dan toch terug kunnen komen met een paar uurtjes ‘vast’ aangevuld met tijdelijke contracten |(
Betreft veel van mijn oude studiegenoten. ‘Mijn’ school deed dat ook, ik heb bedankt voor de ‘eer’.
Pfff... je zal maar starter of alleenverdiener zijn :(

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:33

Ja en dan zet je de tv aan en wordt er gesproken over een lerarentekort.
Best begrijpelijk. Ik ken collega's die echt al jaren van school naar school zwerven.
Elke twee jaar worden ze eruit gestuurd, omdat er geen vaste contracten worden aangeboden.
Is dan toch ook logisch dat veel docenten na een aantal jaar dan een ander beroepsveld kiezen waar wel vastigheid wordt aangeboden en de lonen hoger liggen?
Ik begrijp echt niet dat ze dit 'probleem' niet aanpakken.

Ik heb overigens ook collega's die dan een half jaar eruit gaan, na een half jaar weer terug komen en dit proces na twee jaar weer herhalen.
Ik vind dit echt denigrerend overkomen. Alsof je niets waard bent!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:37

Ik herken dat totaal niet. Als je functioneert krijg je een vast contract. Is dat in PO anders dan?
Overigens geen last meer van want ik ben er sowieso uit. Ben er nog steeda blij mee!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:40

Ik werk in het voorgezet onderwijs en dit is wat ik mee maak in mijn direct omgeving.
Iedereen op de vestiging waar ik werk met een tijdelijke aanstelling heeft geen verlening gekregen. Ongeacht of je goed functioneert of niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:41

Bizar >;)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:45

Ja, ze hebben binnen de onderwijsgroep veel personeel met een vast contract en zijn bang dat in de toekomst de leerlingenaantallen terug gaan lopen. (op onze vestiging dit jaar zelfs groei)
Ze willen zich daarom niet binden aan vast personeel, alles wordt op een flexibele schil gegooid.
Niet erg motiverend, bij binnenkomst weet je al dat je niet langer dan één of twee jaar kunt blijven.
Ik ben dus al blij met mijn twee jaar en ben nu druk aan het solliciteren voor iets anders.
Maar ik maak mij geen zorgen, ga uit van mijn eigen kracht en zie wel waar het schip strand. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:54

Hier zie ik precies hetzelfde als wat Daphne ziet.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:17

Hier ook hetzelfde, ze roepen nu al minimaal 5 jaar dat we voorzichtig moeten zijn met vaste aanstellingen vanwege bevolkingskrimp in de regio. Daardoor zijn er al meerdere goede docenten weer vertrokken na 1 of 2 jaar om weer vervangen te worden door de volgende tijdelijke. In de tussentijd valt wel elk jaar het leerlingenaantal toch weer hoger uit dan verwacht 8)7
Gelukkig kan ik het van de zijlijn bekijken omdat ik gelukkig nog wel een vaste aanstelling heb, maar ik besef me goed hoeveel geluk ik daarmee heb

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:00

Ja, dat is toch een bijzondere situatie of niet.
Ik begrijp de angst voor vaste contracten niet zo goed.
Op de school waar ik nu werk zijn veel oudere collega's, waardoor de school vergrijst.
Dat is voor de leerlingen en school echt niet goed...
Als je het hier dan met de directie over hebt herkennen ze dit allemaal, maar kunnen ze er niet naar handelen.
Echt onbegrijpelijk in mijn ogen.
Waarom gaat het altijd om geld en niet om kwaliteit?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:03

Dat begrijp ik ook niet en ik kan me daar echt boos om maken. Ik heb op meerdere scholen gewerkt en het gaat altijd om de cijfers, resultaten, de bolletjes van de onderwijsinspectie, nooit om het individuele kind zelf. Ik vind dat vreselijk.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:04

Ik denk dat het in het PO heel anders is dan in het VO. In het PO hier in omgeving Rotterdam kan je gelijk al in het eerste jaar een vast contract krijgen of nemen je meteen al aan met een vast contract. Dat vind ik heel kwalijk want dit kan echt ten koste gaan van de kwaliteit. Zelf ik ook al binnen een jaar een aanbod voor een vast contract gekregen maar dit heb in afgeslagen omdat ik nog niet vast in dienst wil.

Wel mag ik er volgend jaar weer werken en starten met een vaste klas. Met de luxe dat ik een week eerder vakantie krijg en een week later mag beginnen omdat ik in Italie ga werken deze zomer.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:09

Goof schreef:
Dat begrijp ik ook niet en ik kan me daar echt boos om maken. Ik heb op meerdere scholen gewerkt en het gaat altijd om de cijfers, resultaten, de bolletjes van de onderwijsinspectie, nooit om het individuele kind zelf. Ik vind dat vreselijk.

Ja, dat is toch onbegrijpelijk. En wat ik dan vooral verschrikkelijk vind is het feit dat je elke week wel een onderwijsvernieuwing om je oren geslingerd krijgt.
Je blijven ontwikkelen en vernieuwen vind ik helemaal goed, maar vaak zijn deze vernieuwingen vanuit de overheid opgelegd en daarvan vraag ik mij sterk af of ze enig idee hebben wat er gebeurt in het onderwijs.
Nwktje schreef:
Ik denk dat het in het PO heel anders is dan in het VO. In het PO hier in omgeving Rotterdam kan je gelijk al in het eerste jaar een vast contract krijgen of nemen je meteen al aan met een vast contract. Dat vind ik heel kwalijk want dit kan echt ten koste gaan van de kwaliteit. Zelf ik ook al binnen een jaar een aanbod voor een vast contract gekregen maar dit heb in afgeslagen omdat ik nog niet vast in dienst wil.

