VWO eindexamenkandidaten 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:41

Zo, ben vandaag al goed bezig geweest. Heb er al twee uur leren op zitten. :z

Josien_

Re: VWO eindexamenkandidaten 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:03

Vandaag nog even flink leren want heb morgen mijn eerste SE geschiedenis! Ben al 1,5 week aan het doorlezen etc en maandag alles besproken in de les , had al het gevoel dat ik het redelijk kende dus nu nog even de laatste dingetjes erin stampen en ik kan er tegenaan :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:15

ik heb gister en vandaag nauwelijks iets gedaan..alleen engels gram doorgelezen..moet nog wel wat doen..maar wil ook lekker vakantie houden

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:18

Ik ben nu bezig met leren van GS voor mn herkansing van volgende week vrijdag. Het gaat over de Koude Oorlog en de Vietnamoorlog. Niet zo interessant. :+ En ik ga nog een poging doen tot het schrijven van een Franse brief en nog wat doen aan mn PWS en dan vind ik het wel genoeg geweest.

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:19

Mmm, mijn vakantie is daarentegen niet bepaald leuk. Heb wel wat leuke dingen gedaan elke dag gesport, kapster is geweest en inkopen gedaan voor de pup en een avondje bios met mijn lover. Rest van de tijd over het algemeen toch hard geleerd én nog heb ik het gevoel alsof ik pas aan het begin van mijn leerplanningen zit.. (Hoe kan het ook anders, ik en planningen :(:) )

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:23

Dat heb ik ook hoor, dan doe je van alles aan school en als je klaar bent heb je het idee alsof je nog niks gedaan hebt. := Maar het zal toch wel ergens in je hoofd zitten. :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:33

Zitten hier ook mensen met AK in het profiel die handige tips hebben voor mij? Ben er toch zo slecht in.. Als ik me dood leer haal ik een 6, werkt ook niet erg motivierend..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:36

noekje schreef:
Zitten hier ook mensen met AK in het profiel die handige tips hebben voor mij? Ben er toch zo slecht in.. Als ik me dood leer haal ik een 6, werkt ook niet erg motivierend..

Ja ik heb AK!
Voor mijn eerste toets dit jaar had ik een 8 :) ( door een zogenaamde Casequest een 8,5 )
Wij oefenen veel met de examenbundel, misschien dat dat helpt ?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:37

pff ik en planningen is ook geen combi..kan erg goed planningen maken, maar me eraan houden...(das weer wat andes :P)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:38

Zo!!
Heb die wel net gehad! Ga ik ook zeker mee aan de slag.
Maar vind het zo moeilijk om te leren.. zoveel informatie, kan niet goed zien wat nou wel belangrijk is en niet.
Ga nu werken, reageer vanavond nog wel even!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:42

Ik zelf leer nooit superhard moet ik toegeven, maar wij werken ook vrij veel met bronnen. Mijn punten verschillen trouwens ook heel erg per onderwerp hoor! Ben meestal wel slechter in de economisch achtige onderwerpen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:56

Josien_ schreef:
noekje schreef:

Ja ik heb AK!
Voor mijn eerste toets dit jaar had ik een 8 :) ( door een zogenaamde Casequest een 8,5 )
Wij oefenen veel met de examenbundel, misschien dat dat helpt ?

Ik heb ook AK en we doen echt geen ene fl.kker in de les. Voor m'n PTA's had ik wel 7,5 en hoger, maar dat was eerder eigen interpretatie dan 'uit het boekje'. Begrijpen is volgens mij beter dan het kennen bij aardrijkskunde.
Wat is een Casequest?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:42

Jeetje wat is iedereen hard aan t leren :oo respect..
Ik zit er tegenaan te hikken maar ga vanavond toch écht aan 't werk..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:17

_Denise_ schreef:
Ik heb ook AK en we doen echt geen ene fl.kker in de les. Voor m'n PTA's had ik wel 7,5 en hoger, maar dat was eerder eigen interpretatie dan 'uit het boekje'. Begrijpen is volgens mij beter dan het kennen bij aardrijkskunde.
Wat is een Casequest?

In onze aardrijkskunde methode staan na de lesstof nog bepaalde opdrachen die je eventueel kan maken, wij moeten na zo'n hoofdstuk dus de casequest maken. Dit is een soort mini-werkstuk waarmee je een half punt extra op je proefwerk kan verdienen :) .

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:06

Bij ons bestaat aardrijkskunde ook meer uit begrijpen dan leren, moet zeggen dat ik de tekst in het boek altijd nogal slap vind.

Over 3 weken 18, ben van plan om voor wat vriendinnetjes van school een high tea te houden gewoon gezellig bij mij thuis, zal het laatste jaar zijn dat we met z'n allen een verjaardag vieren. Iemand een idee vanaf hoelaat je dit meestal doet ;) ?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:59

sHaKiEjLaVeR schreef:
Bij ons bestaat aardrijkskunde ook meer uit begrijpen dan leren, moet zeggen dat ik de tekst in het boek altijd nogal slap vind.

