Celebi schreef:Ik zat in de laatste lichting basisbeurs (2014). Uitwonend was in 4 jaar tijd ongeveer 13.000 heb ik net opgezocht. Thuiswonend was iets van 5000 a 6000, dus dat scheelde echt al enorm veel. En de basisbeurs voor thuiswonenden was bij lange na al niet genoeg om je studie en boeken en eventuele andere benodigheden van te betalen. Dus het was of thuis blijven wonen en/of erbij werken en/of erbij lenen en/of mazzel hebben dat je ouders een potje gespaard hadden voor je studie. Het was net als nu keuzes maken. En ja, in de basis werden we wel wat geholpen door de overheid en dat was heel erg fijn, maar genoeg om niet te kunnen lenen als je geen andere inkomsten had was het ook zeker niet.
Ze zouden dan nog beter met terugwerkende kracht die basisbeurs van de schulden af kunnen trekken. Dan is alles weer gelijk getrokken. Die zal met de inflatiecorrectie wel iets hoger weer zijn dan toentertijd, maar veel zal het niet schelen. Ik ben alleen bang dat ze dan niets meer gaan kwijtschelden, dus voor de hoge schulden gaat dat misschien juist problematisch zijn.
Dit inderdaad. Maar wat krijg je? Amper €1000,- p.p. als compensatie. Die duizenden andere euro’s waar je recht op had en nu weer hebt is gewoon pech