sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arjette

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:40

poes schreef:
Arjette schreef:

Idd, ik denk dat het heel erg verschilt in wat voor iemand ze precies nodig hebben. Ik ben op zoek naar een functie in de communicatie of productie binnen de vrijetijdswereld, dus bijv. de communicatie van een theater of als projectmanager bij een evenementenbureau. Is nogal een dunbezaaide vacaturewereld, dus wat dat betreft val ik natuurlijk al sneller buiten de boot... Scheve mond

Hier val ik ook wel even over: je wil als starter aan de slag als projectmanager? Ik zou je dus ook niet uitnodigen voor een gesprek voor een dergelijke functie eigenlijk...Je moet wel eerst een lager baantje zoeken hoor Clown Ik heb er 5 jaar unief op zitten en toch kan ik nie als HR manager aan de slag Haha!

haha, ik snap ook wel dat dat een beetje hoog gegrepen is, maar het geeft een beetje aan in welke richting ik zoek. Bovendien ben ik afgestudeerd als manager dus waarom niet? Haha! Maar goed, ik solliciteer ook meestal wel op baantjes als medewerker, en managerfuncties sla ik ook meestal wel over, alhoewel ik het soms toch wel probeer Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:59

Er is niks zo ambetant voor werkgever en werknemer om in een te hoge functie te zitten. Maar ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig voor je is om werk te vinden. Waarom niet solliciteren bij PR van grote bedrijven?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:12

ik meld me ook maar hier..

Mijn jaarcontract loopt in januari af en het is maar de vraag of deze verlengd wordt. Bovendien is deze baan niet iets dat ik nog 5 jaar wil doen. Maar het is moeilijk in deze omgeving (Venlo) om als hoogopgeleide (heb uni Cultuurwetenschappen gedaan) een beetje aan de bak te komen, werk nu ook flink onder mijn niveau. Maar de werkdruk ligt erg hoog hier en voor mij als verstrooide professor is dat best heel moeilijk om overzicht te bewaren. Ik wil dus weer gaan uitkijken naar wat anders, maar ik weet niet zo goed wat eigenlijk.. Iemand tips en ideeën? Mijn kracht ligt in het schrijven van teksten en grote lijnen uitzetten (beleidsmatig bv), en het werken met mensen. Ben niet goed qua stressbestendigheid, administratie en details Clown

Ik heb het idee dat je als hoger opgeleide gewoon veel moeilijker aan de bak komt dan als MBO-er..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:29

Citaat:
Mijn kracht ligt in het schrijven van teksten en grote lijnen uitzetten (beleidsmatig bv), en het werken met mensen.

Ja, dat geldt voor mij ook, ik heb Geschiedenis en Duitslandstudies gedaan. Ik zit in het Noorden en heb ook vrij veel moeite aan de bak te komen. Ik wil graag iets wat een beetje op niveau is, maar als ik binnenkort niet ergens wordt aangenomen vrees ik dat ik toch maar eens iets simpels van het uitzendbureau moet gaan proberen oid.
Mij nodigen ze vaak niet uit omdat ik nog te weinig werkervaring heb, echt heel lastig.

DniesyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:30

Ik heb vrijdag 2 gesprekken! Brr eng hoor. Goed punt van die piercings, ik heb een labretpiercing schuin in mijn rechter onderlip en twijfel ook of ik hem uit zal doen. Maar van de andere kant, het hoort wel bij mij en bij de reclamebureau's waar ik stage gelopen heb waren ook altijd een paar collega's die een piercing hadden. Verder valt mijn piercing niet heel erg op, sommige mensen vragen heb je die pas? Maar hij zit er toch echt al 4 jaar in waarbij ik de laatste paar jaar een beschaaft klein knopje in heb omdat mensen met als er een ringetje in zit meer naar mijn mond aan het kijken waren dan naar de rest zeg maar.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:34

Jongens, ik kom ook met jullie meekletsen, misschien heb ik wat steun aan dit topic...

