Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:08

@MWM: we kennen elkaar niet irl, maar je woont vlak bij mij dus mocht ik een keer iets voor je kunnen doen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:08

Mdrf schreef:
Het verbaast mij helaas niets.. Heb een tijdje tegenover een afgifte punt van de voedselbank gewoond. Mensen kregen daar tassen vol met eten mee en bij de auto werd gesorteerd wat ze wel/niet wouden en de rest ging regelrecht de container in. Toen was het voor mij gelijk over om te doneren aan de voedselbank. Want ging niet bij 1 persoon, vrijwel allemaal deden ze het en dat elke 2 weken.

Helaas is de kwaliteit niet bij alle voedselbanken gelijk, sommige delen prachtige pakketten uit, anderen hebben minder goede donateurs en mankeert er veel aan de vers producten. Ook mensen met weinig geld willen geen schimmel op hun eten.

Hier stond er bij de uitgang een tafel waarop je producten kon zetten die je niet gebruikt en vanaf pakken wat je goed kon gebruiken.
Inmiddels werken ze met een supermarkt systeem waarbij klanten zelf kunnen kiezen dus gaat er niks meer mee wat mensen niet willen.

disclaimer: ik heb tijdens mijn opleiding als schuld hulpverlener een tijdje stage gelopen bij een voedselbank

Dure auto’s zijn meestal niet van de persoon zelf. Iemand met hoge schulden en een baan met een lease auto en bijbehorend pak houdt in de WSNP net zo weinig over als iemand met een uitkering.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:13

De voedselbank hier kreeg voedsel van de plaatselijke supermarkt, ook van die boodschappen pakketten waar je voor moest sparen als klant. Wat over was aan pakketten ging naar de voedselbank en zelfs die werden uit elkaar getrokken en goed voedsel gewoon letterlijk weggegooid. Het zal vast niet overal even goed zijn, maar hier werd gewoon goed (houdbaar) voedsel weggegooid. Ik zat wel is in mijn tuin en dan hoorde ik ze gewoon zeggen dat er "niets lekkers" erbij zat. Blijkbaar was de nood niet zo hoog.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:48

Mdrf schreef:
De voedselbank hier kreeg voedsel van de plaatselijke supermarkt, ook van die boodschappen pakketten waar je voor moest sparen als klant. Wat over was aan pakketten ging naar de voedselbank en zelfs die werden uit elkaar getrokken en goed voedsel gewoon letterlijk weggegooid. Het zal vast niet overal even goed zijn, maar hier werd gewoon goed (houdbaar) voedsel weggegooid. Ik zat wel is in mijn tuin en dan hoorde ik ze gewoon zeggen dat er "niets lekkers" erbij zat. Blijkbaar was de nood niet zo hoog.

Vaak zit er in die pakketten ook niet veel gezonds, nieuwe dingen die mensen niet kennen en dat geeft stress, wat mensen met financiële problemen toch al hebben. Bekend is dat men gemiddeld 13 punten IQ verliest door financiële stress en daardoor nog makkelijker verkeerde keuzes maakt.
Bekende dingen voelen veilig, nieuwe dingen zijn een te grote onveilige stap.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:55

Tiggs schreef:
@MWM: we kennen elkaar niet irl, maar je woont vlak bij mij dus mocht ik een keer iets voor je kunnen doen?

Ah, heel lief! Ik zal eraan denken, maar tot nu toe lukt het nog hoor :j Je wordt creatief.

Het klinkt misschien erg klagerig hier, maar ik heb juist ook nog wel veel geluk met bepaalde dingen hoor!

