Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614


horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:47

Tieneke schreef:
Ik denk dat het eerder met karakter te maken heeft of je zelf een handje toesteekt dan met leeftijd. Klusjes op jonge leeftijd doen de meesten wel, denk ik. Maar dat zie ik niet echt als werken. Maar goed, mijn punt is dat ik het jammer vind dat je in NL blijkbaar snel met een financiële last zit die je imo aan de start van je volwassen leven niet kan gebruiken. En je moet doorheen dat systeem. En onder andere op die manier krijg je dat mensen die van thuis uit bakken geld hebben er nog op vooruit blijven gaan, terwijl je als "middenklasser" het enkel moeilijker krijgt, wat dan weer gevolgen heeft voor de volgende generaties.


Ja dat is zeker jammer, het is geen fijne start om te maken. Ik "troost" me met de gedachte dat ik het over een hele lange termijn mag terugbetalen en dat ik niet de enige ben

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:54

horsiegek schreef:
Tieneke schreef:
Dat bedoel ik dus, het systeem is anders. Ik denk niet dat je beter met geld of verantwoordelijkheid om kan of je het nu vanaf je 14de of vanaf je 18de of zelfs vanaf je 21 pas werkt. Ik denk ook niet dat het noodzakelijk via werken moet om verantwoordelijkheid te leren nemen.
Bijna niemand die ken ging dus eerder werken. Toch hebben ze allemaal werk, een woning, een auto, velen kinderen... Anders zou je hier in België nogal wat zien!

Ik heb ook op jonge leeftijd verantwoordelijkheid moeten nemen door de situatie waarin we nu eenmaal zaten. Maar ik zie dus ook anderen die het allemaal in de schoot geworpen kregen als kind/jongere die het evenzeer goed doen op zichzelf.

Vroeg gaan werken koppel ik dus niet automatisch aan verantwoordelijkheid nemen of beter omgaan met financiën.

Ik zou op die leeftijd van 14j mijn kind ook niet laten werken. Het mag niet, da's al één zaak. En bovendien zal iedereen nog lang genoeg moeten werken in het leven.


Ik ben er ook zeker wel van overtuigd dat je die zelfstandigheid snel opdoet als je eenmaal op eigen benen staan, dat komt echt wel goed. Ik ervaar het zelf, persoonlijk, gewoon als fijn om die zelfstandigheid al te hebben.

Voorbeeldje is dat al 3 van mijn Vlaamse vrienden heeft gevraagd waarom ik zelf mijn kleding was terwijl ik elk weekend naar huis ga, dit terwijl ik een wasmachine op kot heb staan. Die zijn echt in volle verbazing als ik aangeef dat ik daar echt niet mee aan hoeft te komen. Bovendien is het een klusje van niks. Mijn moeder is een schat hoor! Maar als je zelf een wasmachine op kot hebt, denk ik er niet eens aan dat het wel makkelijk zou zijn om het toch mee te nemen naar huis.

Vanaf je 14e werken mag inderdaad niet, maar dan heb ik het ook over klusjes doen, bijvoorbeeld voor de buren de auto wassen oid, passen op huisdieren van vrienden van mijn ouders als ze op vakantie werken, tekenen in opdracht, etc. Dit deed ik dan om spulletjes te kopen die ik zelf graag wilde hebben.

Ik nam de weinige was die ik had mee naar huis puur omdat alles in 1 trommel paste en ik dan geen extra water hoefde te verspillen, we hadden ook geen wasmachine/droogkas op kot :+ Daarin tegen heb ik een nlse die haar was wel meegeeft met moeder wanneer zij de flexibus naar huis neemt, dus het is echt iets dat je per individu moet bekijken. Imo zijn vlamingen en nl'ers niet persé meer of minder zelfstandig zijn maar dat dit in een andere co text gebeurd.

