Belastingaangifte 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Belastingaangifte 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:03

Adem even rustig in en uit. Als je komt te overlijden, wordt er een F biljet ingevuld en betaal je echt alleen de belasting die je verschuldigd bent. Legio mensen staan te springen om hun IB vooruit te ontvangen, dat geldt natuurlijk net zo goed andersom. En ja, 2022 kan je in termijnen betalen. En nogmaals, dien een verzoek tot vermindering in en je bent er ook vanaf.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:07

Je bent wel verplicht om een juiste voorlopige aanslag aan te vragen als je dient te betalen. Daar is volgens mij wel jurisprudentie over.

Je mag deze in in termijnen voldoen en als ze 2021 opleggen kun je deze met 1 telefoontje ook een eenvoudig in termijnen voldoen.

Als je in loondienst bent draagt je werkgever ook elke maand af voor jou, dat mag je ook niet ineens achteraf doen omdat dat jou beter uitkomt.

Los daarvan is het natuurlijk niet juist dat ze geen voorlopige aanslag per post hebt ontvangen.

Edit: en je betaald niet krankzinnig veel, je zit gewoon in hetzelfde belasting stelsel als de rest van ons :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:23

Geen loondienst hier alleen bruto allimentatie en minimale wao. 2021 heb ik gewoon staan uiteraard om te betalen, maar "even" stukken van 2022 vooruit betalen ook nog kan ik simpelweg niet. :n dan kan ik niet meer eten, geen energierekening betalen, geen verzekeringen ophoesten en een stuk hypotheek ook niet betalen. Ik heb geen inkomen waardoor ik nu "even" ook kan gaan voorschieten qqn de belastingdienst.

Ik spaar iedere maand zodat ik het jaar erop kan betalen. En niet nu ook nog eens vooruit tegelijkertijd. En ik heb ook niet "even" 2500 euro klaarliggen zodat ik die voor volgende week kan betalen.

De digitale documenten openen niet, de papieren post is nooit aangekomen.

Ik moet nu een schuldbetalingsregeling gaan aanvragen dankzij deze fijne niet vooraangekondigde actie waarvan ik tot vandaag ook nog nooit van heb gehoord. :n Probeer je netjes je hoofd financieel boven water te houden en dat wordt dan nu dankzij de belastingdienst volledig om zeep geholpen. En bedankt mensen.

Als ik geen probleem heb met achteraf alles in een keer betalen zie ik geen enkele noodzaak me nu in de financiele sjit te moeten storten |( omdat de belastingdienst vindt dat ik dan niet kan doen achteraf. -:(- het probleem zit hem nu in accuut dubbel moeten betalen.

Ik heb dat geld domweg niet klaarliggen en er is nu ook geen spelingsruimte voor een betalingsregeling tenzij ik volgend jaar bij hun weer te kort ga komen omdat ik niet de ruimte heb en opzij zetten (dan wel vooruit betalen) en de kennelijk nu onaangekondigde achterstand moet ophoesten zonder dat daar een melding aan vooraf is gegaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:33

Ik snap het niet: je spaart iedere maand om in 1 x te kunnen betalen? Dan kun je toch net zo goed ipv sparen direct aan de Belastingdienst betalen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:38

Maar als je toch voortaan betaald met een betalingstermijn, bijvoorbeeld per kwartaal verandert er toch niks?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:47

Volgens mij legt Karuna in 2022 geld apart om het in 2023 te kunnen betalen oid? Om het recht te kunnen trekken zou ze dubbel op zijn...
maar misschien ook niet en is het te ingewikkeld voor mij. Soms zie ik de logica ook niet in bepaalde dingen door mijn beperking

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:50

Behalve dat ik ook ergens accuut 2500 euro vandaan moet halen binnen een week. Ik spaar van mei tot mei omdat dat destijds op 1 juli de regeling is ingegaan. En ik toen opzij moest gaan zetten voor de aangifte het jaar erop. Purny legt het dus correct uit.

Ik moet dus 4 maanden vooruit betalen ergens vandaan toveren, wat normaal al lastig is en nu met hoge energierekening en veel duurdere boodschappen gewoon bijna onmogelijk is.

