Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:17

haha k heb vandaag heerlijk buiten gereden. Gelukkig ren en loop ik veel met het paard mee, houdt je conditie ene beetje op peil. Maar ook ik ga eens wat doen aan antistress enzo want als je minder gestresst bijje paard bent, lijkt die ook ineens wel gewillig oefeningen op commando te doen. in plaats van schouderbinnen als je rechtdoor wilt en wijken als je schouderbinnen wilt en zucht :P
Yoga meeting!

Breghje

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:20

Ja leuk yoga meeting!!

KDS.. meerénnen met je paard? In die zin van echt hard rennen enzo?? OMG... ik krijg al geen lucht als ik eraan denk... oei... ik moet echt iets gaan doen...

Denk dat ik Bregh maar meeneem naar yoga, het was plank op plank....

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:22

nouja... ik ren vaak met een zweep met een plastic zak eraan (ze rent er graag agressief als ze is achteraan)... maar het helpt wel met je conditie (alsin: ik kan nu vijf minuten rennen en hoef dan pas aan het zuurstof...)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:31

Breghje schreef:
KDS.. meerénnen met je paard? In die zin van echt hard rennen enzo?? OMG... ik krijg al geen lucht als ik eraan denk... oei... ik moet echt iets gaan doen...

Denk dat ik Bregh maar meeneem naar yoga, het was plank op plank....

_O-

Wie heeft er een gymzaaltje aan huis voor de yoga meeting? _O-

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:34

KDS schreef:
nouja... ik ren vaak met een zweep met een plastic zak eraan (ze rent er graag agressief als ze is achteraan)... maar het helpt wel met je conditie (alsin: ik kan nu vijf minuten rennen en hoef dan pas aan het zuurstof...)

VIJF HEEELE MINUTEN!!! respect!!!!! _/-\o_ Ben ik blij dat ik geen agressief buien paard heb, kanonne dan kon ik ook nog eens gaan rennen.,.... dat mag zij doen, met mij op haar rug wahahahaha!!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:48

ach ze houdt er van achter dingen aan te rennen...
Valt in feite nog mee hoeveel ik ren :P
http://www.youtube.com/watch?v=bG35FMcwvVA

Ik lange teugel ook dus dat vraagt een steviger wandeltempo.
Maar als ik zo smmige filmpjes van mij zie ben ik nog behoorlijk fanatiek :P wetend dat het filmpje 3 minuten is... maar de hoeveelheid die er niet op is gekomen enzo... wow.
Op slechte dagen loop ik meer en harder dan het paard :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:02

Ik heb nu ook een paar keer gelangeteugeld en dat was idd lekker doorstappen. Hé :)* !! toen hoefde ik niet aan de zuurstof, dus ergens diep van binnen zit nog conditie verstopt!!

Nog steeds respect hoor, ik doe het je niet na. Paard van jou heeft haar oren op dezelfde stand als die van mij waahahahhaha!!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:07

ja achter een plastic zak aanrennen is geen luttle zaak, opperste concentratie waar dat ding nu weer heen gaat. Heelijk fanatiek wordt ze er van.

Lange teugelen is wel echt goed voor je (heb er soms ook nog best wel spierpan van... := ) helemaal als je aan de draf begint, eerste paar weken is dat echt wel bijbenen, nu pas begint peerdlief te ervaren hoe tof het is om langzaam te draven en kan ik weer terug naar een stevig wandeltempo.

Kortom: ik werk niet alleen aan mijn paard; ook aan mezelf.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:11

Justy schreef:
Wat een gave opleiding is dat, Rossi! Ik had eerst niet eens door dat het een opleiding van de HU was :o Hartstikke gaaf dat je je hart bent gevolgd :j Jij woont trouwens niet al te ver bij mij vandaan, dus ik ga die workshops van je instructrice eens in de gaten houden ;-)

Opleiding is idd erg gaaf :D
Net als workshops van Equijoy. Zeker aan te raden!