Ik heb wel de indruk dat nl'ers veel vroeger uit het huis willen zijn, en de attitude hebben van 'ja ik ben 20 en woon al alleen dus ik ben super verstandig'. Dan zit ik liever thuis tot ik na mijn studie een goeie job heb zodat ik van de eerste keer iets kan kopen ivp huren en een spaarpotje kan aanleggen met mijn studentenjob. Ik werk al sinds mijn 15de maar woon nu als 24 jarige nog steeds thuis, gewoon omdat het financieel niet interressant is om op mezelf te wonen en mijn focus op studie moet delen met werk en verplaatsing.

Verder vind ik het systeem in België beter, wat meer 'als je je studies niet kan betalen, schiet de overheid wat bij' is dan het Nederlandse wat meer 'we geven je het geld dat je nodig hebt maar je betaald het ons allemaal terug'. Want als je het niet breed hebt is het imo interressanter om een klein deeltje te betalen ipv de volle pot, dan dan eens 50k te moeten ophoesten als je al moet lenen om een studie te kunnen betalen.

Tink89
Berichten: 2979
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:04

Yvank_ schreef:
Maar daar kan DUO niks aan doen natuurlijk? Die kijken naar het inkomen en baseren de draagkracht op basis van het inkomen waar dus rekening gehouden wordt met de gemiddelde vaste lasten. Als bij jou thuis die lasten hoger waren dan gemiddeld , wat natuurlijk kan, dan kan het inderdaad dat je geen aanvullende beurs krijgt omdat de inkomensgrens wel te hoog is.


Het gaat niet om bovengemiddeld hoge lasten. Ik ken meer mensen die geen aanvullende beurs krijgen en van wie de ouders echt niet kunnen bijdragen. Ik vind de inkomensgrens voor een aanvullende beurs gewoon irrealistisch hoog. En geen idee wie die vaststelt, vast niet DUO, maar zij zijn wel degenen die besluiten over het buiten beschouwing laten van het inkomen van een ouder die al jaren niet in beeld is, maar zeggen dan heel gemakkelijk (ook als je je hele dossier daar, inclusief verklaringen van de huisarts enzo op tafel gelegd hebt): "Nee joh, jij hebt geen ernstig conflict, hij moet maar gewoon bijdragen, maar dat kunnen we natuurlijk niet afdwingen, succes!"

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:09

Quebelle schreef:
Ik nam de weinige was die ik had mee naar huis puur omdat alles in 1 trommel paste en ik dan geen extra water hoefde te verspillen, we hadden ook geen wasmachine/droogkas op kot :+ Daarin tegen heb ik een nlse die haar was wel meegeeft met moeder wanneer zij de flexibus naar huis neemt, dus het is echt iets dat je per individu moet bekijken. Imo zijn vlamingen en nl'ers niet persé meer of minder zelfstandig zijn maar dat dit in een andere co text gebeurd.

Ik heb wel de indruk dat nl'ers veel vroeger uit het huis willen zijn, en de attitude hebben van 'ja ik ben 20 en woon al alleen dus ik ben super verstandig'. Dan zit ik liever thuis tot ik na mijn studie een goeie job heb zodat ik van de eerste keer iets kan kopen ivp huren en een spaarpotje kan aanleggen met mijn studentenjob. Ik werk al sinds mijn 15de maar woon nu als 24 jarige nog steeds thuis, gewoon omdat het financieel niet interressant is om op mezelf te wonen en mijn focus op studie moet delen met werk en verplaatsing.

Verder vind ik het systeem in België beter, wat meer 'als je je studies niet kan betalen, schiet de overheid wat bij' is dan het Nederlandse wat meer 'we geven je het geld dat je nodig hebt maar je betaald het ons allemaal terug'. Want als je het niet breed hebt is het imo interressanter om een klein deeltje te betalen ipv de volle pot, dan dan eens 50k te moeten ophoesten als je al moet lenen om een studie te kunnen betalen.


Ik heb het over de verbazing dat ik mijn was niet meenam ondanks ik dus wel een wasmachine op kot heb. Als ik er geen had gehad dan had ik het wel mee naar huis genomen.

Het is inderdaad een verschil in attitude, en interpretatie van de attitude :Y) . Ieder zo zijn persoonlijke voorkeuren. Ik heb alleen uitgelegd waarom ik het wel fijn vind om jong op eigen benen te staan.