Wel mag ik er volgend jaar weer werken en starten met een vaste klas. Met de luxe dat ik een week eerder vakantie krijg en een week later mag beginnen omdat ik in Italie ga werken deze zomer.

Wat fijn dat dit mogelijk is! Wat ga je voor werk doen in Italië?

Ik begrijp best de balans tussen vraag en aanbod en dat zo iets ten koste gaat van de kwaliteit. Het is alleen opmerkelijk dat de verschillen in een klein land als Nederland zo groot zijn..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:15

Italie, wat tof! Wat ga je doen en waar?

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:43

Ik ga nog een seizoen als entertainer werken op de camping. Afgelopen zomer ook gedaan. Echt bijzonder werk is het niet het voelt voor mij gewoon als twee maanden vakantie.

En ja over de verschillen verbaas ik mij ook heel erg. Waarom is er z’n tekort in Rotterdam ? En niet in Brabant bijvoorbeeld.

Soms heb ik het idee dat mensen gewoon niet in Rotterdam willen werken omdat het toch een ander soort publiek heeft.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:29

Precies dat wat Daphne schetst: na 2 jaar vliegen mensen die uitstekend functioneren eruit. Er zijn zelfs leerlingen voor een topdocente in de bres gesprongen, dat vond de directie nogal lastig. Waanzinnige wereld waarin bv een klas voor komend jaar lekker vol is met aanmelders, de directie een leerlingstop vraagt en collega’s die de opleiding zo populair hebben gemaakt ontslaat!!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:10

Ja, dat hebben ze op mijn werk ook gehad.
Er werd een handtekeningenactie opgezet, protestdoeken opgehangen, ouders die protest aantekenden en raad eens: de docente in dit geval kon gewoon vertrekken.
Dat is toch ongelooflijk. :n

Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat meerdere het beeld herkennen dat ik schets.
Het is heel moeilijk om het je niet persoonlijk aan te trekken als je contract niet wordt verlengd wordt.
Ook het uitleggen aan buitenstaanders is erg lastig, want de gedachte is direct dat je iets niet goed zou doen op je werk, terwijl dit dus totaal niet aan de orde is. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:43

SdaphneS schreef:
Ja, dat hebben ze op mijn werk ook gehad.
Er werd een handtekeningenactie opgezet, protestdoeken opgehangen, ouders die protest aantekenden en raad eens: de docente in dit geval kon gewoon vertrekken.
Dat is toch ongelooflijk. :n

Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat meerdere het beeld herkennen dat ik schets.
Het is heel moeilijk om het je niet persoonlijk aan te trekken als je contract niet wordt verlengd wordt.
Ook het uitleggen aan buitenstaanders is erg lastig, want de gedachte is direct dat je iets niet goed zou doen op je werk, terwijl dit dus totaal niet aan de orde is. :)

Precies wat jij zegt maak ik nu ook mee. Ouders zijn verbaasd, leerlingen vinden het echt niet tof, ik functioneer prima ( kreeg een 8 voor de stage, ik heb mijn werk als stage ingezet ) dus ja. Maar ik werk daar via een uitzendbureau en ben te duur.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:45

Jeetje, wat een rotsituatie zitten sommigen in zeg! Jakkes. Die onzekerheid is niet fijn.

Zelf werk ik in het PO in regio Rotterdam. Hier werk genoeg....en mensen tekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:26

Het ligt heel erg aan de regio waar je werkt. Omgeving Rotterdam is niet de meest geliefde werkplek. Daar trekken ze met allerlei lokkertjes mensen naartoe. Maar of dat de oplossing is?

Ik ben blij in mijn laatste jaar van mijn studie op deze school ben gaan werken en toen heb kunnen blijven.
1 december 2009 was mijn eerste echte werkdag in het onderwijs en ik ben bij deze school tot op heden niet weggegaan.

Heb een paar aanbiedingen gehad om op andere scholen te gaan werken. Mijn eis is dan wel per direct een vast contract. Het risico is mij anders te groot.
Maar ik heb het op mijn huidige school nog enorm naar mijn zin dus ik zal hier voorlopig nog wel werken.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:05

Dat komt er idd nog bij... dat de omgeving denkt dat je niet naar behoren functioneert |(
Op deze manier wordt het lastig om je passie voor het onderwijs te behouden, het lesgeven is regelrecht geweldig!
Ik stop er in elk geval toch mee. Binnen mijn eigen bedrijf is genoeg uitdaging, het kost me echt teveel energie om met die rare schoolperikelen om te gaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:51

Ik ben een beetje gefrustreerd. Ik heb een vacature gezien, die is rond Koningsdag online gezet. Daarna volgen twee weken meivakantie. Vacature sluit 13 mei. Ik heb daar nog wat vragen over. Je kon inhoudelijk vragen alleen per email sturen. Dus dat heb ik begin mei, denk 1 of 2 mei gedaan. Ik krijg gewoon geen antwoord.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:28

Dat is zeker vervelend. Lastig dat je dan geen informatie kunt opvragen. Anders de veertiende nog even bellen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:33

SdaphneS schreef:
Dat is zeker vervelend. Lastig dat je dan geen informatie kunt opvragen. Anders de veertiende nog even bellen?

Ik denk dat ik dat dan maar doe. Ik had gekeken of ik op Linkedin nog een bericht kon sturen maar dat is zonder directe connectie een premium functie.