Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:42

Kahoot is altijd leuk, maar dan moeten mensen wel een smartphone hebben :)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:48

En voor een kahoot moet je dan wel weer op een vast moment binnenkomen, anders kun je lastig meedoen..
Ik weet niet of dat zo is of dat je gewoon vrije in- en uitloop hebt?

lovelys schreef:
Dag, mag ik even inbreken?

Ik zit erover na te denken om juf te worden in het basisonderwijs. Ik heb meerdere dagen met een leerkracht meegenomen en ik vond het heel erg leuk! Nu heb ik al een opleiding afgerond en daar is helaas geen werk in te vinden. Nu vroeg ik mij af, hoe zit dat met juf basisonderwijs? Is daar werk in te vinden en hoeveel is tijdelijk?

Ik denk dat je wel 'geluk' moet hebben en dat het ook scheelt of je fulltime of parttime aan het werk wil.
Toch denk ik dat je vaak wel op invalwerk uitkomt. Zeker in het noorden. Maar ook daar kun je het jaar rond wel werk in krijgen als je geluk hebt. Ik heb een paar jaar terug toen een invalperiode van een halfjaar gehad en net voordat die afliep ben ik aan de slag gegaan als docent NT2. Docent NT2 mag je wel doen met de PABO, maar moet je wel leuk vinden..

Mijn schooljaar zit er alweer op.
Zit nu al voor de derde week thuis met bekkeninstabiliteit en met de voorjaarsvakantie begint mijn zwangerschapsverlof. Was een kort jaartje zo :')

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:51

spottedponie schreef:
Komende zaterdag is het bij ons open dag, we hebben voor biologie al wel wat dingetjes om te laten zien, microscopen, wat modellen, wist je datjes en dergelijke, maar ik wil eigenlijk nog wel iets leuks laten zien, ben alleen een beetje inspiratieloos...

Dus mocht iemand hier nog een leuk idee hebben, houd ik me aanbevolen :D

Ik ben een stille meelezer, maar is iets van tekenen in de spiegel niet leuk? Dat je een figuurtje moet overtrekken, maar alleen in de spiegel kijkt wat je ana 't doen bent :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:11

Spiegeltekenen hebben we inderdaad :)

Kahoot heb ik ook aangedacht, maar we hebben al een soort quiz, en daarnaast vrije inloop dus dan is dat toch lastig te organiseren...

Wel bedankt voor jullie ideeën :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:12

Sheran schreef:
Kahoot is altijd leuk, maar dan moeten mensen wel een smartphone hebben :)

Zijn er dan mensen/kinderen die die anno 2017 niet hebben? Bij ons op de open dag hebben we ook kahoot gedaan. De mensen die niet meededen was omdat ze geen zin hadden haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:13

Dit :')

Er zijn idd niet veel mensen zonder smartphone, maar ik zou ze gewoon niet willen uitsluiten. Misschien omdat ik vind dat het niet vanzelfsprekend zou moeten zijn dat je maar geld hebt om al die techniek te betalen. Ik wil niet dat iemand zich daardoor buitengesloten voelt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:15

Ik snap wat je bedoelt Sheran. Wij hadden toen ook tablets klaar liggen voor mensen die dat makkelijker vonden. Wij hadden ook vrije inloop.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:03

Gebeurt het bij jullie ook dat je in een lokaal ingeroosterd bent en dat dat lokaal gewoon ingenomen blijkt te zijn en jij ineens een probleem hebt?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:11

Even een berichtje vanuit een meelezer hier; ik geef al een paar jaar examentrainingen en zit te twijfelen om verder te gaan in het lesgeven. Krijg door dit topic een fijn beeld van hoe het er aan toe gaat dagelijks :)

Amandavd schreef:
Een kahoot quiz maken?

Kan ook met Shakespeak, dan heb je live de antwoorden. Geen idee hoe dat werkt bij Kahoot hoor, dus misschien is het wel hetzelfde.

Wat wij op een practicum deden was verschillende beesten op sterk water neerzetten, en ze dan op volgorde van evolutie laten zetten. Veel leerlingen weten al wel dat een krokodil ouder is dan een mens bijvoorbeeld, en met een schema erbij wordt het ook lekker interactief.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:58

@Sokje, dat is wel een leuk idee! Ga eens even speuren hier :) bedankt!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:35

Sri Heel erg bedankt voor je antwoord. Parttime en invalwerk is in het begin geen probleem.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:22

Wat een leuke ideeen komen er voorbij.

Zijn ze bij jullie ook al aan het puzzelen voor de formatie voor volgend jaar?
Bij ons wel. Lastig!

Jullie ook zo moe van de extra taken rondom je werk?

Wie van jullie werkt er ook met leerKRACHT?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:08

Op de school waar ik vorig jaar werkte in Utrecht gebruikten we het. Ik ben er dus wel mee bekend.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:58

Wij zijn er dit sxhooljaar mee begonnen, ik ben alleen nog niet aan de beurt geweest dus ik heb geen idee nog...

