Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:51

foxy80 schreef:
Yucca, heb jij dan ook je hele kleerkast moeten vernieuwen? Ik voelde me net een walvis op een gegeven moment, niks paste nog netjes: rijlaarzen voelden als dwangbuizen, rijbroeken puilde ik uit, shirtjes kropen over een charmant zwembandje, ondergoed scheurde etc...

Nee...ik kom eigenlijk alleen aan in de bovenste regionen van mijn lijf, haha.
Broeken ect. pas ik nog steeds van jaren geleden. Alleen bepaalde jurkjes/jassen en BH's pas ik niet meer.

Ik heb qua bouw altijd al hele brede schouders en ik merk nu wel dat ik in 'gewone' kledingzaken bijna altijd L of XL moet passen, vooral voor jasjes, colberts en blouses. Want mijn voorgevel is ook gegroeid en dat geeft nog al eens frustratie bij kleding kopen: vaak kan ik me nog steeds niet bewegen in een XL rond mijn schouders/boezem, terwijl het rond mijn middel veel te groot is. En vaak zijn de armlengtes ook nog steeds te kort, haha! -O-

Niemand geloofd me trouwens als ik zeg dat ik 72 kilo weeg, iedereen vind me slank (een buikje is makkelijk te camoufleren :') ).

Yucca

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:09

Vraagje voor de fotografen hier: hebben jullie nooit problemen met het feit dat klanten foto-formaten willen voor in fotolijsten zoals 30x40cm en dat dit dus eigenlijk niet echt lekker past met je fotoformaat zoals uit je camera komt?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:15

Dat is altijd bijna zo.
Ik maak altijd in Photoshop een uitsnede. Dat kan dus elk formaat zijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 13:15

Nou ben ik geen fotograaf, maar dat vind ik ook altijd zoiets ja. Heb ik een leuke foto, wil ik hem af laten drukken voor in een lijstje aan de muur, moet ik eerst gaan croppen. Niet handig inderdaad.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:23

holly schreef:
Onder je bericht kun je klikken op de lijst met delers en de vind ik leuks kun je ook aan klikken. Maar heb je niet boven in, links naast je statistieken een vind ik leuk lijst van de pagina?

Oh wat stom, ik dacht in eerste instantie dat het een overzicht was van de mensen die de afgelopen tijd mijn berichten hadden geliked. Maar dat blijkt dus gewoon de lijst te zijn van de pagina :+ Bedankt!!

Edit: Toch klopt het niet, ik kan een hele zwik mensen niet terug vinden in dat overzicht... Of er moeten heel veel afhakers zijn, maar dat kan bijna niet, omdat ik anders niet ruim over de 500 zou zitten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:42

Hilda79 schreef:
Dat is altijd bijna zo.
Ik maak altijd in Photoshop een uitsnede. Dat kan dus elk formaat zijn.

Het uitsnijden is het probleem ook niet, alleen als ik met mijn camera een foto maak kader ik hem op een bepaalde manier in.
Vooral bij 30-40 cm en 30-45 cm krijg ik soms problemen, dan is 30-40 wat een klant wil voor in een lijst niet helemaal handig met mijn foto.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:44

Hilda79 schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe vriendje Mariska.
Maarre jij 75??? Kan ik me niet voorstellen. Je oogt lichter.

Bedankt voor beide, Hilda!
Jep, al een jaar of 8/9 rond de 75 kilo. Is voor m'n lengte ook een goed gewicht, maar mijn buikje mag ook wel strakker!

@Yucca: Lastig zeg, dat je zoveel moeite hebt met kleding kopen! Heb dat ook regelmatig dat het op het ene punt perfect past, maar op een ander punt niet... En dan soms wel met 3 t-shirts van 1 merk...
Wat betreft fotoformaten: Bijna altijd... 30x40 cm is in een verhouding 3:4 en spiegelreflex camera's hebben de verhouding 2:3. Daarom raad ik ook altijd 30x45 cm aan ;) Maar dat is hetzelfde als 13x18 cm, dat klopt ook niet! Maar ik crop dan gewoon hoor, weinig kans dat ik een foto heb waarbij ik aan beide kant niet wat ruimte heb om te snijden.
Waarom past 30x45 dan niet?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:45

