Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:01

Diablo schreef:
Majabeestje schreef:
Een werkgever bepaalt niet of je ziek bent. Daarbij.. je heel beroerd voelen, flinke hoofdpijn, oververmoeid en overgeven.. dan ben je toch ziek? Of dat nou wordt veroorzaakt door een virus of door verdriet. Je bent nog steeds ziek.

En dat is nou net het punt, de oorzaak. Als iedere werknemer zich ziek meldt om een huisdier (waar de werknemer dus zelf voor gekozen heeft), is het hek van de dam.

Werknemers kiezen voor van alles

-zaalvoetbal
-roken
-doorzakken in het weekeinde
-om niet een griepvaccinatie te nemen
-om ongezond te eten
-auto te gaan rijden
-kinderen te krijgen
-te gaan klussen in huis of tuin

Allemaal verbieden dan maar....want dit zal vaker voorkomen dan een dode knol.(en de griepvaccinatie meteen verplicht instellen,..gut weet je wat dat kost zo'n griepgolf)

Kijk het gaat niet om het paard dat is overleden en het verdriet dat daar uit voort komt. Het gaat om de gevolgen van het verdriet.

De een word daar ziek van en de andere niet.

De een gaat met de griep nog werken(en bedankt,..lekker de rest besmetten) en de ander is niet in staat het bed uit te komen.
Alleen zelf kan je bepalen of je in staat bent te gaan werken.

Kijk ik vind ook dat de moraal moet zijn dat je je alleen ziek meld als het niet anders kan.

Maar ziek is ziek. Psychisch dan wel lichamelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:02

Of je nou ziek wordt van dat zelf gekozen broodje zalm dat verkeerd valt of dat huisdier dat dood gaat.
Ziek is ziek.

Maar door dit topic wordt het wel duidelijk.
Ik ben ook altijd een Open boek voor de werkgever.
Niet meer zijn dus.
Als je ziek bent gewoon ziek melden. Precies zoals de regels zijn. Zonder reden van opgaaf.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:31

Dat dus, Natasja.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:31

Voor de juiste werkgever kan jij gewoon nog een open boek zijn hoor Bruintje. Laat je niet gek maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:37

RoosvanBlue schreef:
Voor de juiste werkgever kan jij gewoon nog een open boek zijn hoor Bruintje. Laat je niet gek maken.

Ik ben er naar opzoek. :)

Ik denk dat sommige werkgevers vergeten dat de dieren hier ook ziekte verlof uitsparen.
Uitwaaien, je hoofd leeg maken, door een rit met je paard of een wandeling met je hond is erg goed voor de gesteldheid van de mens.
Geestelijk en lichamelijk.
Dat kan wel eens heel wat ziekte dagen voorkomen.
Laat dat dan eens een of twee ziekte dagen door verdriet komen bij overlijden. Dat geeft in het totaal plaatje winst.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:46

bruintje123 schreef:
RoosvanBlue schreef:

Ik ben er naar opzoek. :)

Ik denk dat sommige werkgevers vergeten dat de dieren hier ook ziekte verlof uitsparen.
Uitwaaien, je hoofd leeg maken, door een rit met je paard of een wandeling met je hond is erg goed voor de gesteldheid van de mens.
Geestelijk en lichamelijk.
Dat kan wel eens heel wat ziekte dagen voorkomen.
Laat dat dan eens een of twee ziekte dagen door verdriet komen bij overlijden. Dat geeft in het totaal plaatje winst.

Zo'n werkgever heb ik. Ze zijn er wel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:53

Ik weet dat ze bestaan.
Nu alleen weer een gaan vinden. :)
Nadeel in de vacature en met sollicitatie vertellen ze geen van allen hoe ze echt zijn.
Daar kom je pas achter als je er bent.
En waar er proeftijd voor een werkgever bestaat bestaat het voor een werknemer helaas niet. Dan heet het helaas ineens weer verwijtbaar werkloos.
Want bij sommige heb je het binnen de maand al door.

Maar dat is nogal oftopic.

Mungbean

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:07

Het gaat in 2 richtingen.
Voor een weekgever kan het net zo goed een heel serieus probleem zijn dat iemand weer vertrekt.

Laatst meegemaakt dat iemand vlak voor het eind van de proeftijd nadat ze volledig ingewerkt was vertrok omdat ze het niet aan kon om 3 uur reistijd te hebben naar haar ouders (iemand van begin 30).
Dan heb je dus al redelijk flink geinvesteerd in een zwart gat.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:15

bruintje123 schreef:
En waar er proeftijd voor een werkgever bestaat bestaat het voor een werknemer helaas niet. Dan heet het helaas ineens weer verwijtbaar werkloos.

