Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liezzel

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:00

Nancy mag ik vragen wat je allemaal voor handelingen doet op Urologie?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:01

Moet je elkaar prikken?? jeetje haha.

Maar mag je dus ook in een ziekenhuis zelf werken op een afdeling of bij een receptie enz.?

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:02

Op de poliklinieken kan je inderdaad werken als doktersassistente.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:04

Maar wat doen ze allemaal op de poliklinieken eigenlijk?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:05

Haha, nee je prikt op een nep arm :)

Ik heb ook wel eens bij de bloedafname gestaan, dus ik heb heel wat geprikt.
Het is heel makkelijk hoor! Eerste keer is altijd spannend :)

Liezzel, katherers, verbandjes, injecties en nog een aantal meer (die ik vergeten ben :=), collega van mij werkt daar namelijk en zij is altijd medisch technisch bezig.. Veel leuker! :j :)

Je mag in het ziekenhuis werken, bij een huisarts, bij de GGZ, bij de bloedbank en nog meer organisaties :)
Dat leer je tijdens je opleiding, je kunt er best veel mee.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:06

Ruby1995 schreef:
Maar wat doen ze allemaal op de poliklinieken eigenlijk?

Spreekuren voorbereiden, spreekuren draaien, medisch technische handelingen, spreekuren afhandelen (de declaraties dus), postverwerking, telefoon..

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:07

Wij hebben het inderdaad een tijd geoefend op neparmen en toen gingen we net voordaat we op stage gingen een keer bij elkaar prikken wel leuk is meteen het enge eraf om een keer echt te doen :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:11

Ik heb nog nooit bloed laten prikken, sommige mensen zeggen echt dat je het bloed voelt gaan :P

Eigenlijk kan je wel er veel richtingen mee op! Misschien ga ik daarna wel HBO verpleegkunde doen, maar dat zien we dan wel weer (ga eerlijk gezegt liever niet stage lopen bij gehandicapten, verslavingszorg...)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:12

Ruby, dat voel je ook :) Vooral in het begin en de buis eraf halen is in het begin best moeilijk.
Maar dat leer je, en op gegeven moment heb je er handigheid in :)

Ik ga hierna ook hbo-v doen :)
En ik ga ook echt niet bij gehandicapten werken hoor.. Dat is meer SPW en SPH.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:15

Maar hoelang duurt een HBO opleiding? Ben wel erg benieuwd, in augustus mijn eerste schooldag. Heb wel al zin in stage. Heb ik nog nooit gehad haha!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:18

Mag je HBO-V eigenlijk verkort doen als je de opleiding doktersassistente gedaan hebt ipv HBO-V???

Vroeger wou ik echt altijd Verpleegkundige of Woning begeleiding worden. Maar doktersassistente vind ik een prima alternatief.
Laatst bijgewerkt door Liezzel op 17-07-12 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:18

Hbo duurt 4 jaar :)

Tenminste als jij na DA graag hbo-v wil doen, duurt dat dus 4 jaar :)

Ik had hiervoor ook nooit stage gelopen :D Maar het bevalt heel goed, maar dan moet je natuurlijk wel een fijne plek hebben!

Maar nu ben ik niet eens meer stagiare.. :n Terwijl ik dat officieel wel ben, maar ik word gewoon als normaal ingepland.. Ik heb geen supervisie meer.. Doe alles alleen..

Alleen dat ik nog stage opdrachten moet maken (nog maar 4 :D), laat blijken dat ik nog stagiaire ben.. Maar anders.. :=

Edit;
Liezzel, nee dat mag niet :)
Je kunt hbo-v alleen verkort doen als je mbo-v hebt.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:14

Verschilt per school of je ook op elkaar prikt. Bij ons moeten we ook op elkaar prikken, maar dit mag en kan omdat er bij ons een docent op school aanwezig is die arts is, en die is altijd aanwezig. :j Anders mag het geloof ik niet op elkaar, als er geen arts in de buurt is die in kan grijpen, mocht het mis gaan.

