VWO 3 - 2014/2015

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:35

Deetjeeuh schreef:
Gymnasium is absoluut geen onzin, wat een gelul hier zeg.;)

Het is maar wat je rustig noemt.

En ik merk echt met niks dat ik een voorsprong heb bij talen.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:35

Bij ons is gym qua stof en aantal proefwerken enzo niet anders dan atheneum. Het enigste verschil is inderdaad Grieks en Latijns.

Het ligt er denk ik een beetje wat je later wilt gaan doen. Als je bijvoorbeeld iets in geneeskunde gaas doen het je Grieks en Latijns wel nodig, anders nier echt denk ik :n

Talindos

Re: VWO 3 - 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:37

Ik ken mensen die geneeskunde studeren of het hebben gedaan en die zeggen dat je eigenlijk niks aan Grieks of latiin hebt.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:40

Ik denk dat je er misschien wel iets aan hebt que medicijnen, spieren, pezen etc. Maar wie ben ik.. ik studeer geen geneeskunde :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:41

Kyra,
De proefwerkstof is ook niet anders, maar het is in het geheel anders. Door Grieks/Latijn mis je uren van bepaalde vakken. Daarnaast heb je meer huiswerk/leerwerk etc. dan zonder Grieks en Latijn. Al bij al maak je dus (vaak) meer uren. Op school, maar ook thuis. In minder tijd moet je meer doen (en zelfstandiger omdat je lessen mist).

Talindos, het is niet zoals bij wiskunde of zo dat er een direct verband zit tussen het volgen van een bepaalde studie en het hebben gehad van Grieks en Latijn. ;) Verder zijn er zeker wel (veel) griekse/latijnse termen bij geneeskunde. Natuurlijk kan je het leren zonder Grieks/Latijn, maar het versimpelt het wel.
Het echte verschil is het zelfstandiger moeten werken (zoals hiervoor al is genoemd) en het feit dat je veel meer leert analyseren, combineren en logisch denken. Ook leer je meer over de verschillende culturen en alles wat daarom heen hangt. Grieks en Latijn zijn namelijk geen talen om te leren spreken, maar juist om te leren vertalen. Daarnaast leer je dus niet alleen de talen, maar ook de bijbehorende cultuur/geschiedenis.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:45

Deetjeeuh schreef:
Kyra,
De proefwerkstof is ook niet anders, maar het is in het geheel anders. Door Grieks/Latijn mis je uren van bepaalde vakken. Daarnaast heb je meer huiswerk/leerwerk etc. dan zonder Grieks en Latijn. Al bij al maak je dus (vaak) meer uren. Op school, maar ook thuis. In minder tijd moet je meer doen (en zelfstandiger omdat je lessen mist).

Bij ons op school hebben ze dezelfde boeken en altijd dezelfde stof. Volgensmij heeft gymnasium alleen 2 uur meer. 1 uur Grieks en 1 uur latijns.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:50

Ik wil niet veel zeggen maar gymnasium staat toch beter dan vwo! Ik vind vwo ook heel goed, daar niks op tegen! Maar dat je aan duits of frans meer hebt dan aan grieks of latijn is ook zware banketstaaf! Want op gymnsasium heb je en duits/frans én grieks/latijn!

Ik merk zeker wel verschil bij talen ! Bij frans bijvoorbeeld, herken ik veel woordjes uit latijn en bij Spaans proefles leek het ook erg op latijn! En bij een italiaanse film kon ik ook woorden herkennen uit latijn! Je hebt er zeker wel veel aan!

Prima dat sommige vwo doen, maar ga niet banketstaaf dat je niks eraan hebt, als je zelf geen ervaring heb

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:58

Ik zeg niet dat je er niks aan hebt hoor :n ? Ik denk alleen wel dat je er minder aan hebt dan aan Frans/Duits. Maar ik ben het er zeker mee eens dat je het meest hebt een Grieks, Latijns, Frans EN Duits meer hebt dan alleen Frans/Duits.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:05

Tuurlijk is het leuk als je het kan doen maar voor mij weegt de tijd die je er aan kwijt bent niet tegen die voordelen op.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:06

Talindos schreef:
Tuurlijk is het leuk als je het kan doen maar voor mij weegt de tijd die je er aan kwijt bent niet tegen die voordelen op.

Voor mij ook :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:06

Dat kan ik heel goed begrijpen :).

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:08

Trouwensss ik heb de pony waar ik een hele poos terug over postte gekocht! Ben zo blij :D gaat een fantastisch tweespan worden met mijn huidige pony, ben ik van overtuigd!

Om maar even van onderwerp te switchen :')

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:09

Zitten er hier eigenlijk meer mensen op atheneum of meer op gym? :)

Pacific schreef:
Trouwensss ik heb de pony waar ik een hele poos terug over postte gekocht! Ben zo blij :D gaat een fantastisch tweespan worden met mijn huidige pony, ben ik van overtuigd!

