Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:31

Celebi schreef:
Ik zat in de laatste lichting basisbeurs (2014). Uitwonend was in 4 jaar tijd ongeveer 13.000 heb ik net opgezocht. Thuiswonend was iets van 5000 a 6000, dus dat scheelde echt al enorm veel. En de basisbeurs voor thuiswonenden was bij lange na al niet genoeg om je studie en boeken en eventuele andere benodigheden van te betalen. Dus het was of thuis blijven wonen en/of erbij werken en/of erbij lenen en/of mazzel hebben dat je ouders een potje gespaard hadden voor je studie. Het was net als nu keuzes maken. En ja, in de basis werden we wel wat geholpen door de overheid en dat was heel erg fijn, maar genoeg om niet te kunnen lenen als je geen andere inkomsten had was het ook zeker niet.

Ze zouden dan nog beter met terugwerkende kracht die basisbeurs van de schulden af kunnen trekken. Dan is alles weer gelijk getrokken. Die zal met de inflatiecorrectie wel iets hoger weer zijn dan toentertijd, maar veel zal het niet schelen. Ik ben alleen bang dat ze dan niets meer gaan kwijtschelden, dus voor de hoge schulden gaat dat misschien juist problematisch zijn.

Dit inderdaad. Maar wat krijg je? Amper €1000,- p.p. als compensatie. Die duizenden andere euro’s waar je recht op had en nu weer hebt is gewoon pech :wave:

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:32

996981 schreef:
Het topic gaat over of mensen aan het denken gezet zijn over de verhoogde rente aankondiging. Mbt studieleningen. Daar sluit de OP mee af.

Mensen sparren hier over die rente, wat de (on) mogelijkheden zijn om wel/niet (versneld) af te lossen en dan komen er steeds mensen hun mening ventileren over dat er niet zo gezeurd mag worden, dat rente op andere leningen veel hoger is en weet ik wat meer.

Waarom voelt men toch die behoefte? Prima als je het eens bent met de renteverhoging, dan is dit niet het topic voor jou. Óf je moet niet gek opkijken dat mensen er wat van vinden dat je hier post.

Precies.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:36

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 15-11-23 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

Achterom

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:52

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:13

996981 schreef:
Celebi schreef:
Ik zat in de laatste lichting basisbeurs (2014). Uitwonend was in 4 jaar tijd ongeveer 13.000 heb ik net opgezocht. Thuiswonend was iets van 5000 a 6000, dus dat scheelde echt al enorm veel. En de basisbeurs voor thuiswonenden was bij lange na al niet genoeg om je studie en boeken en eventuele andere benodigheden van te betalen. Dus het was of thuis blijven wonen en/of erbij werken en/of erbij lenen en/of mazzel hebben dat je ouders een potje gespaard hadden voor je studie. Het was net als nu keuzes maken. En ja, in de basis werden we wel wat geholpen door de overheid en dat was heel erg fijn, maar genoeg om niet te kunnen lenen als je geen andere inkomsten had was het ook zeker niet.

Ze zouden dan nog beter met terugwerkende kracht die basisbeurs van de schulden af kunnen trekken. Dan is alles weer gelijk getrokken. Die zal met de inflatiecorrectie wel iets hoger weer zijn dan toentertijd, maar veel zal het niet schelen. Ik ben alleen bang dat ze dan niets meer gaan kwijtschelden, dus voor de hoge schulden gaat dat misschien juist problematisch zijn.

Dit inderdaad. Maar wat krijg je? Amper €1000,- p.p. als compensatie. Die duizenden andere euro’s waar je recht op had en nu weer hebt is gewoon pech :wave:

Mee eens, dat zou wat mij betreft de eerlijkste oplossing zijn.

En de communicatie had beter gemoeten. Ja ik 'moest' lenen, ondanks bijbaan en basisbeurs (ik heb wel vrijwillig op kamers gewoond, maar ik geloof er in dat een studie niet alleen iets in de schoolbanken leren is, maar ook andere (levens)ervaring op doen) en was op de hoogte van rente en invloed op hypotheek. Ik zou het ook weer doen. Maar ik vind wel dat de communicatie veel beter moet. Het kan niet zo zijn dat je jongeren (niet volledig ontwikkeld brein) zo makkelijk geld laat lenen, terwijl voor andere aanbieders zullen strenge regels gelden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:14

Achterom schreef:
In plaats van jezelf in de slachtofferrol te zetten kun je ook het heft in eigen hand nemen, zoals deze jongen bijvoorbeeld doet https://www.tubantia.nl/enschede/volgen ... ~a4bbdbb6/

