Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:06

Heb je weleens meegemaakt dat mensen de begravenis/crematie zsm achter de rug willen hebben na het overlijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:11

Offline schreef:
Myrthe3 schreef:
Waarom mag je niet eerder dan 36 uur na overlijden cremeren of begraven? :)

Mag wel maar dan moet je toestemming krijgen van de officier van justitie. :j

"Van deze termijnen mag worden afgeweken (artikel 17 Wet op de lijkbezorging). Na advies van een arts mag de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt een andere termijn stellen. Meestal geeft de afdeling Burgerzaken van een gemeente - namens de burgemeester - zonder problemen verlof voor een andere termijn, bijvoorbeeld om godsdienstige redenen of omdat familie uit een ver land de uitvaart wil bijwonen. Wanneer nabestaanden een kortere termijn dan 36 uur wensen, is toestemming van de officier van justitie nodig, voordat de gemeente verlof verleent."

Oke, dus het mag wel als je toestemming hebt... Maar is er een reden waarom het in eerste instantie niet binnen 36 uur mag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 11:13

Citaat:
Mag wel maar dan moet je toestemming krijgen van de officier van justitie. :j

"Van deze termijnen mag worden afgeweken (artikel 17 Wet op de lijkbezorging). Na advies van een arts mag de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt een andere termijn stellen. Meestal geeft de afdeling Burgerzaken van een gemeente - namens de burgemeester - zonder problemen verlof voor een andere termijn, bijvoorbeeld om godsdienstige redenen of omdat familie uit een ver land de uitvaart wil bijwonen. Wanneer nabestaanden een kortere termijn dan 36 uur wensen, is toestemming van de officier van justitie nodig, voordat de gemeente verlof verleent."

Citaat:
Oke, dus het mag wel als je toestemming hebt... Maar is er een reden waarom het in eerste instantie niet binnen 36 uur mag?

Nee heb ik geen antwoord op.. staat in de wet dat het moet.

idylle schreef:
Heb je weleens meegemaakt dat mensen de begravenis/crematie zsm achter de rug willen hebben na het overlijden?

Ja , Bij bijvoorbeeld een zelfdoding willen de nabestaanden dat vaak zsm.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:15

Ow, apart dat de max 6 dagen is. In 2017 overleed mijn broer op een maandag en is de maandag erop pas begraven. Is wel in een andere woonplaats begraven dan woonplaats, maar op zich was dat geen probleem.
Het had ook geen specifieke reden, maar het kwam heel onverwacht, ze stelden veel vragen wat we wilden en toen die dag gekozen.

Dank je wel TS.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 11:27

superpony schreef:
Ow, apart dat de max 6 dagen is. In 2017 overleed mijn broer op een maandag en is de maandag erop pas begraven. Is wel in een andere woonplaats begraven dan woonplaats, maar op zich was dat geen probleem.
Het had ook geen specifieke reden, maar het kwam heel onverwacht, ze stelden veel vragen wat we wilden en toen die dag gekozen.

Dank je wel TS.

Komt omdat er weekenden tussen zitten. Dan blijft een lichaam langer boven de grond. Zaterdag en zondag worden dan niet meegeteld. Dus zit je op 5 werkdagen.

Maar vreselijk, je broer verliezen -O-

Carlijn101

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:30

Hoe combineer je dit werk met een full time baan en er naast nog paarden/les geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:32

Offline schreef:
Ladybird schreef:
In Nederland ligt een bodyfarm met Varkens. In Den Ham.

Hier een heel interview:

https://motherboard.vice.com/nl/article ... -kadavers-

Ja die wist ik wel. Maar met mensen hebben wij volgens mij niet.. :n

Waren ze daar niet mee bezig bij het AMC?
Zou ik die link mogen TS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 11:33

renee16 schreef:
Hoe combineer je dit werk met een full time baan en er naast nog paarden/les geven?

PB *D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:37

Ja, mn broer verliezen heeft er echt ingehakt en nog........Over 9 dagen alweer 2 jaar. Hebben meer verliezen gehad, maar dit is en blijft voor mij nog een probleem.

O, ja, ts, ik vergat het weekend. Niet slim....

