Verpleegkundige in opleiding!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_xxx

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:44

Een hele easy one. Was gewoon te zenuwachtig en had een complete blackout incl zwart voor mijn ogen (iets met te hoog en te snel ademen).
ik had katheterspoelen

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:23

Jeetje wat lastig zeg! Heb je dat alleen bij praktijk toetsen of ook bij theorie toetsen?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:51

Alleen praktijk. Komt omdat ik het doen terwijl mensen kijken moeilijk vind.
Laat mij die handeling doen terwijl niemand kijkt en er is niks aan de hand

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:55

Lastig zeg. Door hoeveel mensen wordt je dan beoordeeld? En zou het niet helpen om een paar keer te oefenen met handelingen terwijl mensen kijken? Ik leerde altijd protocollen letterlijk uit mijn hoofd omdat ik totaal niet praktisch ben. Ik vertelde dan ieder puntje terwijl ik ondertussen de handeling aan het uitvoeren was. Daar werd ik rustig van. Docenten vonden het wel eens wat apart dat ik protocollen helemaal uit mijn hoofd leerde, maar ach het gaat om een goed cijfer

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:07

Het gaat niet zozeer om het meekijken maar meer het beoordelen. Want samen met klasgenoten en een sonde bij een klasgenoot inbrengen terwijl iedereen kijkt is geen probleem. Laat mij een les geven voor een klas en er is niks aan de hand, laat mij voor een groep staan, niks aan de hand. Het is zo onwijs specifiek dat ik nog steeds niet weet wat nou de oorzaak is van die ontzettende stress. Ja tuurlijk het is spannend maar het zou mogelijk moeten zijn om dit los te laten.
Hoezo apart dat je protocollen helemaal uit je hoofd leren? Zo MOETEN wij het (voor mijn gevoel) oefenen en leren. Zodat je het bij de toets helemaal kent en smooth kan uitvoeren.

Ik denk dat ik gewoon die toetsen moet gaan overleven :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:54

Oh ik deed inderdaad ook niet anders hoor! Gewoon bij alles wat ik deed de stap hardop benoemen en in mn hoofd nog 3x langsgaan of ik écht niks vergeten was.. :+

Wel balen dat je hem niet gehaald hebt, herken het helaas wel. Ik heb ooit eens 1 examinator gehad die mij bij alles onwijs onzeker liet voelen, gewoon door de manier hoe ze er bij stond en vragen stelde, en hoe ze mij door die vragen ook steeds uit mijn concentratie haalde. Supervervelend vond ik dat en ik was er van overtuigd dat ik het niet gehaald had. Nu was dat gelukkig niet zo, maar echt veel scheelde het ook niet :')
Terwijl ik bij sommige andere examinatoren superrelaxed kon zijn en daardoor ook veel relaxter de handeling kon doen.

Voor de rest, gefeliciteerd met degene die hun stage en/of toetsen gehaald hebben!

Ik lees wel mee maar lees veel op mn telefoon dus dan is een heel verhaal typen niet altijd handig.. Daarnaast momenteel superdruk met véél diensten en veel voor school doen (of in huis/klussen). Ben momenteel zo ingepland dat ik bijna het idee heb alsof ik nog een paar diensten tekort kwam en dat ze die nu maar ertussendoor gestopt hebben ofzo..
En ik heb gister mijn introductiegesprek voor de orthopedie gehad... Weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Nu zal het vast wel los lopen en schijnt mijn begeleider(s) heel erg leuk te zijn, maar ik vond de introductie/afdeling erg stijf en protoculair overkomen met geen mogelijkheid tot onderhandelen. Heb namelijk adhv wat ik gister hoorde het idee dat ik op de afdeling waar ik nu zit, (bijna) meer mag dan waar ik straks heen ga.. Maargoed, we gaan het wel zien, desnoods ga ik in gesprek met de opleidingscoördinator binnen het ziekenhuis.. In het ergste geval is het ''maar'' een half jaar en daarna ga ik weer terug naar de vleugel waar ik nu zit, alleen dan naar de afdeling in de andere gang.. :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:14

hoihoi!

