Respect voor de postbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:41

Dowski schreef:
allereerst zie ik het verschil niet tussen de postbode en postbezorger? alle vaste en tijdelijke medewerkers doen hetzelfde?
Daarbij vind ik de titel wel kloppen, er mag zeker respect zijn voor beide! Ik vond het ook niet leuk om op een dag dat het vreselijk slecht weer was naar mn hoofd geroepen te krijgen "had maar een vak geleerd".

Daarbij is dit topic om gewoon lekker je frustraties van je af te kunnen schrijven die je normaal alleen maar binnensmonds tegen jezelf loopt te mompelen omdat je alleen rondloopt ondanks dat je het werk wel ontzettend leuk vindt. We wisselen hier gewoon onze ervaringen uit, zien de verschillen tussen verschillende kantoren van hetzelfde bedrijf en als je het hele topic leest, dan zijn dat niet alleen maar slechte ervaringen, maar ook leuke momenten.

30 jaar geleden? ik denk dat geen enkel beroep nog hetzelfde is als 30 jaar geleden en ik vind het een rare vergelijking. Het is nog steeds zwaar werk en het wordt niet makkelijker gemaakt.

ik ben trots dat ik postbezorger/bode ben en alles wat ik hier heb geschreven is met een lach en een knipoog gedaan, behalve m'n laatste probleem met de zetter en dat is niet onterecht.

ik snap je probleem niet.

Er is zeker wel een groot verschil tussen bodes en bezorgers. En dat doet mij juist heel erg veel pijn dat mensen dat niet zien, en zich zelf bode noemen terwijl ze bezorger zijn. Het is ook zeker niet het zelfde werk, mijn vader is postbode al ruim 35 jaar lang, begonnen als zaterdagmedewerker op jonge leeftijd. Niet lang daar na is hij fulltimer geworden, hij heeft een eed afgelegd elke dag om 5 of 6 uur aanwezig op het postkantoor en dan rond 2 a 3 uur weer thuis. Hij genoot van zijn werk, weer of geen weer hij vind het geweldig! Vooral het werk op straat, dat deed hij dan ook met hart en ziel. Nee, nu is hij zijn baan niet meer zeker en bij hun op kantoor laten ze het wel niet merken aan de bezorgers maar het is duidelijk dat ze er absoluut niet blij mee zijn.

Als ik dan die spotjes op de radio hoor, of mensen die vol trots lopen te vertellen dat ze bode zijn terwijl ze dus bezorger zijn dan wordt ik kwaad ja. Als je werkt bij de post mag je op z'n minst het verschil wel weten.. :n

En nee niemand op de werkvloer kan wat doen aan die veranderingen, maar waarom dan zo vrolijk doen terwijl het allemaal een zielige bende bij de post is :? Door alles wat ik heb meegemaakt, heb ik toch meer respect voor de postbodes.. als ik kijk wat hun door maken. En dat tegen je zelf praten als iets tegen zit of omdat je weer die wijk alleen moet doen? Waarom heb je er dan voor gekozen? Iedereen die ik op het postkantoor spreek van de fulltimers vind het geweldig om de straat op te gaan, en dat wordt ze afgenomen. Ze mogen alleen de buitenwijken nog doen en de aangetekende brieven. Tuurlijk zit het ook hun vaak zat tegen als het weer is met bakken uit de lucht komt of als het keihard sneeuwt. Maar ze genieten er duidelijk van, dat lees ik hier niet..

Nee, bode en bezorger is zeker niet het zelfde werk!!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:47

viola schreef:
Dowski schreef:
allereerst zie ik het verschil niet tussen de postbode en postbezorger?

Oei, raak je daar even een gevoelige snaar bij de meeste postbodes. Voor de meeste (fulltime)postbodes betekent de komst van de postbezorgers het einde van hun baan. Postbezorger bezorgen alleen, doen geen aangetekende en geen voorbereiding en zijn een stuk goedkoper.

Daar heb je helemaal gelijk in, hoe zouden jullie het vinden als jullie werk waar je altijd ontzettend van hebt genoten waar je je voor 200% hebt ingezet wordt afgenomen? (door zoals hier op kantoor word gezegd huisvrouwen? en laat duidelijk zijn ik zie jullie niet als huisvrouwen!! maar zo wordt hier gepraat door de fulltimers)

Toekie schreef:
Dat klopt, is eerder in dit topic al ten sprake gekomen.