Ik dacht ook dat ze bij het AMC bezig waren met zo een tuin.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik weet van vroeger dat Joodse mensen binnen 1 dag meen ik begraven werden en ook zonder kist. Waren speciale begraafplaatsen voor ook of gedeeltes op een begraafplaats.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 11:43

superpony schreef:
Ja, mn broer verliezen heeft er echt ingehakt en nog........Over 9 dagen alweer 2 jaar. Hebben meer verliezen gehad, maar dit is en blijft voor mij nog een probleem.

O, ja, ts, ik vergat het weekend. Niet slim....

Ik dacht ook dat ze bij het AMC bezig waren met zo een tuin.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik weet van vroeger dat Joodse mensen binnen 1 dag meen ik begraven werden en ook zonder kist. Waren speciale begraafplaatsen voor ook of gedeeltes op een begraafplaats.

Dat begrijp ik heel goed. Je draagt het heel je leven mee!

Heb ik nog niets over gehoord. Wel weet ik dat ze bij het Erasmus MC het mortuarium willen uitbreiden voor forensische lijken. Dus dat gaat een mega mortuarium worden . En deze is al best groot!

Waar ik woon heb je een hele oude kerk staan. Lebuinus kerk. Onder de vloer van deze kerk liggen verschillende lichamen en buiten waar nu de parkeerplaats is was de oude begraafplaats. deze lichamen liggen er nog steeds.

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:07

Echt respect voor t werk wat je doet ts!
Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad om het te zien ect .
Zoiets qua werk wilde ik ook altijd graag doen!
Tof dat je ons er zoveel over verteld ook omdat je het idd nooit echt veel over hoort !
Over de dagen van begrafenis moet plaats vinden os idd denk verschillend
Bij ons is t zo dat als fam lid overlijd
Dat er 7 dagen tussen zitten met begraven ,
Ivm lichaam en geest die dan officieel van elkaar gescheiden zijn.
Dat is iets wat bij ons in word gelooft (waar g vandaan komt geen idee niet echt n bepaald geloof zover ik weet wat we hebben )
Ook mag er absoluut niet gecremeerd worden bij ons .
Recent begrafenis gehad van mijn stiefopa .
Dat ging heel anders en werd na 3 dagen gecremeerd ( vonden ik en Mn moeder ff moeilijk :o maar respecteren de keuze van stief fam natuurlijk)
Ook weet ik dat vroeger (heel vroeger) t bij travellers (zigeuners) ook anders in elkaar zat
Als dan iemand overleed moest dat samen verbrand worden in de woonwagen en met alle eigendom van de overledene , als je er iets uithaalde zou dat ongeluk brengen .
Heel apart hoe dat in elke geloof of traditie anders is maar vindt t altijd onwijs interessant! :j
Thanks voor de informatieve reacties en dat je dat zo goed en nuchter kan verwoorden!
Mooi werk en nogmaals respect !

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:11

Ik lees mee, erg interessant :j

Myrthe3 schreef:

Volgens mij is dat, zover ik weet, een verouderde regel omdat er vroeger minder medische controle was zoals nu en schijndood daardoor vaker voorkwam. Maar ik kan het niet hardmaken dat het zo is ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:15

Offline schreef:
Waar ik woon heb je een hele oude kerk staan. Lebuinus kerk. Onder de vloer van deze kerk liggen verschillende lichamen en buiten waar nu de parkeerplaats is was de oude begraafplaats. deze lichamen liggen er nog steeds.

En daar komt dus de uitdrukking 'rijke stinkerd' vandaan. Moet je je voorstellen wat voor lucht daar hing in zo'n kerk :o

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:15

Oh, ik heb het gevonden, is indd ivm schijndood en snel uitwissen sporen misdrijf door te snelle begrafenis of crematie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:18