Hier zat in de pakketten elke week koek, snoep, chips en frisdrank. Niet elke week gezonde producten. Wel wat voorverpakte groente soms, maar ook soms veel dingen op datum waardoor je alles op 1 dag op zou moeten maken. Kon de organisatie niks aan doen, maar soms erg lastig.
En heel eerlijk, sommige dingen lust ik echt echt echt niet, zelfs niet als het het enige eten zou zijn. Misschien klinkt dat ondankbaar, maar ik kies daar ook niet zelf voor := zou makkelijker zijn als ik alles lustte :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:04

Die weggeefgroepen voor voedsel op FB ken ik ook wel, maar als ik dan een oproep zie als onderstaande tekst? Tja...

"Wegens geen geld en wachten op kinderbijslag en stempelgeld op zoek naar :
- drinken ( cola , ice tea , sprite , agrumes )
- brood
- wat fruit
- eventueel groentepapjes voor mijn dochtertje
- water voor dochtertje haar flesjes"

Frisdranken en water?
Schiet mij nu maar af, maar voor mij schiet dit het doel van zulk een groep volledig voorbij, en blijkbaar niet alleen bij mij, iemand anders schreef hier, kun je niet eens bij een interim kijken voor een paar uurtjes werk in de week?
Dat is dan de tweede gedachte die in mij opkwam eerlijk gezegd.

Ik heb wel mensen geholpen, maar o.a. door zulke berichten steeds minder moet ik eerlijk zeggen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:40

Sansevieria schreef:
Die weggeefgroepen voor voedsel op FB ken ik ook wel, maar als ik dan een oproep zie als onderstaande tekst? Tja...

"Wegens geen geld en wachten op kinderbijslag en stempelgeld op zoek naar :
- drinken ( cola , ice tea , sprite , agrumes )
- brood
- wat fruit
- eventueel groentepapjes voor mijn dochtertje
- water voor dochtertje haar flesjes"

Frisdranken en water?
Schiet mij nu maar af, maar voor mij schiet dit het doel van zulk een groep volledig voorbij, en blijkbaar niet alleen bij mij, iemand anders schreef hier, kun je niet eens bij een interim kijken voor een paar uurtjes werk in de week?
Dat is dan de tweede gedachte die in mij opkwam eerlijk gezegd.

Ik heb wel mensen geholpen, maar o.a. door zulke berichten steeds minder moet ik eerlijk zeggen.

Dat zal dan ook wel aan het beheer van die groepen liggen, wat ik het meeste zie langskomen zijn vragen om brood, beleg en avondeten. Ook wel drinken voor de kinderen, ranja en melk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:48

Ik kan rondkomen - maar ik doe 3 jobs, + mijn vriend zijn inkomen. En diens voordelen, gelukkig maar! Bedrijfswagen + onbeperkte tankkaart zijn echt goud waard nu. Maaltijdcheques helpen ons ook een eind in de goeie richting.

Want jeetje - wat is het leven duur geworden zeg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:54

Ik heb eens voor iemand met een glutenallergie een hele doos met glutenvrije pasta gekregen. Dat kwam van een soort voedselbank, maar mensen wilden dat niet. Zelf ook een paar doosjes gehouden en het smaakt prima hoor. Ja, is droger dan gewone pasta, maar om nu te zeggen niet eetbaar, nee, absoluut niet.

Hier merk ik het zeker. Men vindt dat je niet mag klagen, maar even zo gezegd, ik had 10 jaar geleden 2 paarden. 1 wegens het financiele plaatje weggedaan. Nu heb ik er nog 1. Moet ik die ook wegdoen? Wie wil er nu een gezond 19 jarig sportpaard? De leeftijd zal het probleem zijn.