Corinne14 schreef:
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in rijden met neckrope of/en gymnasticerend rijden, misschien zijn deze trainingsdagen misschien eens leuk om te doen? In het kader van ons onderwerp 'Verdiepen in paarden/mezelf ontw via een cursus' ;) Ze kunnen je hier zowel leren om een begin te maken met het rijden met de neckrope als het leren om je paard te gymnasticeren met behulp van de neckrope. http://www.stichtingpaardenmetplezier.com/trainingsdagen2009.html#necrope

En ja, dit topic gaat echt loei hard :wow: Ik had inderdaad ook nog helemaal niet gehoord van die opleiding van Rossi.
Klinkt wel erg leuk, en gaaf ook dat die echt erkend is. +:)+ (Onderdeel van de HU)

Ah dat is een interessante site, kwam er dit weekend namelijk ook achter dat rijden met neckrope lastiger was als ik dacht :+
Opleiding bestaat nog niet zo heel erg lang, 2 jaar dacht ik. Dus is ook nog wel wat onbekend. Volgens mij is er pas een open dag gehad, maar mocht je meer informatie willen neem gerust op met de contactpersoon die op de site vermeld stond. En ik kan wellicht ook nog wat vragen beantwoorden :)

Breghje schreef:
Die laatste ben ik heel erg benieuwd naar, een vriendin van me heeft zich ook verdiept in het Sjamanisme en ik dacht dat op die manier je paard benaderen ook heel interessante invalshoeken gaf. Het is alleen een paar jaar geleden voor me, dus allemaal niet zo 1 2 3 op te halen.

Ik ga ook naar Margreet trouwens, in mei. heb er nu al zin in!

Ik heb op deze pagina een verslagje neergezet van de workshop paard en sjamaan: [HK] De slagroomsoesjes *deel 1*
Centered riding van Margreet vond ik ook een hele fijne workshop, zeker aan te raden! Ga je ook centered riding doen of iets anders?

Nimue schreef:
rossi schreef:
Haar site is: http://www.equijoy.nl

Rossi, leuke site! Hele interessante workshops ook, toch net weer anders dan je vaak tegenkomt. Voor mij wel een aardig eind weg, maar onder de 2 uur dus ik ga daar vast ooit nog wel eens langs. ;)

Ik wilde ook dit jaar EMP gaan doen, maar omdat de lesdagen op woensdag en zaterdag vallen ging dat niet. Ik werk namelijk in de jeugdzorg (redelijk toepasselijk voor de opleiding ;)), en dat is buitenschools en dus zijn woensdagmiddag en zaterdag de enige dagen in de week dat ik overdag kan werken. Daar zit dus een groot deel van mijn uren en die kan ik niet zomaar steeds overslaan. Ik hoop echt dat de lesdagen volgend jaar anders vallen, want ik wil de opleiding erg graag gaan doen! Ik zit ook naar de master Ecologische Pedagogiek te kijken, dan kun je Eco-Mediated Pedagogy weer als afstudeerrichting kiezen ofzo, en het trekt me ook wel om een masterdiploma te halen in dit veld.

Ik werk op een zorgboerderij en werk ook vooral woensdagmiddag en zaterdagen. Ik heb meestal 2 tot max. 3 keer nodig per maand om op die dagen vrij te hebben. Het scheelt dat je veel zelfstandig kan doen, en in een leerteam. En deze bijeenkomsten zijn zelf te plannen.
Master lijkt mijzelf wel zwaar, maar ook erg interessant. Maar merk zelf dat ik liever meer in de praktijk bezig ben dan steeds met hele onderzoeken ed. :)

Yoga lijkt mij ook erg interessant. Vooral voor mijn lenigheid :D
Merk dat ik door centered riding ook wel een heel stuk bewuster en soepeler in mijn lijf geworden ben. En merk bij mijn paard ook heel goed dat als ik soepel, en in balans in mijn lijf zit en vanuit daar hulpen kan geven dat haar rechtheid steeds makkelijker en fijner wordt :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:21

Mjah, 2 á 3 keer per maand van de 8 werkdagen vindt mijn werkgever echt niet leuk. Mijn bankrekening ook niet trouwens. ;)
Ik werk inderdaad ook op een zorgboerderij, leuk hé? +:)+

Ik heb al een universitaire lerarenopleiding, dus een master trekt mij wel. Ik houd wel van theorie, lekker een beetje dieper duiken, en die master ziet er nog wel uit alsof het veel gecombineerd wordt met de praktijk. In maart is er een open dag zag ik, daar ga ik langs om over beide opleidingen (bachelor en master) te praten.

