Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:28

Ik doe het idd ook cirkel voor cirkel en heb plus aangeschaft dus maak ze ook meteen paars.
Ben wel blij dat ik per maand nu het abbo betaal, mocht de nieuwe manier tegen vallen zit ik er iig niet aan vast.
Leer trouwens Italiaans <3 ga volgend jaar weer terug daarheen, het was het favoriete land van mijn man en mij dus wil het de kinderen straks ook mee geven en lijkt me heerlijk om dan mezelf verstaanbaar te kunnen maken :D

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:32

Die nieuwe opzet lijkt mij wel prettig! Soms wil ik nieuwe lessen maken en dus nieuwe woorden leren, maar ga ik toch eerst supersimpele lesje herhalen om te voorkomen dat ze 'breken' of ga ik al 'gebroken' niveaus repareren. Daar leer ik echt helemaal niks van en is dus echt zonde van mijn tijd.
Als ik van dat zinloze herhalen afkom en voor mij bepaald wordt wat nu slim is om te doen, dan ben ik daar blij mee, denk ik.
De tijd zal het leren!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:46

Ik vind het herhalen juist nuttig voor mezelf omdat ik anders toch weer woorden vergeet. En vooral of woorden mannelijk of vrouwelijk zijn. Door de herhaling komt 't wat vaster in m'n geheugen te zitten hen ik 't idee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:48

Ik vind het ook fijn dat het herhaald anders vergeet ik sommige dingen weer

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:38

Zonder herhalen ga ik gruwelijk de mist in. Het duurt best een tijd voor woorden en vervoegingen in mijn hoofd blijven plakken, herhaal ik niet leer ik het ook echt niet :n

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 23:49

In de nieuwe methode is het herhalen ingebouwd in het pad, staat er. En je kunt altijd extra oefenen, als ik het goed begrijp:
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 23:54

Ik heb net checkpoint 1 (Spaans)gehaald in iets meer dan een maand. Toch best goed van mezelf ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:01

Lekker bezig!

Ben benieuwd naar de veranderingen. Heb er geen mening over op voorhand.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:51

Ik lees dat ze de luisterboeken gaan verwerken in de lessen. Daar ben ik niet blij mee. Zoals vorige week in Frankrijk heb ik geen tijd of zin in lessen, dan pak ik een luisterboek, die kan ik afronden zonder er echt over na te denken en terwijl ik in gesprek ben met anderen.

Daarnaast wil ik dus geen levels paars hebben, dat is te veel herhaling. Ik maak ze tot 1 kroontje en dan ben ik er klaar mee en ga verder. Het principe van overgaan naar een nieuwe klasse met 5 of 10 winstpunten i.p.v. 20 tot 40.

Als ik het zo lees wordt de cursus dus langer en daar ben ik niet blij mee. Met gemiddeld 25 minuten per week wil je ook naar checkpoint 10 kunnen komen immers.

Maar ik lees ook dat er mensen beta tester zijn. Ik ben dat geloof ik niet, ik kies nooit voor beta testen tenzij ik iets leuks gratis krijg. Gemiddeld genomen is beta testen nog altijd troep is mijn ervaring.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:58

Hoe blijft het hangen met maar 1 kroontje? Of doe je een taal die je al kent ?
Ik vind nu bewust kiezen of je luister/verhaaltje of les doet inderdaad wel fijn. Verhaaltje vraagt toch net wat minder concentratie dan echt iets nieuws leren

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:37

Als ik maar tot 1 kroontje ga dan blijft er echt niks van hangen bij mij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:44

pluisje88 schreef:
Hoe blijft het hangen met maar 1 kroontje? Of doe je een taal die je al kent ?
Ik vind nu bewust kiezen of je luister/verhaaltje of les doet inderdaad wel fijn. Verhaaltje vraagt toch net wat minder concentratie dan echt iets nieuws leren

Nee, ik ken de taal niet. Duits heb ik gedaan met Duolingo, maar sprak ik al vloeiend, dus in 10 minuten was ik door de gehele cursus. Maar Spaans heb ik nooit gesproken. Ik ben niet goed in de werkwoordsvervoegingen, maar de lessen zijn gemiddeld genomen simpel in checkpoint 4. Dus dan red ik me er wel mee. Het is immers multiple choice. Als ik het zou moeten spreken zou ik het wel vaker fout doen.
Maar voor mij werkt alles tot dat paarse kleurtje brengen niet, dat duurt me te lang, het tempo is dan te traag. Dus die vrijheid dat 1 kroontje ook genoeg is moet er wel in blijven.

Overigens, ik was vorige week in Frankrijk, dat was even omschakelen. Frans heeft best veel overeenkomsten met Spaans, maar soms is het toch echt weer anders. En dan ineens heb je een Spaans woord er tussen, oeps.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:04

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe goed jullie je redden op vakantie met duolingo? Helpt het echt om de taal in de praktijk ook beter te begrijpen en zenden, op vakantieniveau?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:10

Spanje ben ik nog nooit geweest, dus geen idee. Ik merkte aan gv met drie weken duo lingo frans nederlands dat het echt werkt. Wat hij zelf zegt, het feit dat je moet spreken hardop helpt hem om het te durven doen. Waardoor hij zelfs de rekening heeft kunnen en durven vragen :j dat had hij net gehad in de lessen ook. Voorheen was het ondanks op school gehad lang geleden gewoon nagenoeg onmogelijk geweest. En na drie weken nu wel. En iemand de weg kunnen wijzen ook. Dus de vraag begrepen en kunnen beantwoorden :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:12

secricible schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe goed jullie je redden op vakantie met duolingo? Helpt het echt om de taal in de praktijk ook beter te begrijpen en zenden, op vakantieniveau?