Gewichtsbeheersing, lastig onderwerp. :+ Kon vroeger eten wat ik wilde en kwam niet aan, maar dat is al wat jaartjes voorbij.
Nu is mijn 'probleem' dat mijn man erg lekker kookt. Ik eet niet ongezond maar vooral teveel. :D
Paar kilo eraf zou wel mogen, maar ik heb niet genoeg motivatie om er moeite voor te doen.
Komende week gaat zeker niet lukken want dan zitten we in Engeland. Heerlijk zondigen met Engels ontbijt, applecrumble met warme custard, mmmmm. :D

Yucca schreef:
Het uitsnijden is het probleem ook niet, alleen als ik met mijn camera een foto maak kader ik hem op een bepaalde manier in.
Vooral bij 30-40 cm en 30-45 cm krijg ik soms problemen, dan is 30-40 wat een klant wil voor in een lijst niet helemaal handig met mijn foto.

Ik kaderde altijd vrij krap en dan had ik dat probleem ook. Vooral bij canvasprints waarbij de afbeelding op de zijkant doorloopt.
Toen ik vorig jaar overstapte van een 8,2 mp naar een 18 mp camera ben ik mezelf steeds meer gaan aanwennen om iets minder krap te kaderen zodat je iets meer mogelijkheden hebt om uit te snijden, rechts te zetten etc.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:57

11AFotograaf schreef:
@Yucca: Lastig zeg, dat je zoveel moeite hebt met kleding kopen! Heb dat ook regelmatig dat het op het ene punt perfect past, maar op een ander punt niet... En dan soms wel met 3 t-shirts van 1 merk...
.

Omdat de klant een lijst heeft van 30x40cm...

Schoenen is ook al zon probleem met mij -O- heb hele smalle voeten en lange tenen.
Gevolg is dat ik bij platte schoenen heel soms 40 pas, maar toch vaak naar de 41 moet omdat mijn grote teen er anders niet in past.
Maarja, dan is de schoen meteen zó breed dat ik heb ook niet (meer) pas.
Soms zijn er dingen in de mode die ik echt niet kan kopen: ballerina's bijvoorbeeld of van die lage laarsjes die vrij breed zijn bij de enkel.

Maar achja, ik ben gezond :j al kan ik soms bijna wel janken als ik weer de hele dag winkel in en uit ben geweest en niets past!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:11

Oh schoenen, dat kan hier ook zo'n drama zijn! Ik draag voor mijn nieuwe werk vaak pumps, omdat ik me zakelijk moet kleden en ik zit constant tussen maat 38 en 39 in. Dan is 38 veel te krap bij mijn tenen en zit hij aan de achterkant bij mijn hiel goed en 39 zit lekker bij mijn tenen, maar dan heb ik bij mijn hiel weer zeeën van ruimte... Nu dacht ik laatst een paar gevonden te hebben dat goed zat en na een uurtje dragen blijken ze toch weer te klein te zijn. Maarja, dan af en toe maar even een dagje kiezen op elkaar en ze alleen dragen op dagen dat ik niet veel hoef te lopen :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:52

Yucca schreef:
11AFotograaf schreef:
.

Omdat de klant een lijst heeft van 30x40cm...

Uhh... Je had aangegeven ook problemen te hebben met 30x45 cm:
Yucca schreef:

@Joyce: Er zijn bij bijna alle schoenenwinkels speciale dingen die je achter in de hiel van je schoen kunt plakken om zulke problemen op te lossen! Dan vult het daar op en schiet je niet zo snel uit je schoenen, maar heb je toch genoeg ruimte bij je tenen!

Schoenen is voor mij ook altijd een probleem. Heb maat 41/42, dus dat is al sowieso een lastige dames maat en daarnaast een hoge wreef en een breed stuk aan de voorkant... En moet daarnaast ook goede aansluiting hebben bij mijn enkels... Als ik 1 paar goede schoenen kan vinden per jaar, is het veel. Daarnaast loop ik heel veel op sneakers, die passen vaak wel goed en daar kan ik de hele dag op staan!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:54

Misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd: formaat 30-45 komt uit mijn camera en de klant wil formaat 30-40...dus dan moet ik mijn origineel bij snijden tot 30-40 en dat is soms lastig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:07

Wij zijn weer een stukje verder, website tekst is in de maak,2 eerder geschreven blogs zijn afgestoft, de mensen ervoor zijn nu allemaal geinterviewd voor ervaringen met mijn mannetje. Logo is in globale ontwerp. Nu nog keuze maken tussen 3 bokkers ervoor. Dat valt tegen. :') ze zijn alledrie goed en sympathiek. :+

En dan nog 3 weken en hij is officieel zelfstandig maar dan nu onder zijn eigen naam. *\o/*

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:20

Joyce: Ben je niet geholpen met een half zooltje in je schoen?