Maar het is nu net alsof wij postbezorgers persoonlijk schuldig zijn aan het feit dat de postbodes hun baan verliezen. Tenminste, op zo'n toon worden we wel aangesproken door Marinke. Terwijl in de praktijk ook de postbezorger hard werkt door weer en wind. Wat overigens prima is, dat hoort erbij.

Bij ons op de werkvloer merk je trouwens absoluut geen haat en nijd tussen de bodes en de bezorgers. We kunnen beiden niets doen aan alle veranderingen.

Dat is jullie werk, voor de bode hoort het erbij maar voor de bezorger is dat hun baan.
Ik zeg niet dat jullie persoonlijk schuldig zijn. Ik lees hier alleen maar vreugde en hoe leuk het allemaal wel is, maar respect naar de bodes nee.. :n

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:03

Noujaaaaaa zeg. Ik snap echt niet waar je al die onzin vandaan haalt. Geen respect voor de bode? Niet vrolijk mogen doen omdat het een zielige bende is? Ik mag niet klagen want ik heb er zelf voor gekozen? Je leest nergens dat ik ervan geniet?

Meisje meisje... :n

Citaat:
(door zoals hier op kantoor word gezegd huisvrouwen? en laat duidelijk zijn ik zie jullie niet als huisvrouwen!! maar zo wordt hier gepraat door de fulltimers)

Vreselijk dat je dit zegt. Over geen respect gesproken. Ik snap de frustratie, maar die moet je niet richten op degenen die de baan aannemen.

Ik kan je vertellen. Ondanks dat er natuurlijk gebaald wordt van alle veranderingen, is het bij ons altijd hartstikke gezellig. Bodes en bezorgers door elkaar. Misschien kun je daar nog wat van leren. Ik vind het ontzettend jammer hoe je de sfeer hier naar beneden haalt, terwijl het topic geopend is met alle goede bedoelingen naar iedereen die bij de post werkt!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:27

Nou sorry hoor dat ik het verschil niet goed weet. Maar misschien is dat omdat bij ons op het kantoor het verschil maar heel klein is? De vaste medewerkers zitten vroeger op kantoor, hebben meer werkzaamheden binnen, maar waar we allemaal naar toe werken is dat om 12 uur alles gezet is en íedereen kan gaan bezorgen, ook de vaste medewerkers.

wat Marinka zegt hierboven is misschien op het kantoor van haar vader zo, maar ik zie dit echt niet op ons kantoor. Wat ik hierboven zeg; de vaste medewerkers zitten misschien vroeg daar en meer binnen dan de bezorger, maar ze zijn ook buiten bezig. En om heel eerlijk te zijn, zie ik niet hoe ze alles bezorgd willen krijgen als ze er geen bezorgers bij hadden. Sommige mensen kunnen gewoon niet vlug genoeg hun wijk zetten om dat er ook nog bij te doen en daarbij; er is niet genoeg plaats om iedereen aan een kast te zetten.

Iedereen heeft last van het beleid, dat zijn niet alleen de vaste medewerkers. Het is nou eenmaal een bedrijf wat geld moet verdienen om mensen te kunnen betalen. Dus het is logisch dat ze zoeken naar de goedkoopste manier van werken, het beroep veranderd en ik begrijp dat dat k*t is voor de mensen die daar al zo lang werken, ik vind het ook erg voor ze. Maar wil dat zeggen dat ik niet vrolijk naar mijn werk mag gaan? Dat ik het niet vervelend mag vinden als het slecht weer is? Dat ik niet trots mag zijn op het werk wat ik doe en dat er respect voor mag zijn?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:30

Toekie schreef:
Noujaaaaaa zeg. Ik snap echt niet waar je al die onzin vandaan haalt. Geen respect voor de bode? Niet vrolijk mogen doen omdat het een zielige bende is? Ik mag niet klagen want ik heb er zelf voor gekozen? Je leest nergens dat ik ervan geniet?

Meisje meisje... :n

Citaat:
(door zoals hier op kantoor word gezegd huisvrouwen? en laat duidelijk zijn ik zie jullie niet als huisvrouwen!! maar zo wordt hier gepraat door de fulltimers)

Vreselijk dat je dit zegt. Over geen respect gesproken. Ik snap de frustratie, maar die moet je niet richten op degenen die de baan aannemen.

