Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:00

Nou wij hebben hier ook weer wat hoor! Vandaag te maken gehad met identiteitsfraude. Een bestelling geplaatst onder rembours (betaling bij aflevering).
En vandaag kwam de vrachtwagen voorrijden (flinke bestelling natuurlijk ook) en blijkt dat de persoon niet besteld had en al een hele periode gepest wordt.. Echt zwaar vervelend (ook voor die persoon natuurlijk)! Sta je dan met de vrachtwagen vol met big bags.

Dus nu aangifte doen, contact opnemen met het keurmerk, verzekering en fluiten naar je transportgeld. Echt zo balen dit…

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:01

De webshop draait inderdaad op voor de kosten. Je bent VERPLICHT de verzendkosten terug te betalen aan de klant. Doe je dat niet, ben je nog strafbaar ook.
Verzenden op risico van de koper is ook zoiets. Als je dat ergens ziet staan.... Volgens de wet is de webwinkel aansprakelijk.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:02

Mellis86 schreef:
Nou wij hebben hier ook weer wat hoor! Vandaag te maken gehad met identiteitsfraude. Een bestelling geplaatst onder rembours (betaling bij aflevering).
En vandaag kwam de vrachtwagen voorrijden (flinke bestelling natuurlijk ook) en blijkt dat de persoon niet besteld had en al een hele periode gepest wordt.. Echt zwaar vervelend (ook voor die persoon natuurlijk)! Sta je dan met de vrachtwagen vol met big bags.

Dus nu aangifte doen, contact opnemen met het keurmerk, verzekering en fluiten naar je transportgeld. Echt zo balen dit…


En daarom verzenden wij niet onder rembours. We kregen, vooral in het begin, veel nep bestellingen. Stuur je het op, krijg je het weer terug.
Heel irritant is dat inderdaad.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:04

jeetje das ook wat.. hmm nee snap dan wel dat rembours niet altijd even handig is!

anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:06

Tja, helaas is het wettelijk verplicht als je wil werken met een keurmerk (ook zonder keurmerk is het wettelijk verplicht bij kopen op afstand). Ik heb er toendertijd (toen we starten) ook wel wat discussies met het keurmerk over gehad, maar het is wettelijk verplicht. De consument wordt beschermd, de ondernemer loopt het risico.

We proberen altijd de klant 'te stimuleren' om vooraf te betalen, maar we hebben ook al veel wel betalende klanten onder rembours gehad (allemaal eigenlijk tot deze ene vandaag). Ik heb vandaag nogmaals contact gezocht met het keurmerk met het verzoek de optie te mogen verwijderen. Een pakketje is natuurlijk ook heel vervelend, maar wij werken met groot transport. Dit grapje kost ons honderden euro's.

ik heb voorafgaand met klanten die onder rembours betalen ook altijd meermaals contact (zo ook met deze nepklant), maar alles klonk gewoon goed, maar ja.. dat is achteraf natuurlijk.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:12

Mellis86 schreef:
Tja, helaas is het wettelijk verplicht als je wil werken met een keurmerk (ook zonder keurmerk is het wettelijk verplicht bij kopen op afstand). Ik heb er toendertijd (toen we starten) ook wel wat discussies met het keurmerk over gehad, maar het is wettelijk verplicht. De consument wordt beschermd, de ondernemer loopt het risico.

We proberen altijd de klant 'te stimuleren' om vooraf te betalen, maar we hebben ook al veel wel betalende klanten onder rembours gehad (allemaal eigenlijk tot deze ene vandaag). Ik heb vandaag nogmaals contact gezocht met het keurmerk met het verzoek de optie te mogen verwijderen. Een pakketje is natuurlijk ook heel vervelend, maar wij werken met groot transport. Dit grapje kost ons honderden euro's.

ik heb voorafgaand met klanten die onder rembours betalen ook altijd meermaals contact (zo ook met deze nepklant), maar alles klonk gewoon goed, maar ja.. dat is achteraf natuurlijk.


Ook een achteraf betaalmethode is wettelijk verplicht. En dat maakt het voor ons juist zo moeilijk. De klant is zo beschermd.