Wat betreft conditie, ik loop met kinderen mee in de les. Lachen joh, met van die boerenlaarzen door dat mulle zand rennen! Ik krijg wel altijd veel complimentjes van de moeders die me vanuit de kantine bezig hebben gezien. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:25

Rossie, ik ga idd CR doen. Krijg nu ook al een beetje op die manier les en dat bevalt ons beide prima.

Ik heb je verslag even gekopieerd, kan ik het straks op mijn gemak lezen, dank je!

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:52

Nimue schreef:
Mjah, 2 á 3 keer per maand van de 8 werkdagen vindt mijn werkgever echt niet leuk. Mijn bankrekening ook niet trouwens. ;)
Ik werk inderdaad ook op een zorgboerderij, leuk hé? +:)+

Ik heb al een universitaire lerarenopleiding, dus een master trekt mij wel. Ik houd wel van theorie, lekker een beetje dieper duiken, en die master ziet er nog wel uit alsof het veel gecombineerd wordt met de praktijk. In maart is er een open dag zag ik, daar ga ik langs om over beide opleidingen (bachelor en master) te praten.

Wat betreft conditie, ik loop met kinderen mee in de les. Lachen joh, met van die boerenlaarzen door dat mulle zand rennen! Ik krijg wel altijd veel complimentjes van de moeders die me vanuit de kantine bezig hebben gezien. :D

Ah leuk nog iemand die op zorgboerderij werkt :D
Ik kan het gelukkig financiel wel goed aan, dus dat is erg fijn met studeren.
Kan me ook wel voorstellen dat na een universitaire opleiding dat de master meer trekt! Leuk dat je na de open dag gaat!
En boerenlaarzen zijn idd ook goede conditieopbouwers :+

Breghje schreef:
Rossie, ik ga idd CR doen. Krijg nu ook al een beetje op die manier les en dat bevalt ons beide prima.

Ik heb je verslag even gekopieerd, kan ik het straks op mijn gemak lezen, dank je!

Mij en mijn paard heeft CR ook veel moois gegeven en Margreet kan erg fijn uitleggen vond ik :)
Graag gedaan! :D

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:02

reiziger schreef:
Morgen heb ik mijn proefles, ben benieuwd! Het was hier geen probleem om halverwege het seizoen in te stromen. Alle niveau's zitten door elkaar, de yogajuf zei dat ze dat bewust deed, zo kan een ieder ook kijken en leren van elkaar, en verder kan je voor jezelf bekijken hoe ver je komt, en is er geen "goed of fout" en is het gewoon ervaren, voelen, etc en dat sprak mij wel aan. Het zijn kleine groepjes, dat vind ik ook fijn.

Dat is zeker fijn! Zo min mogelijk sektarische dingen is mijn devies (sorry Nimue :P :D ). Ik heb een tijd gemediteerd in een groep, en op zich was dat best fijn, maar het kwam er steeds maar op neer dat je de meest geweldige walhalla-ervaringen moest hebben, de een nog mooier en fantastischer dan de ander. Ruimte voor gewoon ervaren en voelen was er steeds minder, laat staan ruimte voor kritiek daarop of eens wat minder mooie ervaringen. Ik ben daar dus ook gestopt, maar ik heb wel evaren hoe makkelijk het is om daarin mee te gaan...

Breghje schreef:
Justy, ik heb afgelopen weekend voor het eerst na 3 maanden weer te paard gezeten, geprobeerd mijn banaan alvast wat uit te lijnen en ik kán je verzekeren.... ik moet echt iets gaan doen. Zuurstof was niet nodig, maar de geluiden die vanuit mijn springende en protesterende bovenbeenspieren kwamen waren overtuigend genoeg..... :') _O-

Ik kan me er iets bij voorstellen :D Banaan uitlijnen :')

Yogameeting is leuk idee! Ik heb nog wel een kennis die een workshop kan geven dan :D

Ik heb trouwens wel een hele tijd 's ochtends de Vijf Tibetaantjes gedaan, daar kan ik ook wel weer eens iets mee doen :)* Merkte toch wel verschil dan, ook al ben je zo stijf als een hark in het begin :+

Hardlopen samen met je paard lijkt mij echt leuk, door het bos of zo (alleen rennen vind ik maar een beetje saai :o ) :j

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:20

vroeger ging ik ook fanatiek hardlopen met het paard.

