Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:08

Remy schreef:
En nog iets: LillLady: ik ben het met bovenstaande post van Holly eens, ik denk dat je er veel te makkelijk over denkt. En je zal zelf tijd moeten besteden aan het zoeken van groothandels/inkoopadressen. Dat hebben wij allemaal gedaan, je zult wel begrijpen dat het dan niet reëel is om hier te komen vragen om adressen van leveranciers terwijl wij zelf al het werk ervoor gedaan hebben.

Als ik zie hoe serieus een paar mensen hier bezig zijn met webshops voor dierenartikelen en hoeveel tijd, uren en geld ze er in investeren dan denk ik dat je het niet serieus genoeg inschat. Juist de shops die zijn opgestart met de insteek om "er iets bij te doen" verpesten de markt volledig.

_/-\o_ Amen _/-\o_

Maar goed, ik vraag me eigenlijk af hoeveel werk je er al aan besteed hebt Rudina? Ik krijg namelijk zelf het idee dat je zomaar even bedacht hebt dat je dit gaat doen en nog absoluut niet hebt gekeken naar je concurrenten en je doelgroep (hoeveel vraag er is naar het product en hoeveel aanbod er al is). Maar wellicht heb je al heel veel uitgezocht en ben je er al heel lang mee bezig, zo komt het alleen niet over... Vandaar dat er nogal kritisch gereageerd wordt.

Veel mensen hier in het topic zitten in dezelfde branche, moeten keihard voor hun webshop werken en jij komt hier binnen hoppen van "och, dat doe ik er wel even bij, schrijf me even in bij de KVK, knal een shoppie in elkaar en als jullie het niet erg vinden, geef me gelijk even de adressen van jullie leveranciers". Zo werkt het gewoon niet en op deze manier ga je denk ik erg bedrogen uitkomen.

Maar goed, correct me if I'm wrong! Wellicht komt je post gewoon heel anders over dan je bedoelde. :)

Paan

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:14

Volgens mij heeft een vriendin dat ook gedaan, die webshop toppers. Maar het heeft haar niks opgeleverd, dus zonde van het geld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:26

Ik ga morgen kennis maken met een boekhoudster, iemand nog tips over wat ik zeker moet vragen?
Ik neem alles mee wat ik tot nu toe heb gedaan en heb al wel wat vragen opgeschreven.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:20

Vraag welk (simpel) boekhoudpakket je kunt gebruiken dat aansluit op haar pakket. Als je zelf alles zo kunt aanleveren zodat het voor haar weinig werk is, dan kun je daar behoorlijk op besparen.
Bespreek welke dingen je zelf kan doen, bijv. de aangifte BTW.
Vraag wat er bij haar prijs wel/niet inbegrepen zit. Moet je bijv. voor elke vraag betalen of alleen voor dingen die niet in 5 min. beantwoord kunnen worden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 00:16

We zijn laatst bij een kantoor geweest die ene max offerte doet. Dan weet je wel waar je aan toe bent. Toch blijf ik het erg prijzig vinden. Ze hebben ook twee pakketten waar ze mee kunnen werken en eigenlijk wil ik dat wel zelf gaan doen. Scheelt kosten en ik leer er ook nog van.
Heb net de hele avond aan de administratie gezeten. Gaat toch veel tijd in zitten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 04:16

joyce2 schreef:
Ze zeggen dat ze heel goed bezocht worden, maar ik betwijfel het. Vandaar ook dat ik nieuwsgierig was of jullie die site kennen. €100,- is inderdaad een hoop geld, het is een kijk/vergelijk site en ik denk dat mijn doelgroep zich daar niet echt bevind.

Ik had er ook nog nooit van gehoord, en vind 100 euro veel geld

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:46

Tnxx Paan & Zidore, ik zat er zelf ook heel erg aan te twijfelen of ik het wel zou doen en heb definitief besloten om het voorbij te laten gaan.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:30

LillLady: tip: maak een ondernemingsplan, dan zul je zien dat er best wat werk in gaat zitten :j . Hierdoor leer je wel je markt kennen en een schattingen te maken van het inkomen.

Ik ben bijna klaar met mijn ondernemingsplan, 28 pagina's lang inmiddels, volgens mij heb ik er alles wel in verwerkt :D . Alleen belastingen zal nooit mijn sterkste kant worden vrees ik, ook ik ga daarom op zoek naar een boekhouder :D .

