Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:42

Ik kom weer even binnen vallen! Ik ben in september teruggekomen van een paar maanden in het buitenland gereist te hebben en nu druk op zoek naar werk nu ik weer gesettlet ben. Sinds 3 weekjes fanatiek aan het solliciteren nu en aankomende zaterdag een sollicitatiegesprek. Verder helaas alleen afwijzingen. Er is echt bijna geen werk, dus ik hoop echt dat ik bij deze baan waar ik nu een gesprek heb word aangenomen!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:27

Ir1ne schreef:
Sting schreef:
@ Irene: de vacature die je plaatste is specifiek voor reintegratie/wajongers. Maar dat mogen ze niet in de advertentie zetten.... Puur kostenbesparing, erg jammer dus!

Volgens mij is dat toch niet zo? Op werk.nl komen er heel veel naar voren voor wajongeren!

Of hebben ze dat verteld?

Dat zeiden ze aan de telefoon :). Ik mocht wel solliciteren, maar aangezien ik geen Wajonger ben, maakte ik bij voorbaat al vrijwel geen kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:12

Ik kan maandag beginnen, jeuj!! :D

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:18

Gefeliciteerd!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:19

Sting schreef:
@ Irene: de vacature die je plaatste is specifiek voor reintegratie/wajongers. Maar dat mogen ze niet in de advertentie zetten.... Puur kostenbesparing, erg jammer dus!

waarom mogen ze dat er niet bij zetten? op werk.nl etc staat dat er ook gewoon bij als een vacature specifiek voor een wajonger oid is :?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:25

Volgens het uitzendbureau waar hij staat mogen ze dat niet openbaar zetten omdat het discriminatie is. Maar dan denk ik weer: waarom mogen zij dat over de telefoon dan wél zeggen? :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:27

Omdat het dan niet zwart op wit staat ;)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:29

Krom :').

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:35

Maar "discriminatie" in het voordeel van een "minderheidsgroepen" mag toch gewoon?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:47

Shiloh schreef:
Maar "discriminatie" in het voordeel van een "minderheidsgroepen" mag toch gewoon?

Ik heb ze wel voorbij zien komen waarbij staat; alleen man gezocht, vrouwen hoeven niet te reageren (had te maken met veiligheid).
Of veilige variant; voorkeur voor...
Dat is al duidelijker dan; 'wij staan open voor wajongers'. Zeg dan gelijk; onze voorkeur gaat uit naar een wajonger.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:57

Sting schreef:
Dat zeiden ze aan de telefoon :). Ik mocht wel solliciteren, maar aangezien ik geen Wajonger ben, maakte ik bij voorbaat al vrijwel geen kans.

Hum. Via Werk.nl kun je speciale vacatures voor wajongere plaatsen. Vindt t wel wat krom eerlijk gezegd. Maar ik wilde er niet op solliciteren ... vind t wel erg zonde.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:59

vuurneon schreef:
Shiloh schreef:

Ik heb ze wel voorbij zien komen waarbij staat; alleen man gezocht, vrouwen hoeven niet te reageren (had te maken met veiligheid).
Of veilige variant; voorkeur voor...
Dat is al duidelijker dan; 'wij staan open voor wajongers'. Zeg dan gelijk; onze voorkeur gaat uit naar een wajonger.

Dat mag niet. Alleen man gzocht.

Er mag wel staan; om de aard van de vacature ( nachtwerk met moeilijk opvoedbare jongeren bijvoorbeeld) gaat onze voorkeur uit naar een mannelijke kandidaat.

MAar ach. Welcome to my world. Transport en logistiek; mannenwereld!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:03

Ik loop even vast met de sollicitaties: een jaar lang alleen maar afwijzingen voelen niet fijn :n

Heb nu een UZB gevonden die mij wou helpen, op een realistische manier. Kijken of ik 1 dag in de week mee kan werken ergens. Want die waren ook realistisch; leuk diploma, geen ervaring en erkende ook dat überhaupt op gesprek mogen komen al een wonder was. Ik sta absoluut open voor weer een werkervaringsplek :) moet toch weer ergens tussenkomen.
Maar t is fijn om de bijbaan te hebben nog!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:06

Ir1ne schreef:
Dat mag niet. Alleen man gzocht.

Er mag wel staan; om de aard van de vacature ( nachtwerk met moeilijk opvoedbare jongeren bijvoorbeeld) gaat onze voorkeur uit naar een mannelijke kandidaat.

!