volgensmij heb ik mij hier ooit (lang geleden) al eens gemeld. maargoed, ik zit in het 3e jaar van MBO-v en heb net mijn stage afgerond, met een voldoende *\%/* . sinds maandag weer fulltime naar school.. moet zeggen dat het me echt zwaar valt. afgelopen jaar stage gelopen in de psychiatrie en ik heb het geweldig gehad. ik ben zelf heel erg gegroeid deze stage, en durf ook wel met zekerheid te zeggen dat de GGZ toch wel echt 'mijn' doelgroep is.

zit me momenteel vooral te frustreren dat ik weer naar school moet, ik ben inmiddels begonnen met het maken voor een aftel kalender omdat ik het zo beu ben, en mezelf er echt doorheen moet slepen :') nog tot aan de zomer, het 4e jaar is een volledig jaar stage, daar kijk ik heel erg naar uit!

ik ben begonnen in het eerste jaar op somatiek
2e jaar ben ik naar PG gegaan, daar heb ik ga mijn stage ook een jaar als invalkracht gewerkt. 3e jaar in de GGZ.

ben heeeeel erg blij dat mijn stage me wilde hebben voor komende zomer, ben nog geen week klaar daar, maar ik mis het verschrikkelijk Y;(

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:03

@blacky ik noem inderdaad ook echt ALLES op. Ik vind het super jammer maar de helft van mijn klas heeft het niet gehaald en vorig blok niemand. Dus denk dat er echt heel streng is beoordeeld. 12 maart herkansen en dan hopen dat het wel lukt!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 12:41

ik had zon goede hoop voor mijn toetsen van vandaag. kreeg ik vorige week maandag heftige migraine waar ik maandag pas weer helemaal de oude van was |( en kon ik gister weer opnieuw beginnen met leren.

Hoogs waarschijnlijk mijn toetsen vandaag verpest en hangt het aan een zijde draadje of ik volgende week wel naar mijn examen jaar kan en mag.
Wat baal ik zeg :(

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:20

Daphne: naja normaal gesproken kennen mensen de protocollen in grote lijnen en dat is genoeg voor een toets. Maar ik wist letterlijk iedere zin precies zoals het beschreven stond. Net als bijvoorbeeld materiaal pakken in precies dezelfde volgorde als in het protocol stond. Maar als jij het ook zo doet dan kan er toch eigenlijk niets mis gaan? Vooral bij blaas spoelen... dat is een vrij simpele handeling. Het klinkt stom maar wat je ook nog kan doen is aangeven dat je ontzettend zenuwachtig bent bij de beoordelaar. Niet dat ze er dan meteen wat mee doen, maar dan ben jij het wel even kwijt.

Blacky: vervelend dat het zo druk! Welke afdeling zat je ook alweer?

Its Daantje: fijn dat je daar de zomer weer kan werken! Staat ook goed op je CV.

Brittjuh: oh bah wat frustrerend! Naja je weet het nog niet zeker misschien valt het cijfer wel heel erg mee. Zou je anders ook nog kunnen herkansen?

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:04

Daphne: balen dat je zoon last van de zenuwen had. Laatst ondersteunende examinator geweest vN 1e jaars verpleegkunde. Zaten ook echt leerlingen tussen die zl zenuwachtig waren. Daar heb ik toen rekening mee gehouden. Eerst zorgen dat ze op hun gemak waren en daarna pas vragen stellen.

Hier de eerste GO binnen voor het geven van werkbegeleiding. Nu nog wachten op de rest. Hebben jullie ook zoveel last van examenstress. Hier wel kan er echt compleet van in paniek raken

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 17:05

ja kan nog wel herkansen, maar geen idee wanneer?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:49

Ik had niet verwacht dat het zo tijdens de handeling zou blijven. Vorig blok kon ik het ondanks het hevige trillen en licht in mijn hoofd zijn goed loslaten tijdens de handeling en vond ik het oprecht leuk.
Vind het gewoon vervelend dat ik het niet los kan laten. Ik kon dat altijd.

Vandaag had ik communicatie, anamnese en motiverende gespreksvoering. Het ging niet en ik heb het niet gehaald maar ik was voor mijn doen super ontspannen en relaxt. Het gesprek wilde gewoon echt niet lopen wat mij frustreerde. Wist gewoon niet waar ik het naartoe moest laten of waar de simulant heen wilde. Vond het erg lastig maar hier kan ik wel mee omgaan denk ik.