Maar verder, ik zat altijd ongeveer op het gemiddelde verbruik qua gas en elektriciteit, maar in mijn huis is het in de winter niet warmer dan 15 en soms 16 graden. Als ik visite kreeg mocht het 17 graden worden. Dat zal dus komende winter ook niet meer gaan. Maar altijd werken in 15 graden betekent echt koude handen hoor. Fijn is dat niet. Maar zo kon ik altijd mijn paard betalen en mijn andere hobby, reizen.
Hoe lang ik dat dus nog kan is wel heel onzeker geworden. Het is altijd leuk om te roepen dan moet je zus of zo doen, maar elke investering in een woning is helaas iets waar je eerst eigen budget voor moet hebben. Zonnepanelen kan mijn woning niet hebben, want ik heb een asbestdak. En om dat dak te vervangen heb je eerst eigen geld nodig. De verkopende partij bij mijn woning heeft gezegd dat er geen asbest in de woning zat, maar dat was dus gelogen en dat wisten ze ook wel. Helaas is de verkopende partij, een woningbouwstichting, en al failliet, en is de verjaringstermijn voor zulke dingen slechts 5 jaar. Dus mijn eerste investering in mijn woning zal in de toekomst als het geld er is eerst het dak zijn, maar daarmee is het dak nog niet geisoleerd (al naar geinformeerd, mijn dak kan niet geisoleerd worden, zeg niet dat elk dak geisoleerd kan worden, dat is helaas dus niet waar, ik heb al diverse bedrijven gevraagd).

Een ander ding wat me opvalt is dat ik soms wel eens wat in de kast heb staan wat gewoon nog goed is, maar over de tht datum. Dat mag ik dan niet eens gratis weggeven vinden velen. Als je het er bij zet zou je zeggen dat er toch niets aan de hand is? Weggooien kan altijd, maar er zijn gewoon dingen die niet kapot gaan. En als je over crackers ofzo twijfelt, dan kun je ze toch alsnog weggeven en als het niet goed is kan degene die het eventueel wel lust het toch alsnog weggooien? Want zelf proeven doe ik ook niet, want als iets blijft staan is dat wegens uit kerstpakketten e.d. en dus niet lusten. Maar mensen miepen ook direct over die tht datum.

Voor mij wordt het nu ook krap. Ik merk het zeker. Maar bijvoorbeeld de aanschaf van een auto 2.5 jaar geleden wat ik weer op mijn spaarrekening moet aanvullen lukt dus niet. En ik heb geen abonnementen meer (behalve dan Vereniging Eigen Huis, maar dat kan ook nuttig zijn immers). Ik ben lid van 1 sportclub.
Een nieuwe bril heb ik eigenlijk nodig omdat deze vol krassen zit en erg lam begint te worden (sterkte is wel goed, maar glazen dus versleten zeg maar) schaf ik niet aan. Dat is me gewoon even te duur. Voorheen kocht ik elke 2 jaar een nieuwe bril. Ik loop dus wel door met mijn oude brillen totdat het echt niet meer gaat. Tandarts wil altijd tandsteen verwijderen, ik denk dat ik gewoon maar een keer minder vaak ga. Ben net geweest, moest notabene nog 11 euro zelf betalen, terwijl ik er voor verzekerd ben (dacht ik).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:16

Mdrf schreef:
Die dikke dure auto's en mensen strak in het pak etc kwamen daar inderdaad ook eten halen. Had niet het idee dat het bij de juiste mensen terecht kwam.

8nnemiek schreef:
Een kennis van me heeft bij de voedselbank gewerkt, en is ermee opgehouden door het aantal mensen dat met dure auto's, soms zelfs strak in het pak, eten kwam ophalen. Het is jammer dat er zo veel misbruik van wordt gemaakt. Dat er ook nog buiten eten wordt weggegooid is ook belachelijk, laat het dan binnen liggen voor mensen die het wel willen.
Maar ik ken ook de andere kant; een alleenstaande moeder met dochter die de baan kwijt raakte en zich er eigenlijk voor schaamde om naar de voedselbank te moeten. Voor die mensen is het geweldig dat het bestaat.

Ik zie hier in de buurt trouwens steeds vaker van die buurt-kastjes staan voor boodschappen, waar mensen producten in kunnen zetten voor de minder bedeelden. Eten maar bv ook maandverband en schoonmaakmiddel. Dat vind ik mooi om te zien.

