Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:05

Dank jullie wel _/-\o_ <3

Erg lief.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:18

daantje, gefeliciteerd! en veel succes in je nieuwe functie.

@deksel. succes met je gesprek! het is altijd lastig om om een verhoging te vragen. soms heeft de leidinggevende ook juist de insteek voor zulke gesprekken het te hebben over jou en je ontwikkeling en staat een mogelijke salarisveehoging ee los van. soms hebben bedrijf daar ook best strakke regels voor. maar als je het niet vraagt weet je zeker dat je het niet krijgt!

ga goed inhoudelijke onderbouwen waarom je het verdient. doe je inderdaag meer vwrantwoordelijkheden dan dat de bedoeling was (dat zou een andere sxhaal betekenen). of heb je het super snel geleerd.l, dan zou je tredes omhoog kunnene (lekker technisch).

wat doe je goed waar is jou toegevoegde waarde. kijk daar vooral naar

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:28

Veel succes deksel! Klinkt als een niet zo fijn arbeidsvoorwaardengesprek vorig jaar... Hoop dat ze nu inzien wat je waard bent.

Gefeliciteerd daantjuhh!

Weet niet meer of ik het al gedeeld had hier, maar ik mag na de zomer ook beginnen met een nieuwe baan. School hier in de buurt, heel veel zin in!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:41

Gefeliciteerd Jorine en Deksels. Leuk om hier ook succes verhalen te horen.

Salaris onderhandelingen en functioneringsgesprekken zijn soms best lastig. Hangt gewoon heel erg van de houding van je leidinggevende af hoe het verloopt. In ieder geval goed voorbereid aankomen idd.

Ik zit nu sinds half april bij mijn nieuwe werkgever. Bevalt super goed! Van beide kanten heel content dus dat is fijn.
Heb nu net drie weken vakantie gehad en de eerste start kunnen laten bezinken. En heb echt zin om maandag weer aan het werk te gaan. Super keuze dus geweest.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:37

Een vraag aan de mensen die gesolliciteerd hebben.
Wat is jullie ervaring met recruiters? Wel of niet op ingaan?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:47

Gefeliciteerd Daantjuh!

Welk (gratis) programma gebruiken jullie om je CV in PDF te bewerken?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:56

carina schreef:
Gefeliciteerd Daantjuh!

Ik gebruik zelf wat anders, maar in Canva kan je gratis een CV maken en dan exporteren als PDF.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:16

Selina schreef:
Een vraag aan de mensen die gesolliciteerd hebben.
Wat is jullie ervaring met recruiters? Wel of niet op ingaan?

Afhankelijk van sector denk ik.

In mijn sector word je doodgegooid met vacatures. Ik heb een vast recruitersbureau, mensen die ik goed ken sinds ik van school af ben en die ook mijn competenties en ambities kennen. Zij zoeken echt heel doelgericht goede aanbiedingen. Dat maakt het solliciteren wel gemakkelijk en zij kunnen al een goede pitch voor je doen bij de klant. Zij proberen je na een jaar ook niet terug weg te snoepen bij het bedrijf. Zij hebben ook mee geduwd voor een hoger loon en kunnen je ook een eerlijke salarisbeoordeling geven. Zij zijn tenslotte niet degenen die het gaan betalen, en weten ook wat er bij andere bedrijven geopperd wordt. Vertrouwen is hierbij wel belangrijk.

Ik heb ook slechte ervaringen met recruiters, cowboys die gewoon elk cv naar zoveel mogelijk klanten doorsturen. Zij staan echt aan de kant van de klant en geven niet om de sollicitant. Komen af met de meest waanzinnige salarissen, en op het einde van de rit blijkt er niets van waar of passen je ambities hélemaal niet bij de rol die ze aanbieden.