Was geweldig (toen ik nog echt conditie had en ik ook nog halve marathons liep enzo := moet je me nu zien).
Kom je allemaal van die mensen tegen met hun (vaak kleine... weet ook niet waarom) hondjes
en dan liep ik met mijn toenmalige haflinger, die zo trouw was dat ze los mee kon lopen zonder problemen, in een vlotte draf "kablam kablam kablam kablam" (hoeven op grond) en een roepje "Monique!" en als ze dan iets te ver weg was kwam ze gegaloppeerd haha. jaja.. mijn paard nu is daar buiten haar vertrouwde omgeving helaas nog verre van geschikt voor... en het rent niet fijn als je een paard aan een touwtje mee moet nemen...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:25

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:25

Nimue schreef:
Ja, dat dacht ik ook, maar ik heb het nagevraagd en dat bleek alleen te mensen voor mensen boven de 1.70 en onder de 60 kilo. Iets met lenigere lichamen ofzo...

Die sektarische trekjes ga ik proberen zelf binnen te brengen, volgende week neem ik handgeschreven foldertjes mee over dat je alleen maar rood moet dragen om je 1e chakra te ontwikkelen, en ik hoop dat ze dat dan overnemen in de les!

*gaat snel op zoek naar yoga les* }> }>

overigens het weekend een goed alternatief gevonden: zaterdag voor het eerst in x maanden op een paard gezeten en dan maar gelijk 2 op 1 dag :+ en zondag de gehele zolder bij mijn zus thuis gekit, ik heb overal spierpijn }:0

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:16

Jade schreef:
Nimue schreef:
Ja, dat dacht ik ook, maar ik heb het nagevraagd en dat bleek alleen te mensen voor mensen boven de 1.70 en onder de 60 kilo. Iets met lenigere lichamen ofzo...

Die sektarische trekjes ga ik proberen zelf binnen te brengen, volgende week neem ik handgeschreven foldertjes mee over dat je alleen maar rood moet dragen om je 1e chakra te ontwikkelen, en ik hoop dat ze dat dan overnemen in de les!

*gaat snel op zoek naar yoga les* }> }>

overigens het weekend een goed alternatief gevonden: zaterdag voor het eerst in x maanden op een paard gezeten en dan maar gelijk 2 op 1 dag :+ en zondag de gehele zolder bij mijn zus thuis gekit, ik heb overal spierpijn }:0

Ze hadden het over "Lenige Lichamen"..... do I need to say more???? }> }> }>

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:20

Justy schreef:

Gaaf!! Die van mij is daar te nieuwsgierig voor denk ik, die kachelt op haar gemakkie rond, en o ja ik ben wat vergeten... vrouwtjee :)* !! Dat merk ik al als ik de teugels los laat in het bos, dat ze zelf mag gaan avonturen. Die propt zichzelf in van die smalle paadjes, neemt overal kijkjes en liefst ook waar mensen zijn, want die hebben meestal wel snaai bij zich.

KDS, lijkt me echt gaaf, dat je mensen tegenkomt met een hond, en dat jou maflinger dan komt aangalloperen zonder iets. Wahahaaha, had die gezichten wel eens willen zien!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:34

heschrokken vooral, veel geschrokken gezichten haha :) En bewonderende meisjes vooral.

Maar dit paard is volgens mij ook hartstikke nieuwsgierig als ik mij niet vergis, alleen is hij nu niet nieuwsgierig in zijn omgeving maar wat Hempfling nu eigenlijk doet. Hij gaat niet op onderzoek uit omdat hij zo gefocust is op de beste man. Trouwens, wie weet hoe vaak hij daar al wel niet heeft gelopen :P

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:15

Hempfling zit ook wel op een vrijwel onbewoond eilandje, paard kan niet heel ver weg :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:19

Justy schreef:
Hempfling zit ook wel op een vrijwel onbewoond eilandje, paard kan niet heel ver weg :+

Ah... dan is het dus niet een echt goed idee om het te gaan proberen in de Rucphense bossen..... die zijn ietsjes groterder zeg maar... :+

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:24

hempfling.com schreef:
Lyo* is a small, very charming island, six square kilometres big, with only 80 inhabitants.