De vaccinaties en het bloedprikken vond ik heel erg meevallen, maar ik ben ook totaal niet bang voor naalden o.i.d. en bloedprikken heb ik al zo vaak moeten doen haha :P

Ik vind stage lopen echt ontzettend leuk!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:16

Klopt wij mochten ook alleen op elkaar prikken omdat er tegenover onze school een huisartsenpraktijk zit en de arts op dat moment daar ook aanwezig is. :j

Wij leren ook altijd dat je alleen ook op je werk mag prikken wanneer de arts aanwezig is of wanneer hij telefonisch bereikbaar is :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:37

Wij prikten ook alleen op en nep arm.. maar goed ook want ik ben onwijs moeilijk te prikken!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:48

Ik ben net begonnen met de opleiding :D maar dan wel in thuis-studie vorm

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:08

Dus als ik klaar ben met dokterassistente (3 jaar) dan ben ik 19, en dan nog evt. 4 jaar verpleegkunde, dat kost toch ook harstikke veel geld?!
Kijk zowiezo nog of ik hierna HBO wil doen, heb eigenlijk al geen zin meer om echt te leren eerlijk gezegt, maar misschien komt dat nog.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:11

Op het HBO krijg je ook studiefinanciering hoor :j

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:25

Ja na je MBO krijg je gewoon nog studiefinanciering op het HBO of WO

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:32

Maar betalen ze dan heel veel geld voor je ???

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:37

Dat ligt aan een aantal factoren :P Of je nog thuis woont, of uitwonend bent. Hoeveel je ouders verdienen (en dus volgens DUO bij kunnen dragen) enz.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:40

Hoe bedoel je heel veel geld? Je zult een beetje moeten investeren in je toekomst! Op internet zijn die bedragen wel tr vinden en je zult daar best een baantje bij nodig hebben maar dan moet je met een hbo studie wel zonder schuld je diploma kunnen halen.. maar wie weet vind je doktersassistente hartstikke leuk! Ik vind het in de huisartspraktijk heel leuk, heb veel verantwoordelijkheden, mag dingen zelf oppakken en heb een heel afwisselende baan. En de kosten in de zorg worden alleen maar hoger dus er zullen noodgedwongen taken van de poh naar de assistente gaan, dus dat kan alleen maar meer worden. Ik ben gestopt omdat ik geneeskunde ga doen, maar dat is natuurlijk niet echt een 'normale' stap, ik heb vwo gedaan en door ziekte lukte het niet direct om te starten en omdat ik niet thuis wilde zit en en je als doktersassistente goed parttime kunt werken heb ik een parttime opleiding met werk gekozen als tussenoplossing. Dus om het even arrogant te zeggen, en zo bedoel ik het niet maar het is even om tr laten zien wat ik er van vond:ik heb ver onder mijn niveau gewerkt, maar heb me nooit verveeld omdat er zoveel taken zijn die je kunt afwisselen! Een dag is nooit hetzelfde, een spoedje hier, een reisadviespuzzel daar,en ga zo maar door!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:52

Ojaaa, ik weet ook helemaal niet zeker of ik hierna HBO wil doen hoor!!! Ik wil eerst gewoon kijken of dokterassistente is wat ik altijd zou willen doen, en anders wil ik er wel wat bij leren! Maar als het me gewoon bevalt ga ik niet verder leren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:12

Nou heel goed toch, misschien vind je het idd zo leuk dat je moet anders meer zou willen?! Ik vond het in de beginjaren erg leuk, maar nu ik ouder begin te worden vraag ik mij steeds vaker af of ik dit de rest van mijn leven wil blijven doen. Maar dan is het de vraag, wat zou je dan moeten gaan doen.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:18

Jorinda__ schreef:
Maar op een poli als orthopedie mag je ook injecties klaarleggen enzo toch? :)

Ik werk als da op een poli orthopedie. Als je vragen hebt stuur gerust een pb :)