Over 3 weken 18, ben van plan om voor wat vriendinnetjes van school een high tea te houden gewoon gezellig bij mij thuis, zal het laatste jaar zijn dat we met z'n allen een verjaardag vieren. Iemand een idee vanaf hoelaat je dit meestal doet ;) ?

High tea is meestal smiddags, misschien rond een uur of 1 of 2 beginnen ?

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:04

Ja ik dacht ook al aan zoiets, doe het ook op een zondag dus dan heeft iedereen nog een beetje kans om uit te slapen van de vorige avond :(:) .

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:09

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:17

Wow, die foto! Ging dat wel goed ? Lijkt me niet zo prettig :P

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:23

sHaKiEjLaVeR schreef:

Haha, ik kan je alles over een High Tea vertellen door mn PWS. :') Maar dat doe ik maar niet. High Tea zoals wij hem kennen is rond een uur of 4. Maar eigenlijk is het gewoon de avond maaltijd van de Engelsen, en de maaltijd met allerlei hapjes zoals wij een High Tea kennen heet Low Tea. Dus. :')

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:28

Haha en hoe is de naam veranderd van low tea naar high tea dan?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:35

Vroeger als de arbeiders terugkwamen van hun werk, en dus heel erg honger hadden aten ze een maaltijd met de familie aan hoge tafels, dus High Tea. Tea is gewoon het woord voor avondmaaltijd eigenlijk. En de rijken hadden echt een maaltijd zoals wij die kennen, met sandwiches, scones etc. en die aten die maaltijd aan de koffietafel, dus Low Tea. :Y)

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:37

Ja dat begrijp ik maar nu praten wij allemaal over high tea, zoek maar eens op internet;). Is dit gewoon in de loop van de tijd er in 'gegroeit'?

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:40

Ja, ik weet wat je bedoeld met een high tea. :Y) Ik zal even een stukje uit mn PWS kopieren, misschien dat het dan duidelijker wordt. Ik snapte er eerst ook niks van.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:42

The English High Tea
If you live outside of Britain, you probably have been given the wrong information about high tea. Most people think a high tea is a fancy meal, including finger sandwiches and pastries served on silver trays. In fact, this event is afternoon tea, or low tea. Many people refer the word ‘high’ with class and formality. In fact, the word high refers to the high tables on which the afternoon tea was served.

So what’s right? High tea is a full meal served around 5 or 6 PM. This meal is often associated with the lower classes, which were hungry after a long day of work. Low tea is a light meal which begun at 4 or 5 PM and ending before 7 PM. It’s associated with the high class, who saw it more as a social event than a meal. Think of high tea as a meal and low tea as ‘finger foods’.

The real origin of high tea:
King Charles II married Catherine de Braganza in 1663. She brought chests of tea in her dowry to England. This was the first recorded arrival of tea in England. Charles and Catherine drank a lot of tea. Because of their influence, tea became more popular amongst the upper classes. The British tea trade began in the 1670’s, thanks to the East India Company. And whatever the royals did, everyone else wanted to copy. Soon the tea mania spread across England, and it became the most popular drink in English high society. Though tea was initially limited to the upper classes, it gradually spread to even the lower classes. By 1700, tea was on sale by more than 500 coffee houses in London. Coffee houses were for men only, so tea retailers set up areas to drink tea in order to pull in more female customers. With these changes, tea replaced ale as the most popular drink in England.

Soon after this explosion of tea’s popularity, there were some big changes in the British cuisine. During the 19th century gas or oil light was introduced to many homes in England. Before this, there were two main meals during the day, breakfast and dinner. Because there was not much light in the evening, people ate dinner around noon and went to bed early. Because of the invention of artificial lightning people could stay up later and eat later. People of the upper classes ate their dinner around 9 PM. Between breakfast and dinner, there was a large foodless gap in the middle of the day.

The legend Anna Maria Stanhope (the Duchess of Bedford), one of Queen Victoria’s ladies-in-waiting, is known as the creator of afternoon teatime. Because of the foodless gap in the middle of the day, they became hungry again at four o’clock in the afternoon. At first, the Duchess had her servants bring her a pot of tea and a few breadstuffs. Then she invited friends to join her for an additional afternoon meal at five o’clock. On the menu were small cakes, bread and butter sandwiches, assorted sweets, and of course tea. Inviting friends over for tea in the afternoon was quickly picked up by other social hostesses.

During the Industrial Revolution, working families would return home tired and exhausted. The table would be set with any manner of meats, bread, butter, pickles, cheese and of course tea. There was none of the dainty finger sandwiches, scones and pastries we know. Because this meal was eaten on a high dining table, rather than a low table, this meal was called ‘high’ tea. The upper classes ate their afternoon meal with cake and sandwiches around low tables in the sitting room. That’s why this meal is called a low tea.

Because nowadays there is a requirement of a meal break for the working classes, there’s no more need for a large meal at the end of the workday. In most of the U.K. high tea is reduced to a snack or replaced by a larger dinner or supper. Some regions still refer to their main evening meal as ‘tea’.