LillvalantoS schreef:
Echt respect voor t werk wat je doet ts!
Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad om het te zien ect .
Zoiets qua werk wilde ik ook altijd graag doen!
Tof dat je ons er zoveel over verteld ook omdat je het idd nooit echt veel over hoort !
Over de dagen van begrafenis moet plaats vinden os idd denk verschillend
Bij ons is t zo dat als fam lid overlijd
Dat er 7 dagen tussen zitten met begraven ,
Ivm lichaam en geest die dan officieel van elkaar gescheiden zijn.
Dat is iets wat bij ons in word gelooft (waar g vandaan komt geen idee niet echt n bepaald geloof zover ik weet wat we hebben )
Ook mag er absoluut niet gecremeerd worden bij ons .
Recent begrafenis gehad van mijn stiefopa .
Dat ging heel anders en werd na 3 dagen gecremeerd ( vonden ik en Mn moeder ff moeilijk :o maar respecteren de keuze van stief fam natuurlijk)
Ook weet ik dat vroeger (heel vroeger) t bij travellers (zigeuners) ook anders in elkaar zat
Als dan iemand overleed moest dat samen verbrand worden in de woonwagen en met alle eigendom van de overledene , als je er iets uithaalde zou dat ongeluk brengen .
Heel apart hoe dat in elke geloof of traditie anders is maar vindt t altijd onwijs interessant! :j
Thanks voor de informatieve reacties en dat je dat zo goed en nuchter kan verwoorden!
Mooi werk en nogmaals respect !

Dankjewel! Hoezo is dat bij jullie dan anders? Vind ik altijd wel interessant om te weten. Zijn jullie zelf reizigers ?
Ik weet dat het bij elk cultuur anders gaat en vind dit zelf ( stom gezegd ) mooi om te zien.

Heb een keer een hindoeïstische man gehad wie overleden was. Heel zijn familie was erbij toen wij hem ophaalde uit het ziekenhuis. Iedereen droeg kleurige kleding ( soort jurken) en gingen in een kring om onze brancard staan en zingen en klappen. Heel bijzonder.

peach2001 schreef:
Oh, ik heb het gevonden, is indd ivm schijndood en snel uitwissen sporen misdrijf door te snelle begrafenis of crematie

Dus echt nog iets heel ouds dus... Vaak worden wetten niet meer aangepast en is het een soort ritueel geworden

Kinke schreef:
Offline schreef:

En daar komt dus de uitdrukking 'rijke stinkerd' vandaan. Moet je je voorstellen wat voor lucht daar hing in zo'n kerk :o

haha ja idd!

Ik blijf het een apart idee vinden als ik mijn auto parkeer op die plek. Vraag mij dan altijd af.. hoeveel liggen er onder mij?

Een lesklant van mij staat in het bos ( vlakbij Arnhem).
Hier liggen honderden gesneuvelde militairen.
Soms komt er een badge naar boven van een militair met gegevens erop. Echt een heel bizar idee..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:21

superpony schreef:
<KNIP>

Dit geldt ook voor moslims voor zover ik weet. Ik vind het altijd fascinerend hoe (vaak) religie aansluit bij wereldse zaken zoals 'klimaat' in het herkomstgebied van de religie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:24

Cowboy55 schreef:
superpony schreef:
<KNIP>

Dit geldt ook voor moslims voor zover ik weet. Ik vind het altijd fascinerend hoe (vaak) religie aansluit bij wereldse zaken zoals 'klimaat' in het herkomstgebied van de religie.

Bij Moslims durf ik het niet te zeggen. Die gaan vaak naar een islamitische begrafenis ondernemer. Ook wegens geloof.

hieronder een link daarover:

https://www.yarden.nl/inspiratie-en-inf ... tvaart.htm

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:37

Erg interessant TS! Heb het hele topic doorgelezen.
Aan de ene kant krijg ik er echt rillingen van maar aan de andere kant vind ik het ook wel interessant.

Je beschreef in het begin dat jouw loon afhangt van hoe een persoon verzekerd is. Is er dan een soort ''extra verzekering'' dat je bijvoorbeeld mooier gemaakt wordt? Of dat daar meer budget voor is?

Ik neem aan dat het verschil in loon afhangt hoe lang je met een persoon bezig bent? Maar een ongeval bijvoorbeeld voorzie je niet altijd, dus hoe kan een persoon daar dan voor verzekerd zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:41

Het valt me wel op dat steeds meer andere culturen zich toch in Nederland laten begraven. Waar mn broer ligt, zag je nooit andere culturen, maar nu zagen we op diverse stenen ook andere talen staan en ook andere stijlen qua stenen enzo.

Volgens mij komen er wel steeds meer mogelijkheden. Op het veldje van mn broer is in het midden ook een uitstrooi veldje en staan kaarsen en bloemen van mensen. Dat zag ik op de andere lokatie waar we muziek moesten brengen ook.

