Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:42

Ik ga volgend jaar(mits ik slaag :Y) ) beginnen aan de PABO+onderwijskunde :D die nieuwe opleiding, ik ga hem in Deventer volgen, en heb er onwijs veel zin in :D

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:04

dekoezegtboe schreef:
wow wat zijn ze bij jullie snel met de formatie :\ ik weet nog niets

*edit* ik heb al wel mijn onderwijsbevoegdheid :Y)

De rest weet het bij ons ook nog niet, maar ze hebben al 2x een docent natuur-scheikunde laten lopen omdat ze te laat waren. En gezien je ze voor dit vak niet voor het uitzoeken hebt, wilden ze er bij mij snel bij zijn. Ik hoorde vandaag dat die 0,58 exclusief mn mentoraat is, dus er komt nog 0,05 bij. Bovendien willen ze graag samenwerking tussen deze locatie en eentje waar nog wat uren zijn, en als ze mij daar dan plaatsen zijn ze in één klap klaar. Ik maak me dus maar geen zorgen over volgend jaar :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:40

Dat is wel heel fijn!
Ik heb nog geen flauwe notie wat ik volgend schooljaar ga doen hoor. Ik moet nog even denken maar goed, moet wel snel gaan solliciteren, voor deze baan ben ik ook 11 maanden aan het solliciteren geweest tenslotte.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:47

ow wat leuk dat jij ook NASK doet Gjilke.... ik geef ook NASK *vraagt zich even af wat ze in het topic voor studenten doet* nouja als het maar gezellig is :P

Ik gaf dit jaar voor het eerst NASK klas 2 en 3 VMBO KB

*edit* Urielle, is er dan zo weinig werk bij jullie? welk vak geef je?

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:45

Ik ben ook al afgestudeerd, hihi, maar ga vast wel weer aan de studie, dus dan mag ik wel blijven toch O:)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:46

hihi ik ook :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:31

dekoezegtboe schreef:

Geschiedenis. Dat vak is enorm populair onder studenten dus er studeren ook jaarlijks veel te veel mensen in af :o

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:51

Urielle schreef:
dekoezegtboe schreef:

Geschiedenis. Dat vak is enorm populair onder studenten dus er studeren ook jaarlijks veel te veel mensen in af :o

haha ja hier ook een geschiedenis student :+ Ik heb dus eigenlijk het verkeerde vak gekozen :+

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:08

Is dat serieus zo populair ja? Ik had altijd zo'n hekel aan dat vak... :o Ik was er ook niet zo goed in, dat speelde ook wel mee denk ik :P Ik moest me helemaal te pletter leren voor een 6, en dat vond ik niet leuk :Y)

Volgend jaar zou ik trouwens wel weer gs krijgen op de pabo := maar ik ga er eigenlijk vanuit dat dat minder moeilijk is dan op het vwo :P

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 05:36

ik geef nu ook M&M ook geschiedenis... ik moet ook zeggen dat ik het heel leuk vind om te doen ;) de kinderen vinden het overigens niet echt tof... maar daar zijn we mee bezig :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 06:05

Ik heb scheikunde gestudeerd en geef nu NaSk, volgend jaar moet ik mijn lesbevoegdheid gaan halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:52

Leuk Arabesk, voor jou een stuk betere werkgelegenheid :D
Sharona, ik weet nog dat ik zat te praten met een stagiaire Duits. Die was begonnen met 4 studenten, 1 studeerde af. Het jaar waar ik instroomde was met 83 begonnen en er zouden naar verwacht zo'n 35 afstuderen. *zucht*

Nou ja, vandaag een positief gesprek gehad van mijn begeleidster en iets meer hoop dat er toch nog een plaatsje zou zijn vorig jaar van de teamleider dus ik blijf duimen!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:49

Hihi bij scheikunde ongeveer hetzelfde idee. Er starten zon 20-25 eerste jaars, maar dat is dan wel natuurkunde, scheikunde en biologie. Van de 20 zijn zon 16 bio, 2 sk 2 nat. Als er per jaar 2 afstuderen gaat het best.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 05:22

hmm mijn hoofdvak is dier, daar studeren er ook veel van af en er zijn weinig scholen... gelukkig heb ik daarbij ook mijn bevoegdheid voor BIO en NASK dus dat wel fijn :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 06:35

Duits is ook zo'n zeldzaam vak. Wij hebben nu al twee collega's die geen onderwijservaring hebben én geen opleiding Duits en die geven nu les aan de 3e klas. (ik vind dat niet kunnen...)