Het is een betaald artikel... dus helaas niet leesbaar voor iedereen. Ben wel benieuwd wat hij heeft gedaan maar verder dan het intro gaat het niet.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 17:20

Het artikel gaat over de rekentool van DUO. Student van de UT heeft een rekentool gebouwd waarbij je zelf wat meer kan 'spelen' de hoogte van je aflossing per maand, en de tool laat dan zien hoe veel rente je in totaal betaald. Hier het gratis artikel: https://www.utoday.nl/news/73405/ut-stu ... calculator

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:05

Tango1979 schreef:
En er zijn mensen in de SF15 die jarenlang 4% rente hebben moeten betalen. Volgens mij was mijn studiefinanciering inwonend ongeveer 1.500 a 2.000 gulden per jaar. Dus omgerekend over 4 jaar misschien 3500 euro.

Ik vind dat de pechgeneratie dus best wel bijvoorbeeld 5.000 euro of hoger gecompenseerd mogen worden eenmalig.

Maar de discussie over de rente op de studieschuld, daar kan ik niet zoveel mee.

Ik zie dat in 2008, toen ik schuld aan het opbouwen was, de rente 4,17% was :oo Daarna zakte hij naar 3,58 en later nog verder. Maar het is dus indd niet altijd 0 geweest.

Ben het wel eens dat de compensatie voor de pech-studenten wel hoger had moeten zijn dan wat ze nu gehad hebben. Hopelijk wordt daar nog eens naar gekeken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:20

Achterom schreef:
In plaats van jezelf in de slachtofferrol te zetten kun je ook het heft in eigen hand nemen, zoals deze jongen bijvoorbeeld doet https://www.tubantia.nl/enschede/volgen ... ~a4bbdbb6/

Vind de inleiding op je post echt heel onnodig. Ik ben aan het afstuderen, ik heb daar toch allemaal geen tijd voor. Deze discussie zou niet eens nodig hoeven zijn als de overheid hun zorgplicht serieus genomen had.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:46

Spenk schreef:
Ja maar je kan je alleen 0% herinneren die er niet was? Dat klopt dan toch gewoon niet? Het was echt veel hoger het is zelf 4% geweest.

En dat was toen voordelig aangezien de hypotheekrenten bijvoorbeeld toen nog veel hoger lagen. Misschien mensen daarmee in de war zijn?

Ik ontken dat toch ook nergens? En ik weet niet hoezo je met hypotheken aan komt, maar ik was in die tijd niet bezig met het kopen van een huis. Dan had ik geen stufi nodig gehad en zeker geen lening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:50

Je begrijpt toch wel die prijzen allemaal met elkaar verbonden zijn? De rentes van de duo zitten aan de staatsobligaties vast en die reageren weer op de marktprijzen.

Heel hard roepen het was 0% en dat zou zo blijven dat is rechtvaardig voor de mensen die onder SF35 studeren of gestudeerd hebben... Die hebben geen cent gehad en zijn daarmee echt wel genaaid.

De SF15 (waar ik zelf ook onder val) wist gewoon dat dat de rente bij aanvang van studie al geeneens 0^% was dat werd ook gecommuniceerd. Hoe mensen dan bedenken dat het 0% was snap ik niet zo goed. Gunstig werd inderdaad wel gezegd maar dat komt omdat het gunstiger was dus dan een persoonlijke lening of hypotheek want die waren toen nog veel hoger.

Dus ik vind dat SF35 echt alle recht heeft om boos te zijn maar SF15 moet in mijn beleving misschien iets meer denken dat ze nog best wel geluk hebben gehad met stufi...

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:52

Ik ben nergens boos volgens mij en heb ook niet gezegd te denken dat het 0% zou blijven. :wave:

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:32

Hey, even een vraag. wij gaan volgende maand samen wonen en ik ga vanaf januari moeten aflossen vermoed ik. Aanloopfase is dan voorbij. Ben ik verplicht mijn partner door te geven bij duo?
Ik zie het heel erg als mijn schuld en hij heeft zijn schuld. Wat mij betreft hebben we niks met elkaars schuld te maken en is beiden ons eigen “probleem”.
Of is het gewoon altijd wel verstandig dit aan te geven?
Lees er wat over maar snap het ook niet precies.
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 12-11-23 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:36

Felien_Kyra schreef:
Hey, even een vraag. wij gaan volgende maand samen wonen en ik ga vanaf januari moeten aflossen vermoed ik. Aanloopfase is dan voorbij. Ben ik verplicht mijn partner door te geven bij duo?
Ik zie het heel erg als mijn schuld en hij heeft zijn schuld. Wat mij betreft hebben we niks met elkaars schuld te maken en is beiden ons eigen “probleem”.

