Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rutgermyhero

Re: Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:14

Lijkt mij een leuk idee! Of sowieso iedereen hier, dat we elkaar op de hoogte kunnen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:48

Ik kom hier even binnenvallen, sorry :o

Uiteraard hoop ik dat iedereen gewoon ingeloot wordt!

Ik heb echter pas een gesprek gehad in Wageningen. Omdat ik de overstap wil maken van de bachelor diergeneeskunde naar de master Animal Sciences. En daar kwam toen ter sprake dat er vrij weinig uitgelote studenten beginnen aan die bachelor. Veel mensen kiezen voor Belgie of voor Biomedische wetenschappen/Biologie om het jaar erop opnieuw mee te loten. En als dat niet lukt, maken ze vaak die opleiding ook af. Terwijl dat eigenlijk veel minder aansluit op diergeneeskunde als dierwetenschappen.

Nu waren ze daar heel erg benieuwd waarom die keuze zo gemaakt wordt. Zelf had ik gewoon nog nooit echt van de opleiding gehoord (en laten ze misschien daar kansen liggen?). En wat misschien ook afschrikt is dat het niet opleidt tot 1 duidelijk beroep (zoals bij diergeneeskunde wel het geval is natuurlijk). Maar dat het heel erg breed is. Persoonlijk denk ik dat dat ook erg meespeelt. Plus als je droom dierenarts worden is, je daar natuurlijk 300% voor wilt gaan :D

Ze wisten zelf niet zo goed hoe ze nu het beste studenten konden bereiken die op het punt staan die keuze te maken of al uitgeloot zijn en nog een keuze moeten maken. Ze hebben dan ook gevraagd of wij als sociale media generatie daar wel achter konden komen. En ik moest eigenlijk gelijk aan een topic zoals deze denken. Niet dat je dan heel veel mensen bereikt, maar toch al een paar. Dus mocht er iemand zijn die zijn mening hierover kwijt wilt... graag! Ik wil voor alle duidelijkheid niemand overhalen om naar dierwetenschappen te rennen. Ik heb zelf de bachelor in Antwerpen gedaan. En dat was naast de wat depressieve examen momenten echt een hele mooie tijd in mijn leven :D

Dus als iemand nog iets wilt weten over studeren in Antwerpen of Gent (ik heb de 1e master ook nog -half- gedaan) ... ik beantwoord graag alle vragen als daar nog behoefte aan is! Of tips qua kamers etc.

Hopelijk vinden jullie het niet vervelend dat ik hier zo binnen kom vallen :o

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:05

Ik ben bij dierwetenschappen wezen kijken, en ik was overtuigd dat ik dat niet wilde doen omdat:
-Het was erg economisch naar mijn idee, zo van: Hoe kunnen we die varkensstal zo klein en goedkoop mogelijk maken, maar nog wel aan alle dierwelzijnseisen voldoen? Nu is er bij diergeneeskunde natuurlijk ook wel een economische factor, maar ik heb het idee dat dat toch minder een rol speelt. Of in ieder geval bij de kleine huisdieren en paarden.
-Je komt niet echt in contact met de dieren en minder intensief met mensen.
-Het medische aspect komt minder naar voren, ik kreeg het idee dat je meer opgeleid werd tot zakenman/vrouw. En dat is iets wat je wel met biomedisch/bio hebt, of in ieder geval meer.
-Het is misschien ook wel zo dat het inderdaad niet zo duidelijk was wat je er mee kon: 'je kan er nog alle kanten mee op!', ja maar wat dan? Je moet het toch wel een tijdje doen, dus het is wel fijn als je dan weet wat je moet gaan doen.

Dit was de manier waarop ik het heb opgevat, misschien klopt er helemaal niks van hoor!

Een groepsapp lijkt mij ook handig, al weet ik nog niet of ik in Utrecht eindig.
We kunnen misschien ook (als het bekend is wie waar zit) 3 groepen maken: 1 voor Gent, 1 voor Antwerpen en een voor Utrecht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:13

Grappig.
Toen ik destijds op de opendag van Zootechniek, zoals de studie toen nog heette in Wageningen, ging kijken, zeiden ze juist dat er heel veel voor dgk uitgelote studenten begonnen en dat die stuk voor stuk afhaakten 'omdat het toch echt geen dgk was'. Oftewel, de boodschap was, als dgk je eerste keus is, denk dan heel goed na of Zootechniek/dierwetenschappen wel echt je tweede keus is...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:56

Marije_jiplover schreef:
Grappig.
Toen ik destijds op de opendag van Zootechniek, zoals de studie toen nog heette in Wageningen, ging kijken, zeiden ze juist dat er heel veel voor dgk uitgelote studenten begonnen en dat die stuk voor stuk afhaakten 'omdat het toch echt geen dgk was'. Oftewel, de boodschap was, als dgk je eerste keus is, denk dan heel goed na of Zootechniek/dierwetenschappen wel echt je tweede keus is...

ik was vorig jaar nog naar de opendag geweest en toen zeiden ze mij dat ook.. denk dat Idinn bedoelt na je bachelor diergeneeskunde een andere master doen?

was bij die opendag 80% die eigenlijk dgk willlen doen maar bij uitloting animal science willen doen.

ik vond het helemaal niks. ik wil juist de geneeskunde leren en niet alles wat er bij het houden van etc bij kijken komt

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:52

future_vet schreef:
Marije_jiplover schreef:
Grappig.

ik was vorig jaar nog naar de opendag geweest en toen zeiden ze mij dat ook.. denk dat Idinn bedoelt na je bachelor diergeneeskunde een andere master doen?

was bij die opendag 80% die eigenlijk dgk willlen doen maar bij uitloting animal science willen doen.

ik vond het helemaal niks. ik wil juist de geneeskunde leren en niet alles wat er bij het houden van etc bij kijken komt

Medische kant is zeker mogelijk hoor met dierwetenschappen heb dit jaar( 2de jaar) 5 geneeskundige vakken gehad en dan nog 1 voedingsvak. En je kan met deze studie ook veterinaire epidemioloog worden (wat ik dan wel wil) maar het is wel de onderzoek/ lab/ preventie kant.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:12

Hee ik kom even binnen vallen!