Ik ben in jui 2005 afgestudeerd aan de HBO opleiding Dier- en Veehouderij (afstudeerrichting Diergezondheid) en sindsdien eigenlijk op zoek naar een fijne (baste) baan. Tot op heden heb ik deze nog niet gevonden helaas. Ik ben dus sinds die tijd werkzaam geweest via diverse uitzendbureau's en zeer verschillende banen...administratief, achter de receptie, financieel administratief en afgelopen jaar bij het ministerie LNV. Helaas nu weer bij De Zonnebloem, ivm. verhuizen. Ik wil nu weer op zoek gaan, maar de moed zakt me eigenlijk een beetje in de schoenen....

Nou, ik ben benieuwd! Veel evrschillende ervaringen hier!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:28

poes schreef:
Er is niks zo ambetant voor werkgever en werknemer om in een te hoge functie te zitten. Maar ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig voor je is om werk te vinden. Waarom niet solliciteren bij PR van grote bedrijven?

Daar kiezen ze vaak eerder voor een communicatiestudent. (ik heb vrijetijdsmanagement gestudeerd, brede opleiding, maar je krijgt van alle kanten zeg maar een beetje Knipoog ) Ik ga iig binnenkort heel veel open brieven versturen, eens kijken of dat wat oplevert..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:43

kjoetie schreef:
Ik heb het idee dat je als hoger opgeleide gewoon veel moeilijker aan de bak komt dan als MBO-er..

Dat idee heb ik ook (met uitzondering van de technische mensen trouwens...).
Toen ik nog druk aan het zoeken was, heb ik me regelmatig afgevraagd waarom er zo hoog opgegeven wordt dat je meer kansen zou hebben met een hoge opleiding. Zeker voor universitaire opleidingen geldt dat volgens mij gewoon niet.
Ze zijn te weinig praktisch, je wordt niet opgeleid voor een bepaald beroep. Uiteindelijk heb ik nu een baan waar in de advertentie werd gevraagd om een HBO'er, maar aangezien ze ook om onderzoekservaring vroegen, heb ik kunnen betogen dat ik veel geschikter was gezien mijn onderzoekservaring.
Wat ook mijn geluk is geweest, is dat ik nu een baan heb die nog niet bestond. Daar zijn dus geen mensen voor opgeleid.
Dus reageer ook vooral op functies die je wat vager in de oren klinken.

Toch zit ik er wel aan te denken om nog wat praktische cursussen te gaan volgen. Vanuit mijn werk doe ik nu projectmanagement, maar ik zou bijvoorbeeld ook graag iets leren over managementvaardigheden. Je bent immers nooit uitgeleerd.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:54

Ik heb ook het idee dat het allemaal wat makkelijker is als MBO'er. Als ik alleen al naar vacature aanbod kijk, er is gewoon zoveel meer te vinden dan! Natuurlijk zijn er ook veel meer mensen die daarin cirkelen, maar toch. Met heel veel zoeken vind ik per maand misschien 3 enigszins geschikte vacatures, en daar word ik vervolgens op afgewezen vanwege "te weinig ervaring". Positieve is wel dat áls je dan wat vindt op je niveau, je meteen wel erg fijn verdient natuurlijk Clown

Ik merk dat een tussentijds ik-moet-geld-verdienen-om-te-kunnen-leven baantje ook bijna niet te doen is als WO'er, werkgevers zien allemaal natuurlijk van verre aankomen dat je als je iets op je eigen niveau vindt ook meteen weg bent (logisch). Echt heel lastig!

En ondertussen krijg je telkens de vraag of je al een baan hebt, en als je dan zegt van niet beginnen mensen dat je met jouw opleiding "toch zowat overal aan de bak zou moeten kunnen komen". Nou, echt allesbehalve dus Scheve mond Heel frustrerend.