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:21

Ik kreeg gister van 2 leerlingen, 2 meiden, valentijnscadeautjes! Toen moest ik toch wel even een traantje weg slikken! Zo lief! <3

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:13

hoi hoi!
Mag ik hier even inbreken als moeder zijnde?
Mijn 2 dochters zitten op een onwijs leuke basisschool
passend onderwijs, landelijk gelegen en korte lijntjes ouders- leerkrachten
Alleen t 'probleem' is dat we weinig aanmeldingen krijgen, omdat hier nog 2 basisscholen zijn.
1 onwijs christelijk (lees: zwarte kousen) en die aan de buitenkant veel op de onze lijkt qua identiteit.
De stichting wil onze school sluiten maar dit laten de ouders en kinderen die er nog op zitten (na het bericht van de stichting zijn er 9 kids vetrokken) mooi niet gebeuren
nu zo'n 32 kids .
Dit word idd wel erg weinig zo dus we willen aanmeldingen maar hoe laten we ons zien?
we hebben open dagen en t idee is om een soort ukkie ochtend te gaan organiseren etc.
Maar t probleem hier is vooral omdat ons pietje naar school a gaat gaat ons jantje ook naar school 1
Hoe krijgen we mensen naar onze school en hoe zetten we ze aan t denken om eens goed te kijken naar t onderwijs wat er geven word en de sfeer die in school hangt?
Alvast heel erg bedankt (reageren mag ook via pb)
en als dit niet mag sorry maar ik klamp alles aan om tips etc binnen te krijgen

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:30

miinynke Wat lief van je leerlingen!

Vorige week donderdag heb ik meegelopen met een lesdag van de PABO TOP. Ik moet zeggen wat was dat leuk! Veel met de studenten gesproken. Het zijn voornamelijk mensen zoals ik, opleiding afgerond, tijd werkloos thuis gezeten of een tijd gewerkt en toch nog juf willen worden.Erg diverse groep tussen de 25 en 50 jaar. Als ik het zo zie is het wel erg pittig. Veel thuisstudie, veel verslagen en voorbereiden voor de lessen.

Maandag gesproken met DUO en ik denk dat ik de sprong toch ga wagen. Ik heb mij ingeschreven en volgende week ga ik nog bij een vriendin langs om eens haar spullen in te snuffelen (zij doet de reguliere pabo).

Hebben jullie nog tips, super handige boeken om van te voren te lezen, enz?

En natuurlijk hoe hebben jullie de studie gedaan en wat vinden jullie zo leuk aan het werk?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:29

Iemand toevallig op het congres in Ede vandaag? :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:06

Hallo! Even nieuw leven in het topic :)

Zitten er hier ook leerkrachten van groep 3/4? Of leerkrachten die de Leerkrachtmap van AVI/DMT binnen handbereik hebben liggen?

Ik ben namelijk een onderzoek aan het doen naar het effect van remedial teaching met behulp van paarden bij kinderen met een technische leesachterstand (voor mijn opleiding Hippotherapie).

Nu ben ik op zoek naar de hoeveelheid woorden die kinderen in groep 3 en 4 minimaal moeten kunnen lezen van DMT kaart 1. Zijn daar normen voor? Bij hoeveel woorden zit een kind onder de gewenste grens?

Ik heb de vraag voorgelegd aan CITO, maar daar kreeg ik het volgende bericht van:

"Hartelijk dank voor uw e-mail. Graag informeer ik u over de DMT.

Leerkrachtmap AVI/DMT
In de handleiding vindt u een overzicht per leerjaar, per leeskaart de toetsscore gekoppeld aan vaardigheidsniveau. Dit overzicht vindt u op pagina 97 als: Bijlage 3 Vaardigheidsniveaus op de afzonderlijke leeskaarten"

Is er iemand die deze leerkrachtmap heeft en er even een foto/scan van kan maken?
Ik zou er super mee geholpen zijn, want het zou een mooie toevoeging zijn aan mijn onderzoek wat volgende week klaar moet zijn ;)

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:11

Hier één dag in de week groep 3/4.
Verder hebben wij die kaarten wel.
Maar niet nú bij de hand. Ben gelukkig thuis .
Wil morgen voor je kijken ?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:14

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:21

Die website heb ik inderdaad ook gevonden Catori, alleen gaat dat niet specifiek over de DMT. Er schijnen namelijk normen te zijn hoeveel woorden een kind per leeskaart moet kunnen lezen. Ik heb bijv. deze tabel gezien uit 2009, maar ik weet niet hoe up to date deze nog is... Als je wilt kijken heel graag!

Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:09

Nog een vraag:
Hebben alle kinderen aan het begin van groep 3 AVI Start niveau? Of kan het ook zijn dat AVI Start nog niet beheerst wordt? Aangezien je bij de andere AVI-niveaus ook kan spreken van 'frustratie'. Kan dit bij AVI Start ook het geval zijn?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:35

Je begint met AVI start. Dus eigenlijk als je nog niet echt kan lezen heeft het deze term.
Van daaruit begint M3, E3, M4 enz. Dus AVI start heb je als je M3 niet hebt gehaald.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:31

Hoi ik heb een vraag. Mijn vriend zit erover na te denken om leraar basisschool te worden. Nu is er een verkorte pabo en natuurlijk een zij instroom mogelijkheid. Hij traint op dit moment call center agenten. Hij heeft dus ervaring met les geven, alleen dan volwassenen. Wat is voor hem het beste om te doen en kan hij met zijn havo (geen natuurkunde, scheikunde en biologie eindexamen gedaan ivm gekozen voor economie) en hbo papier ergens instromen?