Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:15

Ir1ne schreef:
Ik bedoel meer te zeggen dat ik het eigenlijk schandalig vind dat jij zegt dat je voor dat geld niet je bed uit zou komen, gesteld dat je werkloos zou zijn. DAT is nl wel geld van de staat trekken..

Ik deed wc's omdat dat makkelijk te combineren was met een opleiding en 15 euro per uur verdiende.
Ik vind dat jij, en ook Kriel nogal denigrerend doen over "minder"betaald werk.. je kunt pas ergens over oordelen als je het ook zelf hebt meegemaakt.

Opvallend voor de plee's is dan wel weer dat die goedbetaalde lui altijd het ranzigste zijn op de wc...vooral als ze gezopen hebben

Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Nu weet ik ook hoe hard men moet werken voor "minder"geld..

Het oplepelen van jouw koophuis en 4 paarden getuigd ook niet echt van dat je sympathie hebt voor een medemens die minder lucky is als jij..

En om het even verder te trekken, als jij jaren hard hebt gewerkt, en elke maand een ziekelijk bedrag hebt afgedragen aan sociale lasten.
Vervolgens kom je buiten jouw schuld zonder werk te zitten en krijg je WW.
Om vervolgens een baan te kunnen krijgen voor minder dan je WW. Zou je dat doen?
Je gaat er financieel dus (heeel) erg op achteruit. Salaris van je nieuwe baan is dan minder dan 70% van je vorige baan.
Met nieuwe salaris kom je dus waarschijnlijk in de knoop met je vaste lasten, maar met de WW red je het wel (net aan).

Als ik eerlijk ben zou ik ook voor WW gaan en daardoor de tijdhebben om te solliciteren. Inplaats van werken voor nog minder geld, weinig/geen tijd hebben voor sollicitaties en in de financiele sjit komen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:21

Ir1ne schreef:
Fiebie schreef:
Even een kleine opsomming van mijn kant, gezien je ergens vanuit gaat wat nergens op slaat : :list:

- Ik heb werk
- Trek geen geld van de staat
- Ik heb een koophuis
- 4 paarden
- Betaal ook mijn eigen boodschappen
- Voel me zeker niet te goed
- Kruip wel mijn bed uit, da's redelijk standaard, heeft niks met goede instelling te maken, maar met te laat naar bed gaan
- Geen deuk in instelling, hoogstens irritatie bij collega's

Fijn dat jij je huidige saldo bereikt hebt door plee's te schrobben.
Ik koos alleen ergens anders voor, niet alleen omdat ik dat wilde, maar ook omdat het kon. ;)

(niet lelijk bedoeld, ook niet arrogant, maar daar komt 't op neer)

Ik bedoel meer te zeggen dat ik het eigenlijk schandalig vind dat jij zegt dat je voor dat geld niet je bed uit zou komen, gesteld dat je werkloos zou zijn. DAT is nl wel geld van de staat trekken..

Ik deed wc's omdat dat makkelijk te combineren was met een opleiding en 15 euro per uur verdiende.
Ik vind dat jij, en ook Kriel nogal denigrerend doen over "minder"betaald werk.. je kunt pas ergens over oordelen als je het ook zelf hebt meegemaakt.

Opvallend voor de plee's is dan wel weer dat die goedbetaalde lui altijd het ranzigste zijn op de wc...vooral als ze gezopen hebben

Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Nu weet ik ook hoe hard men moet werken voor "minder"geld..

Het oplepelen van jouw koophuis en 4 paarden getuigd ook niet echt van dat je sympathie hebt voor een medemens die minder lucky is als jij..