Ik kan je vertellen. Ondanks dat er natuurlijk gebaald wordt van alle veranderingen, is het bij ons altijd hartstikke gezellig. Bodes en bezorgers door elkaar. Misschien kun je daar nog wat van leren. Ik vind het ontzettend jammer hoe je de sfeer hier naar beneden haalt, terwijl het topic geopend is met alle goede bedoelingen naar iedereen die bij de post werkt!

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik kom zelf erg weinig bestellers tegen, omdat de post vaak wordt weggebracht en ze dus niet op het filiaal komen. Ik ben zelf zaterdagmedewerker en bereid mijn eigen wijken + 1 voor een besteller voor en ga daarnaa lopen met eventueel aangetekende post. Bij ons is het altijd harstikke gezellig en of je nu postbode, besteller of zaterdagmedewerker bent, dat maakt echt helemaal niets uit. En waarom zou hier geen respect zijn voor de postbode? Het is natuurlijk verschrikkelijk dat zoveel mensen hun baan gaan verliezen, maar daar kunnen wij hier vrij weinig aan doen.

viola

Re: Respect voor de postbezorgers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:05

Onze vestiging is er een met heel veel postbezorgers en we gaan nu richting de 100%. 5 jaar gaan de fulltime postbodes (ik ben zelf parttime postbode) het op deze vestiging dus zeker niet meer volmaken.
De postbezorgers zien we bijna niet, ze halen hun post op op de depots en komen dus niet op de vestiging. Als ze er eens wel zijn wordt er altijd gewoon met respect mee omgegaan hoor, zij kunnen er ook niks aan doen dat het bedrijf moet bezuiningen.

Dowski, misschien hebben jullie op jullie vestiging nog wel geen bezorgers als je het verschil niet goed weet. Een bezorger mag echt geen binnen werk doen namelijk.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:07

maar ik snap even iets niet of heb niet goed gelezen(sorry heb net twaalf uur langgewerkt) maar de postbezorgers doen dus nooit voorbereidings werk?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:17

Ik ben postbezorger en werk alleen op straat, nooit op het voorbereidingskantoor.
Maar ik ben aangenomen als postbezorger, het is niet mijn schuld dat TNT de boel aan het reorganiseren is.
Sorrie voor postbodes die hun baan wellicht kwijt gaan raken, dat vind ik heel erg vervelend voor jullie, maar om daarom maar de postbezorgers de schuld van te geven, vind ik wat ver gaan.

Ik werk ook gewoon hard voor mijn centen, tegen minimumloon, dus rijk word ik er niet van.
En ook de postbezorgers wordt het niet gemakkelijker gemaakt, met steeds krappere tijden per wijk om ze te lopen, geen compensatie meer als er geen huis-aan-huis is, want hup, dan halen we er tijd vanaf. Ik zal dan ook eerlijk zeggen, dat ik ernaar uitkijk tot het moment dat ik een andere baan gevonden heb, maar voor zolang ik die nog niet heb, werk ik met plezier bij de post. Heb leuke collega-postbezorgers, een leuke postbode-plus en tja, slecht weer hoort erbij.
Als je daar niet tegen kunt, moet je een kantoorbaan kiezen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:19

Dowski schreef:
En om heel eerlijk te zijn, zie ik niet hoe ze alles bezorgd willen krijgen als ze er geen bezorgers bij hadden. Sommige mensen kunnen gewoon niet vlug genoeg hun wijk zetten om dat er ook nog bij te doen en daarbij; er is niet genoeg plaats om iedereen aan een kast te zetten.

Toch was het altijd zo, of meende jij dat het bezorg werk door een duif wordt gedaan?

Nee, het is nog niet eens zo lang dat de bezorgs er zijn, daarvoor deed echt elke bode alles het voorbereidingswerk ook. Geen plaats om iedereen aan een kast te zetten? Oh echt wel :)

Niet snel genoeg? Daar ondervond je zelf last van, je krijgt op je kop en soms werden je overuren niet eens uitbetaald. "Had je maar sneller moeten werken", en of je daar van leerde.

Afbeelding

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:30

Kijk, een postkoets!

Afbeelding

:roll:

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:46

Dat was helemaal lang geleden inderdaad :D

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:33

Maargoed ik werk dus alleen binnen bereid heleboel wijken voor op een zaterdag ochtend. En doe daarna vaak nog wat andere dingen zoals de nazendingen maar ben nooit op straat

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:16

Had vandaag een bloedneus vanwege al het gesnotter en gesnif. :')
Maar wat is het lekker weer zo! :j

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:49

Idd! Alleen jammer van de hoeveelheid folders :=
Had 7 zakken aan post en folders..

