Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mdrf schreef:Het verbaast mij helaas niets.. Heb een tijdje tegenover een afgifte punt van de voedselbank gewoond. Mensen kregen daar tassen vol met eten mee en bij de auto werd gesorteerd wat ze wel/niet wouden en de rest ging regelrecht de container in. Toen was het voor mij gelijk over om te doneren aan de voedselbank. Want ging niet bij 1 persoon, vrijwel allemaal deden ze het en dat elke 2 weken.
Mdrf schreef:De voedselbank hier kreeg voedsel van de plaatselijke supermarkt, ook van die boodschappen pakketten waar je voor moest sparen als klant. Wat over was aan pakketten ging naar de voedselbank en zelfs die werden uit elkaar getrokken en goed voedsel gewoon letterlijk weggegooid. Het zal vast niet overal even goed zijn, maar hier werd gewoon goed (houdbaar) voedsel weggegooid. Ik zat wel is in mijn tuin en dan hoorde ik ze gewoon zeggen dat er "niets lekkers" erbij zat. Blijkbaar was de nood niet zo hoog.
Tiggs schreef:@MWM: we kennen elkaar niet irl, maar je woont vlak bij mij dus mocht ik een keer iets voor je kunnen doen?
Sansevieria schreef:Die weggeefgroepen voor voedsel op FB ken ik ook wel, maar als ik dan een oproep zie als onderstaande tekst? Tja...
"Wegens geen geld en wachten op kinderbijslag en stempelgeld op zoek naar :
- drinken ( cola , ice tea , sprite , agrumes )
- brood
- wat fruit
- eventueel groentepapjes voor mijn dochtertje
- water voor dochtertje haar flesjes"
Frisdranken en water?
Schiet mij nu maar af, maar voor mij schiet dit het doel van zulk een groep volledig voorbij, en blijkbaar niet alleen bij mij, iemand anders schreef hier, kun je niet eens bij een interim kijken voor een paar uurtjes werk in de week?
Dat is dan de tweede gedachte die in mij opkwam eerlijk gezegd.
Ik heb wel mensen geholpen, maar o.a. door zulke berichten steeds minder moet ik eerlijk zeggen.
Mdrf schreef:Die dikke dure auto's en mensen strak in het pak etc kwamen daar inderdaad ook eten halen. Had niet het idee dat het bij de juiste mensen terecht kwam.
8nnemiek schreef:Een kennis van me heeft bij de voedselbank gewerkt, en is ermee opgehouden door het aantal mensen dat met dure auto's, soms zelfs strak in het pak, eten kwam ophalen. Het is jammer dat er zo veel misbruik van wordt gemaakt. Dat er ook nog buiten eten wordt weggegooid is ook belachelijk, laat het dan binnen liggen voor mensen die het wel willen.
Maar ik ken ook de andere kant; een alleenstaande moeder met dochter die de baan kwijt raakte en zich er eigenlijk voor schaamde om naar de voedselbank te moeten. Voor die mensen is het geweldig dat het bestaat.
Ik zie hier in de buurt trouwens steeds vaker van die buurt-kastjes staan voor boodschappen, waar mensen producten in kunnen zetten voor de minder bedeelden. Eten maar bv ook maandverband en schoonmaakmiddel. Dat vind ik mooi om te zien.
germie schreef:Een ander ding wat me opvalt is dat ik soms wel eens wat in de kast heb staan wat gewoon nog goed is, maar over de tht datum. Dat mag ik dan niet eens gratis weggeven vinden velen. Als je het er bij zet zou je zeggen dat er toch niets aan de hand is? Weggooien kan altijd, maar er zijn gewoon dingen die niet kapot gaan. En als je over crackers ofzo twijfelt, dan kun je ze toch alsnog weggeven en als het niet goed is kan degene die het eventueel wel lust het toch alsnog weggooien? Want zelf proeven doe ik ook niet, want als iets blijft staan is dat wegens uit kerstpakketten e.d. en dus niet lusten. Maar mensen miepen ook direct over die tht datum.
verootjoo schreef:Mdrf schreef:Die dikke dure auto's en mensen strak in het pak etc kwamen daar inderdaad ook eten halen. Had niet het idee dat het bij de juiste mensen terecht kwam.8nnemiek schreef:Een kennis van me heeft bij de voedselbank gewerkt, en is ermee opgehouden door het aantal mensen dat met dure auto's, soms zelfs strak in het pak, eten kwam ophalen. Het is jammer dat er zo veel misbruik van wordt gemaakt. Dat er ook nog buiten eten wordt weggegooid is ook belachelijk, laat het dan binnen liggen voor mensen die het wel willen.