Wij werken met Klarna. Is echt ideaal. Geen risico meer dat je je geld niet ontvangt en je kan de klant aanbieden na 14 dagen te betalen of in delen. (12 maanden geloof ik)

anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:16

Achteraf is inderdaad verplicht bij wet kopen op afstand, maar daar hebben wij gelukkig dan weer niets mee te maken, omdat van al onze producten proefmonsters op te vragen zijn (en dan is het geen kopen op afstand meer heb ik mij laten vertellen).

Hoe dan ook blijft het inderdaad uitermate vervelend. Voor nu heb ik het onder rembours gelijk even uitgevinkt en even beraden hoe we dit gaan aanpakken. En ondertussen hele pakken papier om in te vullen.

Bedankt voor de tip van Klarna! Ik ga eens kijken.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:55

Jeetje wat naar Mellis...

Klarna heeft mij ook meerdere keren gebeld, maar nu ik nog niet zoveel omzet, is het voor mij echt veel te duur! Voor dat geld kan ik beter elke maand het "klarna bedrag" aan de kant zetten en het risico op wanbetaling zelf dragen. Grote kans dat ik dan ook nog eens veel goedkoper uit ben!

pmarena

Berichten: 52066
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:59

Jeetje Mellis....dat is lekker zeg.... hopen dat je hier nog iets mee kunt, wat een kl**tzakken die dat doen _-:(

Dat je nu mot hebt met iemand is 1 ding, maar een ondernemer daarvoor voor je karretje spannen en voor op laten draaien... net zoals je vaak hoort dat mensen zeggen: bestel voor de gein maar 30 pizza's op zijn adres, ook zoiets misselijks :n

Is dat zo, moeten klanten de mogelijkheid hebben om achteraf te betalen :?

Dat is dan heel jammer maar dat doe ik ècht niet meer.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:24

ook nare ervaringen mee gehad?

pmarena

Berichten: 52066
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:28

Meer dan genoeg helaas. Zodra mensen hun bestelde spullen hebben is er voor sommigen geen enkele reden meer om de betaling (vlot) in orde te maken. En dan kun je dus mooi fluiten naar je centen _-:(

anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:33

Ja ik vind het ook echt niet normaal. Dat je het met elkaar niet kunt vinden, dat is vervelend, maar laat mensen die met hard werken hun brood proberen te verdienen er buiten. Maar ik moet zeggen ik vind het ook wel uitermate vervelend voor de mevrouw die de goederen continu krijgt geleverd. Het zal je maar dagelijks gebeuren, ze had al voor duizenden euro’s gekregen.

Voor nu heb ik ook per direct het onder rembours uitgezet. In overleg met het keurmerk gaan we nu 50% vooraf betaling aanbieden als alternatief voor de mensen die niet alles durven te betalen en dan 50% bij levering (dus niet achteraf). Om dan in ieder geval altijd de transportkosten gedekt te hebben en toch volgens de wet te werken.

Het is in ieder geval nogal een gedoe, de persoon die getreiterd wordt had me gevraagd om wel aangifte te doen omdat dat haar dossier verstrekt. Ik dacht, joh doe ik even. Tenslotte toch online.. Nou misgedacht. Ik heb eerst een 9 tellend formulier in moeten vullen van de CMI (centraal bureau meldingen identiteitsfraude), vervolgens een melding op internetfraude.nl (ook 6 pagina’s) en volgende week woensdag moet ik 2 uur naar het bureau komen zodat ze mijn verhaal kunnen opnemen….. En dan alle stukken mee (want ik heb nog best veel met de ‘klant’ gecommuniceerd ook).

Ik kon het overigens niet laten om een nette mail te sturen naar de bestellers… Met de mededeling dat ik het IP adres heb en dat ik aangifte heb gedaan.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 14-05-13 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:35

hmm dat is toch flink K zeg.. zeker omdat t bij jou om best behoorlijke bedragen gaat..

Bij mij moet ook alles vooraf betaald zijn. Cursussen, uitlaatservice wandelingen, pension.. heb geen zin in gezeur..

Meliss; ik heb ooit ook eens aangifte gedaan tegen aquisitiefraude. Dacht ook even aangifte te doen. Heb geloof ik 2 uur op bureau gezeten...

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:39

pff, wat rot zeg! Ik heb veel pesterijen meegemaakt, maar dat gelukkig niet! Heb je niet op 1 of andere manier gegevens van de besteller, Mellis, dat je daar iig de transportkosten op kunt verhalen?
En misschien in je av opnemen dat transportkosten altijd betaald moeten worden of zo?
Wel goed dat je aangifte doet!

foxy80

Berichten: 9026
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: mijn dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:44

Helemaal balen Mellis! Hopelijk kunnen ze wat met het IP adres!