Voor de student en ouders is het systeem in België beter, voor de overheid is het systeem in Nederland beter.

Gaat er in deze ook niet om wat wel of niet beter is, ik haakte in eerste instantie alleen in op een verhaal uit een situatie in België, die is immers niet te vergelijken met de situatie in Nederland. Ik kan de verbazing van de Belgische bokkers goed begrijpen, het systeem zit gewoon heel anders in elkaar.

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:10

Als je kunt bewijzen dat je al jaren geen contact hebt met een van je ouders en deze niet gaan bijdragen kan duo deze wel weghalen. Kost idd de nodige moeite. Ik heb toch geluk dat mijn vader niet op mijn geboortecertificaat staat.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij neemt duo ook de salaris strook van de ouders van een aantal jaar geleden? Heb wel van mensen gehoord dat de berekening die duo had gemaakt was voordat de ouder zijn baan verloor of dus andersom dat ouders met kinderen die er goed bijzitten wel de volle mep krijgen. Snap zeker dat er hierdoor weerstand naar duo komt

Tink89
Berichten: 2979
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:06

Amber_anne schreef:
Als je kunt bewijzen dat je al jaren geen contact hebt met een van je ouders en deze niet gaan bijdragen kan duo deze wel weghalen. Kost idd de nodige moeite. Ik heb toch geluk dat mijn vader niet op mijn geboortecertificaat staat.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij neemt duo ook de salaris strook van de ouders van een aantal jaar geleden? Heb wel van mensen gehoord dat de berekening die duo had gemaakt was voordat de ouder zijn baan verloor of dus andersom dat ouders met kinderen die er goed bijzitten wel de volle mep krijgen. Snap zeker dat er hierdoor weerstand naar duo komt


Geloof me, ik heb het allemaal geprobeerd. Aangetoond dat er een langdurig conflict was, maar DUO zei simpelweg 'nee hoor, je conflict is niet ernstig genoeg'. Ik mocht nog bezwaar aantekenen, maar ook dat hielp niet. Dat ik mijn vader al jaren niet gezien had, deed daar niks aan af...

Ik snap wel dat DUO zich ook maar aan de regels houdt, maar de regels zelf slaan gewoon echt helemaal nergens op in sommige situaties.

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:07

Tink89 schreef:
Amber_anne schreef:
Als je kunt bewijzen dat je al jaren geen contact hebt met een van je ouders en deze niet gaan bijdragen kan duo deze wel weghalen. Kost idd de nodige moeite. Ik heb toch geluk dat mijn vader niet op mijn geboortecertificaat staat.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij neemt duo ook de salaris strook van de ouders van een aantal jaar geleden? Heb wel van mensen gehoord dat de berekening die duo had gemaakt was voordat de ouder zijn baan verloor of dus andersom dat ouders met kinderen die er goed bijzitten wel de volle mep krijgen. Snap zeker dat er hierdoor weerstand naar duo komt


Geloof me, ik heb het allemaal geprobeerd. Aangetoond dat er een langdurig conflict was, maar DUO zei simpelweg 'nee hoor, je conflict is niet ernstig genoeg'. Ik mocht nog bezwaar aantekenen, maar ook dat hielp niet. Dat ik mijn vader al jaren niet gezien had, deed daar niks aan af...

Ik snap wel dat DUO zich ook maar aan de regels houdt, maar de regels zelf slaan gewoon echt helemaal nergens op in sommige situaties.


Mee eens hoor dat het veel te moeilijk gaat, is te belachelijk voor woorden. Klasgenoot van mij had een aantal jaar geleden zijn achternaam laten veranderen van vaders naam naar moeders naam, na het berekenen van de beurs en de kosten die vader daarin zou meebetalen was het aantonen van de veranderde achternaam voor duo toen wel genoeg om te zien dat zoon echt niks met zijn vader te maken wilde hebben. Maar een naamsverandering is nogal wat... Ik ben benieuwd hoe het bij mijn zusjes gaat zijn aangezien vader in het buitenland woont