Mag je met dierhouderij ook les geven aan de bovenbouw voor NaSk en Bio?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 06:42

Ik geef nu NASK in klas 2 en 3 en mijn kernteamleider heeft gevraagd of ik het zie zitten om volgend jaar klas 4 te gaan doen.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 06:51

dekoezegtboe schreef:
hmm mijn hoofdvak is dier, daar studeren er ook veel van af en er zijn weinig scholen... gelukkig heb ik daarbij ook mijn bevoegdheid voor BIO en NASK dus dat wel fijn :)

stoas?
Ik loop nu stage bij nask, en vind het erg leuk. Krijg je die extra bevoegdheid gewoon, of moet je daar nog een extra cursus voor volgen?

Ik zit trouwens op de stoas. Loop nu stage bij dierhouderij. Echt super.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 06:57

jeps STOAS, afgelopen december afgestudeerd.

In de dierenhouderij is maar heel weinig werk, er is weinig verloop dus het best is dat je kan blijven bij een LIO ofzo. vandaar dat ik nu NASK en een heleboel andere vakken geef. Je krijgt geen STOAS diploma gericht op dierenhouderij maar "Educatie en kennismanegement in de groene sector" precies het zelfde diploma als de mensen die bloem of plant hebben gedaan (daar ben je dan ook bevoegd voor)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:07

Hoi,
ik doe geen dierhouderij opleiding, maar ik zie ook dat daar weinig werk in is. Maar die nask bevoegdheid heb je dus zelf gehaald?
Ik ga nu maar naar school toe:P

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:18

Zijn er eigenlijk ook nog meer mensen die een opleiding doen voor het basisonderwijs? of doen jullie bijna allemaal een opleiding voor het voortgezet onderwijs?

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:46

Ik volg de opleiding PABO in Utrecht; Theo Thijssen Academe ;) :D

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:54

Leuk welk jaar zit je?
Is het leuk?
Hoor van mensen dat PABO niet heel erg moeilijk is, maar vooral heel erg veel...

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:05

3e jaar,
De opleiding zelf vind ik niet heel bijzonder, het is wel leuk maar je moet er wel tegen kunnen dat je ontzettend veel onzinnige dingen moet doen. Eigenlijk krijg je altijd een opdracht waar je te weinig te tijd voor krijgt om het zo te doen zoals je eigenlijk zou willen en komt het er op neer dat je alle projecten dan maar snel en kort houdt om het maar op tijd afgerond te hebben :Y) .
Het is inderdaad veel werk en niet heel moeilijk, al verschilt het heel erg per tentamen hoe moeilijk de stof is natuurlijk ;) .
Ben wel blij dat ik nog maar een paar lessen heb dit jaar en ik volgend jaar alleen nog een minor heb qua lessen want die vallen mij dus wel tegen qua inhoud, vooral het pedagogiek gedeelte wat ik interessanter vind dan het urenlang breien en haken bij handvaardigheid ;)

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:13

Ik zit ook in het derde jaar van de PABO in helmond. Ik kan niet echt zeggen dat het nou zo makkelijk is. Dat ligt 'm bij ons alleen meer in het maken van een waterdicht portfolio waarin je moet kunnen bewijzen wat je beheerst.. en niet in de moeilijkheid van de stof. Wat je aan stof tot je neemt is ook heel afhankelijk van jezelf vind ik. Ik volg dit jaar ook nog een minor. Orientatie op onderwijskundig leiderschap, waarbij ik een extra dag stage heb bij de directeur van mijn stageschool. :) ik vind het nog steeds kei leuk en verheug me op volgend jaar....

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:17

Even ter verduidelijking; de opleiding is niet heel erg makkelijk te doen er vallen veel mensen af elk jaar, maar als je er echt even goed voor gaat zitten moet je het vak wel kunnen halen. Ik heb nog wel een aantal herkansingen staan maar daar had ik dan het boek nog niet voor of geen tijd om voor te leren ;) .
Mn P heb ik ook nog steeds niet dus het wordt voor mij nog wel spannend dit jaar ;) , maar ook daar geldt dat ik het gewoon een keer goed moet gaan leren.... Dit wordt dan de 3e keer komende periode dus het valt nog mee :o .
Bij ons hoeven we trouwens niet te verantwoorden op welke manier we iets beheersen ofzo, bij Montessori wel maar dat heb ik er zelf bij gekozen dus dat is extra *D