Woogy schreef:Motoriek verbeterd ervan.
Alleen als je aansluit bij waar iemand op dat moment staat in de ontwikkeling. Ik heb al het voorbeeld gegeven van mijn turnlessen: ik kreeg daarbij nooit voldoende tijd om dingen uit te proberen op een voor mij haalbaar tempo. Dus ik kreeg 1 poging, die ik niet kon, en dan was ik weer af. Daar verbetert motoriek dus helemaal niks van.
Citaat:
Als je kinderen al de keuze geeft om wel of niet te gymen(bij voorkeur niet gezien de hoeveelheid reacties hier die tegen gym zijn, ondanks de pol anders aangeeft) kun je ze niet zo goed nergens heen laten gaan waar ze eventueel kunnen worden blootgesteld aan ruzie
Dat is onzin en dat blijft onzin.
Ten eerste: ruzie is niet hetzelfde als het bezwaar tegen gymlessen. Het grote verschil is dat een ruzie iets is tussen min of meer gelijke partijen. Het is niet per se ideaal maar het komt voor en hoeft ook niet ten koste van alles vermeden te worden. Bij de gymlessen gaat het juist om een ongelijke situatie. Als enige tegen een groep, als zwakkeling die de anderen 'hindert' in hun prestatie. Buitengesloten en genegeerd worden, uitgelachen worden, bekritiseerd, en daadwerkelijk gepest / vernederd / geduwd etc, dat is nogal wat.
Ten tweede is de gymles een uitzonderlijke situatie omdat de gelegenheid daar nog een stuk groter is dan in andere situaties: je bent kwetsbaarder, letterlijk bloter, er is meer lichamelijk contact, de sociale impact is groter.
Het is ongezond en behoorlijk kwalijk om kinderen te dwingen in die situatie te blijven. Het is zeker niet zo dat kinderen die gedwongen worden om zich daar aan bloot te blijven stellen, handiger worden in het omgaan met problemen - juist door die ongelijkheid.
Citaat:
Kom jij eens met cijfers dan dat gymen voor kinderen slecht is, voor hun ontwikkeling en groei zowel mentaal als fysiek...bring it
Maar ik vind niet dat het zo werkt. Ik vind namelijk dat je geen dingen aan mensen moet verplichten tenzij je dat goed kunt onderbouwen. Als de cijfers niet beschikbaar zijn, ga je naar de default status, en dat is 'niet verplicht'.
Citaat:
Als balspelen ' bijna gelijk zijn aan kindermishandeling' vraag ik wel af waarom?
Als een kind motorisch geen balspelen kan, en hij wordt op een bepaald moment afgerekend op wat hij niet kan doordat zijn teamgenoten hem een hinderpaal vinden, dan is dat behoorlijk schadelijk voor een kind. Dan ervaart een kind alleen maar mislukking in die situatie, en dat is nooit gezond. Af en toe iets niet kunnen is niet erg, ontdekken wat je krachten en moeilijkheden zijn ook niet, maar mensen op regelmatige basis in een positie dwingen waarin ze wel moeten falen is schadelijk en kwetsend.