Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:34

Die spaar-pakketten vind ik juist altijd wel leuk. Ik spaar soms samen met wat anderen, en dan verdelen we de inhoud. Zit ook vaak shampoo in, wasmiddel, wasverzachter.. al weet ik natuurlijk niet of dat dan ook bij de voedselbank terecht komt, maar is vast welkom bij arme mensen.
En qua eten zitten er vaak best gezonde dingen bij, en altijd goed te eten.

purny

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:40

Of anders een FB groep oprichten waarbij je dingen ruilt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:44

8nnemiek schreef:
Die spaar-pakketten vind ik juist altijd wel leuk. Ik spaar soms samen met wat anderen, en dan verdelen we de inhoud. Zit ook vaak shampoo in, wasmiddel, wasverzachter.. al weet ik natuurlijk niet of dat dan ook bij de voedselbank terecht komt, maar is vast welkom bij arme mensen.
En qua eten zitten er vaak best gezonde dingen bij, en altijd goed te eten.

Pakket wat ik kreeg via een andere weg dan de van was al geopend door de winkelier, wasmiddel en vaatwastabletten waren eruit. Eetbaar Unox linzen met vieze kruiden ( lust wel linzen maar dan vers gemaakt met Indiase kruiden) vegetarische rookworst van Unox wat zelfs mijn hond niet wil eten en verder vooral snoep/koek

Daarna heb ik me ook niet meer aangemeld voor zulke pakketten waar ik niet blij van wordt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:46

DuoPenotti schreef:
En jij denkt dat in die groep mensen geen klagers zouden zitten?

Overal zijn ondankbare mensen, in elke groep.
En dat is jammer voor de mensen die wel dankbaar zijn.

En al kan ik begrijpen als er voornamelijk ongezonde producten inzitten klagen zelfs ook nog wel terecht is ook. Lijkt me dan ook wel het doel wat voorbij gaan.

Ik vind dat niet terecht. Niemand dwingt je om er te komen en gratis dingen mee te krijgen.
Klagen over gratis eten is een typisch verwend verschijnsel van de westerse wereld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:53

Nee niemand dwingt je er te komen, al zullen sommige mensen echt wel erg weinig keuze hebben.
En als je dan voornamelijk koek en chips krijgt vind ik dat toch niet bij een voedselbank horen.
Misschien zou de voedselbank dat zelf kunnen splitsen, voedsel, echt voedsel, of snacks.
Dat snacks op een andere manier verdeeld worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:00

Ik heb ook weleens gehoord van een soort distributiesysteem waar mensen een kaart met punten krijgen. En dan zelf mogen 'winkelen' en producten pakken tot hun punten op zijn. Maar dat is voor de voedselbank wel erg veel extra werk denk ik.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:00

Maar er zijn zat mensen wel blij met snacks. Om bijvoorbeeld je kinderen eens wat lekkers te geven of om zelf te eten. Want met weinig budget is dat niet iets wat je gaat kopen. Idem met frisdrank bijvoorbeeld

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:02

DuoPenotti schreef:
Nee niemand dwingt je er te komen, al zullen sommige mensen echt wel erg weinig keuze hebben.
En als je dan voornamelijk koek en chips krijgt vind ik dat toch niet bij een voedselbank horen.
Misschien zou de voedselbank dat zelf kunnen splitsen, voedsel, echt voedsel, of snacks.
Dat snacks op een andere manier verdeeld worden.

Vergeet niet dat ook een voedselbank afhankelijk is van giften en sponsoren.
Daar zal het vanaf hangen wat en hoeveel voedsel ze binnen krijgen.
En ze kunnen niet meer verdelen als wat ze hebben.

Tja, dat daar in enkele gemeentes minder verse groente of fruit inzit, ja dat is vervelend, maar wat doe je eraan?

Los daarvan is mijn persoonlijke ervaring ook wel dat zelfs al wil je mensen verse groenten en fruit uit eigen tuin geven, dat het wel vaker is dat eten wij niet.
Prachtige hokkaido pompoenen bijvoorbeeld, ik denk oprecht dat die mevrouw gewoon niet wist wat ze ermee aan moest. Ergens heel schrijnend als je daar verder over nadenkt.
(Datzelfde zie ik btw helaas ook gebeuren op mijn werk, werkgever stelt elke week gratis biologisch fruit voor alle medewerkers ter beschikking, en er zijn serieus mensen die het minder hebben, die bepaalde fruitsoorten niet eten, gewoon omdat ze niet weten wat het is, kopen ze zelf nooit want te duur |( )

Of mensen uit een andere hulpgroep, vroegen steeds verse munt voor in de thee, maar wel die uit een plastic verpakking uit de winkel, stel je voor iemand had daarmee geknoeid.
En nee, een plantje of zaaigoed voor verse munt wilde men ook niet.