*met een streepje door de o

Kan je paard niet veel schade aanrichten dus :D

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:16

Oh, daar zou ik ook wel loslopen met mijn paard :+

(Niet waar trouwens, want dan zou ik haar om het kwartier uit de rozentuin van inwoner 49 moeten plukken vrees ik, zo gefocust op mij is ze ook weer niet :D )

Hardlopen met je paard is eigenlijk best een goed idee, helaas mis ik hier bossen om het in te doen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:11

Mooi hé, zo'n filmpje... toch zijn boeken maar weer eens gaan lezen.
Ik doe dat hier maar niet, want ik woon in de polder en daar kom je toch íets teveel auto's e.d. tegen voor dat soort dingen. Los van dat mijn pony gewoon lekker grasjes gaat zoeken in de berm dan. ;)

rossi schreef:
Ik kan het gelukkig financiel wel goed aan, dus dat is erg fijn met studeren.

Financieel lukt het wel, maar ik kom maar net aan die 20 uur die zij graag willen (op dit moment zelfs niet), en als ik dan ook nog dagen ga missen, dan houdt het op. Daarnaast is mijn werkgever nogal makkelijk: ik heb een oproepcontract, en als ik elke keer niet kan, dan zetten ze er wel iemand op die wel gewoon kan werken. Althans, wel als ik het zo één-twee-drie beslis, ik besloot nl. pas in augustus dat ik het wilde. Dit jaar ga ik het ruim van tevoren bespreken, aanbieden zelf een vaste vervanger te regelen, e.d. Ik heb nu ook wat meer verantwoordelijkheden (doe ook stukje planning), dus ik ben nu meer in een positie dat ik het voor hen redelijk pijnloos kan maken om mij die dagen vrij te geven. En het is een opleiding die voor mijn werk ook echt relevant is, en het zijn ook heel redelijke mensen, dus ik denk dat er wel wat te regelen moet zijn. Al zou ik het fijner vinden als de opleidingsdagen gewoon anders uitvielen volgend jaar.

Justy, je weet niet wat je mist met die sektarische dingen. ;)
Een yoga-meeting lijkt mij ook leuk! Helemaal tof is dan natuurlijk yoga te paard, dat schijnt er ook te zijn. De Vijf Tibetanen daar hoorde ik een kennis ook over, leek mij aardig intensief; ik ben al blij als ik er 2 rondjes zonnegroet uit krijg. ;) Daarom ben ik zo blij dat ik nu gewoon een wekelijkse les heb, dan MOET ik wel (van mezelf ;)), en achteraf is het altijd weer fijn dat ik geweest ben. Ik doe ook regelmatig Pilates, maar dat vind ik toch minder leuk dus ik hoop dat ze meerdere keren in de week yoga gaan aanbieden, op termijn.

Ik heb ook een tijdje hardlopen met paard gedaan, maar mijn knie is kapot en houdt niet van hardlopen. Als ik al loop, dan is het op zo'n kneuzentempo en mijn paard is dan euh... net iets sneller dan ik. ;) In de les waar ik mee loop rijdt dat meisje op een kleine pony, dus dat gaat net (en dan goed smokkelen in de bochtjes natuurlijk ;)).

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:03

Het was echt leuk gister! (Mijn eerste yoga les dus) We waren met 4, en er kunnen maximaal 6 mensen meedoen. Ideaal! Het ging heel rustig, prettige sfeer, en ik moest dingen doen die ik normaal nooit doe. Op m'n rug met opgetrokken knieen heen en weer rollen.. Dat ging dus echt niet! Maar het is leuk zo bewust met jezelf en je lichaam bezig te zijn en even rust te nemen. Ik ben in het dagelijks leven ook best een bezig bijtje, met een drukke baan, paarden, huishouden, sociale contacten (verplichtingen) dus ik had er best wel behoefte aan!

En sektarisch, nee hoor!! :D Hele normale mensen! Haha gelukkig maar!