Elke sector zal wel zo zijn goede en slechte recruiters hebben. Kwestie van ermee in gesprek te gaan en te luisteren. Ik zou het zeker overwegen, gezien zij vaak wel goede contacten hebben en mogelijks jobs al kunnen pitchen nog voor ze op de markt komen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:12

Helemaal met de reactie hierboven eens! Een echt goede recruiter is echt goud waard, vind ik. Ik heb destijds gericht gezocht naar een bureau dat mij aansprak en hen zelf gemaild, dus ik ben niet benaderd.

Ik kwam toen na 8 jaar in het buitenland gewoond te hebben terug naar Nederland, dus had ook geen idee wat hier een realistisch salaris zou zijn en hoe de markt er exact uit zag en daar hebben zij echt goed mee geholpen. Mocht ook overal waar ze me hebben voorgesteld op gesprek komen, bij direct solliciteren was dat niet altijd zo. Bovendien kenden zij de manager dan meestal al, waardoor ze me van tevoren ook een idee konden geven van hoe het gesprek zou gaan en ik me beter kon voorbereiden. En vervolgens doen zij de salarisonderhandelingen natuurlijk ook nog deels voor je, ik ben daar niet zo'n held in dus zou zelf waarschijnlijk lager hebben ingezet :+

Maar: er zitten inderdaad ook echt wel cowboys tussen. Heb je denk ik wel snel genoeg door, gewoon op je gevoel afgaan tijdens/na een orientatiegesprek.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:35

Selina schreef:
carina schreef:
Gefeliciteerd Daantjuh!

Ik gebruik zelf wat anders, maar in Canva kan je gratis een CV maken en dan exporteren als PDF.

Dank, dit werkt perfect!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:13

In het onderwijs bestaan in mijn ervaring geen echte (goede) recruiters zoals Eulogy en MayoNeighs beschrijven. Alle recruiters die contact met mij zochten via LinkedIn bleken stiekem toch een uitzendbureau/detacheerder, en dat hoor ik ook van (oud-)collega's.

Ik ga uit principe niet meer met detacheerders in zee omdat ik uit verschillende hoeken heb mogen ervaren dat de aanwezigheid van tijdelijke docenten het onderwijsteam (en daarmee de onderwijskwaliteit) niet versterken - terwijl er wel dik voor betaald wordt.
De beloftes die detacheerders kunnen maken zijn niet haalbaar voor de eigenlijke werkgever, waardoor de markt verstoord raakt. Denk aan: je hoeft alleen maar les te geven, geen deelname aan vergaderingen, geen overige taken. Dat geeft scheve ogen. Veel scholen maken dan ook alleen in nood gebruik van detacheerders. Dan is er vaak al langere tijd een vacature (waar je ook direct op kunt solliciteren) of is er vanwege spoed geen vacature uitgezet, maar zou een open sollicitatie welkom zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:02

Ik schop hem even flink een eindje omhoog.

Wat is jullie ervaring met vacatures voor 32-40 uur als je 24 uur wil werken?

Toch een poging wagen of ze willen zakken? Bijv naar 28 uur als compromis? En doe je dat in je brief vermelden of tijdens het gesprek?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:12

Als de vacature al langer open staat zou ik dit wel durven.
Bij mijn werkgever valt er vaak best wel een mouw aan te passen, als je dan maar niet je vrije dag(en) wilt op de meest populaire dag.
Ik zou vooraf bellen met deze vraag of het in de brief zetten. Niet pas tijdens het gesprek over beginnen, als ze er echt niet voor open staan heb je elkaars tijd verspild.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:27

Selina schreef:

Toch een poging wagen of ze willen zakken? Bijv naar 28 uur als compromis? En doe je dat in je brief vermelden of tijdens het gesprek?

