HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slagroomsoes

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:05

Windesheim? Waar liggen je interesses? Mocht je nou nog geen idee hebben kan ik je ook aanraden om verschillende plekken te proberen als dat mag! Ik heb zelf vorig jaar een maatjesproject gedaan voor jonge mantelzorgers vanuit ervaringsdeskundigheid. Dat vond ik zo leuk dat ik nu als vrijwilliger daarmee doorga :) Verder waren er in mijn klas sowieso veel die een maatjesproject deden, maar ook dat is weer heel breed.. Kan bijvoorbeeld ook met asielzoekers of ouderen.

Ik ben inmiddels van klas veranderd, gelukkig! Ik heb stiekem ook echt wel weer zin om naar school te gaan, maar denk dat ik daar gauw op terugkom :')

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:13

Ik merk dat ik het idee van weer naar school gaan heel vervelend vind na een jaar lang alleen maar stage.
Ben er echt klaar voor om af te studeren en lekker te gaan werken :D

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:17

finnens schreef:
Ik kom me ook maar eens melden. Ben deze week in het eerste jaar begonnen. Ben heel benieuwd! Moeten nu een soort snuffelstageplek zoeken voor 4u per week, dus als iemand nog tips heeft :D

en mennnn wat een klote rooster.. 3 dagen tot half 7.

Probeer het eens in buurthuizen, jongerencentra. Daar heb je voor zo weinig uur geloof ik het meeste kans. Of bij een “bejaardentehuis” voor mensen met bijv alzheimer.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:21

Windesheim inderdaad. We moeten minimaal 120 van de 160 uur op 1 plek doen..

Ik heb vanuit mijn vorige opleiding (smd) wel stage gelopen en dus wel een beetje een idee wat ik leuk vind en wat minder. Heb stage gelopen bij een werkplek voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt als begeleider. En bij Meedoen en AG&K (in stadskantoor) waarbij ik vooral heel veel telefonisch en administratief werk deed, maar ook wel huisbezoeken. Verder een halfjaar met aparte groepjes kinderen (die moeite hadden met leren, of gedragsproblemen) gewerkt op een basisschool. (Na mijn opleiding)

Waar mijn interesses het meeste liggen zijn oa bij mensen met lichte verstandelijke beperking, mensen met financiën of andere praktische dingen op weg helpenn/ondersteunen, jongeren. Ik vind het het leukst om naar zo veel mogelijk zelfstandigheid/zelfredzaamheid toe te werken met 'cliënten'. En het langdurig ondersteunen van ouderen of mensen met een zware handicap trekt me minder. Jonge kinderen waren ook niet mijn ding.

Edit; bedankt voor de tips al! Ik het opzoeken.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 07:59

Melisssx schreef:
Windesheim? Waar liggen je interesses? Mocht je nou nog geen idee hebben kan ik je ook aanraden om verschillende plekken te proberen als dat mag! Ik heb zelf vorig jaar een maatjesproject gedaan voor jonge mantelzorgers vanuit ervaringsdeskundigheid. Dat vond ik zo leuk dat ik nu als vrijwilliger daarmee doorga :) Verder waren er in mijn klas sowieso veel die een maatjesproject deden, maar ook dat is weer heel breed.. Kan bijvoorbeeld ook met asielzoekers of ouderen.

Ik ben inmiddels van klas veranderd, gelukkig! Ik heb stiekem ook echt wel weer zin om naar school te gaan, maar denk dat ik daar gauw op terugkom :')

Welke klas zit je nu? :)

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:16

Ik zit nu in SW2C6J

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:23

Ik ben ook sinds deze week begonnen, wij hebben elke week een ander rooster dus best lekker! Stage hoeven wij nog niet.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 20:38

Melisssx schreef:
Ik zit nu in SW2C6J

Ohja jij doet jeugd! Betere docenten nu? :)

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:12

Jaa! Maar er is ook nog wat ingeschoven zag ik net. Ik heb ook een beter rooster dus dat is een bijkomend voordeel dan.

Ik zag net dat jij bij een vriendinnetje van mij inkomt :P

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:20

Ik zou eigenlijk naar de derde gaan maar ik heb door persoonlijke redenen niet alles af gekregen en ga toch nog een begin maken in de 2e van social work! Morgen de eerste les van de studie begeleider waar ik heen ga om een plan te maken. Ik ben er wel erg blij mee, kan ik alles rustig afronden.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 21:26

Melisssx schreef:
Jaa! Maar er is ook nog wat ingeschoven zag ik net. Ik heb ook een beter rooster dus dat is een bijkomend voordeel dan.