Ik denk niet dat er geoordeeld moet worden over wie bij de voedselbank komt. Over het algemeen is er best een strenge selectie. Onderschat ook de armoede op hoger niveau niet. Die dure auto is meestal niet de eigen auto, die pakken hadden mensen toch al. Gezichtsverlies kan verschrikkelijk zijn. Je goede baan heb je, de auto is niet van jezelf, de kleding was er al, en dus kan je met al je onzichtbare schulden en een flink beslag op je (hoge) salaris prima arm zijn, van de voedselbank moeten leven, terwijl je armoede onzichtbaar is voor anderen. Schrijnend.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:31

Ik heb 3 maanden van de voedselbank gebruik mogen maken. Als vrouw alleen daar kreeg ik ook regelmatig extra eten toegestopt. Denk aan een extra brood, vlees. Ik heb toen van het geld wat ik niet aan boodschappen uit hoefde te geven een vriezertje gekocht zodat ik alles kon invriezen. Weggooien deed ik zelden. Wel zag ik dat er veel geweigerd werd omdat het bijv niet halal was. En je kreeg erg weinig groente.

Ik ben bezig met een andere baan. Reiskosten lopen de spuigaten uit l, geen doorgroeimogelijkheden en de vele vacatures. Dus ik ben gewoon eens aan het rondkijken :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:24

germie schreef:
Een ander ding wat me opvalt is dat ik soms wel eens wat in de kast heb staan wat gewoon nog goed is, maar over de tht datum. Dat mag ik dan niet eens gratis weggeven vinden velen. Als je het er bij zet zou je zeggen dat er toch niets aan de hand is? Weggooien kan altijd, maar er zijn gewoon dingen die niet kapot gaan. En als je over crackers ofzo twijfelt, dan kun je ze toch alsnog weggeven en als het niet goed is kan degene die het eventueel wel lust het toch alsnog weggooien? Want zelf proeven doe ik ook niet, want als iets blijft staan is dat wegens uit kerstpakketten e.d. en dus niet lusten. Maar mensen miepen ook direct over die tht datum.

Tip: doneren voordat het over de datum is

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:52

De eisen om in aanmerking te komen voor de voedselbank zijn best wel streng en bij ons kreeg je elk jaar een herkeuring. Wij kwamen daar trouwens ook in een dikke auto, de lease-auto van mijn schoonvader omdat we zelf geen auto hadden en het te ver weg was. Wel zag ik er altijd veel mensen die rookten en tijdens het wachten de een na de ander opstaken. Ook wel mensen waarvan je dan wist dat ze zwart bijbeunden.
Ik ben heel dankbaar voor wat we in die 3 jaar gekregen hebben. Met sinterklaas leuke cadeautjes voor onze dochter en met kerst een mooi kerstpakket. We kregen vrijwel altijd eten dat echt nog prima was, maar er zat weinig variatie in, bijna nooit groente en fruit, ook wel veel ongezonde dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:23

verootjoo schreef:
Mdrf schreef:
Die dikke dure auto's en mensen strak in het pak etc kwamen daar inderdaad ook eten halen. Had niet het idee dat het bij de juiste mensen terecht kwam.

8nnemiek schreef:
Een kennis van me heeft bij de voedselbank gewerkt, en is ermee opgehouden door het aantal mensen dat met dure auto's, soms zelfs strak in het pak, eten kwam ophalen. Het is jammer dat er zo veel misbruik van wordt gemaakt. Dat er ook nog buiten eten wordt weggegooid is ook belachelijk, laat het dan binnen liggen voor mensen die het wel willen.
Maar ik ken ook de andere kant; een alleenstaande moeder met dochter die de baan kwijt raakte en zich er eigenlijk voor schaamde om naar de voedselbank te moeten. Voor die mensen is het geweldig dat het bestaat.

Ik zie hier in de buurt trouwens steeds vaker van die buurt-kastjes staan voor boodschappen, waar mensen producten in kunnen zetten voor de minder bedeelden. Eten maar bv ook maandverband en schoonmaakmiddel. Dat vind ik mooi om te zien.

