Geneeskunde!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:22

Ik kan echt niet wachten totdat ik eindelijk co-schappen mag lopen :D

Volgend jaar beginnen wij gelukkig met poli's, zodat je echt al wat praktijk ziet.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:37

Hebben jullie nu dan helemaal geen praktijk?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:22

Lauraennala schreef:
Hebben jullie nu dan helemaal geen praktijk?

Tja praktijk... Geen echte patiënten nee.

Wel simulatiepatienten en gewoon skills oefenen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:29

Wat jammer! Ik vind de meeloopdagen en stages juist altijd zo motiverend.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:35

Lauraennala schreef:
Wat jammer! Ik vind de meeloopdagen en stages juist altijd zo motiverend.

Klopt, lijkt mij ook. Kan daarom niet wachten op volgend jaar!

Wel heb ik tijdens mijn keuze blok een patiëntje gehad. Was echt heel leuk en inderdaad motiverend. :D Daar heb ik echt veel van geleerd.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 08:41

Mag je ook niet gewoon een arts mailen/aanspreken om een dag mee te gaan?
Wat houden de poli's in die je volgend jaar gaat doen?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:52

Lauraennala schreef:
Ik was vandaag mee met de FARR naar een sectie bij het NFI en daar liep iemand (Rotterdamse student) die ook een coschap bij de FARR had gedaan. Dacht misschien hebben we nu wel onbewust gemeet :P

Bevalt je coschap neurologie?

Aah dat zou wel heel toevallig zijn geweest ja haha. Maar ik was het niet!

Neuro bevalt goed. Deze week neurochirurgie en dat vind ik erg leuk moet ik zeggen. Veel zittend opereren. Dat lijkt me wel wat :Y)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:08

Lauraennala schreef:
Mag je ook niet gewoon een arts mailen/aanspreken om een dag mee te gaan?
Wat houden de poli's in die je volgend jaar gaat doen?

Jawel, mailen mag altijd. :)

De poli's zijn patiënten waarbij je de persoonlijke casus van die persoon later moet uitwerken. Dus echt patiëntencontact eigenlijk met een begeleider erbij. :)

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:46

Die poli's zijn gebonden aan het cluster dat je dan hebt (circulatie & longen, psychomedische problemen, abdomen, en bewegingsapparaat) en met een duopartner heb je dan 1 poli met 1 patiënt iedere week. Dus om de week heb je eigenlijk echt zelf een patiënt. Soms blijft de arts er bij zitten, soms gaat ie weg en komt hij aan het einde pas terug.
Heb toen ook een aantal keer gehad dat de patiënt nog kwam opdagen, als je geluk hebt simuleert de arts dan een patiënt, anders stond je daar voor nop :/

Pfoeh ik begin maandag al aan mn laatste week snijdend! Gaat veel te snel voorbij allemaal! Gisteren nog dagdienst SEH gehad en met een paar spoedjes meegegaan naar de O.K. en jeeej ik heb mn eerste incisie mogen zetten *\o/* In een peri-anaal abces, but still it's something :')

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:16

Lijkt me leerzaam die poli's!

Eefske, fijn dat neuro bevalt :D

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:38

Hai! Mag ik misschien even een vraagje stellen?

Ik ben op het moment heel erg aan het kijken voor een evt. opleiding Geneeskunde na mijn diploma. Tijdens een info-moment hoorde ik dat je je cv erg kan uitbreiden met extra curriculaire activiteiten, waardoor je een hogere kans hebt op binnenkomen bij de opleiding. Als voorbeeld gaven ze bijbaantjes in de zorgsector. Echter heb ik geen idee waar ik hierbij aan moet denken, want de meeste bijbanen in de zorg vragen een WO opleiding als basis.
Is er toevallig iemand die wel een bijbaan in de zorg heeft genomen om zijn/haar cv uit te breiden voor de toelating, die mij wat ideeën kan geven? Of gewoon iemand die via via wat heeft gehoord?

Alvast bedankt! :D

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:16

Ze bedoelen daarbij een baantje bij bijvoorbeeld een verzorgingstehuis... Ouderen helpen aankleden, eten geven, dat soort dingen! Ik denk niet dat je daarbij perse WO opgeleid moet zijn. En verder zou je ook aan buddy-activiteiten kunnen denken, dat je buddy wordt van iemand met een beperking, dat zijn ook dingen die mooi op je Cv staan en je doet er ook nog iets goeds mee :)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:24

Quanneh schreef:
Hai! Mag ik misschien even een vraagje stellen?

Ik ben op het moment heel erg aan het kijken voor een evt. opleiding Geneeskunde na mijn diploma. Tijdens een info-moment hoorde ik dat je je cv erg kan uitbreiden met extra curriculaire activiteiten, waardoor je een hogere kans hebt op binnenkomen bij de opleiding. Als voorbeeld gaven ze bijbaantjes in de zorgsector. Echter heb ik geen idee waar ik hierbij aan moet denken, want de meeste bijbanen in de zorg vragen een WO opleiding als basis.
Is er toevallig iemand die wel een bijbaan in de zorg heeft genomen om zijn/haar cv uit te breiden voor de toelating, die mij wat ideeën kan geven? Of gewoon iemand die via via wat heeft gehoord?