De proeftijd bij een arbeidsovereenkomst is zowel voor de werkgever als de werknemer. Ook de werknemer kan zonder opzegtermijn, zonder opgave van reden de overeenkomst beeindigen.

Ik zou het ook heel raar vinden als werkend nederland jouw inkomen moet gaan betalen terwijl jij wel een mogelijkheid tot inkomen had. Als je werk je niet bevalt kun je prima ander werk gaan zoeken zonder dat werkend nederland daar voor op hoeft te draaien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:17

waar denk je dat je zelf aan meebetaald als je werkt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:41

Nee hoor link.
Dat kan niet.
Dan krijg je geen Ww uitkering.
En ja daar heb ik toch zelf ook braaf aan betaald.

En je gaat toch niet in een proeftijd zeggen ik wil hier weg omdat het er leuk en goed geregeld is.
Nee ik had er graag weg gewild omdat die werkgever niet netjes heeft verteld hoe hij inroostert. Je werk anders voorspiegelt als wat het was.
Je continue achter je juiste loon moet ook als je hem uit de brand hebt geholpen om ineens in te vallen in je enige vrije weekend in de vier weken.
En zich ook nog op een punt niet aan de cao houd waarin ik helaas collega's niet met me mee krijg daarin tegenin te gaan.
En zo zijn er nog wel meer dingen.
Maar nu is het proberen uit te zingen tot het eind van het jaar en dan alsnog WW. En natuurlijk hopen eerder wat anders te hebben.
Maar dan is het belachelijk dat een werknemer niet kan zeggen dit bedrijf dat gaat niet klikken. Terwijl een werkgever dat wel kan zonder consequenties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:51

Als je kunt aantonen dat je baas je onredelijk behandeld heeft dan kun je daar ook aanspraak op krijgen. Het niet aan de CAO houden en je loon niet op tijd betalen zijn aantoonbaar.

Uiteraard niet enkel omdat hij niet 'aardig' is. Er zijn genoeg mensen niet 'aardig', heb ook collega's gehad waarvan ik dacht: sjees, dat die nog niet ontslagen is :=

En dan ontslaan ze uiteindelijk iemand nadat er van alle kanten klachten lopen over die persoon en dan was de werkgever alsnog verplicht om een bepaalde periode loon mee te geven %)
Ondertussen zitten we met een enorme puinzooi inclusief bedrog die deze achtergelaten heeft.

Maar dat is vreselijk off-topic.
De werkgever van TS gaat TS niet ontslaan omdat ze een misverstand hadden ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:53

link2thepast schreef:
bruintje123 schreef:

De proeftijd bij een arbeidsovereenkomst is zowel voor de werkgever als de werknemer. Ook de werknemer kan zonder opzegtermijn, zonder opgave van reden de overeenkomst beeindigen.

Ik zou het ook heel raar vinden als werkend nederland jouw inkomen moet gaan betalen terwijl jij wel een mogelijkheid tot inkomen had. Als je werk je niet bevalt kun je prima ander werk gaan zoeken zonder dat werkend nederland daar voor op hoeft te draaien.

Ja je kan inderdaad zelf opzeggen zonder opgaaf van reden, maar helaas krijg je dan echt geen uitkering

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:56

En de werkgever zit ook met kosten die hij niet kan verhalen :)*

Weggaan in de proeftijd is voor beide partijen zeer ongunstig en kan ook heel duur uitpaken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:58

Daarom. Erg offtopic. Dat zei ik al. :)

Maar dit topic leert wel dat als je ziek bent je dat dus moet zeggen.
Wordt dat niet geloofd sturen ze de bedrijfsarts maar.
In geval van ts. En in geval van veel eerlijke mensen maar achterdochtige krenterige werkgevers geen probleem. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:00

Vergeet de bedrog plegende werknemers niet ;)

Ooit een collega gehad die 'ziek' was op belangrijke cricket wedstrijden. Dat verwacht niemand als het geen voetbal is. Pech voor hem praatte hij een keer zijn mond voorbij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:02

Natuurlijk bestaan ze.
Maar maar als een werknemer weinig ziek is zal dat vast wel meevallen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:05

In geval van TS uiteraard geen enkel probleem.

Maar verbaas me steeds weer over het standaard bedrog wat ik meemaak.
Mensen die letterlijk zeggen dat ze per jaar 20+10dagen vrij hebben omdat er tot 10 dagen ziek per jaar geen vragen worden gesteld in hun bedrijf _-:(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:09

10?
Zulke werkgever heb ik toch echt nooit gehad waar je dat niet hoefde te verantwoorden. En ook dat vind ik terecht hoor.
Maar zoals een ts die bijna nooit ziek is. Daar moet geen ongeloof in zijn.
Iemand van 10 keer mag zeker eens doorgevraagd worden.
Dat zijn voor mij juist de verschillen.