Vooruit betalen per maand maakt ook niks uit. Alleen "even" een paar maanden opvangen vanuit het niks kan ik niet. En ruimte voor een betalingsregeling is er ook niet echt. Daar zit mijn probleem. En de belastingdienst gaat ervan uit oh dat geld ligt er wel. Maar nee. Waardoor ik nu dus een schuldaanvraag moet gaan doen bij de belastingdienst met alle gevolgen van dien omdat nergens eerder is vermeld dat je op termijn vooruit moet gaan betalen ipv wat gebruikelijk is achteraf omdat je een jaar later aangifte doet van het jaar daarvoor

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:34

Volgens mij maak je het jezelf veel moeilijk dan het is.

Voor 2021 heb je het apart staan toch? Dat kun je dan toch gebruiken om voor 2022 vooruit te betalen? Vervolgens vraag je 12 maand betalings regeling aan voor 2021 en het is geregeld?

Je kunt 2022 ook naar 0 wijzigen, dan is het over een paar weken ook opgelost.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:52

Deze voorlopige aangifte kan/mag ik kennelijk niet naar 0 laten wijzigen. Dat had ik ook al gevraagd maar kennelijk kan dat niet. :n ik kan nu ook wel 2022 betalen maar ook voor 2021 is er geen extra ruimte om dubbel te moeten betalen. En vooruit aan 2022 en achteraf de 2021 regeling. Ik heb gewoon eigenlijk geen echte speelruimte meer dankzij een net afgelopen energiecontract. -O- het spaargeld dat ik over heb moet ik gaan aanspreken om de energie te gaan betalen. Dan is er gewoon niet veel meer over om "even" onverwachtsextra iets dubbel te gaan betalen. Zowel achter af als vooruit. -O-

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:21

Je hebt toch nog geen aanslag 2021 gekregen? Dus het acute probleem is nog helemaal niet ontstaan toch?
Voor 2021 zijn echt wel mogelijkheden qua uitstel/spreiding van betaling.

Belastingdienst kan er natuurlijk ook niks aan doen dat jouw energiecontract is afgelopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:29

Anders het geld wat je nu hebt liggen in de aanslag van vorig jaar stoppen?
En net wat manontjuh zegt. Het is niet het probleem van de BD dat jouw energiecontract net is afgelopen.
Net als jij zijn er duizenden misschien wel miljoenen mensen die elke maand de eindjes aan elkaar moet knopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:35

Wel kunnen ze wat aan doen door niet mensen en achteraf en tegelijkertijd vooraf te laten gaan betalen.

Ik kan het niet dubbel betalen, niet een maand dubbel betalen laat staan vier maanden dubbel betalen zonder enkge vooraankondiging of wat ook. Omdat de brieven hier nooit zijn aangekomen en de boel digitaal de melding geeft document niet aanwezig. Niet zomaar accuut even wat kunnen ophoesten terwijl ik normaal altijd netjes meteen na de aanslag betaal wat ik moet betalen. Vergelijk het met je huur. Die betaal je netjes iedere maand achteraf maar opeens moet je vooruit gaan betalen en moet je dus op dat moment dubbel huur betalen. Ik denk dat heel veel mensen dat niet kunnen. Zonder die dubbele betaling is er geen probleem maar ik kan niet nu opeens dubbel betalen.

De aanslag van 2021 verwacht ik elk moment en zal ik ook gewoon moeten betalen uiteraard,waar ik ook voor gereserveerd heb. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:38

karuna schreef:
Wel kunnen ze wat aan doen door niet mensen en achteraf en tegelijkertijd vooraf te laten gaan betalen.

Ik kan het niet dubbel betalen, niet een maand dubbel betalen laat staan vier maanden dubbel betalen zonder enkge vooraankondiging of wat ook. Omdat de brieven hier nooit zijn aangekomen en de boel digitaal de melding geeft document niet aanwezig. Niet zomaar accuut even wat kunnen ophoesten terwijl ik normaal altijd netjes meteen na de aanslag betaal wat ik moet betalen. Vergelijk het met je huur. Die betaal je netjes iedere maand achteraf maar opeens moet je vooruit gaan betalen en moet je dus op dat moment dubbel huur betalen. Ik denk dat heel veel mensen dat niet kunnen. Zonder die dubbele betaling is er geen probleem maar ik kan niet nu opeens dubbel betalen.