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:54

DendroFleur schreef:
We zijn laatst bij een kantoor geweest die ene max offerte doet. Dan weet je wel waar je aan toe bent. Toch blijf ik het erg prijzig vinden. Ze hebben ook twee pakketten waar ze mee kunnen werken en eigenlijk wil ik dat wel zelf gaan doen. Scheelt kosten en ik leer er ook nog van.
Heb net de hele avond aan de administratie gezeten. Gaat toch veel tijd in zitten.

In het begin kost het veel tijd omdat je nog van alles moet uitzoeken/navragen. Na verloop van tijd wordt het routine. Je zult toch steeds dezelfde soort boekingen hebben. En het is een cliché, maar als je het bijhoud kost het de minste tijd....
Ik denk dat het essentieel is om up-to-date inzicht te hebben in je financiën. Het is bijv. belangrijk is om inzicht te hebben in je kosten om een goede prijs voor je diensten en/of producten te kunnen berekenen. Met recente info kun je ook nog eens bijsturen.
Als je na een jaar bij de boekhouder een schoenendoos met bonnen inlevert en vervolgens 3 maanden later je jaarcijfers krijgt, dan loop je heel erg achter de feiten aan.
Zelf hou ik ook een urenregistratie bij zodat ik (indien nodig) kan aantonen dat ik aan het urencriterium voldoe. Kost wat tijd, maar geeft ook heel veel inzicht hoeveel tijd je voor bepaalde werkzaamheden nodig hebt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:57

Rinske schreef:
LillLady: tip: maak een ondernemingsplan, dan zul je zien dat er best wat werk in gaat zitten :j . Hierdoor leer je wel je markt kennen en een schattingen te maken van het inkomen.

Ik ben bijna klaar met mijn ondernemingsplan, 28 pagina's lang inmiddels, volgens mij heb ik er alles wel in verwerkt :D . Alleen belastingen zal nooit mijn sterkste kant worden vrees ik, ook ik ga daarom op zoek naar een boekhouder :D .

Eens! Een ondernemingsplan maken is de basis van een eigen bedrijf. +:)+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:44

Ik heb vorig jaar maar een half ondernemingsplan gemaakt voor de webshop... Heb alleen de punten eruit gepakt die voor mij toen belangrijk waren en waar ik meer over wou weten en daarna nog een enquête gemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:01

Hier helemaal geen ondernemingsplan , gewoon begonnen naast mijn normale baan , veel tijd geïnvesteerd en maar kijken hoe het zich ontwikkelt :)

Voor iets dat je er in eerste instantie bij gaat doen en waar je straffeloos weer mee kunt stoppen als het toch niet zo positief uitpakt , vind ik een ondernemingsplan echt tijd- en geldverspilling :o

Moet het echt je hoofd-inkomstenbron worden of moet je er een lening voor afsluiten o.i.d. dan is het natuurlijk wel iets heel anders :)

Overigens lijkt het mij vrij kansloos om nog een dieren-internetshop te beginnen , er zijn al zoooooooo veel shopjes.... markt lijkt me zachtjes aan echt wel verzadigd...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:35

Een ondernemersplan hoeft geen geld te kosten. Het is een handige leidraad om eens na te denken over alle dingen die komen kijken bij een eigen bedrijf(je).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:05

Tijd = geld :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:12

Alleen ergens onbezonnen aan beginnen terwijl je nog helemaal níks weet kan je ook duur komen te staan. En dan kan het je ook geld kosten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:17

Tja in het ergste geval koop je een startvoorraadje van iets dat niet verkoopt. Dat merk je dan ook snel genoeg en het heeft niks met een ondernemingsplan of moeilijk / interessant gereken te maken of je een beetje gezond verstand hebt en niet meteen al je spaargeld en toekomstplannen er in steekt :)

Als je gewoon met gezond verstand zonder veel risico's te nemen begint , dan merk je vanzelf wel of het verder serieuzer uit te bouwen is. Wat dat betreft hoef je het ook niet spectaculairder te maken dan dat het is hoor vind ik....

Genoeg mensen die beginnen met de verkoop van een leuk frutsel dat ze zelf maken of ergens in kunnen kopen , bij de 1 wordt dat niks en bij de ander groeit het uit tot een steeds serieuzer bedrijfje , het kaf scheidt zich vanzelf wel van het koren :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:54

Ja maar kijk, daar zeg je het precies...met gezond verstand.
Van jou durf ik wel te zeggen dat je dat hebt, maar bij sommige ontbreekt dat toch echt hoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:57

Ben het wel met je eens Pmarena, ik ben ook zomaar begonnen zonder ondernemersplan naast mn baan, ik hoef ook geen lening bij de bank en ik heb geen eigen huis, dus als het mislukt is er niks aan de hand.

