HBO 2017/2018!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Taifoen

Re: HBO 2017/2018!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:55

Ik heb al mijn tweede week gehad haha :P
Maar heel erg naar mijn zin!! Super leuke en gezellige klas
Lessen zijn heel interessant :)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:29

Ik heb ook mijn tweede week gehad :). Ik heb nog niet alle vakken gehad, maar tot nu toe is alles wel leuk! Mijn rooster valt opzich nog wel mee, alleen door mijn reistijd moet ik elke keer heel vroeg de deur uit en ben ik heel laat thuis.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:51

Hier nog een ex-MBO'er en natuurlijk ben ik ook onzeker over mijn 'abilities' tegenover HAVO'VWO'ers of ex WO'ers. Maar als ik na een week een van de weinigen uit mijn klas ben die ''nog steeds'' bij is, denk ik ach... ik doe het nog niet zo slecht :+ .

Het gaat echt om je motivatie! Ondanks dat ze vaak zeggen dat MBO'ers het slecht doen op het HBO, vind ik dat wel meevallen. Natuurlijk moeten we (over het algemeen gesproken) even inkomen maar wie niet, als je naar een ander niveau/andere school gaat? Ik zie juist dat veel MBO'ers de havisten voorbij gaan omdat MBO'ers altijd een stap harder hebben moeten zetten en dit ook bereid zijn om te doen. Zij/wij willen verder komen. Voor de havisten is dit gewoon een volgende stap. Lang leve de lol om er vervolgens achter te komen dat de overstap van havo naar HBO voor hen net zo rot is als voor ons. Trust me, been there, seen it.

Edit: dit is generally speaking. Er zijn natuurlijk ook genoeg (majority) havisten die er wel voor de volle 200 % gaan! :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:57

Bij ons is er nog niemand echt bij maar 75% zit op kamers en is regelmatig in de stad :+ Ik vind dat er ook bij horen, hoeft echt niet altijd serieus te zijn.

Edit: ik ben trouwens ook ex mbo'er en heb een best pittige mbo opleiding gehad maar ik kon heel makkelijk mee

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 00:01

Ik heb vwo en jaar wo gehad en ik vind vooral de hoeveelheid huiswerk weer even wennen, had de uni nooit zo haha. Ben wel bijna helemaal bij gelukkig

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:55

Ik ben ook ex mbo'er en ik kan me wel in vinden wat de meesten hier aangeven, of ik het niveau aankan etc. Want merk nu al dat ik zoiets heb van WoW het is echt veel allemaal...

Waar ik ook heel erg tegen aan loop is het vele lezen, als ik onderaan de bladzijde ben weet ik al niet meer wat ik zojuist heb gelezen... heeft iemand daar tips voor?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:05

IsaCalixa schreef:
Ik heb ook mijn eerste week gehad :) Nouja, de helft van de week was introductiekamp (dat was erg vermoeiend maar wel leuk, leuke klasgenootjes leren kennen). En gister en vandaag de eerste colleges gehad.

Het is voor mij allemaal nog wel heel erg wennen, aangezien ik van het mbo kom. Alles werkt heel anders op het hbo. Er komt wel veel op me af, maar wel is het allemaal heel duidelijk en concreet omschreven wat je precies moet doen.

Alleen toch heb ik zo'n angst dat het te veel/moeilijk voor me zal zijn (ik weet niet of die angst reëel is, misschien wel helemaal niet), maar dat komt omdat ik nog nooit een hoger niveau heb gedaan zoals dit (altijd vmbo gedaan en daarna dus mbo), en ik ben bang dat dit wellicht te hoog gegrepen is. Mja, dat kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen, daar is het nog veel te vroeg voor, alleen het spookt wel door mijn hoofd :P Daar naast is de studie die ik doe ook wel niet de makkelijkste, het schijnt dat veel mensen falen op scheikunde en dat meestal de helft van de insgeschreven mensen na een halfjaar al stoppen oid. Dat maakt het ook niet veel beter :')

Herkennen anderen (die in een soortgelijke situatie zitten) dit eigenlijk ook?

