Algemeen topic Belastingaangifte!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:32

purny schreef:
Charaz schreef:
Weet je inderdaad zeker dat je hem goed hebt ingevuld dan Purny?

Ik heb de ingevulde aangifte gezien

En je bent in loondienst, heb je een huur of een koophuis? (niet toevallig via de voorlopige aangifte al (te) veel hypotheekrenteaftrek gekregen?).

purny

Re: Algemeen topic Belastingaangifte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:39

Ben in loondienst en stukje Wajong. Geen koophuis.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:51

Zuur hoor, zoveel bij moeten betalen, je hebt niet bij beide de loonheffingskorting aan staan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:54

Charaz schreef:
Zuur hoor, zoveel bij moeten betalen, je hebt niet bij beide de loonheffingskorting aan staan?

Nooit. Maar dan zou ik het nog even voor de zekerheid na moeten kijken.
Heb het wel bij mijn oude baan meegemaakt en toen moest ik idd een hoop terug betalen.

Het gaat mij meer om de vraag waar dat verschil vandaan komt.
Minder extraatjes gehad vorig jaar op het gebied van werk maar toch bijna 800 euro extra moeten betalen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:14

Ik heb afgelopen jaar gespaard omdat ik dacht dat ik moest terugbetalen. Blijkt dat ik geld terugkrijg en ook nog eens een vergelijkbaar bedrag zorgtoeslag terugkrijg. Ik heb opeens dus €2000 ''over''. Dat is een hele fijne meevaller. *\o/*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:59

Ik heb de aangifte net ook gedaan, is het maar weer klaar. Vergelijkbaar bedrag terug als vorig jaar, helemaal prima :j Dat ze het maar snel overmaken :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:08

Charaz schreef:

Bij het uwv staat de loonheffingskorting niet toegepast. Bij het werk staat het wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 16:27

purny schreef:
Charaz schreef:

Bij het uwv staat de loonheffingskorting niet toegepast. Bij het werk staat het wel.

Maar is jouw verzamelinkomen in de 1e, of 2e schijf? Dat gaat ook vaak mis, maar nog steeds kan ik me niet voorstellen dat je hierdoor €1000,- moet betalen, dat zou echt te gek zijn.

Ik zou zeker iemand laten meekijken wáárom het is als de VA/DA hetzelfde is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:47

Box 1 staat er

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 19:12

purny schreef:
Box 1 staat er

Dat snap ik, maar wat is je verzamelinkomen als je het bij elkaar op gaat tellen.

Ik zal proberen het ook uit te leggen, misschien heb je het antwoord dan ook al, dit is iets wat veel mensen hebben en waar het vaak mis gaat. Dan hebben mensen bijvoorbeeld twee parttime banen, of diverse uitkeringen, of een combinatie daarvan.

Stel, je verdiend bij je werkgever op jaarbasis €29500,-, en als uitkering krijg je op jaarbasis €17500,-.

Dan belast je werkgever je inkomen met de eerste tariefschijf, en je uitkering ook. Want beiden zijn los van elkaar minder dan €40021,-, tot aan dat bedrag is het de eerste tariefschijf.

Maar je verzamelinkomen is dan €47000,- en daarmee valt bijna €7000,- in de tweede tariefschrijf ipv in de eerste. Je hebt dus over €7000,- te weinig belasting betaald en moet je nog extra over betalen.

In principe klopt het wel wat de werkgever & uitkering hebben gedaan, want zij weten niet van elkaar dat jouw gezamenlijke inkomen hoger is dan de eerste tariefschijf.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:10

Ik heb recht op 17 euro terug maar krijg het niet omdat ze onder de 18 euro niet uitbetalen. Nah lekker dan :’)

Met meerdere inkomstenbronnen is het altijd ingewikkeld. Mooie uitleg KimD. Zou je dit kunnen aangeven bij de Wajong of je werkgever? Wel zuur als je elk jaar zoveel moet terugbetalen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:34

Viel me op dat ik dit jaar bijna 500 minder krijg dan voorgaande 2 jaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 23:39

Jiskaa schreef:
Ik heb recht op 17 euro terug maar krijg het niet omdat ze onder de 18 euro niet uitbetalen. Nah lekker dan :’)

Met meerdere inkomstenbronnen is het altijd ingewikkeld. Mooie uitleg KimD. Zou je dit kunnen aangeven bij de Wajong of je werkgever? Wel zuur als je elk jaar zoveel moet terugbetalen.

Sommige werkgevers of uitkerende instanties werken daar wel aan mee maar van wat ik hoor het merendeel niet. Je zou het kunnen opvangen door een VA lopend jaar aan te vragen. Dan betaal je in 2025 al vooruit op het verwachte verzamelinkomen van 2025, bij de aangifte kun je dan een VA invullen en aangeven dat je bijvoorbeeld al €750,- gedurende het jaar hebt betaald. Die worden dan 'verminderd' want je hebt de te betalen belasting al vooruit betaald bij wijze van spreken.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:20

we mogen weer inderdaad :)
Gisteren geen tijd voor gehad
Dus nu even kijken hoever ik kom.

