[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:28

Liesjeloef gefeliciteerd! *\o/*

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:26

Gefeliciteerd liesjeloef. Super en gelijk aan gevraagd?

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:32

Mijn auto gaat vandaag door de APK en morgen ga ik mijn rijbewijs ophalen, dus morgen avond gelijk een rondje rijden :D
Vind het wel spannend hoor, helemaal alleen :=

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:51

Spannend klarinda!

Ik ģa zometeen naar het gemeentehuis voor de aanvraag van m'n rijbewijs. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:15

Spannend allemaal!!

Veel plezier met rijden Klarinda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:25

Gefeliciteerd Lies!

Ik ga morgen zn pilletje testen om te kijken hoe ik er op reageer. Toen mn examen werd aangevraagd dacht ik ooh dat duurt nog ff en nu nog minder dan een maand en volgende week dinsdag ttt

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:32

Pfff, wat een ellende in het gemeentehuis.. Dikke rijen, uur uitloop van de afspraken en overal ruziënde mensen :') Maarrr het rijbewijs mag ik volgende week komen ophalen :D

Ben benieuwd hoe jij de Valdispert ervaart Fem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:52

Ja ik ook haha! Ik ben gewoon echt een stresskip. Altijd geweest met examens... en sirieus mn theorie flipte ik al half dus hoop dat t werkt

Mn instructeur had van die snoepjes ik zo dit werkt voor geen meter hahaha

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:21

Hier eerste 2u les gehad (wel al ervaring met een begeleider rijden hiervoor):

Verdict van de rijles is dat ze sommige dingen dus anders aanpakken.
Zoals ik heb geleerd voor het economische dat terugschakelen en indien nodig dan nog remmen beter is maar hun zeggen dus eerst afremmen tot je merkt dat de auto moeite krijgt en dan pas terugschakelen. In mijn ogen een stuk minder economisch maar goed als hun dat willen mij prima :P. Zo nog wat puntjes maar pas mij dan gewoon aan blijkbaar wil het examencentrum het ook zo dus dan doe ik het maar zo. Verder meer kijken nog voor fietsers en waar ik bij voorrang mijn pedaal gewoon even losliet (zodat die vaart mindert) willen ze daar dat je echt remt oki do dan doe ik dat ook maar :) . Was wel even zoeken naar de handrem want is een soort knopje/klein hendeltje onder 't stuur ik ben de gewone stok versie gewend :') .

2juli als ik het goed op heb terug les.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:58

Moeite als in stotteren/brommen? Ben je dan al niet een beetje te laat met terugschakelen?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:00

Nee die zei dat dat als die wat begint tegen te doen (niet extreem he ) dat je dan pas moet terug schakelen. Maar ben slecht in uitleggen maar moest het dus anders doen :+ . Ik zelf doe dat eerder als ik met mijn ma rij ik rem af door het terug schakelen en rem indien nodig dan nog bij.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:41

(Te) vroeg terugschakelen wordt inderdaad niet graag gezien. Het beste is gas lossen (eventueel bijremmen) en pas bij lage toerentallen terug te schakelen.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:21

Blijft natuurlijk ook situatiegebonden, maar ik rem (bij afslaan, scherpe uitritten) vaak eerst af, schakel gelijk en rem dan nog wat door. In andere situaties (snelweg, lagere adviessnelheid) probeer ik gewoon idd m'n gas los te laten en als ie onder het toerental zit terug te schakelen. :)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:13

Ja klopt, is zeker situatieafhankelijk! Soms moet je natuurlijk gewoon meteen remmen. En inderdaad in een bocht moet je zorgen dat je voor de bocht in een aangepaste versnelling rijdt. Maar in situaties waar het kan, altijd eerst gas los laten. Wat Lori volgens mij doet is terugschakelen aan té hoge toerentallen. Dat is iets wat je kan gebruiken om steile hellingen af te rijden (vb. in de bergen), maar in de dagelijkse praktijk niet nodig en bovendien ook niet het meest efficiënt. Je moet natuurlijk ook niet wachten tot hij begint te sputteren, dan ben je te laat en heeft het ook weinig effect. Het is een beetje aanvoelen. Maar je rijinstructeur zal je vast wel goed begeleiden. Je hoeft trouwens ook niet telkens alle versnellingen af te gaan, soms kan het bv. zijn dat je van 4 naar 2 gaat. :)
Maar wat je in elk geval niet mag doen is terugschakelen aan zo'n hoog toerental dat je de motor echt hoort "brommen". Dat zien ze op het examen niet graag! Dat wordt gezien als een foute remtechniek en ik ken personen die hiervoor niet geslaagd waren.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:29