Gewoon voor beide herkansingen KEIHARD aan de bak en oefenen oefenen oefenen en dan hopen dat het lukt. Zo niet, is mijn keuze snel gemaakt en ga ik stoppen... Ik wil niet blijven hikken aan zo iets (ik ben het niet gewend om onvoldoendes te halen. Had ze niet op het mbo, 3 jaar lang niet lager gehaald dan een 6,5, en op de middelbare school).
Misschien moet ik ook wel gewoon wat beter met tegenslagen omgaan.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 19:08

Daphne, t komt wel goed. ik ben ook geen ster in leren. terwijl ik in de praktijk wel goed ben. dit is voor mij ook het eerst dat ik echt mn best moet doen.
Gewoon doorzetten, dan kom je er wel!

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:24

Precies, ieder zijn ding natuurlijk.
Hopelijk kan ik ergens wat handvatten krijgen om beter om te kunnen gaan met de zenuwen en het beter te kunnen controleren. Want ik vind het wel leuk. De handelingen, zo'n gesprek voeren. Ik vind het oprecht leuk maar die druk van presteren zit mij soms in de weg.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:29

daphne_xxx schreef:
Ik had niet verwacht dat het zo tijdens de handeling zou blijven. Vorig blok kon ik het ondanks het hevige trillen en licht in mijn hoofd zijn goed loslaten tijdens de handeling en vond ik het oprecht leuk.
Vind het gewoon vervelend dat ik het niet los kan laten. Ik kon dat altijd.

Vandaag had ik communicatie, anamnese en motiverende gespreksvoering. Het ging niet en ik heb het niet gehaald maar ik was voor mijn doen super ontspannen en relaxt. Het gesprek wilde gewoon echt niet lopen wat mij frustreerde. Wist gewoon niet waar ik het naartoe moest laten of waar de simulant heen wilde. Vond het erg lastig maar hier kan ik wel mee omgaan denk ik.

Gewoon voor beide herkansingen KEIHARD aan de bak en oefenen oefenen oefenen en dan hopen dat het lukt. Zo niet, is mijn keuze snel gemaakt en ga ik stoppen... Ik wil niet blijven hikken aan zo iets (ik ben het niet gewend om onvoldoendes te halen. Had ze niet op het mbo, 3 jaar lang niet lager gehaald dan een 6,5, en op de middelbare school).
Misschien moet ik ook wel gewoon wat beter met tegenslagen omgaan.

wat balen! het zou zonde zijn als je zou moeten stoppen met de opleiding. maar ook een verstandige keuze. ik denk dat het ook goed is om aan jezelf te blijven denken.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:31

ik heb me vandaag aangemeld voor de eerste examens! in maart begin ik met NL lezen en luisteren, en rekenen. ik twijfel nog even of ik me wil aanmelden voor engels of dat ik nog even wacht tot mei. aan de andere kant denk ik dat het allemaal niet zo'n heel groot probleem zal zijn. ik wil eigenlijk voor de zomer alle reguliere vakken afgerond hebben zodat ik me volgend jaar volledig kan focussen op alle proeve's / examens in de praktijk. ook moet ik toch echt binnenkort een begin gaan maken aan mijn LLB portfolio..

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:13

daphne_xxx schreef:
Hopelijk kan ik ergens wat handvatten krijgen om beter om te kunnen gaan met de zenuwen en het beter te kunnen controleren. Want ik vind het wel leuk. De handelingen, zo'n gesprek voeren. Ik vind het oprecht leuk maar die druk van presteren zit mij soms in de weg.

Ik snap het, ik heb ook last van zenuwen. en dat kan indd behoorlijk in de weg zitten. maar blijven proberen. het word beter.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:50

daphne_xxx schreef:

In het 2e jaar moet je een vrije module volgen, desnoods zou je evt zelfs kunnen vragen of je dit jaar nog aan kan schuiven, ik had vorig jaar ook 1e jaars erbij zitten.
Maar dan zijn er verschillende trainingen die je kan volgen, o.a. mbt perfectionisme en faalangst etc. Misschien is zoiets een idee? Ik heb er toen iig wel veel aan gehad :)

Verder herken ik het wel hoor.. het leren gaat mij altijd vrij makkelijk af, maar de laatste 2 jaar is het veel verslagen schrijven en veel literatuuronderzoek doen.. als ik ergens een hekel aan heb en ook tegenaan loop...