Vorig jaar wat extra dingen gehad die wat aandacht vergen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:46

Ik heb ook wat vreemds. Ik heb in vergelijk met de voorlopige aanslag 2024 fors hogere zorgkosten gehad, als in honderden euros meer, maar ik zou 29 euro moeten betalen omdat ik veel meer heb moeten uitgeven aan zorg. Vreemd. Drie keer alles ingevuld maar er blijft hetzelfde uitkomen. :o? wat gaat hier nu weer mis? -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:02

Het valt mij altijd 'tegen' hoeveel kosten je gehad moet hebben voor beetje terugkrijgen met zorgkosten. Bij mij scheelt het soms per jaar bijna 1000 euro aan kosten, maar wat ik terug krijg ligt veel dichter bij elkaar dan. Zijn die kosten hoger door vervoer of echt puur de zorgkosten?
Ik snap de berekening nooit helemaal qua kosten en wat je dan terug krijgt. Maar heb wel het idee dat vervoer veel minder 'meetelt'. Als dat ineens veel meer is geeft dat niet veel meer teruggave

Maar is inkomen hetzelfde gebleven? En het bedrag waar je boven moet zitten qua kosten is niet hoger geworden?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:20

Ik heb hem net even snel ingevuld (nog niet verzonden, alleen om te kijken waar ik ongeveer op uitkwam).

Krijg 90 euro terug :). Ook voor het eerst, normaal moest ik vaak betalen.
Ik heb een huis gekocht vorig jaar, dus mag al die gegevens invullen. Die moet ik nog even na kijken of ik de juiste kosten ingevuld heb.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:29

Mwm vervoer lijkt inderdaad heel weinig mee te tellen -O- de drempel ligt op 638 euro. Alles daarboven wordt van je belastbaar inkomen afgehaald. Als je boven een bepaald bedrag komt krijg je nog een extra bedrag dat eraf gaat. Heb je ook extra waskosten? Dat is een vast bedrag ook. :j

mijn allergieen en daardoor dieetkosten tikken harder aan al haalt dat bij lange na niet de werkelijke kosten die ik meer kwijt ben aan eten. Maar alle kleine beetjes tellen mee.

Ik heb goddank de fout gevonden, ik was een allergie vergeten. En krijg toch een mini beetje terug. Bizar. Zoveel meer kosten gemaakt en ik krijg nog geen 100 euro terug. Net iets meer dan 10% wordt betaald de rest is pech. :evaw: #ziek zijn is duur %)

Wel balen dat de zorgtoeslag niet ver terug te wijzigen is. Over 2023 moest ik opeens een deel terug betalen maar die blijkt nu dus onterecht te zijn geweest. Maar wijzigen kan niet meer -O-

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:47

ik heb een hele tijd zitten puzzelen met mijn jaarruimte.
Maar ben er uit gekomen.
Heb nu alles in gevuld en even opgeslagen.
Vind het fijn om hem morgen ouzo nog eens overnieuw te bekijken of ik niet wat vergeten ben.
Daarna kan hij de deur uit.
Zoals het er nu uit ziet krijg ik een redelijk leuk bedrag terug.

weet iemand of de belastingdienst de ingevulde jaarruimtes onthoud voor de volgende jaren
als je deze nu nog niet volledig gebruikt heb? (de jaren voor 2025 dan zeg maar)
Of moet je die ieder jaar weer opnieuw allemaal opzoeken/uitrekenen?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:39

Hier ook ingevuld en ik mag gaan betalen dit jaar. Zat er heel dik in aangezien mijn jaarloon is gestegen van 27.000 naar > 40.000, maar het doet wel even pijn #)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:52

Django_Mette schreef:
Hier ook ingevuld en ik mag gaan betalen dit jaar. Zat er heel dik in aangezien mijn jaarloon is gestegen van 27.000 naar > 40.000, maar het doet wel even pijn #)

dat is wel een hele mooie stijging
zeker als dit met 1 jaar is. netjes.
Snap wel dat moeten betalen dan alsnog wel balen is nu.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:41

lovelyfiefy schreef:
Django_Mette schreef:

dat is wel een hele mooie stijging
zeker als dit met 1 jaar is. netjes.
Snap wel dat moeten betalen dan alsnog wel balen is nu.

Dat zeker! Ik ben van een Mc Donald's naar de verkeersleiding van ProRail gegaan - en eind deze maand naar NS, maar de gevolgen daarvan zien we volgend jaar wel. Ik heb genoeg kunnen sparen om het te betalen, daar niet van, maar nog steeds :') Zo schiet die nieuwe auto voor de paardentrailer niet per se op :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 00:02

lovelyfiefy schreef:
Maar ben er uit gekomen.
Vind het fijn om hem morgen ouzo nog eens overnieuw te bekijken of ik niet wat vergeten ben.

weet iemand of de belastingdienst de ingevulde jaarruimtes onthoud voor de volgende jaren
als je deze nu nog niet volledig gebruikt heb? (de jaren voor 2025 dan zeg maar)

Volgens mij schuiven alleen de reserveringsruimte (automatisch) door. Je kunt wel de berekening van dit jaar volgend jaar erbij houden, dat maakt je leven in ieder geval makkelijker.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:08

KimD schreef:
lovelyfiefy schreef:
Maar ben er uit gekomen.

Volgens mij schuiven alleen de reserveringsruimte (automatisch) door. Je kunt wel de berekening van dit jaar volgend jaar erbij houden, dat maakt je leven in ieder geval makkelijker.

Ah oké.
Volgend jaar even kijken dus hoe of wat.
En anders inderdaad even terug kijken bij deze.

Ik had eerst een rekentool online gebruikt maar in de aangifte worden meer gegevens gevraagd waardoor de bedragen anders uitkwamen dan wat ik met die rekentool had.
Dus dan is het wel fijn als je dat terug kan vinden voor de jaren die ik nu gedaan heb. Dat scheelt volgend jaar weer.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:59

Zo blij! Ik krijg ook geld terug!