Meer mensen die binnenkort op kamers gaan wonen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dressagelady

Re: Meer mensen die binnenkort op kamersgaan wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:13

Wat zijn die eisen? Je bent een student he :+ vind wel dat sommige mensen dat iets te serieus nemen haha

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:17

Eigen keuken/toilet/douche en slaapkamer apart van de woonkamer. Een appartement dus. Daarom lijkt het me ook beter om thuis te blijven en dankbaar gebruik te maken van m'n OV (hoef ook maar een klein uurtje te reizen) voordat ik failliet ben :')

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:37

Hahaha dat is inderdaad nogal wat! Die reistijd valt inderdaad reuze mee dus ik zou ook lekker thuis blijven als ik jou was :))

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:54

Daarom :j Mooi het geld opsparen en dan na (of misschien tijdens) m'n studie een eigen huisje. Al lijkt me op kamers toch wel heel vet. Grote kans dat ik m'n eisen wel bijstel als ik bij een vriendin van me in de flat terecht kan :))

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:28

Ik ga zondag met mn vader dus laminaat leggen in mn kamer, alleen we hebben het allebei nog nooit gedaan. :') Het hoeft ook niet perfect mooi te liggen, als ik maar een vloer heb. :Y) Net al een tijdje op internet gekeken naar tips, dus het moet goed komen!

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:46

Dieuwke_ schreef:
Eigen keuken/toilet/douche en slaapkamer apart van de woonkamer. Een appartement dus. Daarom lijkt het me ook beter om thuis te blijven en dankbaar gebruik te maken van m'n OV (hoef ook maar een klein uurtje te reizen) voordat ik failliet ben :')

Haha die eisen heb ik ook :') Heb het geluk dat mijn vriend ook in Maastricht gaat studeren, dus zo konden we wel een appartementje huren haha.
Anders was ik ook op en neer blijven reizen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:25

NieneWiep schreef:
Ik ga zondag met mn vader dus laminaat leggen in mn kamer, alleen we hebben het allebei nog nooit gedaan. :') Het hoeft ook niet perfect mooi te liggen, als ik maar een vloer heb. :Y) Net al een tijdje op internet gekeken naar tips, dus het moet goed komen!

Handig. :') Ik nam iemand mee die het kon. 8-)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:29

aaah even een dringende vraag! De huurbaas belt me zo terug.

Ik heb een kamer gevonden die ik echt heel graag zou willen hebben. Maaaaar de borg is 1e maand normale huur, + 2x de huur! -O-
En de huur is 305 euro per maand. Dat betekent dat ik de eerste maand 915 euro moet betalen. Dat heb ik dus echt niet! :\
Ik heb al aangegeven dat dit echt moeilijk te doen is voor mij, maar ik wil de kamer zo graag. Dus het aanbod was om de borg verspreid over 2 maanden te betalen. Maar dan moet ik dus 2 maanden 610 euro betalen.. jeetje..

Nu dus het hele ding: Ik heb op kamernet gevonden dat 2xborg vragen niet eens mag? Ik neem aan dat dit klopt? Hier ga ik dadelijk over onderhandelen.. maar dadelijk wijzen zij MIJ af omdat ik 'moeilijk' doe.

Aaaah, wat nu.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:57

het is normaal om de 1e maand dubbele huur te betalen, de maar 3dubbel heb ik nog nooit van gehoord.. :roll:

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:01

Dubbele borg is heel vreemd hoor! Meestal betaal je idd 1 maand borg.. ik zou daar ook moeilijk over doen hoor!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:05

Hm, ligt dus niet aan mij. Want dat kan ik dus echt niet opbrengen. Vooral niet omdat ik dan in augusutus intrek, en dus nog geen stufi krijg. Oftewel, dat moet ik uit eigen zak betalen.

Nou, ik zou een kwartiertje geleden gebeld moeten zijn. Heb nog niets gehoord.
Ik baal wel echt als ik daarom de kamer niet krijg.

Is het onredelijk en raar van mij als ik hun vraag om de borg te verlagen? Of denken jullie dat ik dan al snel een reactie uitlok van 'graag of niet.' ?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:10

Ik heb ook 2x de maand huur aan borg betaald. Dus de eerste maand 3x de huurprijs betaald! Ging via een soort makelaar, niet particuliere huur. Kunnen je ouders niet voor je garant staan RS?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:20

Nee, mijn moeder kan helemaal niets bij betalen.Ik betaal alles zelf. Dus ook mijn hele uitzet, boeken, extra's voor de studie..

Dus 915 euro is best wel mission impossible voor mij.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:21

ik denk dat als je dat uitlegt er vast wel iets te regelen moet zijn, hoop het althans voor je..

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:26

Nou, toevallig heb ik net gebeld en uitgelegd. Het eerste voorstel was dat ze misschien wel konden kijken of de borg over meerdere maanden verspreid kan worden. Maar dat maakt de situatie nog niet veel beter. :=

Dus ik heb gevraagd of er echt geen mogelijkheid was om maar 1x borg te doen, aangezien op kamernet staat dat de verhuurder maximaal 2x de huur mag vragen.
Toen kreeg ik als antwoord dat ik daar morgen over gebeld wordt, en dat de huisbaas daar over na zal denken.