Precies dit gevoel heb ik ook :) ik heb ook alleen vmbo en daarna mbo gedaan en heb ook het gevoel dat het misschien te hoog gegrepen is hoe leuk ik het ook vind :)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:09

SophieFT schreef:
Ik ben ook ex mbo'er en ik kan me wel in vinden wat de meesten hier aangeven, of ik het niveau aankan etc. Want merk nu al dat ik zoiets heb van WoW het is echt veel allemaal...

Waar ik ook heel erg tegen aan loop is het vele lezen, als ik onderaan de bladzijde ben weet ik al niet meer wat ik zojuist heb gelezen... heeft iemand daar tips voor?

Ben ik ook heel benieuwd naar en naar hoe je de beste samenvatting kan maken van een boek wat normaal 300 pagina's is :)

Chalpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:05

Bommeltje_ schreef:
SophieFT schreef:

Ben ik ook heel benieuwd naar en naar hoe je de beste samenvatting kan maken van een boek wat normaal 300 pagina's is :)

Ik heb juist gelukkig geen mpeite met het vele lezen, al is het wel echt veel..
Maar als ik afdwaal met mijn gedachten moet ik mezelf even dwingen om het zelfde stukje nog een keer te lezen want dan snap je het weer. Mijn doel is voor de les het hoofdstuk te lezen, in de les goed mee te doen en na de les dezelfde avond nog een keer te lezen en dan samen te vatten. Vooral de moeilijke wporden enz.
Beetje ambitieus dus kijken hoelang ik dit volhoud.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:17

Ik heb niet echt veel tekst (veel wiskunde haha) maar vorig jaar deed ik samenvattingen schrijven. Klinkt als veel werk, maar omdat je ze schrijft, let je beter op dat ze niet Te lang worden anders krijg je kramp in je polsen (ik tenminste).
Verder: markeren, onderstrepen, tekeningen maken, hardop lezen, inspreken opnemen en terugluisteren (als je auditief t beste leert).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:32

chalpaca schreef:
Bommeltje_ schreef:

Ik heb juist gelukkig geen mpeite met het vele lezen, al is het wel echt veel..
Maar als ik afdwaal met mijn gedachten moet ik mezelf even dwingen om het zelfde stukje nog een keer te lezen want dan snap je het weer. Mijn doel is voor de les het hoofdstuk te lezen, in de les goed mee te doen en na de les dezelfde avond nog een keer te lezen en dan samen te vatten. Vooral de moeilijke wporden enz.
Beetje ambitieus dus kijken hoelang ik dit volhoud.

Het probleem bij mij is dus dat ik dan 50 keer elk stuk opnieuw kan lezen :')

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:17

SophieFT schreef:

Ik moet voor mijn studie ook echt ineens heel veel lezen. Wat bij mij goed werkt is het proberen in stukjes te hakken. Hoofdstuk voor hoofdstuk, paragraaf voor paragraaf. Dat lezen en dan echt alleen de belangrijkste punten eruit pakken en die onderstrepen/samenvatten, wat je het fijnste vind. Probeer alles zo kort mogelijk op te schrijven, het liefst full telegram stijl. Daar maak je het jezelf later echt gemakkelijker mee.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:45

Eerste cijfer is binnen, 7.2 voor een marketing presentatie. Jullie al een cijfer behaald?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:04

Super!

Wij moesten een diagnostische Engels en wiskundetoets doen. Voor wiskunde heb ik een 6,9 gehaald en voor Engels weet ik het nog niet. Maar ik ben zo slecht in wiskunde dus ik had dit nooit verwacht :')

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:47

Mijn eerste cijfers komen een a twee weken na de herfst vakantie pas

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:21

_mjwb schreef:
Super!

Wij moesten een diagnostische Engels en wiskundetoets doen. Voor wiskunde heb ik een 6,9 gehaald en voor Engels weet ik het nog niet. Maar ik ben zo slecht in wiskunde dus ik had dit nooit verwacht :')

Netjes!!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:22

Dat probleem met lezen herken ik ook wel, ik ben in mijn vrije tijd ook geen lezer dus ben het niet gewend om zo veel te lezen. Vandaag was ik vrij en heb ik me voorgenomen om veel te lezen en een beetje bij te komen met de stof, maar ik ben toch vaak snel afgeleid en heb daarom minder gelezen dan ik wilde :(

Ondanks dat ik mijn vakken wel enorm interessant vind, vind ik het wel erg veel tegelijk en zit hem nu al te stressen over dat ik iets mis of zal achter lopen ofzo :( (vooral omdat ik dus niet snel/makkelijk lees en we hebben best veel uren op school en naast school werk ik nog dus heb niet enorm veel vrije tijd over..)