Jeetje Brittjuh wat vervelen dat dat zo gelopen is! Hopelijk valt het toch mee en heb je ze alsnog gehaald!

Lobke, ik zit nu nog op Ouderengeneeskunde. Is me echt onwijs meegevallen en het team is echt superleuk :)

Daantje fijn dat stage zo goed bevallen is! Leuk ook dat je er een zomerbaantje aan over hebt gehouden, altijd leuk voor je cv en wie weet kan je er na je afstuderen wel blijven? Weet je al waar je volgend jaar gaat stagelopen?

Lienepien jep, ondanks dat ik flexibele inleverdata heb.. hoorde gister dat er nog best veel uit de klas 1 opdracht nog niet of amper aan begonnen zijn dus dat geeft wel rust.. maar kreeg gister feedback op opdr 1 en moet daar ook nog wel aardig wat aan verbeteren dus dat leverde ook wel weer aardig wat stress op..

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:26

Werkt dat oprecht? Zo'n training? Ik heb er altijd een beetje mijn twijfels over om heel eerlijk te zijn

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:29

daphne_xxx schreef:
Werkt dat oprecht? Zo'n training? Ik heb er altijd een beetje mijn twijfels over om heel eerlijk te zijn

Je veranderd jezelf natuurlijk niet in een paar dagen maar ik heb er zelf zeker heel veel aan gehad :) Merk wel dat ik nu eigenlijk weer eens terug de boeken in moet maar de basis van de dingen waar ik het meest tegenaan liep haal ik nog altijd naar boven als ik weer dreig te vervallen in oude gedachten enzo.. en ook dan is het de ene keer makkelijker dan de andere keer hoor :)

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:36

Dat begrijp ik. Dat lukt inderdaad niet in een dag. Vraag mij gewoon af in hoeverre er handvatten aangeboden worden die je zou kunnen gebruiken zegmaar.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:03

Blacky94 schreef:
Daantje fijn dat stage zo goed bevallen is! Leuk ook dat je er een zomerbaantje aan over hebt gehouden, altijd leuk voor je cv en wie weet kan je er na je afstuderen wel blijven? Weet je al waar je volgend jaar gaat stagelopen?

klopt zeker! ik denk niet dat ik er na mijn afstuderen kan blijven, dit omdat het een best vast team is waarvan ik niet vermoed dat iemand opstapt. en ik geloof dat er nog meer mensen zijn die heeel graag terug zouden willen naar deze afdeling haha!

waar ik volgend jaar stage ga lopen weet ik nog niet, maar ik ga zeker strijden voor een plekje in de GGZ. het liefst op het zelfde terrein, een andere afdeling. alsjeblieft geen verpleeghuis meer voor mij :+

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:56

Jenny21 schreef:
Voor diegene die van mbo naar hbo zijn gegaan, hoe beviel dit?
Ik hoor geregeld dat dit echt een grote stap is.
Veel in het Engels en veel schrijfwerk?

Ik zou het graag tzt nog gaan doen maar ergens houdt het me tegen...
( ben 35 jaar dus al even uit de schoolbanken)

Ik vind de overstap ontzettend meevallen. Als je alles vanaf het begin goed bijhoudt dan is het goed te doen. Literatuur is veel in het Engels, maar op zich is dit wel goed te doen. Voornamelijk de onderzoeksartikelen zijn Engels. Als je het graag wil, dan zou ik ervoor gaan! Anders krijg je er straks spijt van dat je het nooit hebt geprobeerd. Mbo-v is ook een erg mooie basis. Al veel kennis en ervaring in huis dat alleen maar makkelijk is tijdens de hbo!

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:22

Ik wilde even mededelen dat ik eindelijk een onderwerp heb voor mijn scriptie! Nu nog een onderzoeksvraag/probleemstelling en doelstelling formuleren.... zijn er meer die nu bezig zijn met afstuderen? Ik verwacht februari 2020 klaar te zijn als alles gaat zoals het moet... vind het wel pittig, een scriptie, een groepsproject en nog andere cursussen... kan niet wachten tot ik dat papiertje binnen heb! Wil graag hierna de opleiding tot kinderverpleegkundige gaan doen. Zijn er meer die kinderverpleegkundige willen worden?