Ik hoop echt dat er wat te regelen valt..het is zo'n fijne kamer.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:36

Maar ze vragen ook 2x de huur .. alleen is het balen dat je dus ook nog huur moet betalen naast de borg .. Ik hoop dat het goed komt voor je! zou wel heel erg zuur zijn inderdaad!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:41

Red_Savage schreef:
aaah even een dringende vraag! De huurbaas belt me zo terug.

Ik heb een kamer gevonden die ik echt heel graag zou willen hebben. Maaaaar de borg is 1e maand normale huur, + 2x de huur! -O-
En de huur is 305 euro per maand. Dat betekent dat ik de eerste maand 915 euro moet betalen. Dat heb ik dus echt niet! :\
Ik heb al aangegeven dat dit echt moeilijk te doen is voor mij, maar ik wil de kamer zo graag. Dus het aanbod was om de borg verspreid over 2 maanden te betalen. Maar dan moet ik dus 2 maanden 610 euro betalen.. jeetje..

Nu dus het hele ding: Ik heb op kamernet gevonden dat 2xborg vragen niet eens mag? Ik neem aan dat dit klopt? Hier ga ik dadelijk over onderhandelen.. maar dadelijk wijzen zij MIJ af omdat ik 'moeilijk' doe.

Aaaah, wat nu.

Sorry dat ik zo plotseling kom binnenvallen hier, maar ik wil je toch even waarschuwen. Dit zou ik echt niet vertrouwen! Zo'n gigantisch bedrag ruikt naar oplichterij. In deze tijd van het jaar zijn er veel oplichters actief. Mijn broer is vorig jaar ook bijna opgelicht door iemand die op kamernet adverteerde. Deze vroeg ook zo'n bedrag als borg. Bel anders eens met de woningstichting en leg het hun uit. Dan kunnen zij jouw misschien vertellen of je dit wel kan vertrouwen.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:03

In welke zin zouden ze mij oplichten denk je?
Ik ben er vandaag geweest en het leek allemaal prima in orde. Het huis zag er netjes en onderhouden uit. Mooie kamer ook.
Ik snap wel dat ze geld willen vangen, maar of dat direct oplichterij is?

Wel bedankt voor de waarschuwing.. ik weet nu ook niet precies wat ik moet doen. :=

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:17

De borg krijg je wel weer terug als je uit je kamer gaat hè! Je moet alleen wel je contract héél goed bewaren, want dan kun je aantonen dat je recht hebt op het geld.

Je kunt altijd onderhandelen natuurlijk. Mijn vriend huurt straks 7m² voor 240 terwijl ik 9m² voor 165 heb. Die gaat het over een paar maand gewoon aanvechten bij de rechter, een vriend studeert rechten en heeft hier veel verstand van (ook al eerder zo'n incident gewonnen). Zijn broer heeft ook hetzelfde gedaan met zijn kamer en heeft gewoon een half jaar geen huur hoeven betalen.

Waar je wél voor uit moet kijken zijn de contractkosten. Dat is gewoon dikke bulllshit. Die betaal ik dan ook niet en gelukkig rekent mijn huurbaas ook geen contractkosten.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:19

In de zin van dat ze je dat bedrag wel laten betalen, maar je de kamer niet krijgt. Bij mijn broer ging het ongeveer zo: Hij had gereageerd op een kamer en mocht komen hospiteren. Toen hij ging hospiteren waren nog een stuk of 5 andere geïnteresseerden, maar de volgende dag kreeg hij een mail dat ze hem hadden gekozen. De kamer was van iemand die naar het buitenland zou gaan en de eerste maanden zouden in onderhuur zijn. (Meen ik...) Er werd ook verteld dat hij een bepaald bedrag moest betalen, ook iets van borg en een bedrag voor de overname van bepaalde dingen in de woning dacht ik. Dit betalen kon in de eerste instantie gewoon via de bank. Later wilde de man in kwestie het toch persoonlijk overhandigd hebben. Dit bleek echter niet op de kamer te kunnen. (Wel ergens anders.) Toen werd mijn vader wantrouwig en heeft de DUWO (woningstichting voor studenten in Amsterdag gebeld.) Die zeiden onmiddelijk dat we het niet moesten doen en dat die vrijwel zeker oplichterij was.

Ik zou dus zeggen: Bel de vereniging voor studentenhuisvesting in de stad.

Handige link: http://blog.kamernet.nl/2011/01/14/Waar ... ctief.aspx

Even over mijzelf:
Ik ga dit jaar ook op kamers. In Utrecht, waar ik diergeneeskunde ga studeren. Ik ben dood-zenuwachting en behoorlijk bang. Ken daar geen mens. Ik heb nu op een aantal kamers gereageerd via de SSH, waar ik al een jaar ingeschreven sta. (Vorig jaar was ik uitgeloot.)
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 20-07-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:27

Wow, shetjessweet. Dat is wel heel erg. He bah, wie kun je zo nog vertrouwen..
Ik kijk wel even wat er morgen uit dat telefoontje voortkomt. :)

@Jenn: Klopt, ik weet dat je het geld dan terugkrijgt, maar daar heb ik nu helaas niets aan. Voor mij moet het gewoon betaalbaar zijn.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:44

Waar is de kamer Kaily?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:50

SSH = sshxl.nl ? Toevallig kwam ik daar net terecht en ben wel benieuwd of iemand van hier daar ingeschreven staat? :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:51

Ik PB je perdjes :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:12

Er werd mij ook gevraagd om de eerste borg te betalen, voor 1 augustus. En 1 augustus is pas de datum waarop ik mocht intrekken.