Tja, op een bepaald moment stop je dan ook wel met nog dingen aanbieden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:21

Ik lees het hier op bokt ook wel. Klagen over hoe duur het fruit geworden is en de rest van het eten. En dat het (uiteraard) de schuld van de overheid is en van de 9% btw. Maar dan ga je meekijken en vinden ze wel dat ze recht hebben op dagelijks een flink stuk vlees want peulvruchten lusten ze niet. En blijken ze voornamelijk verse frambozen en andere bessen te eten, ook in de winter. Want dingen als appels en peren eten ze niet. En diepvries was eigenlijk ook niet goed genoeg. Dus waren ze nu steeds enorme bedragen kwijt of aten ze onvoldoende fruit.

Nog los van het feit dat die 9% btw niet het grote verschil gaat maken in kosten, is dit de crème de la crème van het fruit. Daar heb je inderdaad geen recht op, als je het geld hebt is het uiteraard een optie. Maar het is geen recht. 1.5kg fruit (200g per dag) per week kost je 3-4 euro bij goedkoop fruit, dat zijn hele andere bedragen dan de 4 euro voor 300g blauwe bessen of 225g frambozen. En 2kg groenten begint al bij 2.5 euro.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:30

Dat is het voor een gedeelte ook hoor. Ik heb dingen gekregen die ik echt niet kende en geen idee had hoe klaar te maken. En dat dan zo verprutst dat het niet te eten was. := Ik had daar graag wat hulp bij gehad en had het enorm gewaardeerd. Ooit wel wat van iemand gekregen met verschillende manieren van klaar maken erbij/ recepten en dat was super. Dingen die ik normaal niet kocht want onbekend of kon betalen kon ik nu klaar maken. Heel tof.

Voor mij is het zelfs enorme mazzel dat ik bijna geen vlees lust of tegen kan. Scheelt weer.

Verder laat ik het er wel bij, het zijn wel hele veroordelende beelden van mensen vanwege een kleine groep.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:36

Maar dan zou je toch kunnen googlen naar een recept? Ik had vorige week artisjokharten in het werkkratje zitten. Heerlijk, maar nog nooit zelf klaargemaakt. Google was mijn grote vriend..

Qua "ik lust het niet" begrijp ik het ergens wel. Ik hou zelf niet van bananen en citrusvruchten, dus die zou ik zelf nooit kopen. Daarentegen is er altijd wel wat anders in dezelfde prijsklasse te vinden, voor mij bijv. appels en peren. Maargoed, als je dus niet kunt kiezen en je krijgt alleen maar wat je niet lekker vindt... Of lust dan. Ik lúst het wel, maar zou het vrijwillig niet kopen. Als ik een geldprobleem zou hebben en het zou krijgen, dan zou ik er vast wel iets op vinden om het wél eetbaar te maken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:40

Mizora schreef:
Ik lees het hier op bokt ook wel. Klagen over hoe duur het fruit geworden is en de rest van het eten. En dat het (uiteraard) de schuld van de overheid is en van de 9% btw. Maar dan ga je meekijken en vinden ze wel dat ze recht hebben op dagelijks een flink stuk vlees want peulvruchten lusten ze niet. En blijken ze voornamelijk verse frambozen en andere bessen te eten, ook in de winter. Want dingen als appels en peren eten ze niet. En diepvries was eigenlijk ook niet goed genoeg. Dus waren ze nu steeds enorme bedragen kwijt of aten ze onvoldoende fruit.

Nog los van het feit dat die 9% btw niet het grote verschil gaat maken in kosten, is dit de crème de la crème van het fruit. Daar heb je inderdaad geen recht op, als je het geld hebt is het uiteraard een optie. Maar het is geen recht. 1.5kg fruit (200g per dag) per week kost je 3-4 euro bij goedkoop fruit, dat zijn hele andere bedragen dan de 4 euro voor 300g blauwe bessen of 225g frambozen. En 2kg groenten begint al bij 2.5 euro.