Om maar even van onderwerp te switchen :')

Ohh, wat leuk! Gefeliciteerd *\o/*
Heb je een foto van hem?

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:09

IK heb namelijk wel een jaar gym gedaan maar ben niet super in talen...

IK vond de culttur ook heel erg leuk trouwens. Alleen bij ons draaide het vooral om het vertalen.

Gefeliciteerd!!!Superleuk.
Welke is het nu geworden?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:11

Deze ist geworden :D Inderdaad een hem, hij is een 2,5 jarig hengstje :)!

Afbeelding
Een lookalike van mijn huidige :D. Suggesties voor namen zijn nog welkom, iets wat leuk combineert met Serena!

De cultuur van Grieks en Latijn vind ik geweldig, echt heel leuk om over te lezen!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:13

Ja, ik ook en super interesant!

Heeft hij nog geen naam?'
IK ga even denken.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:13

Hij heet Tedy/Teddy, maar dat vind ik echt niet leuk :o. Ik wil een wat stoerdere naam, wat leuk past bij de naam van mijn merrie :)!

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:14

Wat een leukerd! Hij lijkt echt heel veel op een pony van ons op stal. Ik ga ook denken voor een naam :)
Is hij al beleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:15

Kyra, dat is wat ik zeg. :P Je hebt dezelfde stof, alleen in een hoger tempo en zelfstandiger. Naast dat je minder lessen hebt dus minder uitleg. Het geheel is dus zwaarder.

Helemaal met Myrthe eens. Ik vind het zo irritant dat mensen zeggen dat je niets aan gymnasium hebt. Dat is namelijk gewoon niet waar. Dat het voor jou niet werkt is iets héél anders.

Verder, Talindos en Kyra, ik kan ook prima begrijpen dat het voor jullie meer nadelen oplevert dan voordelen. Dat begrijp ik heel goed, en voor sommigen zal dat ook zeker zo zijn. :j Echter ging ik op het feit in dat jullie zeiden dat je er niets aan hebt.

Gerbrich, super leuk! :D Wanneer krijgen we een foto te zien van ze samen? :))

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:16

Deetjeeuh schreef:
Kyra, dat is wat ik zeg. :P Je hebt dezelfde stof, alleen in een hoger tempo en zelfstandiger. Naast dat je minder lessen hebt dus minder uitleg. Het geheel is dus zwaarder.

Helemaal met Myrthe eens. Ik vind het zo irritant dat mensen zeggen dat je niets aan gymnasium hebt. Dat is namelijk gewoon niet waar. Dat het voor jou niet werkt is iets héél anders.

Verder, Talindos en Kyra, ik kan ook prima begrijpen dat het voor jullie meer nadelen oplevert dan voordelen. Dat begrijp ik heel goed, en voor sommigen zal dat ook zeker zo zijn. :j Echter ging ik op het feit in dat jullie zeiden dat je er niets aan hebt.

Gerbrich, super leuk! :D Wanneer krijgen we een foto te zien van ze samen? :))

Ohh, haha. Ik dacht dat je het anders bedoelde ;). Ik dacht dat je bedoelde meer pw's andere boeken etc.

Gerbrich, wanneer ga je hem halen?
Laatst bijgewerkt door kyraties op 09-02-15 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:17

Nee, hij is nog niet beleerd (gelukkig, 2,5 is wel jong). Dat ga ik zelf rustig aan doen, net zoals met mijn merrie!

Desirée en Kyra, begin maart komt ie hierheen! Dus tegen die tijd foto's :D.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:18

Kyra wat ben je aant kloten met quoten :')

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:19

Syrinx: een griekse nimf.
Steropes: een cycloop uit de griekse oudheid.
Ceres: een figuur uit de romeinse religie.
Silius

een paar schotse namen:
omdat de shetland eilanden vlakbij schotland liggen.
Seoras landwerker
Seosaidh God zal toenemen
Seumas (1x) bezetter, vertegenwoordiger
Shawe bondig
Sheiling van de zomer weide
Sheumais bezetter, vertegenwoordiger
Sholto iemand die naait
Shug hart, verstand, ziel
Skene van de hut
Somerled zomer reiziger
Steafan gekroond
Steenie gekroond
Stitch Man
Struan stroom
Tamnais tweeling

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:19

Oeh, spannend! Wel heel erg leuk! Dat wordt denk ik een hele leuke span!

Pacific schreef:
Kyra wat ben je aant kloten met quoten :')

:') :') :') :')
Idd... opeens postte hij vanzelf allemaal quotes met dikke en onderstreepte letters _/-\o_ :')

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:21

Gefeliciteerd met je aankoop Gerbrich
Namen voor je pony Duuc, Sam, Bink, Dex,