De aanslag van 2021 verwacht ik elk moment en zal ik ook gewoon moeten betalen uiteraard,waar ik ook voor gereserveerd heb. :j

Ik betaal mijn huur vooraf. Dus op 1 juni betaal ik voor de maand juni. Ik heb nog nooit gehad dat ik een maand gratis mag wonen omdat ik mijn huur achteraf betaal.
Maar bijzonder weer dat jij zoiets meemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:43

Iedereen doet achteraf van het jaar ervoor aangifte. Dat doe ik ook altijd zoals denk ik 80% van de nederlanders. Als je dan opeens gedwongen wordt vooraf te gaan betalen zonder enige aankondiging dan is dat niet heel fijn. Omdat het kennelijk normaal is of nieuw voor de belastingdienst er een vooraf te krijgen als je moet betalen. Alleen mij is dat nooit gezegd en heb ik ook nooit geweten. :n en moet ik nu ergens 2500 euro vandaan halen binnen een week. %)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:46

karuna schreef:
Iedereen doet achteraf van het jaar ervoor aangifte. Dat doe ik ook altijd zoals denk ik 80% van de nederlanders. Als je dan opeens gedwongen wordt vooraf te gaan betalen zonder enige aankondiging dan is dat niet heel fijn. Omdat het kennelijk normaal is of nieuw voor de belastingdienst er een vooraf te krijgen als je moet betalen. Alleen mij is dat nooit gezegd en heb ik ook nooit geweten. :n en moet ik nu ergens 2500 euro vandaan halen binnen een week. %)

Dit is inderdaad een best normale gang van zaken.
Vervelend voor jou, maar behalve betalen of een reging treffen niets aan te doen
En het zou ook moeten kunnen

Want met het gespaarde bedrag betaal je 2021 en ipv voor 2022 maandelijks te sparen betaal je de aanslag in termijnen voor 2022.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:50

Zit ik alleen nog met dat rottige gat van 2500 euro. %) als de periode normaal loopt van mei tot mei. En zou enige vorm van communicatie vooraf wel duidelijk zijn. Maar het is mij nooit door wie dan ook gemeld dat dit ging gebeuren. Veel contact gehad met de belastingdienst en belastinginspecteurs afgelopen jaren omdat er heel veel niet klopte, verkeerd ging, ik heel veel heb moeten laten corrigeren ivm veel te hoge aanslagen en al eerder dubbel heb moeten betalen ,ze waren me kwijt een tijdje zelfs met mijn sofinummer. Geen enkele keer is er gemeld let op over een poosje komt er een verplichte voorlopige vooraanslag. Hoe moet je dat als burger dan te weten komen?

En zit ik nu daardoor dus met een heel groot probleem. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:52

karuna schreef:
Zit ik alleen nog met dat rottige gat van 2500 euro. %) als de periode normaal loopt van mei tot mei. En zou enige vorm van comminucatie vooraf wel duidelijk zijn. Maar het is mij nooit door wie dan ook gemeld dat dit ging gebeuren. Veel contact gehad met de belastingdienst en belastinginspecteurs afgelopen jaren. En zit ik nu dus met een heel groot probleem. -O-

Bel ze op, leg het verhaal uit en stel voor dat je het niet in 1 keer hebt, maar probeer in iets van 2 of 3 keer te doen.
En ik kan me echt niet voorstellen dat jij er niks over hebt gehoord. De mails die je via mijn overheid krijgt, daar kan je het bericht openen.
Maar als je dit al langer zo betaald dan moet er op zijn minst toch een lampje gaan branden dat je de volgende aanslag niet hebt ontvangen?
Waarom dan niet eerder aan de lijn hangen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:56

Purny ik heb nog nooit een voor aanslag gehad voor het aankomende jaar en ook nooit aangevraagd. :n Altijd achteraf net als iedereen betaald door belastingaangifte te doen en dan te betalen als het bericht daarover komt door iedere maand opzij te zetten. De twee brieven die zouden zijn verzonden hierover zijn hier nooit aangekomen. In mijn belastingen stonden tot voor kort geen mededelingen over 2022. En wat er nu staat is niet te openen en komt de melding document bestaat niet. -O- ik had dus op geen enkele manier dit kunnen weten.

