Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:56

Gefeliciteerd Sheran! :)

Ik heb de eerste week achter de rug, atheneum 3 is echt gezellig en meewerkend en m'n havo 2 zijn ondeugende boefjes. }>
Wel wennen om nu scheikunde en nask te geven in plaats van biologie, is toch wat abstracter. Ik ben nu vooral bezig met omrekenen van eenheden en we hebben het over dichtheid enz. Beetje net niets, vind knoeien met mol, zuren/basen en redox echt leuker, dus toch maar doorgaan voor de eerstegraads straks. :+
Iemand tips om dit soort droge stof toch leuk te kunnen brengen?

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:46

Dank je wel!

Ik probeer droge stof vaak leuk te maken adhv plaatjes en voorbeelden. Maar ik heb ook de ervaring dat leerlingen het vooral leuk vinden als ze het goed snappen, dus veel dingen geven die ze redelijk makkelijk kunnen doen :) Als het even kan nog gedifferentieerd.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:34

Ik zoek bij dat soort berekeningen vaak vooral heel erg de koppeling met hun eigen leefwereld, dan kunnen ze de stof wat beter plaatsen en krijgt het ook wat meer nut voor ze. Maar ook dat is soms moeilijk genoeg :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:18

Ik heb de eerste 1,5 week er alweer opzitten. Ik draai nu voor het eerst fulltime mijn eigen klas, voorheen werkte ik parttime maar hier ben ik echt heel blij mee. :)

Zijn er nog mensen die 5 oktober gaan staken? Ik heb besloten mee te doen en wil dan ook naar Den Haag om daar mijn stem te laten horen. Ik heb me ook maar direct ingeschreven bij de AOB. Voorheen zag ik daar de noodzaak niet zo van in maar gezien de huidige stand van zaken vind ik het fijn om wat meer zekerheid te hebben voor het geval ik het nodig ga hebben. Daarnaast weet je natuurlijk nooit wat er op persoonlijk vlak met je kan gebeuren waardoor je de steun van een vakbond kunt gebruiken. En voor die paar euro's per maand vind ik het wel de moeite waard.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:26

Gekke vraag: maar een van jullie docent engels zonder baan? Wil je mij dan een pb sturen :o

Wij hebben al bijna vakantie weer! Gaat zo snel! Wel hele leuke maar drukke eerste weken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:11

Wel docent Engels maar niet zonder baan :+

Vandaag de ouderavond weer gehad als mentor, ik vind dat altijd wel leuk. Veel docenten hebben d'r volgens mij echt een hekel aan, voor zo'n klas ouders staan, maar ik heb d'r nooit zo'n moeite mee :=

Al bijna vakantie weer? Wat snel :oo

Jolien, wat fijn dat je eindelijk een eigen klas hebt zeg, heerlijk! :D

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:13

Wij hebben ivm leven op een eiland andere herfstvakantie. Laatste week sept en begin okt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:17

Ik heb alweer bijna een jaar niet meer gepost zie ik...

Nog steeds docent bio, nog steeds op dezelfde school en nog steeds met net zoveel plezier ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:19

Ik heb de eerste twee weken stage erop zitten. Loop twee dagen per week mee en heb het goed naar mijn zin. Ook fijn dat er meer docenten voor open staan dat ik eens een paar lessen met ze meekijk! :j

Les geven doe ik pas als de lln. gewend zijn aan hun eigen docent, want het zijn ook nieuwe klassen voor de docent en zij moet er ook mee door als ik weer weg ben natuurlijk. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:37

Kent iemand een programma zoals Kahoot waarbij leerlingen zelf korte antwoorden in kunnen typen? Ik ben op zoek naar een manier om vocabulaire wat klassikaler en competitiever te overhoren. Bij Kahoot kun je alleen multiple choice geven, wat het echt wat te makkelijk maakt.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:41

Jolien87 schreef:
Ik heb de eerste 1,5 week er alweer opzitten. Ik draai nu voor het eerst fulltime mijn eigen klas, voorheen werkte ik parttime maar hier ben ik echt heel blij mee. :)

Zijn er nog mensen die 5 oktober gaan staken? Ik heb besloten mee te doen en wil dan ook naar Den Haag om daar mijn stem te laten horen. Ik heb me ook maar direct ingeschreven bij de AOB. Voorheen zag ik daar de noodzaak niet zo van in maar gezien de huidige stand van zaken vind ik het fijn om wat meer zekerheid te hebben voor het geval ik het nodig ga hebben. Daarnaast weet je natuurlijk nooit wat er op persoonlijk vlak met je kan gebeuren waardoor je de steun van een vakbond kunt gebruiken. En voor die paar euro's per maand vind ik het wel de moeite waard.

Onze school gaat staken. Speciaal Voortgezet Onderwijs heeft ook CAO PO.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:55

Sheran schreef:
Kent iemand een programma zoals Kahoot waarbij leerlingen zelf korte antwoorden in kunnen typen? Ik ben op zoek naar een manier om vocabulaire wat klassikaler en competitiever te overhoren. Bij Kahoot kun je alleen multiple choice geven, wat het echt wat te makkelijk maakt.