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:33

inderdaad die folders weer := hadden jullie er ook 3?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:41

Jup. AH, Gamma en Karwei.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:48

Goh wat was ik vandaag blij dat ik vrij heb, ik haat het als Gamma en Karwei tegelijk bezorgd moeten worden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:16

Wij hadden Karwei, Blokker en AH. Maar da's net zoveel geloof ik. Bijna iedere dinsdag hetzelfde.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:06

Was het bij jullie ook zulk lekker weer? :D Ik kwam weer in mijn storm-outfit aanzetten, tot grote hilariteit bij collega's. (hoed op :D )

Vandaag functioneringsgesprek gehad, baas was erg blij met met :j op alle fronten, vond me een fijne werkkracht en wou dat hij er meer had zoals mij. :D

Dus ik helemaal blij m'n post wegbrengen, kom bij het láátste huis... hier bij mij in de buurt notabene, waar net nieuwe mensen zijn komen wonen.
En floeps snel even tussen twee tuinen door dat de post net droog blijft, in plaats van dat je om een schuur heenmoet waardoor de post nog natter word. :+
Word net de deur opengedaan, en meteen; 'En de volgende keer loop je gewoon om, he!'
Dus ik, stijf van schrik, mompelde een 'dat is prima.' en wil weglopen. Word ik teruggefloten, dat ik niet op zo'n toon tegen haar hoefde te spreken. Ik keek haar verbouwereerd aan met een blik 'wat is jouw probleem?'
Ze had het wel gehoord, die 'pffft' en de blik.
Dus ik, eerlijk; mevrouw, ik deed geen pfft, ik zei; tis prima.
Kwam haar vent naar buiten, die had het ook gehoord, en die zou de tnt wel even bellen, hij kende dat soort juffertjes als mij wel, ik zou zo ontslagen worden, daar kon ik op rekenen.

Dus ik liep weg van pffft ( :D ) gekke mensen :+ kwam m'n vader tegen, snapte er ook geen moer van, en ik fiets weg om mijn tassen terug te brengen. Kwam mijn baas tegen en zei eerlijk dat de eerste klacht tegen mij in aantocht was. :+ Dus hij van heh? ik vertellen, en hij snapte het ook niet zo.
Behalve dat ik de volgende keer braaf om zal lopen (als zij dat wilt, prima :) geen punt, dat alle andere buren het niet erg vinden en zij wel, moet kunnen toch?) zei hij ook van dat ik me maar geen zorgen moest maken en dat hij ze zal noteren.

Het leven van een zaterdagpostbezorger gaat niet over rozen. :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:14

Sommige mensen ook. Die kunnen van de kleinste dingen zulke problemen maken. Ik heb geen tuinen in mijn wijken, maar tijdens de zomervakantie wel. Dan liep ik ook gewoon van tuin naar tuin ipv tuin-straat-tuin. Als ze een heel laag hekje/ bosjes of een strookje aarde, dan stap ik daar gewoon overheen. Wat maakt dat nou uit? Je sloopt toch niets?

Hier was het een en al miezer. Af en toe ging het gewoon echt regenen. Gelukkig heb ik een regenpak. Alleen mijn bril bleef steeds natregenen dus ik zag vrij weinig, maar zonder bril is het ook geen succes. Ik moet maar even ergens een pet vandaan gaan halen.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:29

Haha Roane, die maakt zich echt druk om niets!

Ik heb trouwens niet eens een functioneringsgesprek gehad, kreeg een brief thuis dat het gesprek positief was. :+

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:35

Ik weet niet of ik het mag vragen, maar ben er erg nieuwschierig naar. Het gaat hier om de zaterdagbestellers. Verdient het goed om als zaterdagbesteller te werken? En hoeveel uur is het gemiddeld werken op zaterdag?

Ik heb mij namelijk eergisteren aangemeld als zaterdagbesteller, dus ben erg benieuwd naar het loon van mijn verdienste. :)

Alvast bedankt!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:38

dan kun je beter in je contract kijken ;) daarin staat hoeveel uur je werkt en wat je daarvoor krijgt.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:43

Oké, het wordt dus wel per uur berekend. :) Ze moeten mij nog bellen als het goed is, nog geen contract, dus vandaar dat ik het hier vroeg. ;) Maar bedankt voor je antwoord!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:58