Wij hebben Italiaanse familie en daar gaat het normaal ook wat sneller. Daar zie je veel bijzetten in de muur. Misschien zijn er wel ook begraafplaatsen en doet de nieuwe generatie het anders, dat durf ik niet te zeggen. Maar de ouderen die overleden zijn, zijn in de muur bijgezet. Ik vond dat ook wel mooi.

TS, wat ik nog dacht. Toen ik jong was, is een jonger iemand op een nare manier omgekomen. Die hebben ze nog geprobeerd te redden. Was een hoofdwond. Hij is opgebaard geweest voor vrienden in Nederland, voor hij naar vaderland gebracht werd.
Bij hem zat het verband nog om zijn hoofd. Ze hadden zijn hoofd wel iets gedraaid op de wond, maar het was echt op het randje wat je kan laten zien. Zeker omdat veel kijkers ook enorm jong waren.
Maar het was natuurlijk ook eigen keus. Je hoefde niet te kijken. Sowieso was het voor de hele groep vrienden, de woonplaats en alle jongeren ontzettend ingrijpend. Zeker de manier waarop.

Ik denk vanwege geloof dat het verband erom zat en hij niet ''mooi/toonbaarder'' gemaakt is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:47

Wat een gaaf topic is dit! Ik ga het vanavond nog eens weer doorlezen met betrekking tot de linkjes.

Ben blij dat je terug bent TS, je brengt het waanzinnig fascinerend en met heel veel liefde voor de mens.

Twee vragen kwamen in mij op bij het lezen. Namelijk, hoe gaat jouw werkgever om met deze oproepfunctie? Is het zo flexibel werk wat je daar hebt?
En je had het over een persoon die 4 maanden in een woning had gelegen. Hoe tref je dat lichaam aan en is dat nog toonbaar te maken? Ik begreep altijd dat dit met waterlijken al moeilijk is, lijkt me met een oud lijk nog moeilijker.

En kloppen de beelden in Bones een beetje? Ik begreep dat dit wel heel treffende lijken zijn bij de casussen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:49

superpony schreef:
Het valt me wel op dat steeds meer andere culturen zich toch in Nederland laten begraven. Waar mn broer ligt, zag je nooit andere culturen, maar nu zagen we op diverse stenen ook andere talen staan en ook andere stijlen qua stenen enzo.

Volgens mij komen er wel steeds meer mogelijkheden. Op het veldje van mn broer is in het midden ook een uitstrooi veldje en staan kaarsen en bloemen van mensen. Dat zag ik op de andere lokatie waar we muziek moesten brengen ook.

Wij hebben Italiaanse familie en daar gaat het normaal ook wat sneller. Daar zie je veel bijzetten in de muur. Misschien zijn er wel ook begraafplaatsen en doet de nieuwe generatie het anders, dat durf ik niet te zeggen. Maar de ouderen die overleden zijn, zijn in de muur bijgezet. Ik vond dat ook wel mooi.

TS, wat ik nog dacht. Toen ik jong was, is een jonger iemand op een nare manier omgekomen. Die hebben ze nog geprobeerd te redden. Was een hoofdwond. Hij is opgebaard geweest voor vrienden in Nederland, voor hij naar vaderland gebracht werd.
Bij hem zat het verband nog om zijn hoofd. Ze hadden zijn hoofd wel iets gedraaid op de wond, maar het was echt op het randje wat je kan laten zien. Zeker omdat veel kijkers ook enorm jong waren.
Maar het was natuurlijk ook eigen keus. Je hoefde niet te kijken. Sowieso was het voor de hele groep vrienden, de woonplaats en alle jongeren ontzettend ingrijpend. Zeker de manier waarop.

Ik denk vanwege geloof dat het verband erom zat en hij niet ''mooi/toonbaarder'' gemaakt is.

Komt vaker voor, verband om het hoofd. Dit zie je vaak bij lichamen waarbij de hersenen zijn verwijderd voor onderzoek of als het hoofd zo zwaar beschadigd is en de familie toch een open kist wil....

Janine1990 schreef:
Wat een gaaf topic is dit! Ik ga het vanavond nog eens weer doorlezen met betrekking tot de linkjes.

Ben blij dat je terug bent TS, je brengt het waanzinnig fascinerend en met heel veel liefde voor de mens.