Nou ja, deze week zijn er weer wat brieven uit, en er zijn er nog een paar waar ik nog op definitief antwoord zit te wachten. We blijven proberen hè, komt vanzelf goed Lachen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:31

Wat heb jij gestudeerd Drs. Vienus? Tong uitsteken

Probleem met een WO-opleiding is idd dat je gewoon niet wordt opgeleid richting de arbeidsmarkt. Ik ben opgeleid als onderzoeker, en niets meer of minder dan dat. Natuurlijk heb ik een academische denk/werkniveau en een analytiscg vermogen: in principe kan ik echt veel, maar ik moet eerst nog kennis opdoen.
Dat academische niveau is voor werkgevers duidelijk te nietszeggend om iemand op aan te nemen.

Ik heb disndag een afspraak bij Randstad om te kijken wat er bij het uzb te doen is (misschien iets administratiefs ofzo...), ik ben benieuwd.

Netwerken jullie ook trouwens? Ik doe wel m'n best en heb ook wel af en toe een gesprekje, maar heb tot nu toe nog niet echt het idee dat ik er verder mee kom.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:51

@ Rieja: Gezondheidswetenschappen, afstudeerrichting Bewegingswetenschappen en ben nu nog bezig met Mental Health Science Haha!

Netwerken is naar mijn idee met name van belang bij de meer "commerciële" vakgebieden, ik merk dat er bij mijn vakgebied nauwelijks de nadruk op wordt gelegd. Ik heb toevallig zondag met iemand een interessant gesprekje gevoerd over een eventuele mogelijkheid en heb nog wel wat andere contacten, maar veel verder als het vage idee vanuit je afstudeeronderzoek te kunnen publiceren en van daaruit misschien betaald vervolgonderzoek te kunnen doen hoor je niet vaak. Er is altijd wel een beetje vriendjespolitiek, maar ook zonder dat kun je er met ongeveer evenveel moeite komen.
Hetgene wat je bij ons wel echt verder kan brengen, is de resultaten van je afstudeeronderzoek publiceren. En dat ben ik nu dus aan het proberen Clown (bij mijn eerste afstuderen was ik daar nog niet zo mee bezig, maar het onderzoek leende zich daar ook niet echt voor helaas).

In een sollicitatieworkshop die ik gedaan heb werd trouwens ook heel erg de nadruk gelegd op het belang van netwerken, maar zelfs daarbij werd aangegeven dat je er in het onderzoeksvakgebied niet echt veel aan hebt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:55

Jaa, publiceren...ik heb een aanbieding gekregen in een Duits tijdschirft een artikel nav m'n scriptie te publiceren en voor een tijdschrift van de opleiding kan ik ook wel iets regelen.
Maar dat is allemaal leuk en aardig, als je tenminste het onderzoek in wilt.
Nou wil ik dat wel, maar er wordt zo vaag over gedaan. Ik heb toevallig deze week eens serieus rondgebeld met de vraag: wat moet ik doen om aio te worden? Nou het antwoord is dus steevast dat je goede vriendjes moet worden met de juiste hoogleraar.....echt krom vind ik dat.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:06

Hmmm, dat idee heb ik dus niet zo hier. Ik kreeg te horen dat als mijn onderzoek voorspoedig verloopt (lees: fatsoenlijke werkhouding, goede resultaten, artikel Clown ) dat ik in principe wel al baanmogelijkheden had in vervolgonderzoek (AIO-plek bijvoorbeeld). Idem dito bij mijn vorige afstuderen (dat die functie vervolgens wegbezuinigd werd was dan weer ietwat jammer Clown ).

