Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 14:31

Ik heb gewoon een mailtje gestuurd! :D Meteen even laten weten dat ik enthousiast ben, hoppa!

Bedankt voor jullie feedback.

En ik gebruik graag 'ik wil' ipv 'ik wou' ;) maar dat is misschien persoonlijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:32

Yasmine schreef:
Ineke2 schreef:
" Ik wou" is geen goed Nederlands, dus op zijn minst " ik wilde" ervan maken :j

Jawel, hoor. Wou is correct maar wordt gewoon minder vaak gebruikt. Hier in België in ieder geval.

Maar het betekent dat je het zou willen maar het niet doet ;-)
"Ik wou wel dat het kon" is bijvoorbeeld een goed gebruik van deze vorm ..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 14:33

kohtje schreef:
Ik heb wel het idee dat de meeste hier een wat hogere baan zoeken. Is het ook zo moeilijk bij de simpele banen. (bv Mac )?

Vriendin van mij is afgewezen bij iets simpels als kassamedewerker (weet niet meer precies) maar werd afgewezen ivm geen ervaring. Ze heeft HBO opleiding...........

Daar zijn ze dus ook streng als ik het zo hoor.

WinSel

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:34

Ik ben inmiddels ook maar bezig met open sollicitaties te sturen via mail.
Als ik bel verwijzen ze me toch door naar de website...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:34

Winsel, kan allebei in dit geval. ( ik wil of ik wilde)

Ik wou is meer spreektaal en word met iets officieels niet gewaardeerd is mijn ervaring.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:39

Iemand nog een idee bij wat voor bedrijven ze een receptioniste nodig zijn ? Ik zie door het bomen het bos niet meer waar ik nu een open sollicitatie heen kan sturen haha

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:45

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om er dan het volgende van te maken:

'Via deze weg wil ik u bedanken voor ons gesprek van (datum).'

en dan verder nog even mooi inkleden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:45

Dimple schreef:
kohtje schreef:
Ik heb wel het idee dat de meeste hier een wat hogere baan zoeken. Is het ook zo moeilijk bij de simpele banen. (bv Mac )?

Vriendin van mij is afgewezen bij iets simpels als kassamedewerker (weet niet meer precies) maar werd afgewezen ivm geen ervaring. Ze heeft HBO opleiding...........

Daar zijn ze dus ook streng als ik het zo hoor.

Maar daar zijn ze denk ik ook bang dat ze te duur zal zijn?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:47

WinSel schreef:
Iemand nog een idee bij wat voor bedrijven ze een receptioniste nodig zijn ? Ik zie door het bomen het bos niet meer waar ik nu een open sollicitatie heen kan sturen haha

bij wat grotere bedrijven meestal.. bij kleinere bedrijven combineren ze dat soort functies vaak met andere taken.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:57

Ik weet ook dat bij supermarkten etc. ze vaak jong personeel zoeken omdat deze minder duur zijn. ;)
dames, ik lees stil mee in het topic en zal ook zeker proberen jullie te helpen als ik wat tegenkom.
Gelukkig kan het nog steeds, ik heb vandaag mijn contract getekend als psychiatrisch verpleegkundige. Heb ook heel wat sollicitaties gehad en vaak afwijzingen gehad, leeftijd, ervaring en noem maar op.
Bij deze dus heel veel succes en sterkte met het solliciteren!
En voor het nakijken van brieven en CV's ben ik nog altijd beschikbaar. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:02

Gefeliciteerd ! Wat fijn zeg :)

Ik ben nog steeds bezig met mijn brief haha, ik wil het perfect hebben.
Zo juist heb ik gebeld naar een administratiekantoor, gewoon om te vragen of ze iemand nodig hebben en nu blijkt dat ze eind januari gaan verhuizen naar een groter pand en dan gaan ze kijken hoe ze alles in gaan delen. De 2e week van februari moet ik ze opnieuw bellen om te kijken of ze iemand kunnen gebruiken, als hij het eerder al weet belt hij mij :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 15:06

Fargo, zelfs dan! Ze geeft aan dat ze best lager salaris wil.

Dat heb ik ook al aangegeven dat ik daar flexibel in ben (tot op zekere hoogte) maar dan nog is het lastig.

Dat was het fijne van dit gesprek vanmorgen. Hij vroeg naar mijn salariswensen, maar ik heb daarbij ook aangegeven dat ik best lager wil instappen maar wel stappen wil maken als blijkt dat ik de juiste plek zit. Dat was geen probleem. En dat kan ik waarderen!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:14

Ik heb even een vraagje aan jullie. Ik heb altijd gewerkt als inkoper bij een internationaal bedrijf en had hier een goed salaris, helaas heb ik hier ontslag moeten nemen ivm prive omstandigheden. In de tussentijd heb ik een baan gehad bij een klein bedrijfje als account manager maar dat ging failliet. Nu vraagt de werkgever van het faillissement bedrijf of ik als inkoper bij zijn nieuwe bedrijf wil komen werken, hier heb ik op toe gezegd omdat ik gewoon echt financieel in nood zat, maar nu krijg ik net het contract binnen en ga ik het minimumloon verdienen (23 jaar) voor een 40-urige werkweek. Ik heb sinds ik fulltime ben gaan werken nog nooit een contract gehad voor het minimumloon en ik wil er eigenlijk ook niet mee akkoord gaan. Ik denk namelijk dat hij gebruik wilt maken van mijn situatie; geen baan, lastige financiele situatie etc. Wat zouden jullie nu doen? Een voorstel terug sturen met wat ik minimaal wil verdienen of gewoon afzien van dit aanbod?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:15

Dat is fijn ! Wanneer hoor je meer ? :)

Even jullie advies, kan ik in mijn brief altijd cliënt gebruiken, ook als het bijvoorbeeld om een makelaarskantoor gaat of is klant dan beter ?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:18

Yentill: Een tegenvoorstel kan altijd.
Gaat hij daarmee niet akkoord, zou ik de baan denk ik toch aannemen. Je verdient meer dan dat je in de bijstand zit en je kunt van daar uit wel opzoek naar wat anders.