Ik heb een 38, heel erg standaard, daardoor is mijn maat ook vaak als eerste uitverkocht :D verder geen voetenproblemen, al zijn laarzen dan wel weer de hel, omdat ik hele smalle kuiten heb (omtrek 32cm). In 'gewone' laarzen heb ik dus vaak plek voor nog een been erbij..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:42

:wave:

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben inmiddels de voorbereidingen aan het treffen om langzaamaan mijn eigen bedrijf op te starten. Momenteel studeer ik voor goudsmid en wil dus ook mijn eigen bedrijf als goudsmid opstarten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:53

Mallootje schreef:
Joyce: Ben je niet geholpen met een half zooltje in je schoen?

Haha Mallootje adviseerd een half zooltje _O-

Hallo Tellie, gezellig :D
Gooi ik er meteen een vraag tegen aan.
Een ringetje, 6x1mm bijvoorbeeld, welke soldeer zou jij daarvoor gebruiken?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:56

Ligt eraan welk materiaal je gebruikt. :P
Ik ga maar uit van zilver, dan zou ik soldeer 7 pakken.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:57

Oh sorry, ja duh. Zilver.
Wat is 7? Hard, middel, zacht?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:01

Hard. Hoe harder het soldeer is hoe beter. Hoe zachter je gebruikt hoe eerder het smelt. Dus dan zijn reparaties ook steeds moeilijker voor elkaar te krijgen, want dat smelt je hele sieraad uit elkaar op de soldeernaden. :+

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 17:12

Wij noemen dat gewoon 750gr extra hard bijvoorbeeld.
Maar inderdaad, hoe zachter, hoe eerder het smelt. Een ringetje (hoe noem jij dat, een aanbuigoogje?) hoeft alleen maar even aangetipt te worden, maar met hard moet je eigenlijk iets te veel stoken vind ik, dan zou juist zacht(600 bv) misschien een betere optie zijn?
Ik knoop van alles aan elkaar, maar die ringetjes, ik blijf er maar mee stoeien.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:44

Ik werk het meest met 3/5/7 soldeer. Voor een klein ringetje, zoals bijv een hangoogje, gebruik ik 5. Dat is dus middel. :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:33

Haha een half zooltje ben ik al ;)

Maar helaas, die plakkers achterin werken niet goed en zooltjes ook niet. Ben 2 weken geleden een hele hoop schoenenzaken in geweest met mijn vriend, echt van super cheap tot super luxe. Ik heb me overal laten adviseren, overal komen ze met hetzelfde advies (de plakkers en zooltjes) maar het zit gewoon niet. Zo'n zooltje voor in mijn schoen doet helemaal niets, of m'n tenen worden afgekneld en zo'n plakker achterin moet bij mij heel erg hoog zitten, dat het half over de rand steekt (dus dat is geen porum). Dan moet je het weer bij gaan knippen en dat wordt weer vies omdat het aan die plakrand gaat kleven, dus dat wil ik niet meer. Vroegah heb ik het wel veel gebruikt hoor, maar het ziet er gewoon heel snel vrij smerig uit en het helpt niet zo heel veel. Ach ja, misschien binnenkort toch maar weer eens voor die vieze plakkers gaan :D Ik lig er verder niet wakker van hoor, laarsjes, gympen, slippers, etc. pas ik allemaal wel.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:44

Yucca schreef:
Misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd: formaat 30-45 komt uit mijn camera en de klant wil formaat 30-40...dus dan moet ik mijn origineel bij snijden tot 30-40 en dat is soms lastig.

Oh zo... Dat is soms lastig idd... Maar heb je echt geen 2,5 cm aan beide kant of 5 cm aan 1 kant ruimte?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:48

Hier ook niet makkelijk met kleding en schoenen.

Ik zorg ook dat ik wat extra restruimte heb zodat ik nadien altijd het juiste formaat kan croppen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:15

Hu? Ik mis de grap denk ik :+