Aah oke. Mijn rooster is ook veranderd, de tussenuren zijn verplaatst :p heb ik dus niks aan.

Ben wel benieuwd naar Mn klas!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:58

SophieFT schreef:
Melisssx schreef:
Ik zit nu in SW2C6J

Ohja jij doet jeugd! Betere docenten nu? :)

Ik zit volgens mij dan bij jou in de klas.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:03

Adindaa schreef:
Ik merk dat ik het idee van weer naar school gaan heel vervelend vind na een jaar lang alleen maar stage.
Ben er echt klaar voor om af te studeren en lekker te gaan werken :D

Ik heb precies hetzelfde..
Na een jaar 32 uur stage en maar 1x in de 2 weken naar school, heb ik nu niet veel motivatie.
Scheelt me wel dat ik nu een minor volg aan een andere Hogeschool, maakt het voor mij meer interessant.
Nog even een half jaartje mijn minor fixen en dan afstuderen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 20:35

Ik ben pas net 2 dagen begonnen maar verzuip nu al in alle opdrachten die we krijgen, heb totaal geen overzicht meer haha
Zit ook in een grote en drukke klas, treinen zitten stampvol elke dag. Kan t allemaal niet meer overzien :p

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:48

Jeetje Sophie dat klinkt niet fijn :(:)

Hier valt de drukte voor mijn gevoel nog best mee, kan het goed overzien.
Wij doen een opdracht bij een wijkteam en het is nu al onwijs leuk :):)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:37

SophieFT schreef:
Ik ben pas net 2 dagen begonnen maar verzuip nu al in alle opdrachten die we krijgen, heb totaal geen overzicht meer haha
Zit ook in een grote en drukke klas, treinen zitten stampvol elke dag. Kan t allemaal niet meer overzien :p

Voor mij hetzelfde hoor. Moet volgende week al een oriëntatie gesprek gemaakt hebben. Net of dat lukt haha koekoek..

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 07:02

Gizeppie schreef:
SophieFT schreef:

Voor mij hetzelfde hoor. Moet volgende week al een oriëntatie gesprek gemaakt hebben. Net of dat lukt haha koekoek..

Ibt5? Wij dus ook idd.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:42

Hier nog deeltijd socials workers? Nog steeds opzoek naar een geschikte werkplek, zodat ik aan de opleiding kan starten..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:07

SophieFT schreef:

Ahaha gaat toch nooit als je net twee weken stage loopt, zeker niet met mijn doelgroep.. (autisme)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:07

Heeft iemand hier nog dé tip voor de instelling waar ze een afstudeerder sph zoeken? :)
Omgeving gelderland/Overijssel (apeldoorn/arnhem/Deventer enz)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:38

Het dagelijks bestaan in Zutphen kun je vaak wel terecht.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:12

Ik ben net een week bezig met mijn stage, deze doe ik bij ZAZ welzijn in Enschede. Suuuuper leuk team en een hele fijne werkwijze vind ik. Het is nooit zwart of wit daar, je mag ook echt diep in het grijze gebied. Persoonlijk vind ik dat echt heerlijk.

Morgen mijn eerste echte school dag, na vorige week een intro te hebben gehad. Ben erg benieuwd naar de lessen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 13:59

Melisssx schreef:

Kom er nu achter wie die vriendin is :p
Ga ik wel veel mee om in de klas :')

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:29

Ik had hier al een tijdje geleden iets gezegd, volg dus al een tijd mee. Nu heb ik me ingeschreven voor de meeloopdagen op Avans en op de HAN. Wat ik me afvraag is, wat zijn nou de verschillen tussen pedagogiek en social work?

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:06

Ik zal ook weer eens reageren! Hier ondertussen laatstejaars SPH, september gestart met mijn stage van 32 uur per week bij Reik! Doelgroep LVB met psychiatrische problemen. Tot nu toe super interessant!

@Deksel: voor zover ik weet is pedagogiek gericht op de leeftijd t/m 18 jaar. Social Work heeft geen leeftijdsgrens, en is dus gericht op alle doelgroepen.