Vervelend dat je zo gefrustreerd bent over het feit dat andere mensen er niet hun bed voor uit zouden komen.
Ik ben niet werkloos, DUS ik trek geen geld van de staat.... Dan kun je dat wel stellen, maar dat is niet zo ;)

Overigens doe ik niet denigrerend hoor. Jij verwondert je net zo hard over het feit dat ik zeg dat ik er niet mijn bed voor uit kom, als ik me verwonder over het feit dat jij dat wel doet.
Gezien ik wel degelijk heb meegemaakt dat niet alles een vetpot is, snap ik wederom niet waar je die wijsheid toch vandaan haalt, maar ik gooi het maar op de algehele frustratie :(:)

Daarnaast noemde ik mijn lijstje, net zoals jij dat deed. Jij noemde je huurhuis met je boodschappen kunnen betalen terwijl je de plee's aan het schrobben was.
Maar de volgende keer zal ik applaudisseren, gezien jij wel zonder pardon je hele hebben en houden erop kunt knallen. _/-\o_ En ik? Ik heb geen sympathie omdat ik dat ook doe. :o?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:23

Mri schreef:
En om het even verder te trekken, als jij jaren hard hebt gewerkt, en elke maand een ziekelijk bedrag hebt afgedragen aan sociale lasten.
Vervolgens kom je buiten jouw schuld zonder werk te zitten en krijg je WW.
Om vervolgens een baan te kunnen krijgen voor minder dan je WW. Zou je dat doen?
Je gaat er financieel dus (heeel) erg op achteruit. Salaris van je nieuwe baan is dan minder dan 70% van je vorige baan.
Met nieuwe salaris kom je dus waarschijnlijk in de knoop met je vaste lasten, maar met de WW red je het wel (net aan).

Als ik eerlijk ben zou ik ook voor WW gaan en daardoor de tijdhebben om te solliciteren. Inplaats van werken voor nog minder geld, weinig/geen tijd hebben voor sollicitaties en in de financiele sjit komen.

Om nog maar niet te spreken over de gevolgen voor je uitkering als je na een half jaar weer op straat staat om wat voor reden dan ook.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:35

Ik vind dat t overkomt alsof jullie je te goed voelen voor een ander. Maar goed, point made, jullie hebben je punt gemaakt en bij deze is het klaar. ben hier niet om ruzie te maken.

zap

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:14

Ik meld me ook.

Ik ben pas afgestudeerd en ga nu op zoek naar een baan (journalistiek, antropologie). Gelukkig hoef ik niet a la minute een baan te hebben. Ik kan geregeld zo'n 15-20 uur maken bij mijn bijbaan doordeweeks en dat zal alleen maar meer worden richting eind van het jaar. Ik werk in een supermarkt en december zijn drukke maanden.

Daarnaast freelance ik bij de regionale krant hier in de buurt en doe zo gelijk werkervaring op.

Maar uiteraard wil ik ook een (vaste) baan in mijn branche en dus ben ik op zoek. Ben vandaag bezig met mijn cv op orde te stellen en als dat gelukt is, ga ik vacatures doorkijken. Uiteraard heb ik al wat gekeken, maar het is moeilijk in mijn branche. Ze vragen vaak jaren ervaring (heb ik niet), maar ik heb stiekem al gezien dat er ook een vacature is voor een junior-functie. Perfect dus eigenlijk. Wil het niet dat de vacature er al ruim een maand op staat en er nergens staat aangegeven tot wanneer je kan solliciteren. Kan ik dan aannemen dat ze nog mensen nodig hebben? Het is voor mij goed aan te rijden en het is een functie bij een bedrijf wat mij aanspreekt. Om te reageren op de salarisdiscussie: te weinig voor mijn opleiding, maar ik vind ervaring opdoen nu belangrijker dan veel geld verdienen. Daarbij is het ongeveer hetzelfde wat ik nu met mijn bijbaan verdien. Dus ik wil er eigenlijk wel voor gaan. Spannend!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:42

@ Fiebie, tuurlijk mag je super trots zijn op wat je bereikt hebt, daar is ook echt helemaal niks mis mee! Waar ik over val is de opmerking "daar zou ik niet eens mijn bed voor uitkomen", met een dikke vette smiley erbij. Dat komt gewoon super denigrerend over. Zo van "zie jij je eens uit de naad werken voor een habbekrats, ik hoef dat lekker niet".

Het gaat er niet om wat je bereikt hebt, het gaat er niet om dat je daar niets trots op mag zijn, het gaat er ook niet over wat iemand met zo'n uitspraak uiteindelijk bedoeld, het gaat om de verwoording, en hoe banketstaaf deze overkomt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:46

Shiloh schreef:
@ Fiebie, tuurlijk mag je super trots zijn op wat je bereikt hebt, daar is ook echt helemaal niks mis mee! Waar ik over val is de opmerking "daar zou ik niet eens mijn bed voor uitkomen". Dat komt gewoon super denigrerend over. Zo van "zie jij je eens uit de naad werken voor een habbekrats, ik hoef dat lekker niet".