Bij de baanmogelijkheden werd trouwens wel tersluiks genoemd dat ik via mijn stage wel "de juiste mensen" zou ontmoeten....verkapte vorm van netwerken en vriendjespolitiek misschien Clown

Wat je later ook wilt doen, onderzoek of niet, publicatie staat altijd mooi op je CV! Mooie kans heb je dus met die artikelen Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:00

Aio worden zou ik niet iedereen aanraden. Hoe het allemaal verloopt, hangt enorm af van de faculteit waar je terecht komt.
Mijn vriend heeft een hele leuke tijd gehad als aio. De sfeer onder de aio's was enorm goed, iedereen was bereid om elkaar te helpen. Er was een goede sfeer maar er werd ook hard gewerkt.
Bij de studie die ik gedaan heb, is er ten eerste maar een heel beperkt aantal plekken, maar ook de sfeer is niet best. Niet collegiaal en totaal niet positief.
Publiceren zou ik idd altijd doen!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:47

Ik ben op gesprek geweest....
Volgens mij waren ze redelijk tevreden, alleen ik niet zo.

In de vacature stond " voor onbepaalde tijd".
Nou kwamen ze ineens aan met " zou je het erg vinden als je een contract zou krijgen voor 2 jaar, die kan daarna eventueel verlengd worden".

Daarbij stond er ook bij dat het voor alle diensten was, maar overleg was mogelijk.
Ik wilde alleen de avonden niet, ook dat was volgens mij best een probleem voor hun.

Heb er geen goed gevoel over, denk opzich dat ze me wel zouden willen, maar voor mezelf voelt het niet goed... Verdrietig

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:12

Tegenwoordig krijg je bijna nergens meteen een contracht voor onbepaalde tijd. Meestal zijn de eerste 2 of 3 jaar op basis van tijdelijke contracten en krijg je pas daarna een vast contract aangeboden (wat overigens ook wettelijk verplicht is).

Ik denk dat ik me zelfs gelukkig mag prijzen dat ik na een half jaar via een detacheringsbureau en één jaarcontract al een vast contract op zak heb. Alleen hoe dat gaat lopen als ik nu elders aan de slag ga....

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:16

Ze hebben net al gebeld, en ze zijn toch opzoek naar iemand die alle diensten kan draaien.
Ergens voel ik me opgelucht, want ik zelf had er geen goed gevoel bij.

Ik heb nu een baan met zekerheid, voor onbepaalde tijd ( ook direct gekregen toen ik aangenomen was).
Ben van plan om nog eens goed na te gaan denken wat ik wil.
Misschien blijf ik ook wel gewoon bij de stichting werken waar ik nu werk.

Toch eens overleggen of ik misschien meer uren kan draaien op mijn huidige werkplek.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:17

ik heb eerst 3 contracten van 3 maanden gehad daarna onbepaalde tijd

op mijn vorige baan kreeg je eerst 6 maanden en dan keken ze verder
(lees: 6 maanden werken en daarn mocht je oprotten voor de volgende)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:15

Wendy schreef:
Aio worden zou ik niet iedereen aanraden. Hoe het allemaal verloopt, hangt enorm af van de faculteit waar je terecht komt.
Mijn vriend heeft een hele leuke tijd gehad als aio. De sfeer onder de aio's was enorm goed, iedereen was bereid om elkaar te helpen. Er was een goede sfeer maar er werd ook hard gewerkt.
Bij de studie die ik gedaan heb, is er ten eerste maar een heel beperkt aantal plekken, maar ook de sfeer is niet best. Niet collegiaal en totaal niet positief.
Publiceren zou ik idd altijd doen!

promoveren?

ik raad het af, hoewel ik het zelf nu wel doe, maar ik vraag me af of ik de eindstreep ga halen

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:19

Hoezo Arabesk? Is het te zwaar of ligt het je gewoon niet of iets dergelijks? Waar ben je precies aan het promoveren?

Gewoon algemene interesse hoor, aangezien ik half en half een promovendusplek heb aangeboden gekregen en nu graag meer wil weten Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:22

Ja ik kreeg ook de plek aangeboden en ik weet nu waarom. Niemand anders is zo gek om het daar te gaan doen.