Klopt hoor maar als ik zie bij mijn dochter die haar kinderen iedere dag fruit, waar ze gek op zijn, meegeeft naar school is het echt duur geworden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:43

Kleine van ons krijgt komkommer, appel enz mee
Plus gewoon gezond bruin brood.
Als het zo uitkomt als ze in de aanbieding zijn dan wat bessen of aardbeien.
Maar een appel of banaan vindt hij ook heerlijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:44

Dat zal het verschil zijn, als ik iets niet lust krijg ik het niet weg of houd ik het niet binnen. Echt niet. Wat jij benoemt zie ik meer als gewoon niet zo lekker. Ik eet best dingen die ik niet zo lekker vind als dat moet. Als ik kan kiezen kies ik iets anders, maar als dat niet kan is het ook goed. Ik ga geen dingen eten/kopen die ik niet lust, want dan krijg ik niks binnen en gooi ik geld weg.

Qua recepten, ja met Google heb ik dus slechte ervaringen :') niet gaar, ook al was kooktijd inmiddels verdubbeld of 0 smaak. Ik reageerde op Sansevieria, dat ik het begreep. Als ik iets op zou halen wat ik niet ken vind ik het fijn als ze wat tips mee geven. Geen verplichting, maar soms wel makkelijk en fijn ipv de 100 verschillende dingen die elkaar ook nog tegenspreken soms.

Edit, het niet tegen dingen kunnen qua dieet was ook wel een reden om geen moeite meer te doen om het te laten herbeoordelen voor voedselbank. Ik vond dat te veel gedoe en ondankbaar als ik aantal dingen niet mee kon nemen. Zonde van de energie van vrijwilligers en van mijn reistijd en energie. Dat was anders als een paar dingen onderling ruilen met anderen daar ter plekke.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-06-22 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:48

Het scheelt wel flink als je een makkelijke eter bent inderdaad.
Er is ook wel een verschil tussen iets écht niet lusten of gewoon te verwend zijn.

Wij zijn geen enorme liefhebbers van appels.. maar bij de voerhandel kun je een kilo voor 50 cent krijgen, die kun je zelf uitzoeken uit een grote kist. Zitten meerdere soorten tussen, dus ik zoek me elke keer wat gave, zoete appels uit.. Gewoon uit de fruitschaal worden ze niet gegeten, maar als ik ze doe schillen en in partjes snijden, of in de magnetron met kaneel en suiker, of in de pannekoek, of sap maken, dan zijn ze zo op en hebben we een gezond en goedkoop ontbijt.
Geldt ook voor de too good to go boxen; bijna alles is wel lekker te maken als je er wat moeite in stopt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:50

MyWishMax schreef:
Dat zal het verschil zijn, als ik iets niet lust krijg ik het niet weg of houd ik het niet binnen. Echt niet. Wat jij benoemt zie ik meer als gewoon niet zo lekker. Ik eet best dingen die ik niet zo lekker vind als dat moet. Als ik kan kiezen kies ik iets anders, maar als dat niet kan is het ook goed. Ik ga geen dingen eten/kopen die ik niet lust, want dan krijg ik niks binnen en gooi ik geld weg.

Ik snap dit wel hoor! Als je mij geitenkaas met champignons voor zou zetten, zou ik echt niet weten hoe ik dat weg moet krijgen. Krijg ik bijvoorbeeld zuurkoolschotel, dan vind ik dat ook niet lekker maar eet ik het wel gewoon.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:55

Je hoeft niet te kopen wat je echt niet lust
Als je het krijgt kun je het ook teruggeven vind ik.
Er zijn zat goedkopere alternatieven te koop in groente en fruit

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:55

Fruit hangt er inderdaad vanaf wat je koopt, zelfs in appelsoorten gaan de prijzen tussen 1 euro de kilo en 4 euro de kilo, de meer populaire soorten uit de supermarkt zijn dan gewoon duurder als de ouderwetse Elstar die je bij de boerderijwinkel kunt kopen, en soms al 5 kilo voor 2.50 Euro.
Niet zo mooi, of afwijkend formaat, wat dat net niet mooi genoeg is voor naar de veiling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:04

Mizora schreef:

En frambozen zijn nog wel zo makkelijk te kweken in een pot in de tuin :j
Heb je ze alleen niet in de winter.

