Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:06

Het is ook niet de schuld van de polen, maar van de overheid die dit toestaat (bijv. de concurrentie in de transportwereld).

Ik geloof dan weer niet dat alle Hollanders lui zijn... :?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:10

In hoeverre heeft de overheid daar grip op? Er is ook een gedeelte dat illegaal verblijft.
Hier geen kassen in de buurt :n

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:12

Toch moet ik zeggen dat de hoeveelheid Polen bij mij in de wijk evenredig aan de werkloosheid toe lijkt te nemen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:45

Aan de positieve kant: de supermarkten hier zijn dolblij met de Poolse arbeiders :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:25

Winged schreef:
Denk dat cowgirl meer bedoeld van 'als mensen het met 3 maanden al niet weten, wat moeten diegenen dan die al een jaar thuis zitten dan.'

Idd. Ik heb ook al mensen hier gezien die na een week al begonnen.

Ja het is hartstikke klote dat je werkeloos thuiszit daar hoef je mij niks over te zeggen. Maar HALLO....waar is je doorzettings vermogen?

En iedereen heeft echt wel recht op een keertje zeuren...maar dat al na 3 maandjes thuiszitten... :r

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:28

3 maandjes?
Ik kan wel persoonlijk gaan worden maar jij hoeft ook niet te zeuren dan Cowgirl.
Heb meerdere berichten van jou gezien waarin jij liep te zeuren om een bepaald salaris.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:38

Thuiszitten is voor de 1 een groter probleem dan voor de ander. Ik denk niet dat het aan andere is om in te schatten hoe zwaar iemand eraan tilt om thuis te zitten, ongeacht de periode.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:39

Mri schreef:
Ik vind het raar dat de bijstand meer is dan wat je krijgt als je in de kassen werkt.
Voor zover ik weet is de bijstand 70% van het wettelijk minimumloon... Dat betekend dat iedereen die in de kassen werkt voor ver onder het wettelijk minimum werkt.....

Oke, er zijn een hele boel oostblokkers die handje contantje voor een habbekrats in de kassen werken.... maar dat kan niet representatief zijn voor het gehele personeels bestand van de werkgevers in die branche

Ik heb in een kas gewerkt (rozenkas) en dat verdiende toch een stukje meer als de bijstand hoor :)
Bijstand heb ik overigens ook gehad, dus ik weet hoeveel het verschil is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:45

Ik heb ook zes maanden thuisgezeten, ik werd er ook niet vrolijk van. Maar aan de andere kant, ik solliciteerde me suf := maar echt geklaagd heb ik niet. Wel toen ik niet meer mocht uitslapen elke dag van mn vent :')

Er zijn genoeg oostblokkers die gewoon netjes werken, met contract, maar omdat ze onder poolse wetten vallen ontzettend weinig betaald krijgen hier in NL. En dus goedkoop zijn tov de standaard Nederlander die het wettelijk minimum moet krijgen.

Dat er ook een hoop zwart werk is is een feit, en dat ze met 20 man in een rijtjeshuis wonen minimaal ook. :=

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:09

Ja ik had het niet specifiek over de Polen. Ik heb niets tegen Polen, ze werken hard en netjes.

Maar als er al een gebrek is aan werk, een gebrek aan woningen, een overvloed aan auto's waarom gebeurd er dan niets om dat op te lossen?

Als ze kunnen voorzien dat het banentekort tot 2018 op blijft lopen waarom worden er dab geen drastische maatregelen genomen? Ik begrijp dat niet.

Ik heb niets bereikt met mijn gesprek vanochtend. Geen ADV ( volgens CAO heb ik hier wel recht op) hele lage reiskosten. Maar het was take it or leave it. Dus dan maar take it!

Ik heb net een psycho assesment gedaan, en als die ok is ben ik aangenomen!

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:12

ik werk nu zelf ook in een kwekerij, en zit toch echt niet op bijstands niveau qua salaris. En die polen die verdienen niet veel minder dan ik (en ja dan zijn de kosten voor het uzb er al af).
Jans, de meeste polen die hier werken die werken via een uzb hier in nederland dus die vallen gewoon onder onze wetten dus krijgen ook genoeg betaald.

En dat over hollanders in de kassen (daar wil ik toch wat over zeggen)............hoevaak ik wel niet gehoord heb dat mensen (ja hollanders die thuis een uitkering zitten te trekken!!) het vertikken om in die kas te gaan lopen omdat ze het klotewerk/of werk voor die oostblokkers vinden, dat zijn er genoeg! En ik zeg helemaal niet dat die mensen hier zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:13

orienta schreef:
3 maandjes?
Ik kan wel persoonlijk gaan worden maar jij hoeft ook niet te zeuren dan Cowgirl.
Heb meerdere berichten van jou gezien waarin jij liep te zeuren om een bepaald salaris.

Ik zeg toch dat IEDEREEN wel een keertje recht heeft om te zeuren. En ja ik zeur ook dat zal ik echt niet ontkennen.
Mijn teller staat deze week precies op 3 jaar namelijk en er zit nog geen vooruitgang in ook hoe hard ik ook mijn best doe. Dus ja dan word ik wel eens een beetje moe van mensen die al na een korte periode beginnen met klagen.
En ja ook ik heb een zelfstandig huishouden en geen vent die me steunt.