Hoe doen jullie dat, school, werk en huishoudelijke taken (en daarnaast ook nog ontspanning/leuke dingen) verdelen? :') ik woon bv. op kamers dus besteed ook nog wat tijd aan boodschappen, schoonmaken, koken etc..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:31

Ik begin pas met studeren een week voor de tentamens. Verder maak ik aantekeningen tijdens colleges en probeer dingen die ze vaker zeggen op te slaan. Dikke kans dat daar een vraag over komt.

Ik zou me als ik jullie was niet zo druk maken. Tuurlijk is eerder beginnen aan te raden, maar het is niet zo dat bijna niemand het HBO aan kan. Je mag niet voor niets beginnen met je studie. De enige die vorig jaar zijn afgevallen in mijn klas waren degene die echt niets deden en/of amper aanwezig waren, maar een enkeling viel af omdat die het echt niet kon. Als je gewoon je ding doet komt het echt goed.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:54

saabineex schreef:
Eerste cijfer is binnen, 7.2 voor een marketing presentatie. Jullie al een cijfer behaald?

Wij hebben nog geen toets, tentamen, project inlevering gehad.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:37

Het is inderdaad erg veel, maar ik vind de stof (vooral anatomie, fysiologie en pathologie) vreselijk interessant. Ik ben er dan dus ook continu onbewust en bewust mee bezig.

Principes en methoden vind ik vooral erg logisch en daarom ook erg fijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:05

Ik heb al bijna heel de week college gemist omdat ik echt ziek ben. Baal als een stekker :/ Wel lieve klasgenoten die me dingen doorsturen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:18

Gefeliciteerd met je cijfer van wiskunde Mjwb! Dat is hoger dan ik ooit gehaald heb! :+

Hier alleen tentamenweken en projecten waar we cijfers voor krijgen. Tot nu toe nog niets belangrijks in hoeven te leveren en dus ook geen cijfers. Na de herfstvakantie heb ik tentamenweek.

Ook hier slaat de stress van het 'als ik maar niet achter ga lopen' toe... Er is maar een manier om dat te voorkomen, gewoon door het te doen. Ik ben zelf ook ziek en daardoor gaat het lezen/samenvatten niet zo snel als ik wil, maar ik moet het er maar mee doen... Het is niet anders. Druk maken heeft geen zin...maak er het beste van... makkelijker gezegd dan gedaan tho...

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:40

Dankjewel saabineex en xDarkness! :D
Beterschap xDarkness en sureido!

Ik merk dat bij mij in de klas eigenlijk 1/3 standaard niet komen opdagen zonder reden. Sommige die gaan ook midden in de les weg omdat ze geen zin meer hebben. Ik denk dan bij mezelf van hoe gaan ze ooit hun opleiding halen als ze niet op komen dagen? Ik durf eigenlijk geen enkele les te missen alhoewel ik wel echt al dagen heb gehad waarop ik echt geen zin had, maar toch ben gegaan.
Is het bij jullie ook zo dat echt heel veel mensen niet komen opdagen?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:07

_mjwb schreef:

Ik merk dat bij mij in de klas eigenlijk 1/3 standaard niet komen opdagen zonder reden. Sommige die gaan ook midden in de les weg omdat ze geen zin meer hebben. Ik denk dan bij mezelf van hoe gaan ze ooit hun opleiding halen als ze niet op komen dagen? Ik durf eigenlijk geen enkele les te missen alhoewel ik wel echt al dagen heb gehad waarop ik echt geen zin had, maar toch ben gegaan.

Wij werken veel in project en dus projectgroepen. Het wordt je dus niet in dank afgenomen als je niet komt. Daarom is vrijwel iedereen altijd aanwezig. Behalve dan bij wiskunde, nederlands of programmeren.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:21

_mjwb schreef:

Hier heb je aanwezigheidsplicht, je mag maar één of twee lessen missen, anders maak je je tentamens niet. Scheelt al een hoop!