Sowieso zouden we met z’n allen meer naar de seizoenen moeten eten wat mij betreft. Dan kunnen de prijzen ook omlaag.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:06

Frambozen gewoon kweken en invriezen. Ook lekker in de winter in de smoothie etc :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:08

Hier groeien de frambozen echt vreselijk slecht :') Geen idee hoe het kan! Volgens mij heb ik ondertussen de laatste struikjes ook vermoord.. Ik zie alleen nog bramen en rode bessen staan dit jaar :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:12

Winged schreef:
Frambozen gewoon kweken en invriezen. Ook lekker in de winter in de smoothie etc :)

Hier blijven geen frambozen over voor in de vriezer :')

8nnemiek schreef:
Hier groeien de frambozen echt vreselijk slecht :') Geen idee hoe het kan! Volgens mij heb ik ondertussen de laatste struikjes ook vermoord.. Ik zie alleen nog bramen en rode bessen staan dit jaar :+

De framboos heeft moeite met kleigrond en snel last van wortelrot als de grond te nat blijft.
Bramen groeien werkelijk overal :j wel beetje zure grond willen ze allebei, en braam wil kalk maar de framboos juist niet.
Misschien gaat het daar wat mis?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:16

verootjoo schreef:
En frambozen zijn nog wel zo makkelijk te kweken in een pot in de tuin :j
Heb je ze alleen niet in de winter.

Sowieso zouden we met z’n allen meer naar de seizoenen moeten eten wat mij betreft. Dan kunnen de prijzen ook omlaag.

Dat doen wij al zoveel mogelijk, hier geen aardbeien in de winter.
Koop wel af en toe bananen, maar verder hier heel veel kleinfruit in bakken.
Invriezen en in een smoothie wanneer je het nodig hebt, heerlijk :j

Frambozen is soms tricky, al naar gelang welke soort geeft die alleen fruit op tweejarig hout, en ach, soms moet je ook niet te bang zijn toch een keer flink te snoeien, dan maar een jaar geen fruit.
Doen de planten het daarna soms wel weer een keer beter.
In een bak doen die het wat minder als bijvoorbeeld de bosbessen, maar in volle grond, ehhh, denk er nog niet aan, dat woekerspul. Staan hier in de voortuin en krijg het niet meer weg. Stonden er al toen we dit huis kochten.
En eten wil je die ook niet van langs de straatkant. Ach, de vogeltjes zijn er wel blij mee :D
Oeps, beetje off-topic geloof ik.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:23

Mijn frambozen doen het zo goed dat ik mijn buren vraag om mee te plukken. Zandgrond met ieder jaar een laag je compost ertussen.

Als je een beetje kan koken dat scheelt echt heel veel en dan krijg je bijna alles wel lekker. Bloemkool met papje ga ik van over mijn nek maar in een curry is het prima vulling en verdwijnt de smaak naar de achtergrond. Of soep maken van restjes groente.
Het enige wat hier echt niet op komt zijn bieten en aubergines, krijg ik die een een tgtg pakket gaan die op Facebook, net als wanneer ik te veel van een product krijg, geitenkaas en vleesvervangers.
Ik kook liever gewoon zonder vlees, maar ook met vlees. Op maandag ochtend is er veel van het betere vlees (bio/scharrel) bij AH afgeprijsd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:36

Amber_anne schreef:
Maar er zijn zat mensen wel blij met snacks. Om bijvoorbeeld je kinderen eens wat lekkers te geven of om zelf te eten. Want met weinig budget is dat niet iets wat je gaat kopen. Idem met frisdrank bijvoorbeeld

klopt
Maar je zou kunnen zeggen mensen die willen kunnen het snack pakket erbij krijgen.
Maar niet standaard in elke pakket voor de ouders die al vinden dat zijzelf of hun kinderen al genoeg zooi krijgen.

Betreft dingen die je niet kent koken.
Dat vind ik dan zo leuk aan een too goed to go pakket.
Daar zitten ook wel eens dingen in die ik zo nooit zo kopen.
Hoe leuk is dat daar een recept van te vinden.
Maar ook dat je leert dat je 5 zakken andijvie heel gemakkelijk kunt blanceren en invriezen.