Maar ik ken ook de andere kant; een alleenstaande moeder met dochter die de baan kwijt raakte en zich er eigenlijk voor schaamde om naar de voedselbank te moeten. Voor die mensen is het geweldig dat het bestaat.
Ik zie hier in de buurt trouwens steeds vaker van die buurt-kastjes staan voor boodschappen, waar mensen producten in kunnen zetten voor de minder bedeelden. Eten maar bv ook maandverband en schoonmaakmiddel. Dat vind ik mooi om te zien.
Ik denk niet dat er geoordeeld moet worden over wie bij de voedselbank komt. Over het algemeen is er best een strenge selectie. Onderschat ook de armoede op hoger niveau niet. Die dure auto is meestal niet de eigen auto, die pakken hadden mensen toch al. Gezichtsverlies kan verschrikkelijk zijn. Je goede baan heb je, de auto is niet van jezelf, de kleding was er al, en dus kan je met al je onzichtbare schulden en een flink beslag op je (hoge) salaris prima arm zijn, van de voedselbank moeten leven, terwijl je armoede onzichtbaar is voor anderen. Schrijnend.
tiwi1969 schreef:Mdrf schreef:De voedselbank hier kreeg voedsel van de plaatselijke supermarkt, ook van die boodschappen pakketten waar je voor moest sparen als klant. Wat over was aan pakketten ging naar de voedselbank en zelfs die werden uit elkaar getrokken en goed voedsel gewoon letterlijk weggegooid. Het zal vast niet overal even goed zijn, maar hier werd gewoon goed (houdbaar) voedsel weggegooid. Ik zat wel is in mijn tuin en dan hoorde ik ze gewoon zeggen dat er "niets lekkers" erbij zat. Blijkbaar was de nood niet zo hoog.
Vaak zit er in die pakketten ook niet veel gezonds, nieuwe dingen die mensen niet kennen en dat geeft stress, wat mensen met financiële problemen toch al hebben. Bekend is dat men gemiddeld 13 punten IQ verliest door financiële stress en daardoor nog makkelijker verkeerde keuzes maakt.
Bekende dingen voelen veilig, nieuwe dingen zijn een te grote onveilige stap.
Yv_ schreef:tiwi1969 schreef:quote="Mdrf
De voedselbank hier kreeg voedsel van de plaatselijke supermarkt, ook van die boodschappen pakketten waar je voor moest sparen als klant. Wat over was aan pakketten ging naar de voedselbank en zelfs die werden uit elkaar getrokken en goed voedsel gewoon letterlijk weggegooid. Het zal vast niet overal even goed zijn, maar hier werd gewoon goed (houdbaar) voedsel weggegooid. Ik zat wel is in mijn tuin en dan hoorde ik ze gewoon zeggen dat er "niets lekkers" erbij zat. Blijkbaar was de nood niet zo hoog.
/quote
Vaak zit er in die pakketten ook niet veel gezonds, nieuwe dingen die mensen niet kennen en dat geeft stress, wat mensen met financiële problemen toch al hebben. Bekend is dat men gemiddeld 13 punten IQ verliest door financiële stress en daardoor nog makkelijker verkeerde keuzes maakt.
Bekende dingen voelen veilig, nieuwe dingen zijn een te grote onveilige stap.
Dat vind ik toch wel gek om te horen. Zowel het bedrijf als waar ik nu werk als het vorige doneren flink aan de voedselbank. En dat zijn allebei AGF-bedrijven.
Ik krijg voor een kleine vergoeding wekelijks een flinke krat gevuld met groenten uit de loods. Sinds ik hier werk, heb ik nauwelijks nog boodschappen hoeven doen en ik maak er mezelf, mijn konijn, mijn ouders én een vriendin van mijn moeder blij mee.