Spreken is lastig, maar bij airbnb nu een tekst in het Spaans lezen wat er in een kamer of huisje is, is geen enkel probleem meer. Ook merk ik dat ik teksten van personen op fb niet meer hoef te vertalen omdat ik voor 80% weet wat er gezegd wordt. En een enkele keer kan ik nu direct in het Spaans antwoorden. Het is echt niet veel en echt niet genoeg om mij op vakantie te redden, maar een klein beetje lukt wel.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:37

Bij de hogere niveaus moet je meer zelf typen en is er minder multiple choice.
Voor mij werkt dat beter. Wat ik zelf intyp, zelfs na spieken bij de hints, blijft beter hangen. En de herhaling heb ik ook nodig. Nieuwe (werk)woorden herkennen in het Grieks gaat best snel, maar het nieuwe woord zelf kunnen gebruiken, dat vraagt veel meer herhaling.

Nu is zelf typen in het Grieks ook wel uitdagend, door het andere lettertype en doordat er meerdere O's en I's zijn :roll:

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:54

Dat heb ik met het Oekraiens ook: het zelf typen helpt mij om het beter te onthouden, maar omdat het een ander schrift is geeft duolingo een lijst van woorden waaruit ik moet kiezen. Ik zou het beter onthouden als ik zelf moeizaam de lettertjes bijeen zou moeten zoeken. Maar het lezen gaat redelijk goed. Ik oefen nu het spreken. Verstaan gaat redelijk, zelf spreken blijft erg lastig.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:17

Ik dacht al: ik heb amper multiple choice. Allemaal zelf typen of inspreken eigenlijk. Meerkeuze is heel zelden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:20

Meerkeuze is idd vooral in het begin. Ik denk dat het dan ook erg uitmaakt wat je doel is. Om te leren ontvangen (lezen/luisteren) is dat best helpend, je leert woorden herkennen. Maar om te zenden (spreken/schrijven) is het beter zelf te typen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:48

soesita schreef:
Dat heb ik met het Oekraiens ook: het zelf typen helpt mij om het beter te onthouden, maar omdat het een ander schrift is geeft duolingo een lijst van woorden waaruit ik moet kiezen. Ik zou het beter onthouden als ik zelf moeizaam de lettertjes bijeen zou moeten zoeken. Maar het lezen gaat redelijk goed. Ik oefen nu het spreken. Verstaan gaat redelijk, zelf spreken blijft erg lastig.

https://www.ratatype.com/#typing-tutor :)

Ik ben nog niet verder gekomen dan de middelste rij van het toetsenbord en het gaat echt super langzaam, maar het valt me reuze mee.

Want inderdaad, er zit wel een verschil tussen bestaande woorden herkennen of zelf moeten typen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:32

Ik kom toch echt zinnen tegen die ik helemaal zelf moet samenstellen en typen vanuit het hoofd, het rotwoord verjaardag bijvoorbeeld :') de meerkeuze heeft als voordeeldat het antwoord logisch is maar je toch moet nadenken en woorden soort van leert herkennen. :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:23

Ik doe Russisch en hoef dus nooit iets te typen. Mijn toetsenbord heeft die letters niet.
Ik denk inderdaad dat je beter zou leren als je wel zelf zou moeten typen. Ze zouden dan bijvoorbeeld zelf een toetsenbord naar voren kunnen laten komen ofzo. Als je zelf de woorden moet kiezen, dan kun je heel vaak simpel gokken omdat er vaak geen woorden staan die op elkaar lijken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:01

Annetje schreef:
Ik doe Russisch en hoef dus nooit iets te typen. Mijn toetsenbord heeft die letters niet.
Ik denk inderdaad dat je beter zou leren als je wel zelf zou moeten typen. Ze zouden dan bijvoorbeeld zelf een toetsenbord naar voren kunnen laten komen ofzo. Als je zelf de woorden moet kiezen, dan kun je heel vaak simpel gokken omdat er vaak geen woorden staan die op elkaar lijken.

Dat is exact mijn probleem met Oekraiens. :j En volgens mij zou Duolingo dat inderdaad eenvoudig moeten kunnen oplossen door een passend toetsenbord aan te bieden.

Het interessante is dat ik ook Hebreeuws doe en daar krijg is dat toetsenbord inderdaad en moet ik wél zelf typen. (En dat is een stuk ingewikkelder omdat die geen klinkers schrijven, dus waarom daar wel en bij Oekraiens/Russisch niet?)

Ik heb nu op mijn mobiel zelf een toetsenbord (App) geinstalleerd, maar die kan ik dan weer niet met Duolingo combineren en daar dus niet gebruiken. -O-

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:03

Hebben jullie Android? Je kan in de instellingen gewoon talen aangeven van je toetsenbord, via je spatie kun je dan opzij swipen naar een andere taal.

Zo heb ik Grieks, Russisch en Noors toetsenbord toegevoegd voor Duolingo :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:07

Ghostattack schreef:
Hebben jullie Android? Je kan in de instellingen gewoon talen aangeven van je toetsenbord, via je spatie kun je dan opzij swipen naar een andere taal.

Zo heb ik Grieks, Russisch en Noors toetsenbord toegevoegd voor Duolingo :)

Heb ik bij Apple ook gedaan