Ook bij mij alleen vooraf betalen of contant bij afhalen. De keurmerken zijn zo streng op vanalles en nog wat dat ik me daar al lang geen illusies meer over maak en me dus ook niet meer voor hun kar laat spannen. Voor diegenen die zo' n keurmerk hebben, bieden ze ook ondersteuning aan voor de consequenties van de regels die ze je opleggen? Extra verzekering? Bijstand?

Heb het trouwens allemaal al gehad: lolbestellingen die nooit betaald worden (gelukkig niet verzonden maar wel besteld bij leverancier), retour met smoesjes (paard dood terwijl je het op FB nog ziet rondhuppelen op wedstrijd 3 weken later), zelfs een 14-jarige die een overschrijvingsbewijs vervalste om zo een pakket ter waarde van 500 euro toegestuurd te krijgen...

anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:47

Ik heb dus een IP adres, maar alleen de politie kan op basis van een IP adres echt hét adres achterhalen, ik kan alleen een regio zien via IP finder. En ik heb het 'nep emailadres' waar ik dus ook een mail naar toe heb gestuurd.

De gene die ermee te maken heeft weet precies wie het is, maar je kunt het zelden voor 100% bewijzen... dus onschuldig. Onze verzekering dekt het niet omdat het onder de aansprakelijkheid valt van de 'klant'. Echter heeft de persoon dit al zo vaak moeten doen dat de verzekering het naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer doet (maar gaan we nog wel proberen).

Ach zo leer je nog eens wat zullen we maar zeggen.... (duur leer geld wel).

Edit @ Foxy, 'ons' keurmerk biedt wel juridische ondersteuning. Ik heb ze dit dus ook gelijk voorgelegd en ze kwamen voor het vervolg wel met een praktische oplossing (en met de mededeling dat het idd steeds vaker voorkomt :') ). Aan deze casus kunnen ze verder niets doen, dit is aan de politie.. Al wist de politie er ook geen raad mee. Span maar een civiele procedure aan zeiden ze... Oke.. tegen wie dan precies? (en dat ga ik ook echt niet doen voor die paar honderd euro, daarvoor is het dan weer te weinig).

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:16

jeetje wat een rotstreek van die persoon.. Die is dus doelbewust ondernemers bij haar pesterijen aan het betrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:17

Ontzettend vervelend inderdaad, als je met zoiets te maken krijgt :(:)

Met retourzendingen heb ik bijna nooit te maken.
Behalve natuurlijk met m'n boek. Maar daar heb ik pas 1x een retour zending van gehad, omdat 2 mensen het boek voor de zelfde jarige hadden gekocht (1 in de boekwinkel, 1 via mij).
Toen wel netjes te verzendkosten terug gestort. Maar dat is en blijft een zure appel hoor... Geen sale en wél kosten.

Voordeel van "maatwerk" producten zoals foto's, dat die niet onder de wet koop op afstand vallen.


Ik laat m'n klanten eigenlijk altijd vooraf betalen.
Te vaak mee moeten maken dat mensen wat bestellen, ik alles netjes aflever en vervolgens naar m'n centen kan fluiten. Dus ik bestel de foto's pas bij m'n leverancier als het volledige bedrag voldaan is.

Tja, je mag inderdaad maar max. 50% aanbetaling vragen.
Mocht het een keer puntje bij paaltje komen met een klant die perse niet vooraf wil betalen, dan verstuur ik het simpelweg gewoon niet. Kan de klant het op komen halen en bij afhalen direct contant betalen.
Maar ik heb nog nooit een klant gehad die er moeite mee heeft om gewoon het hele bedrag te betalen.

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:30

Pff wat een streek Melissa!

Ik heb ook geen optie voor achteraf betalen. Ik kan het me echt niet permitteren om wel spullen te leveren maar geen geld te zien.. Als starter heb ik elke euro nog hard nodig dus ik ga geen risico's nemen. Afhalen in de winkel en dan contant/met kaart betalen kan natuurlijk wel altijd.