Spannend Dimple!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 15:25

Yeentl, hoe hard heb je het geld nodig? En die vraag kan alleen jij beantwoorden.
Je kunt keihard 'nee' zeggen maar dan heb je straks misschien niks. Kan dat?

Ik zou zowiezo verder gaan kijken, ook al accepteer je dit voorstel. Maar ik zou wel zeggen dat je dit niet marktconform vindt en zeker niet gezien iemand met jouw ervaring etc. Zoek anders even uit wat het salaris doet nu in de markt.

Winsel, ik zou niet over client schrijven. Dat klinkt raar. Dan zou ik inderdaad klanten zeggen. Ik gebruik ook wel eens interne - of externe 'partijen'.

Thx Ineke, hoe gaat het met jou? Goed herstel? Start je per 1-2?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:27

Klinkt inderdaad raar he, ligt dus niet aan mij haha.

Eens even aanpassen :) Het is nog best moeilijk om een goede brief te schrijven....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 15:34

Wil beste voor je checken hoor! PB maar ;-))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:36

Dimple: ik ga duimen voor je hoor!

Yentill: krijg je geen arbeidsvoorwaardengesprek dan? Heb ik tot nu toe altijd gehad, vind dat ook fijner dan over de mail. Als ik jou begrijp moet je nu via de mail terug reageren?

Ik heb de tweede afwijzing ook binnen inmiddels, ze hadden heel veel sollicitanten. Had toch wel een uitnodiging voor gesprek verwacht. Het is echt anders solliciteren dan een aantal jaar geleden.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:42

@ SusanH: Toen hij vroeg of ik bij hem wilde komen werken, had ik gelijk enthousiast ja gezegd. Toen belde hij later dat hij het contract even per mail zou sturen en dan kon ik hem zelf uitprinten en maandag ondertekend meenemen. Daarom maakt hij voor mijn gevoel een beetje misbruik van de situatie omdat hij wist dat ik in een moeilijke financiele situatie zit.

En het is inderdaad anders solliciteren, de reden die ik het meest hoor is dat er net als bij jou veel kandidiaten zijn voor de vacature en dat er een paar waren die beter pasten bij het profiel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:46

Is nu ook de reactie idd. Vreemd dat je geen arbeidsvoorwaardengesprek krijgt? Is in de sector waarin ik werk heel normaal en volgens mij ook verplicht. Ik zou hem bellen ipv via de mail reageren, misschien zelfs een afspraak maken om het er over te hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:55

Dimple ja ik mag eigenlijk niet klagen wat betreft mijn herstel gelukkig. Het levert nog wel irritatie op van mijn kant dat ik nog niet alles kan. ( mag / kan nog niet tillen) en het meest irritante is dat mijn kleding over de wond schuift en dat doet dus zeer.
De wond jeukt ook, maar aanraken is killing. Jeuk is goed zeggen, dan geneest het... Mag van mij heeeeel snel genezen zijn dan haha.
Maar ik zou nu al wel aan de slag kunnen qua werk, dus heb ik daar in elk geval geen probleem mee tijdens mijn proeftijd!

Inderdaad gaat mijn contract in op 1-2-2015 :D
Krijg de eerste dag cadeau, want dat is zondag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:08

Ik zou geen tegenvoorstel sturen, dan laat je je in de kaart kijken en misschien willen ze wel meer bieden dan jij dan vraagt. Ik zou aangeven dat je niet tevreden bent met dit aanbod en of ze een beter voorstel kunnen bieden. Zij nemen geen enkel risico met jou, zij weten wat ze krijgen, maar ze proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te komen... Play hard to get, binnen bepaalde grenzen!

En niet terugmailen, maar gewoon bellen en het netjes aangeven! Ze willen je gewoon hebben maar ze maken wel degelijk misbruik van de situatie.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 19:00

Eens met Fargo. Laat je niet in de kaart kijken.

Ineke, fijn dat het goed gaat. Wat helpt..........honingzalf _O- (ik lees teveel op Medisch)

Ken je dat gevoel, dat je enthousiast over een baan bent........maar niet durft omdat je bang bent voor een afwijzing?
Ik hoop maar dat ik snel iets hoor. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:18

Niet geschoten is altijd mis!! Dus gewoon proberen als je enthousiast bent! Zolang het beetje realistish is waarom niet? Misschien vinden ze je CV juist interessant?

Ik ben ook druk bezig met mijn sollicitatiebrief, besloten ook gewoon te reageren! Moet wel mijn eigen motto aanhouden tenslotte :+ Maar pff ben er slecht in. Nog 1 stukje waarom ik aansluit bij wat ze vragen (het blabla over samenwerken, flexibel, nauwkeurig werkend). Zonder gewoon te citeren uit de vacature. Najah alinea 2 is er ook gekomen. Dus dit gaat ook wel lukken... uiteindelijk.. morgen moet die van mij af vind ik..

Als ze willen bellen, moeten ze dat alleen wel naar een Belgisch nummer doen. Na 5 jaar heb ik afgelopen zomer mijn NL nummer stopgezet haha. Met idee toch nog jaren in Belgie te wonen :')