Ik denk niet dat er geoordeeld moet worden over wie bij de voedselbank komt. Over het algemeen is er best een strenge selectie. Onderschat ook de armoede op hoger niveau niet. Die dure auto is meestal niet de eigen auto, die pakken hadden mensen toch al. Gezichtsverlies kan verschrikkelijk zijn. Je goede baan heb je, de auto is niet van jezelf, de kleding was er al, en dus kan je met al je onzichtbare schulden en een flink beslag op je (hoge) salaris prima arm zijn, van de voedselbank moeten leven, terwijl je armoede onzichtbaar is voor anderen. Schrijnend.

Nouja ik ken persoonlijk iemand met 300K op de bankrekening, die die maar even bij mama en papa op de bank had gezet (ook wel uit zelfbescherming :+ ). Tevens een huis gekregen van paps en mams, geen baan had, en en zodoende bij de voedselbank terecht kwam. De precieze constructie weet ik ook niet meer, maar het is wel uit eerste hand, werd erg trots verteld, en was redelijk schandalig :') .

Desondanks.... Beter iemand teveel geholpen dan te weinig (yup, ook als het van gemeenschapsgeld komt). En mensen in strakke pakken zullen misschien wel een bedrijf hebben wat door omstandigheden in de problemen is gekomen oid. Niet in alle jobs kom je weg met een primarkje :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:23

Ik denk dat de toetsing per gemeente anders is aangezien ik mensen vaag ken die wel voedselbank krijgen maar er eigenlijk geen recht op hebben.

Dus samenwonend maar werkende partner niet hebben opgegeven.
Of voor meer personen mee krijgen dan dat er wonen.

Wij hebben tegenwoordig wel veel deelkastjes in de buurt en vaak op
Zaterdag kan je vaak bij ons ook gratis aardappelen en uien ophalen op een bepaalde ophaal punt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:33

Voedselbank is natuurlijk ook bedoelt als aanvulling, je kan er niet 100% van leven. Je leefgeld kan je dan gebruiken voor de dingen die je niet in je voedselbankpakket hebt gekregen.

Hier komt weer meer groente uit mijn tuintje, een paar m3 maar met handig kiezen en planten komt er flink wat kilo’s uit. Bonen vooral voor de stokbonen kiezen die groeien hoog en hebben een flinke opbrengst per m3 die eten we vers en de rest gaat geblancheerd in de viezer.

Komkommer laat ik ook klimmen, weinig plek en vooral met een warme zomer veel opbrengst.

Compost deed ik altijd van de gratis compostactie van de gemeente, maar sinds Corona doet mijn gemeente niet meer mee. Koop het nu bij welkoop als ze een actie hebben.

Stokken en zaad wordt soms gekocht en vaak gekregen via gratis groepen op Facebook.
Ik zaai zelf alles voor in de vensterbank en hard ze uit in een folietunnel die ik zelf maak van een stuk afdekplastic van action en hoopers van mijn hond, maar kan ook van pvc buis wat je ook wel gratis kan krijgen als je erom durft te vragen op Facebook.

Verder staat er raapstelen, kropsla, tomaten, courgette, selderij(vries ik in voor soep) rucola, wortels en meestal paprika’s maar daar ben ik dit jaar te laat mee begonnen dus denk niet dat dat wat wordt.
En een pot aardbeien voor mijn kleinzoon, die wordt zo blij van zelf plukken.
Voor mijn huis staan frambozen.

Werk gemiddeld een kwartiertje per dag voor ik naar bed ga. Zeer lijf kan ik dan daarna laten rusten.

Afbeelding

Niet voldoende maar aangevuld met Too Good to Go groente/fruit pakketten van Lidl (voor €3 een flinke doos) geven wij juist aan groente en fruit niet veel uit.