Achteraf betalen is ook geen probleem. Alleen nu en achteraf en tegelijk vooruit te moeten betalen zonder dat ik daar een bericht over heb ontvangen in een keer lukt gewoon niet. :n ook in twee keer betalen gaat niet lukken. Omdat ik niet iets dubbel kan betalen wat ik nu wel moet doen. Ik heb gebeld en het is eigenlijk de boodschap jammer dan betalen binnen een week of de schuldhulpverlening in moeten bij hun. Echt heel tof voor iets waar ik niet om gevraagd heb %)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:00

karuna schreef:
Purny ik heb nog nooit een voor aanslag gehad voor het aankomende jaar en ook nooit aangevraagd. :n Altijd achteraf net als iedereen betaald door belastingaangifte te doen en dat te betalen door iedere maand opzij te zetten. De twee brieven die zouden zijn verzonden zijn hier nooit aangekomen. In mijn belastingen stonden tot voor kort geen mededelingen over 2022. En wat er nu staat is niet te openen en komt de melding document bestaat niet. -O-
Achteraf betalen is ook geen probleem. Alleen nu en achteraf en tegelijk vooruit te moeten betalen zonder dat ik daar een bericht over heb ontvangen in een keer lukt gewoon niet. :n

Dan bel je de BD en leg je het verhaal met de melding uit...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:01

Dat heb ik gedaan uiteraard. En nog iemand anders heeft gebeld en die krijgt hetzelfde te horen. Ook daar opent het niet. Terwijl de belastingdienst het document wel geopend krijgt. Ik krijg nu alles per post hopelijk toegezonden maar geen uitstel van betaling terwijl ik dus nu niet eens weet waarop dat bedrag is bebaseerd.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:01

Het grootste deel van Nederland betaald hun belasting vooruit hoor.

Het is ook een geautomatiseerd proces, ze kunnen natuurlijk niet elke burger gaan bellen over dat er een aanslag aan komt. :roll:

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:03

karuna schreef:
Zit ik alleen nog met dat rottige gat van 2500 euro. %) als de periode normaal loopt van mei tot mei. En zou enige vorm van communicatie vooraf wel duidelijk zijn. Maar het is mij nooit door wie dan ook gemeld dat dit ging gebeuren. Veel contact gehad met de belastingdienst en belastinginspecteurs afgelopen jaren omdat er heel veel niet klopte, verkeerd ging, ik heel veel heb moeten laten corrigeren ivm veel te hoge aanslagen en al eerder dubbel heb moeten betalen ,ze waren me kwijt een tijdje zelfs met mijn sofinummer. Geen enkele keer is er gemeld let op over een poosje komt er een verplichte voorlopige vooraanslag. Hoe moet je dat als burger dan te weten komen?

En zit ik nu daardoor dus met een heel groot probleem. -O-

Volgens mij niet
Maar goed.

Je hebt gespaard in 2021 om nu de aanslag over 2021 te betalen. Dar kan gewoon.
En in 2022 zou je sparen om in 2023 de aanslag over 2022 te betalen. Als je ipv te sparen in termijnen de voorlopige aanslag 2022 betaald. Heb je volgens mij geen probleem. En in 2023 is 2022 al betaald, dus dan geen aanslag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:10

Alleen die 2500 euro is dus het probleem. Mijn spaarperiode loopt van mei tot mei, omdat er destijds geen andere optie was dan dit. Dus mei 2021/mei 2022 is voor 2021. En van mei 2022/mei 2023 sparen voor 2022. En ik kan niet jan 2022/april 2022 en sparen voor 2021 en ook nog eens dat bedrag moeten uitgeven over 2022 van jan/april. Ik heb nu een gat van 4 maanden grofweg. En weet ik ook niet of het te betalen bedrag correct is. Omdat mijn vooringevulde aangifte van 2021 ook al veel te hoog was ingeschat en ik uiteindelijk flink lager uitkwam.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:22

Als je gat 4 maanden is dan is het heel simpel. Je vraagt met 1 telefoontje 4 maanden uitstel aan op de aanslag 2021 en het probleem is opgelost.

Maar ik zou eerst eens afwachten tot je de aanslag kunt inzien en die van 2021 is opgelegd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:42

Vier maanden uitstel van betaling krijg je altijd als het minder dan 20k is en geen termijnaanslag. Dat laatste zou het moeten zijn, want 2022, maar is het volgens jou niet.

Stap even af van je verontwaardiging, slaap er desnoods een nachtje over, en kijk dan nog eens goed waar het over gaat. 2022 moet je in termijnen kunnen betalen en desnoods verlagen. 2021 eventueel uitstel van betaling. Geen man overboord en geen paniek over een termijn van een week. De invorderingsrente is nog steeds nihil.