@ Cissy: dat is inderdaad een goede deal! Valt niets van te zeggen. Handig als je het voorwerk allemaal zelf kunt doen.
@Dendrofleur, klinkt goed zo'n maximaal bedrag. Ben je alleen niet bang dat je daar heel snel aan zult zitten?
Paan schreef:Ik geloof niet dat het altijd zo is hoor. Ik hoor hier verhalen van mensen dat ze een goed gesprek hebben gehad bij de kvk en tips gekregen hebben. Nou, dat gebeurde bij ons echt niet. Het was inschrijven, niet verder vragen en je kon weer gaan. Geen advies of wat dan ook.
Dat was bij mij inderdaad net zo. Niks tips of goed gesprek. Had ik ook geen behoefte aan trouwens.
Ik heb wel een deel van een ondernemingsplan geschreven voor mijn onderneming. Maar dat was als onderdeel van een nazorgtraining voor begeleiding naar eigen bedrijf die toendertijd gegeven werd door het bedrijf waardoor ik bij een massaontslag was gewipt.
Op een gegeven moment ben ik daarmee gestopt. Ik zat daar met ex-collega's die bijna allemaal technische adviesburo's gingen opstarten en dat verschilde teveel van een trimsalon. Bovendien wist ik toch al precies wat ik wilde en hoe ik dat ging bereiken (en uiteindelijk is dat allemaal nog veel sneller gegaan dan ik had verwacht) Toch was het deel van dat ondernemingsplan wat ik wel gemaakt had heel nuttig want je wordt gedwongen om eens heel goed over je onderneming en toekomst na te denken. En over jezelf als ondernemer. Wij hebben toen een professionele karaktertest gehad en daar zijn een aantal sterktes en zwaktes uit voortgekomen waar ik nu veel profijt van heb.
Omdat ik parttime zzp-er ben, heb ik bewust de keuze gemaakt om geen gebruik te maken van een startersregeling. Ik heb geen zin in een ingewikkelde urenregistratie, vind de gewone administratie al vervelend genoeg. Het enige wat ik wel als voordeel heb is dat ik in elk geval de eerste jaren gebruik kan maken van de kleine ondernemersregeling waardoor er een leuk BTW voordeel is.
Mijn leerleverancier heeft trouwens gereageerd: ik heb twee monsters opgestuurd gekregen. Die van mij en eentje van ander leer van hun. Volgens hun waren ze allebei mooi dekkend en zonder vlekken, kortom perfect geverfd, niks mis mee.
Mijn conclusies na 1 blik erop te hebben geworpen (en ook die van Marcel (mijn man), die leek is):
- leverancier kan inderdaad niet verven
- aan mijn verftechniek ligt het in elk geval niet
- lap was gewoon baggerkwaliteit
Want het zag er gewoon niet uit 
Marcel verklaart mij voor gek dat ik niet rechtuit om een nieuwe lap vraag. Hij zou zich hard opstellen zei hij.
Maar dat kan ik dus niet, ik ben geen harde zakenvrouw maar iemand die mooie dingen wil maken (was inderdaad één van de zwaktes uit de karaktertest
) Maar ik krijg koppijn van dat gedoe en steeds maar checken van de mail op antwoorden die toch niet komen dus ik hou nu dus de eer aan mijzelf en heb hier een goede les uit geleerd.