Voor mensen die net niet voor de VB in aanmerking komen: zet je voorschot energie en water omhoog. En met de huidige tarieven opnieuw laten beoordelen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:36

tiwi1969 schreef:
Mdrf schreef:

Vaak zit er in die pakketten ook niet veel gezonds, nieuwe dingen die mensen niet kennen en dat geeft stress, wat mensen met financiële problemen toch al hebben. Bekend is dat men gemiddeld 13 punten IQ verliest door financiële stress en daardoor nog makkelijker verkeerde keuzes maakt.

Dat vind ik toch wel gek om te horen. Zowel het bedrijf als waar ik nu werk als het vorige doneren flink aan de voedselbank. En dat zijn allebei AGF-bedrijven.

Ik krijg voor een kleine vergoeding wekelijks een flinke krat gevuld met groenten uit de loods. Sinds ik hier werk, heb ik nauwelijks nog boodschappen hoeven doen en ik maak er mezelf, mijn konijn, mijn ouders én een vriendin van mijn moeder blij mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:38

Ja, dat wisselt dus enorm per regio. Ik kreeg heel veel koek, chips en snoep. Oh en frisdrank. Weinig gezond, de verhouding was heel erg scheef. De keren dat het echt gezond was was in de lockdown toen het fruit bij diverse kdv en bedrijven vandaan kwam.

Ik moest dus zelf nog een groot gedeelte zelf halen, vooral de gezonde dingen. Kreeg wel erg veel brood. Of bbq vlees als het weer zo'n periode was in supermarkt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:42

Als je toch echt een financieel probleem hebt, dan smaakt zelfs droog brood nog. Sorry, maar ik vind dat wel klagers. Nieuwe dingen en stress? Sorry, maar je moet niet zeuren als je wat gratis krijgt.
Het valt me wel op dat de mensen die net niet bij de voedselbank hoeven te lopen dankbaarder zijn dan de mensen die er wel lopen.

Wat hier ook niet gewenst was waren blikjes spelt. Dus ik heb ook nog 5 van die blikjes in huis staan, kun je prima door een salade gooien hoor, smaakt goed.

Vlees is toch juist erg fijn in zo'n pakket? Fruit is natuurlijk lastiger, want dat is gewoon niet zo goed houdbaar. Maar groenten in blik zijn net zo gezond heb ik wel eens gelezen. Minder lekker, maar wel prima dus. Zat dat er ook niet in?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:11

Goh, maar jij mag wel zo klagen?

Zeg ik dat vlees niet fijn is? Ik geef aan wat hier het aanbod was. Voor mij was het niet fijn, nee, want ik eet bijna geen vlees. Kan er niet tegen en gedeelte lust ik echt abaoluut niet. Kan ik ook niks aan doen. Maar ik maakte er anderen blij mee daar. Jij mag dus wel dingen niet eten, omdat je het niet lust, maar anderen moeten maar dankbaar zijn.
Dat was dus niet standaarf maar 2 of 3 keer per jaar.
Het is wel te merken dat je je niet beseft hoe het kan zijn. Want jaren ongezond eten is gewoon niet goed voor je. Je komt daar terecht, omdat je het zelf niet kan betalen om weekboodschappen te doen en jezelf en gezin te voeden dus. Juist fruit is fijn, dan is het nog iets gezonds en houd je wat budget over om van pakket een week te eten. Want dat budget heeft geen ruimte voor fruit als je de hele week 3 maaltijden per dag wil eten. Een keer wat chips of koek is dan een leuk extraatje. Maar het wisselt enorm per regio. Hier af en toe wat in blik, ja. 1 of 2 per maand. Vergeleken met 4 of meer pakken koekjes, zakken chips en snoep per keer/week. := Of trayen met blikjes frisdrank.
Hier was de voedselbank zelf ook niet zo blij met het aanbod. Die deden echt enorm hun best. Waren de beste mensen :j in het begin hadden ze meer groentes, maar steeds meer winkels gingen zelf 2good2go aanbieden of met flinke korting dingen verkopen. Dus kregen zij echt de producten die niet verkochten. 6 flessen sambal of andere saus in 1 pakket die bijna op datum waren. :+ of rijst en pasta, dat was wel fijn altijd.