Ga je alleen samen wonen of ook een geregistreerd partnerschap bijvoorbeeld aan?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:36

Felien_Kyra schreef:

Waarschijnlijk worden jullie automatisch fiscaal partners. Daar kan je niks tegen doen. Dan gaat ook automatisch zijn inkomen meetellen voor jouw schuld en vice versa.
Hier kan je meer lezen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... u%20krijgt.

Het heeft dus ook invloed op andere toeslagen en heffingskortingen. Hou daar rekening mee! Zowel positief als negatief.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 12-11-23 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:37

Oh jullie zijn al heel snel haha, had nog een laatste zinnetje toegevoegd aan mijn stukje.
Wij hebben straks een samenlevingscontract en zijn dan indd fiscaal partners.

Als ik het lees dus gewoon elkaar aanmelden als partner ;)?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:39

Felien_Kyra schreef:
Oh jullie zijn al heel snel haha, had nog een laatste zinnetje toegevoegd aan mijn stukje.

Dan zal die opgegeven moeten worden, tenzij je onder heel oud stelsel valt. Maar daar zitten dan ook weer voorwaarden aan.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:41

Ik ben overigens ook niet zo blij met die regeling, want ik moet daardoor maandelijks het dubbele bedrag gaan neerleggen. En dan hebben wij gelukkig geen hoge vaste lasten.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:43

Blue_flower schreef:
Felien_Kyra schreef:

Dan zal die opgegeven moeten worden, tenzij je onder heel oud stelsel valt. Maar daar zitten dan ook weer voorwaarden aan.

Hij onder SF15 en ik onder SF35

Ben benieuwd hoe het er dan voor ons uit gaat zien. Even kijken of ik dat een beetje kan gaan berekenen al.

Zit best een verschil in inkomen en in hoogte v onze inkomens.

Dank voor de snelle reacties! Moeten we wel even aan denken om dit ook aan te geven.
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 12-11-23 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:44

Als je jullie gezamenlijke inkomen pakt, dat invult bij de rekenhulp, dan kan je wel berekenen wat jullie voor maandbedrag moeten betalen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:56

xPabloBokt schreef:
Achterom schreef:

Vind de inleiding op je post echt heel onnodig. Ik ben aan het afstuderen, ik heb daar toch allemaal geen tijd voor. Deze discussie zou niet eens nodig hoeven zijn als de overheid hun zorgplicht serieus genomen had.

Je hebt wel tijd om uitgebreid te bokken, dus dat zal allemaal wel meevallen :')
Het valt me gewoon op in dit topic, niet alleen van jou hoor, dat een aantal zich enorm wentelt in die slachtofferrol.
Je hebt als burger ook nog gewoon plichten he? Bijvoorbeeld om jezelf goed te informeren voordat je bepaalde beslissingen maakt.
Dat maakt het allemaal niet minder poedersuiker, maar boos blijven en slachtoffer spelen gaat je ook niet helpen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:21

Achterom, het gaat er om dat de voorwaarden ineens veranderen.
Dus ja dan ben je wel een soort van slachtoffer. Het heeft niet alleen te maken met de rente die je moet betalen maar alle gevolgen die erachteraan komen. Een huis kopen was al bijna onmogelijk en dat gaat nu alleen maar moeilijker worden zo. Plus alle gestegen kosten.

Er is een generatie in mijn tijd geweest die met opzet niet afbetaald e omdat er nauwelijk rente op zat. En hoopte dat het dan na zoveel jaar niet meer terug betaald hoefde te worden.
Tja weet je, als je daar nou eerst eens naar zou kijken als DUO zijnde. En niet de generatie van nu er op pakt.

Ik werd dom genoemd dat ik die schuld gewoon meteen ben gaan afbetalen. Maar joh ik heb het toch ook gebruikt? Dus hoop dat degene die opzettelijk niet terug betaalde, dat nog makkelijker kon dan mij daar nu wel de rekening van krijgt. Want ik denk mede door die instelling van die mensen toen dat dit nu gaande is.

Dat denk ik tenminste.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:21

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 15-11-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:26

Opzettelijk niet terugbetalen kan niet(meer) je krijgt gewoon een voorgeschreven maandbedrag.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:41

Achterom schreef:
Je hebt wel tijd om uitgebreid te bokken, dus dat zal allemaal wel meevallen :')

Zohohohooo, zullen we anders even niet voor een ander bepalen dat aanwezig zijn op bokt gelijk staat aan tijd teveel hebben? Bokt is voor velen ook een vorm van ontspanning tussen het werk door. Of ben jij pas tevreden met iemand als die in een burnout zit omdat ontspannen blijkbaar een verkeerde besteding van je tijd is?