Alvast bedankt! :D

Inderdaad wordt vaak het voorbeeld van de zorg gegeven. Helaas hoort iedereen die tip, waardoor het eigenlijk niet meer speciaal is als je dat alleen op je CV hebt staan.
Het belangrijkste is volgens mij dat je wat doet, en dat je een beetje opvalt in de menigte van mensen die Geneeskunde willen doen.

Ik heb zelf bijvoorbeeld nooit een bijbaantje in de zorg gehad, maar mijn CV was in Maastricht en in Rotterdam goed genoeg om door te mogen.
Dingetjes zoals een leuke stage, bijles geven, studentenraad, schoolkrant, etc doen het ook altijd goed. :)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:48

Quanneh, heb je al een idee welke universiteit je wat lijkt?
In Rotterdam waren er, in mijn jaar, een aantal punten waarmee je kon scoren voor je CV:
- Topsport (minimaal landelijk geloof ik, met een verklaring van het NOC-NSF)
- Baantje in de zorg, tenminste een jaar lang
En er was nog een punt, ik dacht dat dat ging over eventuele medezeggenschapsraad o.i.d.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:22

Quanneh, ik heb destijds vrijwilligerswerk gedaan bij een manege voor mindervaliden. Ik heb uiteindelijk niet meegedaan aan de decentrale selectie, maar het baantje wel gekozen met het oog op eventuele decentrale selectie en heb daar echt een hele leuke tijd gehad!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:50

Oke, bedankt voor jullie antwoorden!

@Lauraennala: Ik heb ook Rotterdam Erasmus MC in mijn hoofd :D Die topsport gaat het niet worden, maar ideeën voor dat baantje in de zorg was dus mijn vraag. :)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:23

Je zou eens op de website kunnen zoeken, daar staat vast nog wel wat meer informatie. Houd ook eventueel de Junior Medschool in de gaten :)

Ik had voor de decentrale selectie geen baantje in de zorg en deed ook niet aan topsport, maar had wel wat organisatorische ervaring en had een aardige motivatie brief volgens mij. Scoorde best prima op mijn CV en was ruim binnen bij de decentrale selectie.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:22

Ik ben blij dat ik geen decentrale selectie hoefde te doen en gewoon mee kon loten. Ik vrees dat ik in die tijd niet veel bijzonders te melden had :')

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:40

Lisa91 schreef:
Ik ben blij dat ik geen decentrale selectie hoefde te doen en gewoon mee kon loten. Ik vrees dat ik in die tijd niet veel bijzonders te melden had :')

Same here haha. Was ook decentraal uitgeloot en toen centraal in Rotterdam geplaatst.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 11:25

Hoe gaat het hier? Allemaal (weer) druk aan de slag?

De eerste week zit er hier alweer op, we zijn gestart met de minor, wat in mijn geval Anesthesie en Intensive Care is geworden. Hele gave eerste week gehad, een eerste dienst meegelopen, veel simulatie en boeiende colleges.

Gomir, ik kan mij helemaal voorstellen dat je voor de IC hebt gekozen :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:45

Fantastisch vak! Klinkt als een leuke minor :j
Ik heb weekenddienst. Morgen en dinsdag op cursus over begeleiden van co- en arts-assistenten en dan woensdag/donderdag weer dienst. Daarna lekker vakantie! Tijd voor de paarden :D

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:59

Ik heb het ook nog steeds goed naar m'n zin op de IC! :) Laatste tijd door onderbezetting wel een vreselijk rooster, maar we krijgen een nieuwe lading assistenten dus het wordt weer beter. Komende week nachtdienst en daarna heb ik ook een week vakantie.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 13:02

gomir schreef:
Fantastisch vak! Klinkt als een leuke minor :j
Ik heb weekenddienst. Morgen en dinsdag op cursus over begeleiden van co- en arts-assistenten en dan woensdag/donderdag weer dienst. Daarna lekker vakantie! Tijd voor de paarden :D

Tot nu toe is het erg leuk! Eerste vier weken is met name IC onderwijs, diensten en simulaties, daarna 4 weken met name anesthesie onderwijs, OK's, diensten en simulaties.

Stiekem leuk om ook de andere kant te horen, dat jullie ook op cursus gaan om ons te leren begeleiden.
Heb je nog paarden Gomir? Of is dat door alle drukte ergens op de achtergrond geraakt..?

Fijne vakantie alvast Lisa en Gomir :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:31

Ik rommel lekker door met m'n coschappen. Het einde is in zicht... :D
Eind april ben ik klaar als het goed is :j :j

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:14

Meer paarden dan ooit :o Rij ze niet meer zelf in de sport en daardoor heb ik op de dagen dat ik op het werk ben ook iemand die ze rijdt, beste beslissing ooit!

Opleiding verandert best veel zo door de tijd heen :o Simulaties en dergelijke kwam ik echt pas in mijn vervolgopleiding tegen en toen stond dat nog echt in de kinderschoenen.

Dat schiet al mooi op Eefske! Al een idee wat je straks gaat doen?