Je ziet ook echt wel dat iemand die zich minder lekker voelt toch op het werk verschijnt. Maak daar desnoods als werkgever eens een notitie van voor jezelf.
Dat je weet dat een ander daar gerust op had kunnen afmelden. Zo leer je je mensen kennen.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 04-09-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:10

Nou, bruintje123

Als de relatie tussen de werkgever en de werknemer onder druk komt te staan is juist voor jou best wel een ellende. Zie ook het verhaal van TS. Een dag ziekte........

Nu staan werkgever en werknemer allerlei juridische mogelijkheden open. Die in sommige gevallen ook best wel weer geld gaan kosten als je daadwerkelijk moet gaan procederen. Uiteindelijk ben jij diegene die dan toch de ellende gaat ondervinden. Of je gelijk hebt of niet.

Als werknemer kun je per direct stoppen met werken. Alles wat je hoeft te doen is het mede te delen aan jouw werkgever. Dat daar dan weer consequenties aan zitten, die zijn aan jou of je die wilt accepteren. Als je een overeenkomst aangaat, zitten daar nu eenmaal consequenties aan. Waar heb je braaf voor betaald? Dat is het vangnet van de sociale zekerheid. Hierin is met vrij heldere voorwaarden een stelsel gemaakt dat als jij buiten jouw schuld werkloos ( of ziek ) wordt er een vorm van inkomsten is

Voor een werkgever is er niets zo duur als het personeel dat vertrekt als zij jou nog nodig hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:13

niet in staat zijn om te werken is een reden om niet te komen. dan ben je niet altijd ziek toch? ik heb ook gebeld (huilend) toen mijn paardje plots dood was. geen gedoe mee gehad en de dag daarna weer aan het werk gegaan. ik was niet in staat om te werken , daar was geen dicussie over mogelijk. maar 1e ziektedag is toch eigen?? dus dan was dit ook eigen voor mij.... maak ik me echt niet druk om. paardje dood is erger!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:22

In het geval van TS is er eigenlijk weinig aan de hand behalve een misverstand volgens mij.

Het is ook weer anders als iets onverwachts komt of gepland.
Als jij volgende week donderdag van plan was je paard in te slapen (zonder spoed) en dan van te voren al weet dat je dan vrijdag niet kan werken, dan kun je dat dier ook 1 dag later in laten slapen lijkt mij.
Ik heb die van mij in mijn vakantie laten inslapen.

Maar ik snap ook waarom sommige leidinggevers zich uiteindelijk genadeloos opstellen als ze voor de zoveelste keer met EK koorts te maken hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:25

@link
Als die werkgever zich dan ook netjes gedraagt heeft hij ook niet zo'n grote kans dat het personeel zich binnen een maand al bij de bond aansluit en weg wil.
Ik had er echt zin in.
Mijn oude baan hield op. En met vreugde begon ik aan de nieuwe.
Wow. Wat kan dat een domper zijn als je dan bemerkt dat de werkgever een gladde prater is.
Ik hoop dat het hem veel geld kost.
Dat verdient hij!
Ik zie alleen maar collega's bij dienst overdracht maar ik heb er nog geen een gesproken die anders over hem spreekt dan ik.
Maar banen liggen niet voor het oprapen.
Maar iedereen wil er weg.
Enkele zitten er ziek thuis.
Ik ga er niet te diep op in voordat er herkenning is.
Maar dit is een bedrijf dat niet aan personeel denkt.
Ik de gek heb er pas zelfs nog zwaar ziek gewerkt met een migraine aanval en er geen inval was.
Toen ik afgelopen week om iets anders een gesprek had met hem denk maar niet dat hij er op terug kwam.
Maar denk maar niet dat ik dat nog ooit doe voor die z.k.
Het was onverantwoord. Voor mezelf. Voor andere wegebruikers. Er had maar eens wat moeten gebeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:43

Bruintje, dat is bij TS volgens mij niet aan de orde.

Zoals ik het begrijp is er sprake van een misverstand die niet goed uitgesproken is.
Het is immers niet zo dat ze haar huilend en wel dwingen om toch vriendelijk lachend aan een balie te gaan staan.
Het gaat er om of het onder ziek of vrij valt.
Voor iemand zonder paard kan het uiteraard onbegrijpelijk zijn dat je ziek bent omdat er een boerderij dier omgevallen is.
Een goed gesprek lijkt me dan meer op zijn plek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 13:45

Sizzle schreef:
In het geval van TS is er eigenlijk weinig aan de hand behalve een misverstand volgens mij.

Het heet mij persoonlijk wel geraakt vooral ook door manier waarop het gegaan is zo via de mail een dag later. Een half uur voor die bewuste mail was hij nog bij ons op de afdeling maar heeft geen woord tegen mij gesproken zelfs niet gevraagd hoe het ging. -O-