BigOne
Berichten: 38485
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:30

Tink89 schreef:
Amber_anne schreef:
Als je kunt bewijzen dat je al jaren geen contact hebt met een van je ouders en deze niet gaan bijdragen kan duo deze wel weghalen. Kost idd de nodige moeite. Ik heb toch geluk dat mijn vader niet op mijn geboortecertificaat staat.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij neemt duo ook de salaris strook van de ouders van een aantal jaar geleden? Heb wel van mensen gehoord dat de berekening die duo had gemaakt was voordat de ouder zijn baan verloor of dus andersom dat ouders met kinderen die er goed bijzitten wel de volle mep krijgen. Snap zeker dat er hierdoor weerstand naar duo komt


Geloof me, ik heb het allemaal geprobeerd. Aangetoond dat er een langdurig conflict was, maar DUO zei simpelweg 'nee hoor, je conflict is niet ernstig genoeg'. Ik mocht nog bezwaar aantekenen, maar ook dat hielp niet. Dat ik mijn vader al jaren niet gezien had, deed daar niks aan af...

Ik snap wel dat DUO zich ook maar aan de regels houdt, maar de regels zelf slaan gewoon echt helemaal nergens op in sommige situaties.

Je had je vader kunnen verplichten om te betalen via de kantonrechter. Ik ken er eentje die het gedaan heeft en gekregen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:35

Tieneke schreef:
Ik zou op die leeftijd van 14j mijn kind ook niet laten werken. Het mag niet, da's al één zaak. En bovendien zal iedereen nog lang genoeg moeten werken in het leven.


Ik kan mij herinneren dat ik op die leeftijd ben begonnen met werken (krantenwijk), wel met hulp van mij ouders met het rondbrengen maar alsnog.
Ik weet nog dat ik hartstikke trots was op mezelf dat ik eigen centjes verdiende en heel goed nadacht over een afweging als op paardrijkamp gaan of spulletjes kopen.

Die trotsheid heb ik nu nog steeds alles wat ik heb bereikt/gedaan in mijn leven heb ik volledig zelf gedaan en betaald.
Een aantal vrienden (dus niet unaniem de hele wereld voordat hier reacties op komen) die wel veel hebben gekregen van ouders daarentegen weten niks te benoemen als het onderwerp gaat over waar je trots op bent.

Nou wil ik niet zeggen dat het ene beter of slechter is dan het ander en ik sluit ook niet uit of dit opvoeding of karakter is maar ik weet wel dat het vroeg beginnen met werken mij heel veel heeft gebracht. En dan niet alleen de trotsheid op mezelf maar ook verantwoordelijkheid en heel veel verschillende leuke baantjes met veel leuke collegas.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:25

Kan me perfect voorstellen dat je daar trots op bent en dat mag ook zeker! Maar als het zodanig noodzakelijk is om extra te gaan werken tijdens een studie, zoals het bij velen hier gaat, om het te kunnen bekostigen waardoor je in tijd meer bezig bent dan iemand die gewoon full-time werkt, lijkt er me iets niet juist aan het systeem.

De burnouts zullen nog meer toenemen en meer en meer al op jonge leeftijd.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:58

Amber_anne schreef:
Als je kunt bewijzen dat je al jaren geen contact hebt met een van je ouders en deze niet gaan bijdragen kan duo deze wel weghalen. Kost idd de nodige moeite. Ik heb toch geluk dat mijn vader niet op mijn geboortecertificaat staat.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij neemt duo ook de salaris strook van de ouders van een aantal jaar geleden? Heb wel van mensen gehoord dat de berekening die duo had gemaakt was voordat de ouder zijn baan verloor of dus andersom dat ouders met kinderen die er goed bijzitten wel de volle mep krijgen. Snap zeker dat er hierdoor weerstand naar duo komt


Als er een inkomensdaling van 15% of meer is na het jaar waarnaar gekeken wordt, kan de ouder een verlegging van het peiljaar aanvragen. Dan kijken ze dus, bijvoorbeeld, niet naar 2016 maar naar 2017 of 2018. ;)

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:31

@sanne dat wist ik niet dankjewel! Gaan ouders die er op vooruit zijn gegaan niet doen natuurlijk

Tink89
Berichten: 2979
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:42

bigone schreef:
Tink89 schreef:
Geloof me, ik heb het allemaal geprobeerd. Aangetoond dat er een langdurig conflict was, maar DUO zei simpelweg 'nee hoor, je conflict is niet ernstig genoeg'. Ik mocht nog bezwaar aantekenen, maar ook dat hielp niet. Dat ik mijn vader al jaren niet gezien had, deed daar niks aan af...