Stond er niet zo letterlijk maar: wij zijn uitsluitend op zoek naar een mannelijke kandidaat. Moest ook wel, gezien de doelgroep :=
Veiligheid was belangrijker dan mogelijke discriminatie.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:22

Vaak staat er ook: bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een man
maw:vrouwen maken eigenlijk weinig kans ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:24

Precies, of je moet je snel verbouwen :Y)
Of je vermeldt je geslacht niet en heet als vrouw gewoon Kees :D

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:06

Ik heb mazzel met mijn steengoeie referentie. Ik sta echt mijn mannetje wel in een mannenwereld. Heerlijk joh. Je kunt het vrouw-zijn juist gebruiken :) Hoe dan ook rageren ze altijd anders als er een charmante dame voor ze zit. :)

Ach. Ik ben sowieso wat kieskeurig in waar ik op reageer. :) kan nu nog, ben al wel meerkeren op gesprek geweest ( in anderhalve maand) hou de hoop nog hoog. Wat zoek jij Vuurneon?>

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:20

Ik zoek werk in de hr wereld :) of in de zorg als zorgbegeleider oid :+
Maar ja, als hoogopgeleide starter is de concurrentie moordend op die vlakken.

Zou het helpen als ik mijn referentie een stuk op mijn cv laat schrijven? Of past dat niet daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:17

Het is wel altijd handig om je CV een beetje aan te passen op wat ze vragen in de advertentie, maakt het makkelijker om te oordelen. Referentie lijkt me beter dat je die apart als bijlage kunt doen maar ik heb geen specifieke ervaring met de richting waarin je zoekt. :P

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:20

Ik zou dat niet doen persoonlijk... Lastig.

Ik weet er alles van. Hier ook hoogopgeleid, in principe wel ervaring maar niet waar ik een diploma voor heb.

Referentie kun je evt in de vorm van een soort getuigschrift meeplaatsen idd, maar wel apart!

Ik pas idd ook mn CV vaak ietwat aan, wat men volgens mij vooral belangrijk vindt is dat je CV niet te langdradig is. Kort, overzichtelijk en alle vereiste informatie.

Mn zus had bijvoorbeeld allerhande uitleg erbij staan. Niet nodig. Als een werkgever dat wil weten vragen ze het wel aan je in het gesprek.. in een paar oogopslagen moeten zij kunnen zien wie je bent, wat je kunt en wat je gedaan hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:22

Ja ik heb het een keer van de andere kant moeten doen. Met de advertentie in de hand kijken of het CV er bij past. Daar leer je toch veel van. :D

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:22

*kruipt uit meeleesmodus*

Ik heb even een vraagje. Ik heb een motivatiebrief geschreven voor een programma bij mij op de uni. Nou heb ik op de middelbare school geleerd dat je in een zakelijke brief altijd je eigen adresgegevens en die van de ontvangende partij moet zetten. Deze brief wordt echter per mail verstuurd. Is het nog steeds noodzakelijk om dit er allemaal in te zetten? Adresgegevens staan al in mijn CV vermeld. En versturen jullie een motivatiebrief echt als bijlage (Word of pdf) of zetten jullie het rechtstreeks in de mail? Dank alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:24

Winegum schreef:
*kruipt uit meeleesmodus*

Ik heb even een vraagje. Ik heb een motivatiebrief geschreven voor een programma bij mij op de uni. Nou heb ik op de middelbare school geleerd dat je in een zakelijke brief altijd je eigen adresgegevens en die van de ontvangende partij moet zetten. Deze brief wordt echter per mail verstuurd. Is het nog steeds noodzakelijk om dit er allemaal in te zetten? Adresgegevens staan al in mijn CV vermeld. En versturen jullie een motivatiebrief echt als bijlage (Word of pdf) of zetten jullie het rechtstreeks in de mail? Dank alvast!

Ik doe dat wel, gewoon uit correctheid. Dus eerst adres, dan datum, dan betreft.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:29

Als je verstuurd altijd PDF boven Word verkiezen, want als de ontvangen een andere type Word heeft kan dat de opmaak van een brief of CV flink verpesten.
Iets als bijlage versturen is tegenwoordig geen probleem als je in de mail even een net berichtje typt.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:16

:wave: Joepie, ik werd vanmorgen gebeld door uzb of ik interesse had in een bepaalde functie. Ze hadden mijn cv van de nationale vacaturebank. Maandagmorgen gesprek bij uzb. Ik ben echt blij ermee want het is ook nog een hele leuke functie die volgens mij heel mooi aansluit op mijn werkervaring. Ze moeten 3 mensen voorstellen. ...