Toen ik er net kwam was aanbod dus veel beter, meer groentes, vers of blik. Daar kon ik echt maaltijden van maken met maar een paar aanvullingen voor bijna de hele week (maar ik eet maar weinig dus dat was voor mij geluk haha). Maar het werd dus steeds minder maaltijd ingrediënten en meer snoep, koek en chips.

Ik loop er niet meer, dus ik weet niet hoe het nu is in deze regio. En ik weet wrl dat elke regio compleet ander aanbod heeft qua donaties en dus inhoud.
Ik haal ook niks bij onbekenden op wat op of over de datum is. Geen idee hoe zij ermee omgegaan zijn. Dat is niet ondankbaar, maar voorzichtig met gezondheid.

Ja, er zijn echt mensen die ondankbaar zijn. In elke laag van de samenleving. Nooit de hele groep, dus kijk ook geen hele groep erop aan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:22

Yv_ schreef:
tiwi1969 schreef:
quote="Mdrf
/quote

Dat vind ik toch wel gek om te horen. Zowel het bedrijf als waar ik nu werk als het vorige doneren flink aan de voedselbank. En dat zijn allebei AGF-bedrijven.

Ik krijg voor een kleine vergoeding wekelijks een flinke krat gevuld met groenten uit de loods. Sinds ik hier werk, heb ik nauwelijks nog boodschappen hoeven doen en ik maak er mezelf, mijn konijn, mijn ouders én een vriendin van mijn moeder blij mee.

“Die pakketten” slaat op de pakketten waarvoor je bij de supermarkt kan sparen die Mdrf aanhaalt, niet op de normale VB pakketten.
De spaar-pakketten zijn gevuld met nieuwigheden van bekende merken waarvan ze hopen dat je ze daarna steeds weer gaat kopen. Meest ongezond, zoet/zout, pakjes en zakjes en vaak wat schoonmaak producten.

@Germie jij hebt werkelijk geen idee hoe het is om met heel weinig niet rond te kunnen komen voor langere tijd. Draai eens een poosje mee bij de voedselbank inplaats van uit je stoel in de tuin te oordelen.

Hier een artikel over het cognitief functioneren van mensen in armoede als onderbouwing van mijn eerder gedane bewering.

https://www.wijzeringeldzaken.nl/platfo ... ger_IQ.pdf
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 15-06-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:25

Ohja, die pakketten :') Elke keer vergelijkbare dingen erin idd. Je vergeet de 0,0 blikjes of flesjes van biermerken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:27

Wat germie noemt valt mij ook op. Misschien moeten we die hele voedselbank maar opheffen want de mensen die er komen hoor ik werkelijk áltijd klagen over wat er niet goed is, wat ze niet lusten etc. Ga er dan niet heen en zie zelf hoe je je eten bij elkaar zoekt. Kunnen ze dat eten beter weggeven aan mensen die wel dankbaar zijn, ookal zitten ze net boven het inkomensniveau.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:30

En jij denkt dat in die groep mensen geen klagers zouden zitten?

Overal zijn ondankbare mensen, in elke groep.
En dat is jammer voor de mensen die wel dankbaar zijn.

En al kan ik begrijpen als er voornamelijk ongezonde producten inzitten klagen zelfs ook nog wel terecht is ook. Lijkt me dan ook wel het doel wat voorbij gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:34

Overal zitten rotte appels tussen. In dat opzicht zou het mooi zijn als mensen de spullen die ze niet lusten direct teruggeven in een teruggavebak bij de Voedselbank. Dan kan het direct weer ingezet worden voor mensen die het wél willen hebben. Scheelt ook weer afval.