Ik snap wel dat DUO zich ook maar aan de regels houdt, maar de regels zelf slaan gewoon echt helemaal nergens op in sommige situaties.

Je had je vader kunnen verplichten om te betalen via de kantonrechter. Ik ken er eentje die het gedaan heeft en gekregen.


Nee hoor, dat kan niet. Je kunt de alimentatie afdwingen, maar geen bijdrage in de studiekosten ofzo.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:41

Quebelle schreef:
Het studiegeld in België is wel wat verhoogd de laatste jaren, nu betaal je zo’n 1000 euro voor een jaar (zo’n 800 euro studiegeld en 200 euro bijkomende kosten). Met zo’n beurs betaal je uiteindelijk nog maar 100 euro.


Komen hier dan ook nog boeken bij?

Want naast collegegeld, was ik dus ook nog behoorlijk wat kwijt aan studieboeken (en die had ik inderdaad allemaal nodig), readers en ieder jaar nieuwe wetbundels.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:43

Dag hangt af van opleiding en school :j

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:44

Sheran schreef:
En ook een universitaire opleiding is absoluut geen garantie op een goed salaris. Er zijn zoveel hooggeschoolden nu dat de eisen uit de hand gaan lopen. Die 55k per jaar vind ik echt ongelooflijk, ik ken niemand die dat verdient en zeker niet als starter. Daarentegen ken ik wel mensen die gewoon beginnen met 2300 per maand.


Ik vind het inderdaad ook een extreem hoog bedrag voor een starter (merkte ik ook al eerder op) en als je het al krijgt, dan alleen bij de banen waar je geen leven meer naast hebt.

Maar na een aantal jaar werken vind ik dit bedrag niet irreëel na een WO-studie.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:51

Tiggs schreef:
Sheran schreef:
En ook een universitaire opleiding is absoluut geen garantie op een goed salaris. Er zijn zoveel hooggeschoolden nu dat de eisen uit de hand gaan lopen. Die 55k per jaar vind ik echt ongelooflijk, ik ken niemand die dat verdient en zeker niet als starter. Daarentegen ken ik wel mensen die gewoon beginnen met 2300 per maand.


Ik vind het inderdaad ook een extreem hoog bedrag voor een starter (merkte ik ook al eerder op) en als je het al krijgt, dan alleen bij de banen waar je geen leven meer naast hebt.

Maar na een aantal jaar werken vind ik dit bedrag niet irreëel na een WO-studie.



Genoeg die 55K echt niet halen ook niet na een paar jaar werken. Ligt helemaal aan de tak van "sport".

Als starter is 2300 bruto per maand helemaal geen gek salaris. En er zijn er ook echt wel bij die minder krijgen (maar sommige ook meer...)

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:12

studiemiep schreef:
Tiggs schreef:


Ik vind het inderdaad ook een extreem hoog bedrag voor een starter (merkte ik ook al eerder op) en als je het al krijgt, dan alleen bij de banen waar je geen leven meer naast hebt.

Maar na een aantal jaar werken vind ik dit bedrag niet irreëel na een WO-studie.



Genoeg die 55K echt niet halen ook niet na een paar jaar werken. Ligt helemaal aan de tak van "sport".

Als starter is 2300 bruto per maand helemaal geen gek salaris. En er zijn er ook echt wel bij die minder krijgen (maar sommige ook meer...)


Klopt! Maar ik wilde meer zeggen dat het nou ook weer niet heel raar is om dat op een gegeven moment te verdienen.. Ik ken zowel mensen die daar (ver) boven zitten, als die op of onder modaal zitten.