Heb ook nog nooit klanten gehad die specifiek vroegen naar de mogelijkheid om achteraf te betalen, iedereen betaalt altijd netjes vooraf via overschrijving, paypal of Icepay... Is wel 'ingeburgerd' op het internet heb ik het gevoel :)

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:33

Wow Mellis dat verzin je toch niet zeg. Dit is echt heftig. Ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen.
In ieder geval heel veel succes en sterkte.
Zoiets is toen ik nog veel paarden deed mijn angst geweest. Dat iemand een grap met iemand uit zou halen en dat je dan ergens komt voor dichte staldeur of zo.
Ik wil dus ook altijd een aanbetaling hebben. Dan zijn in ieder geval de uren etc eruit. Daarna de rest en ik bestel/doe niets tot het betaald is.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:02

:wave: Ik kom ook weer eens langs.

Ben al een behoorlijke tijd in de meelees-modus. Heb een nogal heftige tijd achter de rug (moeder borstkanker, maar godzijdank onlangs genezen verklaard) en afgelopen week was ik heerlijk met vriendlief op Kreta, genieten van zon, zee en strand (en oh ja, nogal wat overheerlijke cocktails *\%/* ).

Helaas gaat het met de webshop dramatisch. Heb al echt geen weken meer een bestelling gehad. Heb een tijd terug nog wat acties gehad, maar geen reacties. Ik word er nogal moedeloos van. Weet even niet hoe ik de dingen moet aanpakken. Zou het liefst de webshop helemaal omgooien, zoals ik al eens eerder aangaf, maar wil absoluut eerst van m'n voorraad af, en die is nog erg groot. Iemand tips?

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:05

Poeh Georgette dat is niet mis. Gelukkig is het goed afgelopen.
Voor je webshop geen idee. Zit nu mobiel. Als ik het niet vergeet kijk ik morgenavond wat ik als potentiele klant er van zou vinden.

foxy80

Berichten: 9026
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: mijn dorp

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:24

Georgette, ik mis bij jou een "waw" factor. Ik heb nu etsy.com ontdekt en daar tuimel ik van de ene verbazing in de andere wat er allemaal bestaat op het vlak van juwelen. Ik ben zelf niet van frutsel toestanden en vind bij jou geen dingen in die lijn, maar misschien ben ik ook het type klant niet waar jij op mikt? Hoe zit dat weer met je doelgroep? Hoe gerichter je in de markt gaat staan, hoe beter wij advies kunnen geven.

Vandaag weer een heel erg Afbeelding moment.
Sta geparkeerd, kom ik terug: bon onder de ruit. Ticket lag aan bestuurderskant en blijkbaar is het teveel moeite om dat vanop de stoep te willen zien. Kan ik weer protest gaan aantekenen... zucht.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:50

Mijn probleem is eigenlijk dat hetgeen wat ik aan voorraad heb, niet meer 'in de mode' is. Toen ik begon met de webshop was er wel veel vraag naar de soort sieraden die ik verkoop. Ook zeker hier op Bokt. Toendertijd heb ik m'n voorraad steeds meer en meer uitgebreid, omdat ik wel een assortiment wilde opbouwen en keuze voor de klant wilde hebben (bijvoorbeeld in alle kleuren wat). Inmiddels is de doelgroep dus ook niet echt duidelijk. Zou dolgraag willen investeren in de hippe dingen van nu, maar ja, als je al weken geen bestellingen krijgt, is er ook geen budget voor nieuwe artikelen...

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:38

Is het geen idee om een mega sale te houden? Een "reorganisatie sale" of hoe je het ook wilt noemen ;) Ik zit daar ook over te denken... Zelf wil ik mijn assortiment ook al een tijdje aanpassen (wil me meer gaan richten op een bepaald deel van de collectie), maar om dat sneller te kunnen doen heb ik natuurlijk geld nodig. Aangezien ik bepaalde producten uit de shop wil hebben omdat die niet passen bij mijn nieuwe visie, zat ik er aan te denken om deze in de sale te doen. Zo krijg ik sneller geld binnen, de producten liggen er nu toch maar te liggen en als ze eenmaal weg zijn wil ik ze niet meer terug in de shop. Het zijn verder prima producten, dus ergens is het wel zonde, maar ik denk gewoon dat ik meer uit mijn shop kan halen als ik me meer ga specialiseren (ipv van alles een beetje verkopen).