Twee vragen kwamen in mij op bij het lezen. Namelijk, hoe gaat jouw werkgever om met deze oproepfunctie? Is het zo flexibel werk wat je daar hebt?
En je had het over een persoon die 4 maanden in een woning had gelegen. Hoe tref je dat lichaam aan en is dat nog toonbaar te maken? Ik begreep altijd dat dit met waterlijken al moeilijk is, lijkt me met een oud lijk nog moeilijker.

En kloppen de beelden in Bones een beetje? Ik begreep dat dit wel heel treffende lijken zijn bij de casussen.

Die van 4 maanden was echt niets meer van te maken helaas.

Mijn werkgever is een goeie kennis/vriend van mij. Dus ik ben er om hem uit te brand te helpen als hij of personeel te kort heeft of een aantal zieken zijn. Vandaar dat het bij mij heel anders gaat.

Ja de beelden van Bones en CSI kloppen zeer zeker!

Nynkster schreef:
Erg interessant TS! Heb het hele topic doorgelezen.
Aan de ene kant krijg ik er echt rillingen van maar aan de andere kant vind ik het ook wel interessant.

Je beschreef in het begin dat jouw loon afhangt van hoe een persoon verzekerd is. Is er dan een soort ''extra verzekering'' dat je bijvoorbeeld mooier gemaakt wordt? Of dat daar meer budget voor is?

Ik neem aan dat het verschil in loon afhangt hoe lang je met een persoon bezig bent? Maar een ongeval bijvoorbeeld voorzie je niet altijd, dus hoe kan een persoon daar dan voor verzekerd zijn?

PB *D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:53

Offline schreef:
haha ja idd!

Ik blijf het een apart idee vinden als ik mijn auto parkeer op die plek. Vraag mij dan altijd af.. hoeveel liggen er onder mij?

Soms komt er een badge naar boven van een militair met gegevens erop. Echt een heel bizar idee..

Ik denk dat je dat eigenlijk bijna wel overal kan afvragen. Best wel gek eigenlijk als je er zo over nadenkt. Ik ben nu gewoon thuis, maar als je dan denkt, zouden er lichaam onder het huis begraven zijn van heel vroeger? Dan is dat toch wel een raar idee als je er bij stilstaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:54

Movement schreef:
Offline schreef:
haha ja idd!

Ik denk dat je dat eigenlijk bijna wel overal kan afvragen. Best wel gek eigenlijk als je er zo over nadenkt. Ik ben nu gewoon thuis, maar als je dan denkt, zouden er lichaam onder het huis begraven zijn van heel vroeger? Dan is dat toch wel een raar idee als je er bij stilstaat.

Ik denk idd dat er overal lichamen zijn begraven vanuit de oorlog. Zo niet begraven dan wel gesneuvelde militairen .

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:57

Je hebt prachtig en dankbaar werk.

Waar jouw werk stopt, begint mijn man's werk. Hij maakt en ruimt graven en ruimt lichamen op.
Hij heeft echt de meest ondenkbare horror verhalen wat hij op zijn werk meemaakt. Denk alleen al aan het ruimen van een graf van iemand die chemokuren heeft gehad. Die lichamen zijn na 30 jaar nog helemaal intact. Hij haalt deze uit de grond.
Het maken van baby/kinder graven blijft altijd een moeilijk iets. Iets waar je denk ik gewoon niet bij na moet denken.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-01-19 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:59

HorseTopShop schreef:
Je hebt prachtig en dankbaar werk.

Waar jouw werk stopt, begint mijn man's werk. Hij maakt en ruimt graven en ruimt lichamen op.
Hij heeft echt de meest ondenkbare horror verhalen wat hij op zijn werk meemaakt. Denk alleen al aan het ruimen van een graf van iemand die chemokuren heeft gehad. Die lichamen zijn na 30 jaar nog helemaal intact. Hij haalt deze uit de grond.
Het maken van baby/kinder graven blijft altijd een moeilijk iets. Iets waar je denk ik gewoon niet bij na moet denken.

Ook heel dankbaar werk wat jouw man doet!

Mijn collega had er laatst 1 die opnieuw opgegraven moest worden wegens onderzoek. Bleek al 8 jaar onder de grond te liggen. Was ingekist in een luchtdichte kist. Familie was daar bij toen de kist open ging na 8 jaar en het lichaam zag er nog uit zoals het er in was gegaan. dat was heel "eng" voor iedereen.