Ja meestal wordt een vacature uitgezet omdat ze wel voor die bezetting iemand zoeken.
Zelf zou ik voorgaande tip hanteren (dus vacature die al langer openstaat) en dan bellen.
Hoewel je dan weer vaak(ook bij mailen trouwens) niet onmiddellijk bij de beslissingnemer terechtkomt en dus sneller wandel gestuurd kan worden als er te rigide wordt gekeken en er niet eerst verder intern afgestemd wordt.
Maar onder het mom van een neen heb je, en een ja kan je krijgen, zou ik het wel erop wagen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:50

Het ligt er denk ik ook aan hoe specifiek de functie is. Wordt er een senior met bepaalde kennis gevraagd, heb je meer kans dan bij een algemenere functie waar veel meer geschikte kandidaten voor zijn.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:15

Selina schreef:

Gewoon even bellen, dat je geinteresseerd bent, alleen dat het aantal uur niet passend is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:20

Een vacaturetekst is een soort advertentie. Vaak is er vanalles mogelijk wanneer de match verder goed is.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 07:20

Tiggs schreef:
Het ligt er denk ik ook aan hoe specifiek de functie is. Wordt er een senior met bepaalde kennis gevraagd, heb je meer kans dan bij een algemenere functie waar veel meer geschikte kandidaten voor zijn.

En welke rol die vacature binnen een team heeft (of in de bezetting / in de voorspelbaarheid voor klanten) kan natuurlijk ook meewegen. Evenals: hoe gemakkelijk zijn de uren die jij als sollicitant níet wil werken onder te brengen bij een collega of een andere nieuwe part-timer?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:30

Binnen het huidige bedrijf waar ik werk is het de uren van de advertentie. Daar wordt niet over onderhandeld. Dat heeft met de grootte van het team te maken en de aard van het bedrijf.

Bij het bedrijf waar ik hier voor zat, was daar wel ruimte voor. Veel groter bedrijf, meer mensen in dezelfde functie enz.

In mijn ogen hangt het dus heel erg samen met je positie in het bedrijf en de bedrijfsgrootte. Een administratieve functie in de backoffice is vaak al flexibeler in te vullen qua tijden dan een frontoffice functie waar altijd iemand moet zitten bijvoorbeeld.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:54

Heeft er hier iemand wel eens sollicitaties ingediend via Monday?
Ik wil graag solliciteren op een functie bij een groot farma bedrijf dat via Monday werkt, maar die geeft geen optie om een brief te uploaden?
Je kunt, als je je CV upload, ook echt maar 1 document uploaden dat CV heet, motivatiebrief oid is nergens een optie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:56

Je motivatiebrief en je cv in 1 document opslaan onder de naam cv en dat document uploaden misschien?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:01

Boras schreef:
Je motivatiebrief en je cv in 1 document opslaan onder de naam cv en dat document uploaden misschien?

Ja dat zat ik ook maar te denken maar is ook een beetje raar misschien, als ze duidelijk geen motivatiebrief willen ofzo??
Ik vond het een beetje bijzondere gang van zaken zeg maar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:03

Of een foutje in het systeem, dat iemand een vinkje heeft vergeten te zetten.
Mijn partner had zoiets bij Liander volgens mij. Vroegen ze specifiek om een motivatie en die kon hij na het uploaden van zijn CV nergens meer kwijt.
Maar dat had dus anders ingesteld moeten staan.
Dus een belletje wagen naar de naam in de vacature en ervaar vragen kan je meer informatie opleveren, ook over het solliciteren zelf.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:34

Er zijn zeker organisaties die niet meer met motivatiebrieven werken, maar alleen een cv willen. Kun je bellen of mailen om om duidelijkheid te vragen? Want als ze alleen een cv willen, zou ik die wel anders inrichten dan bij de combinatie motivatiebrief en cv.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:46

Het is zo'n heel groot Amerikaans bedrijf, waarbij er niet eens een contact persoon in de vacture staat...
Ik heb uiteindelijk maar een motivatiebrief geschreven en mijn CV iets uitgebreid en op hoop van zegen ingediend.

Het was sowieso een functie die behoorlijk buiten het logische van mijn CV lag; ik ben op zoek naar een verandering in werkgebied. Na de bevestiging had ik ook binnen een uur zo'n automatische afwijzing.

Nouja, weer iets geleerd iig.