Wat Hvelreki zegt ja. Dat is toch ook wel weer een beetje het nadeel van zo'n systeem als in België imo, iedereen heeft toch zo z'n eigen rijstijl en "foute" (dingen die ze op het examen liever niet zien) gewoontes zijn eerder aangeleerd dan afgeleerd. Daarmee zeg ik overigens niet dat het een fout systeem is :)
Ik ben iig heél blij dat ik niet heb leren rijden van m'n ouders :o

Ik heb in onze eigen auto nog een beetje moeite met terugschakelen. Als ik vanaf stal kom is er een 80 weg die ik in z'n 5 rij die overgaat in een 50 weg die je eigenlijk het beste in z'n 3 rijdt. Zit een beetje een gemene bocht maar z'n 2 gaat 'ie echt over z'n toeren. Maar ik zit elke keer zó te mutsen om 'm in z'n 3 te krijgen |o Nouja ooit lukt het vast :Y) heb het alleen in die bocht haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:05

Net mn laatste les gehad voor ttt. Ging goed! Alleen echt geen risico nemen en in onoverzichtelijk kruising naar zn 1!

Pilletje merkte ik niks van :')
Ik ben niet zo gevoelig daarvoor denk ik haha

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:11

Mijn lesauto's gaven altijd aan in welke versnelling hij stond. Heb al iets te vaak te fanatiek van 5 naar 1 geschakeld terwijl ik echt dacht in z'n 3 te zitten. Onze eigen auto heeft dat niet dus dat wordt nog leuk..

Systeem in België is zo anders dan in Nederland. Ik zou ook echt geen rijles van m'n ouders willen, ik heb echt (zeker in het begin) wel steun gehad aan de gedachte dat mijn instructrice naast me zat met dubbele bediening.

Geen verschil als in nogsteeds zenuwen, Fem?

Ik zie een beetje op tegen de eerste x rijden in een benzine-auto. :')

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:34

Ik heb gisteren in m'n auto gereden terwijl ik m'n rijbewijs nog niet binnen had en hij nog niet verzekerd was :+ We moesten hem bij iemand ophalen, hij was voor de APK gekeurd, en toen ben ik naar huis gereden :P

Liesjeloef, ik dacht dat ik eerst heel erg moest wennen in een benzine auto, omdat ik altijd gelest heb in een diesel-auto, maar viel echt mee bij mij! :D Liet hem geen één keer afslaan :')

Net m'n rijbewijs opgehaald, dus nu kan ik officieel rijden :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:36

Het viel mij ook mee ja een benzine :j eerste keer liet ik 'm ook niet afslaan, dat kwam later pas _O-

Lekker Klarinda! Leuk hoor, lekker rond crossen :D

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:38

Dat geeft al wat meer hoop, haha :))

Heerlijk Klarinda! Vrijheid! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:41

De ene benzine is de andere ook niet :D , mijn benzine auto staat heel zuinig afgesteld. Veel mensen komen er niet zomaar mee van de parkeerplaats :') . Maar je hebt ook benzine auto's die vrijwel net zo rijden als een diesel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:33

Haha nee lies had geen stress ook maar merkte ook niks

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:44

Ik kwam deze net tegen en ik vond 'm hilarisch :')

Afbeelding

Heb 'm naar vriendje gestuurd "ga maar vast leren schat" :D

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:53

En dan bij het CBR aankomen......_O-

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:59

"Hoe bedoel je dat lampje betekend geen really bloody fast comets" >;) >;) >;) >;)