De rest per pb

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:01

Bleeeh, ik kom me ook even melden! Ben even zat van het werkzoeken dus ik hoop dat gelijkgestemde zielen me even wat positiever maken. Ik ben psycholoog, een jaar geleden afgestudeerd en daarna gaan werken op mijn stageplaats, leuk maar onder m'n niveau. Wel voorzichtig gesolliciteerd ondertussen, maar de druk is toch minder groot als je al een baan hebt. Daar ben ik sinds twee maanden weg en ik verveel me dood thuis. Ik solliciteer me drie slagen in de rondte, maar de markt is overvol.
Ik wil overigens het liefst promoveren, maar zie net dat Arabesk het afraadt Lachen Hangt het niet heel erg van de plek af ook? Of is het hele proces sowieso een drama? Anyways, afgelopen week gesolliciteerd op een AiO-plaats, hartstikke leuk, goed gesprek, voelde ook goed. Kreeg net te horen dat ik afgewezen ben, ik was helemaal geschikt en ik zou het vast kunnen, maar er was een kandidate met meer ervaring. Bah! Zo banketstaaf, word je net tweede keus. Maar goed, het was m'n eerste gesprek, dus ik geef de moed nog niet op. Ga nu zitten broeden op manieren om aan meer (wetenschappelijke) ervaring te komen...

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:02

Soda schreef:
Bleeeh, ik kom me ook even melden! Ben even zat van het werkzoeken dus ik hoop dat gelijkgestemde zielen me even wat positiever maken. Ik ben psycholoog, een jaar geleden afgestudeerd en daarna gaan werken op mijn stageplaats, leuk maar onder m'n niveau. Wel voorzichtig gesolliciteerd ondertussen, maar de druk is toch minder groot als je al een baan hebt. Daar ben ik sinds twee maanden weg en ik verveel me dood thuis. Ik solliciteer me drie slagen in de rondte, maar de markt is overvol.
Ik wil overigens het liefst promoveren, maar zie net dat Arabesk het afraadt Lachen Hangt het niet heel erg van de plek af ook? Of is het hele proces sowieso een drama? Anyways, afgelopen week gesolliciteerd op een AiO-plaats, hartstikke leuk, goed gesprek, voelde ook goed. Kreeg net te horen dat ik afgewezen ben, ik was helemaal geschikt en ik zou het vast kunnen, maar er was een kandidate met meer ervaring. Bah! Zo banketstaaf, word je net tweede keus. Maar goed, het was m'n eerste gesprek, dus ik geef de moed nog niet op. Ga nu zitten broeden op manieren om aan meer (wetenschappelijke) ervaring te komen...

ik weet niet waar je woont maar is Altrecht niets voor jou?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:04

Ik woon in Utrecht, dus in de regio van Altrecht. Probleem is dat je daar nauwelijks binnenkomt als je niet al stage hebt gelopen. Bovendien ben ik neuropsycholoog, dus ik hou me in principe niet bezig met depressies, fobieën, persoonlijkheidsproblemen etc. En Altrecht dus voornamelijk wel. Maar dank je voor het meedenken Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:08

Promoveren is volgens mij dus heel erg afhankelijk van je plek, je collega's en het onderwerp. Het is natuurlijk niet motiverend om 4 jaar te werken aan een onderwerp wat je net niet helemaal ligt.
Zoals ik eerder al schreef heeft mijn vriend er een hele leuke periode gehad. Veel onderzoekswerk, lekker toegepast en praktisch. Werkcollege geven vond ie ook leuk en je krijgt nogal eens de kans om op stap te gaan naar congressen enzo. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je er rijk van wordt, maar je kunt er best van leven.
Ik zou het nu dus zelf niet doen, omdat er in de sociale wetenschappen toch iets andere omstandigheden zijn met aio's. Wetenschap en onderzoek trekt me enorm, maar het ivoren toren gehalte van veel faculteiten op mijn vakgebied schrikt enorm af.