Nou ja ik laat het hier verder maar bij moet nog een paar brieven schrijven.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:14

Piloetje schreef:
Ja ik had het niet specifiek over de Polen. Ik heb niets tegen Polen, ze werken hard en netjes.

Maar als er al een gebrek is aan werk, een gebrek aan woningen, een overvloed aan auto's waarom gebeurd er dan niets om dat op te lossen?

Als ze kunnen voorzien dat het banentekort tot 2018 op blijft lopen waarom worden er dab geen drastische maatregelen genomen? Ik begrijp dat niet.

Hier ben ik het wel mee eens, eerst zorgen dat je 'eigen'mensen aan het werk komen (ook wat ze klotewerk zouden vinden)en dan de rest!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:16

Hoe is het afgelopen Piloetje?

Je kan de baan ook aannemen en ondertussen verder kijken?

Ik heb ook een baan aangeboden gekregen jeejjj ik ben erg blij en opgelucht reiskosten ben ik vergeten te vragen maar salaris blijft hetzelfde.
atv weet ik ook niet.
Maar ik ga eerst 3 maanden voor een uitzendbureau werken en als het goed gaat word ik overgenomen door het bedrijf.
Morgenmiddag moet ik tekenen.

Morgenochtend heb ik nog wel een gesprek daar ga ik toch nog heen voor de zekerheid.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:25

Ja ik heb ook zoiets van: ik maak me gewoon onmisbaar en als mijn proeftijd voorbij is ga ik ze er nog een keer op wijzen dat ik recht heb op ADV. Ik kan altijd nog doorzoeken.

Maar het is wel een erg mooi bedrijf waar ik met plezier ga werken als ik dus door de test kom.

Je hebt gewoon een belabberde onderhandelingspositie vanuit de ww. En dat weten bedrijven maar al te goed. Normaal had ik gepast. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn erg belangrijk. Als je personeel wil hebben dat hard werkt met een positieve instelling moet je goed voor ze zorgen. En als ik bij de sollicitatie al een gevoel krijg dat het niet lekker zit is dat normaal gesproken reden om door te zoeken.

Maar ja, als je al 7 maanden in de ww zet dan hou je geen principes meer over. Dat steekt wel een beetje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:28

Ik zit nog niet eens thuis, morgen laatste dag, en als ik wil zeuren, dan zeur ik. Als ik het ff niet meer zie zitten omdat ik niks van vinden, mag dat. Of moet je daar eerst recht toe krijgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:33

Ik vind het juist een teken van een gezonde arbeidsethos dat iemand het al vrij vlot zat is om thuis te zitten :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:00

Ben ik het wel mee eens Vuurneon.

Ik werk zelf nu 20 uur in de week (maar ben heel wat meer tijd ivm reizen/lánge pauzes), maar ben blij dát ik werk heb :). Woon nog thuis en dus verder weinig mogelijkheden als bijstand/ww etc. Klasgenootje van me zit sinds augustus 24/7 thuis en is het nog niet écht zat. Vréselijk lijkt me dat.... Wat moet je dan de hele dag? Ja, tuurlijk, ik kan mn dagen nu ook wel vullen als ik vrij ben. Maar nu een week vakantie aanvragen? Zou niet weten wat ik moest doen :P. Af en toe een (mid)dagje vrij vind ik al prima :).

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:09

Nou ik ben de afgelopen 7 maanden wel uitgerust. Bijna elke dag het bos in met mijn paard, lekker met mij hond wandelen, met vriendinnen afspreken, tot heel laat voor de tv hangen en geen dag voor 09.00 mijn bed uit geweest.

Ik ben super blij als ik weer een baan heb. Maar dat betekend ook dat ik alleen in het weekend kan rijden en een bijrijdster moet zoeken, ik een uitlaatdienst voor de hond moet zoeken, en aangezien ik geen ADV krijg nooit meer buiten het weekend om kan gaan shoppen, naar het bos, hoefsmid, dierenarts en noem het allemaal maar op. Kost me allemaal vakantie dagen als ik een keer een vrije dag wil.

En voor de rest: 06.30 de deur uit en 18.30 pas weer thuis. Hond uitlaten, eten, huishouden slapen en weer opstaan. En je weekend volproppen omdat je doordeweeks nergens aan toe komt.

Als ik niet hoefde te werken dan zou ik het wel weten!

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:17

Ik heb nog nooit adv gehad :=

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:18

Winged schreef:
Jans schreef:
Maar nee, hun bijstandje betaald beter.

Inderdaad. Bijstand van een vriendin is 889 euro, krijgt zorgtoeslag en huurtoeslag. Oh, en ze kan nog sparen van die bijstand ook :=

Mijn WW is nog minder := Ik krijg €833,- En dat is minimum loon. Ik had voor 24 uur €1000,- , maar nu met 70% eraf krijg ik nog aanvulling van de gemeente tot het minimum.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:19

Ik wel! Bij 40 uur standaard. Staat ook in de CAO voor metaal en techniek dat werknemers hier recht op hebben. Maar dit verschilt pet CAO en branche

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:38

Jij hebt waarschijnlijk geen partner yrsa?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:02

stef is je pony al verkocht of heb je haar weer uit de verkoop gehaald?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:06

Is al verkocht, staat in belgie nu :j is supersnel gegaan