Je kunt Quizlet proberen. De live versie van Quizlet is net als kahoot Multiple choice maar ze moeten hiervoor in groepjes samenwerken. Je kunt echter ook toetsen maken in Quizlet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:41

Zelf nooit geprobeerd, maar kijk eens naar Socrative? Ik begreep dat dat ook vergelijkbare dingen kon.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:24

In die richting ken ik ook Quizzit. Weet niet of het daar kan maar dat is wel nog een app in die richting haha

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:36

Volgens mij kan dit ook in LessonUp.. maar weet niet helemaal zeker.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:43

Goedemorgen juffen en meesters van bokt.
Momenteel ben ik al een aantal jaar werkzaam op een laboratorium maar de kriebel om de Pabo te starten wordt steeds groter. Echter, je hoort nu zoveel negativiteit in het nieuws over het vak dat ik ernstig twijfel. Ik heb tijdens mijn HBO studie de minor ‘lesbevoegdheid MBO-VO’ behaald en mede daardoor twijfel ik aangezien ik het lesgeven echt heel erg leuk vind.

Heeft iemand hier ervaring dat als je een aantal jaar voor de klas hebt gestaan en je toch wat anders wilt wat dan de mogelijkheden zijn?

Ik ben me overigens nog aan het oriënteren en moet nog een aantal open dagen bezoeken. Het gaat ook om het deeltijd traject van 2,5 jaar.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:55

Waarover twijfel je precies? De werkdruk?

Ik ben bezig met de lerarenopleiding (2e graads) in deeltijd en heb ook de switch gemaakt vanuit een kantoorbaan.

Met een studie naast je baan kun je al aardig wennen aan de werkdruk...;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:17

lucifertje schreef:
Goedemorgen juffen en meesters van bokt.
Momenteel ben ik al een aantal jaar werkzaam op een laboratorium maar de kriebel om de Pabo te starten wordt steeds groter. Echter, je hoort nu zoveel negativiteit in het nieuws over het vak dat ik ernstig twijfel. Ik heb tijdens mijn HBO studie de minor ‘lesbevoegdheid MBO-VO’ behaald en mede daardoor twijfel ik aangezien ik het lesgeven echt heel erg leuk vind.

Heeft iemand hier ervaring dat als je een aantal jaar voor de klas hebt gestaan en je toch wat anders wilt wat dan de mogelijkheden zijn?

Ik ben me overigens nog aan het oriënteren en moet nog een aantal open dagen bezoeken. Het gaat ook om het deeltijd traject van 2,5 jaar.

Wat voor hbo opleiding heb je gedaan? Is daar geen passend vak bij op het middelbaar onderwijs? Of gaat je voorkeur echt uit naar basisonderwijs?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:59

Ik zou persoonlijk niet aan de PABO beginnen en dan eerder kijken naar het voortgezet onderwijs.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:42

Ik twijfel over de werkdruk en over de grofheid van de ouders. Ook door verhalen om mij heen van leraren ben ik zo aan het twijfelen.
VO gaat hem niet worden, ik heb helemaal niks met pubers en voel ook op dit moment geen connectie met een VO.
Ik heb HLO gedaan, hoger laboratorium onderwijs medische microbiologie. Als ik de KOP opleiding wil volgens krijg ik helaas geen vrijstelling, voor geen enkel vak.

Amanda, waarom zou jij niet voor de pabo kiezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:50

Dan zou ik zeker voor het po kiezen.
Het is een prachtig vak het leraar zijn. Mij moet je niet voor de kleintjes zetten, geef mij maar pubers.

Tja de werkdruk in het basisonderwijs blijkt heel hoog te zijn, maar er wordt nu net gedaan alsof het in het vo allemaal een stuk beter is. Helaas gaat die vlieger niet op...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:07

Misschien ligt het aan mijn regio maar ik ken een hoop mensen van de pabo die of nu verder studeren, die of geen werk hebben, die of alleen kunnen vervangen of inmiddels ander werk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:57

Amandavd schreef:
Misschien ligt het aan mijn regio maar ik ken een hoop mensen van de pabo die of nu verder studeren, die of geen werk hebben, die of alleen kunnen vervangen of inmiddels ander werk hebben.

Er gaat straks een enorm lerarentekort komen.

https://www.nu.nl/binnenland/4308254/ba ... ekort.html

Toevallig een artikel van vandaag.

Tot een jaar of 5 terug kwam je er bijna niet aan de bak (vandaar dat ik gekozen heb voor het vo) Jarenlang werkte er mensen in flexpools en werden te pas en te onpas overal voor (veelal) korte vervanging weggezet.

Daardoor zijn een hoop mensen voor een andere opleiding gaan kiezen waardoor ze nu veel te weinig mensen in opleiding hebben. In een dikke 10 jaar tijd zal het aantal opgeleiden per jaar met 50% gedaald zijn!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:59

Amandavd schreef:

Dat ligt zeker aan de regio, want landelijk gezien is er een tekort aan basisschoolleerkrachten. ;)
Met name in de Randstad staan ze te springen om docenten! Niet voor niets wil de nieuwe regering het collegegeld voor de PABO de eerste 2 jaar halveren. Zo willen ze stimuleren dat meer studenten voor de PABO kiezen.

Kun je niet ergens een dag (of meerdere dagen) meelopen bij een basisschool in je buurt? Misschien kun je op die manier ervaren of het iets kan zijn voor je. Ik heb voor ik de beslissing nam ook een soort snuffelstage gedaan bij een vmbo in de buurt. Daar ben ik niet afgeschrikt door de basis/kaderleerlingen (daar zat mijn twijfel) en ik ga deze groep zelfs steeds leuker vinden. :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:22

Ah oke, hier loopt het nog niet zo storm.