Ben net terug van de boekhoudster, leuk mens en gezellig 2 uur zitten babbelen over wat ik doe en hoe ik eea zie voor de toekomst en wat zij kan doen voor me. Ik mag gewoon bellen/mailen als ik vragen heb, hoef ik niks voor te betalen, alleen eindejaarsaangifte doen we samen en dan rekent ze maar 50,- voor. Denk dat het wel schappelijk is! :) We doen m samen en misschien kan ik het dan volgend jaar gewoon zelf en anders kan ik gewoon weer bij dr aankloppen. Heb er wel een goed gevoel bij moet ik zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:30

Holly : ik weet het :P

Maar ach , als iemand zijn neus moet stoten dan moet dat maar hoor.

En wat is nu het ergste dat kan gebeuren , iemand die zijn spaargeld er doorheen jast...goede les denk ik dan maar :=

Als iemand zich zijn geld zo makkelijk afhandig laat maken dan zou het op een andere manier ook wel gebeuren :P En de KvK houdt vaak toch ook wel een oogje in het zeil of iemand er wel serieus in gaat :)

Dat klinkt niet verkeerd cissy ! Doe je dan voor de rest alles zelf ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:32

Ja, ik werk al op een financiële administratie dus kan genoeg zelf, ben alleen niet zo thuis in de belastingregeltjes maar daar helpt zij dan bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:38

Handig !

Dat is ook geen geld , die 50 euro.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:55

JolandaS schreef:
DendroFleur schreef:

In het begin kost het veel tijd omdat je nog van alles moet uitzoeken/navragen. Na verloop van tijd wordt het routine. Je zult toch steeds dezelfde soort boekingen hebben. En het is een cliché, maar als je het bijhoud kost het de minste tijd....
Ik denk dat het essentieel is om up-to-date inzicht te hebben in je financiën. Het is bijv. belangrijk is om inzicht te hebben in je kosten om een goede prijs voor je diensten en/of producten te kunnen berekenen. Met recente info kun je ook nog eens bijsturen.
Als je na een jaar bij de boekhouder een schoenendoos met bonnen inlevert en vervolgens 3 maanden later je jaarcijfers krijgt, dan loop je heel erg achter de feiten aan.
Zelf hou ik ook een urenregistratie bij zodat ik (indien nodig) kan aantonen dat ik aan het urencriterium voldoe. Kost wat tijd, maar geeft ook heel veel inzicht hoeveel tijd je voor bepaalde werkzaamheden nodig hebt.

Voor mijn uren heb ik een app, dat kost dus weinig tijd. Schijnt er trouwens ook te zijn voor km-registratie maar die heb ik niet nodig.
Alleen rekeningen inboeken ben ik al even mee bezig. Hou alles bij in een Excell-bestand dus dat is gelukkig wel op orde. Maar moest ook een aantal rekeningen maken en mailtjes versturen. Ook gelijk de website weer bijgewerkt en het was zo half 2 's nachts.
Account heeft nu een max offerte gedaan van 1250. Een heel jaar en dan IB en OB van mij en mijn vriend en dan gaat hij nu dus uit van het ongunstigste geval en ze dus alles moeten doen. Dit is een max bedrag, het kan alleen lager worden. Ze hebben iig meer kennis in huis dan het vorige kantoor waar alles nagevraagd moest worden (en door mij betaald). Vooral de eerste jaren lijkt het me wel handig omdat er dan ook een controle is of alles wel goed gaat en we dus niet achteraf voor verrassingen komen te staan.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:16

DendroFleur mag ik vragen welke app je hebt?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:38

Goedemorgen mede-ondernemers! Het is een tijdje geleden maar ik heb weer meer tijd over en wou weer mee praten als het mag. :) Hoe gaat het met jullie ondernemingen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:17

Even een vraagje voor diegene die ook een ondernemingsplan hebben gemaakt: hebben jullie er àlle vlottende activa ingezet? Ik heb verschillende onderdelen van mijn bedrijf, en dat wordt nogal een lijst van vlottende activa als ik alles één voor één op ga noemen vrees ik :') .