Ik heb mij in Gent ingeschreven en sinds gisteren een leuke studio voor mezelf gevonden in Gent (Ledeberg) *\o/* . Gaan meer van jullie naar Gent?

Ik zal 23 jaar zijn als ik daar begin, ik voel me nu al een oudje... B-)

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:29

Wat leuk! Ik ben ook 23 als ik begin in Utrecht, zal vast ook een van de oudere zijn maar goed, heb er ook wat langer over gedaan om er te komen :p

Over dierwetenschappen kan ik niet meepraten, nooit in verdiept!

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:52

Oh, dan voel ik mij helemaal oud, ben sinds april al 24 :-P. Ik hoop ook nog steeds op Utrecht, anders wordt het Gent (of Hannover, maar dat is ook loten)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:11

Als alles volgens plan verloopt ben ik 21 als ik met diergeneeskunde begin :D Eerst nog twee jaartjes vwo te gaan..

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:04

Ik ben 22 als ik begin. Ik hoop in Utrecht en anders naar Gent :)

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:15

Ik ben 17 als ik begin, hoop terecht te komen in Utrecht en ik twijfel nog tussen Gent of Antwerpen maar nu neig ik toch meer naar Gent :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:36

Rutgermyhero schreef:
Ik ben 17 als ik begin, hoop terecht te komen in Utrecht en ik twijfel nog tussen Gent of Antwerpen maar nu neig ik toch meer naar Gent :)

Ik zou voor Gent gaan, puur omdat de overstap van bachelor naar master dan veel makkelijker gaat.

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:17

future_vet schreef:
Rutgermyhero schreef:

Ik zou voor Gent gaan, puur omdat de overstap van bachelor naar master dan veel makkelijker gaat.

Dat is zeker waar! Vind daarnaast Antwerpen net iets te groot, kom zelf uit een dorpje dus Gent spreekt me meer aan qua stad.

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:02

Hoe zit het eigenlijk met parkeren? Kun je makkelijk parkeren bij diergeneeskunde en is dat gratis?
Heb op het moment een plekje in Bilthoven op het oog, ook prima te doen met de bus of fiets, dus dat komt wel goed, maar vroeg mij af of je ook makkelijk met de auto er kan komen en dus parkeren?
En zijn hier mensen die toevallig ervaring hebben met Bilthoven?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:09

Gups schreef:
Hoe zit het eigenlijk met parkeren? Kun je makkelijk parkeren bij diergeneeskunde en is dat gratis?
Heb op het moment een plekje in Bilthoven op het oog, ook prima te doen met de bus of fiets, dus dat komt wel goed, maar vroeg mij af of je ook makkelijk met de auto er kan komen en dus parkeren?
En zijn hier mensen die toevallig ervaring hebben met Bilthoven?

Er is een grote parkeerplaats gratis, maar das wel paar minuutjes lopen. En naast het androcolus gebouw is het betaald parkeren. Parkeerplaatsen staan wel vaak vol.

Bilthoven is groot, dus weet niet of je in noord of zuid wilt gaan wonen, anders kun je mij wel een pb sturen, ik kom uit de omgeving

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:46

je kan ook altijd nog bij 'Paard' op de parkeerplaats gaan staan. is ook wel paar minuutjes lopen maar is meestal wel te doen. mits je een beetje op tijd bent

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:34

Ik woon in bilthoven en t bevalt me prima! Woon hier nu bijna 2 jaar. Ik fiets elke dag, is prima te doen! Parkeren kan ook gwn. Veel studenten komen met de auto. Bij parkeerplaats bij Paard en bij landbouwhuisdieren kan je gwn gratis parkeren! Eigenlijk bijna altijd plek. Alleen de vrijdagen zijn soms wat druk.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:07

Als iemand trouwens nog woonruimte zoekt voor in Gent, in het gebouw waar ik ga wonen zijn nog 2 studio's vrij voor aankomend jaar. Klein maar fijn, alles voor jezelf en heel voordelig (295,- ex EGW per maand). PB maar voor meer info!

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:15

Als ik word uitgeloot heb ik wel intresse :) maar hoop nu nog op Utrecht.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:43

Hoihoi! Weet iemand hier toevallig wanneer de uitslag van de loting bekend wordt? Ik kan het nergens vinden en het staat zelfs niet eens in die brief over je lotingscategorie :?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:15

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:34

Oh haha I see, ik kan gewoon niet zoeken denk ik.. :oo Dankjewel!!

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 16:39

Heeft iedereen hier al een brief over zijn of haar klasse? In studielink staat bij mij diploma nog op nee, terwijl ik die vanavond toch echt op ga halen :Y)

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:26

Ja die is al even binnen :) Op 1 tiende na toch nog in lotingsklasse C beland...