Hier op inhakend; nee, er staat alleen dat zij haar bed er niet voor uit komt en daarmee wordt niets gezegd over anderen :)
Dat mensen er zelf iets bij bedenken, daar kan Kriel weinig aan veranderen. Het gaat puur over haar zelf ;) en dat mag ook. Ik vind het ook raar dat het arrogant of zelfs denigreren overkomt op sommigen, het is een eerlijke mening over haar eigen situatie.

(Aangepast)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-09-13 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:48

Het was niet Fiebie die dat zei, het was Kriel, en die reageerde op iemand anders met

"Jezus, wat een bedragen :o
Daar kom ik mijn nest niet eens voor uit"

Het gaat mij om de manier waarop, op die manier komt het gewoon denigrerend over en vind ik het erg arrogant. Dat mensen niet snappen dat het op die manier zeggen verkeerd valt, kan ik met mijn hoofd echt niet bij.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:49

Daar mag je over vallen. Dat is jouw visie. Maar voor één ligt het salaris nou eenmaal hoger dan voor de ander.
Als je mij 4 jaar geleden had gevraagd, wil je voor 2100 bij ons komen werken, dan had ik meteen mijn handtekening gezet, al was het in Delfzijl. Maar voor mij ligt dat nu anders en ik besef me dondersgoed dat ik niet mag klagen hoor ;)

Net als dat de één niet voor een bepaald bedrijf wil werken omdat hij of zij daar een bepaalde mening over heeft. Dat kan allemaal.

Maar omdat ik iets dergelijks heb geroepen/ben meegegaan met de post van Kriel, ben ik/zijn we ineens arrogant, geen sympathie voor de medemens omdat ik ook mijn rijtje ook opnoem, net als Ir1ne :?
Dat vind ik niet echt getuigen van groots inzicht om eerlijk te zijn.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:53

Ik snap het ook niet waarom het arrogant moet zijn... Is raar dat je niet eens eerlijk wat over je eigen positie mag zeggen, want er wordt niets over anderen gezegd...

Toch heerlijk dat er mensen zijn die het goed voor elkaar hebben :)

Ik ben er jaloers op!

Ik durf ook hardop te zeggen dat ik veel te goed ben voor het werk dat ik doe :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:58

Duhuh, tuurlijk liggen salarissen voor de een anders dan voor de ander. Daar gaat het niet om. Ik heb over jou niks gezegd, ik vond de manier waarop jij reageerde toch anders overkomen (heb het terug gelezen). Heb volgens mij over jou ook helemaal niks gezegd.

Het ging mij met name over Kriel, de manier waarop ze het zei, en dan met name even later nog weer "zowel netto als bruto" met een dikke grijns -> :D . Ik vind dat in een topic waar mensen kei hard balen en hun best doen om uberhaubt ook maar werk te kunnen krijgen en alles wel willen aangrijpen, zo te koop lopen en het erin wrijven dat jij wel lekker veel verdient, gewoon lomp. Daar mag je een ander toch op aanspreken?

Je mag trots zijn op wat je kan en bereikt hebt, en dat mag je ook zeggen, helemaal niks mis mee, maar doe het dan anders en niet zo.
Ik vind "goh, wat een laag salaris voor zoveel uren, ik ben blij dat ik die tijd voorbij ben" daar zou ik niks mee vinden, of zelfs "goh wat weinig geld, daar zou ik niet meer voor werken." ook niks mis mee. Maar de "daar kom ik niet eens mijn bed voor uit", dat is gewoon denigrerend. Vind het echt vreemd dat mensen dat niet snappen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:02

Ik vind een uitspraak als:
''Goh wat weinig geld, daar zou ik niet meer voor werken'' met een dikke smiley erachter, toch echt veel erger hoor.... :o
Net als ''Blij dat ik die tijd voorbij ben''
Alsof voor niemand die tijd opnieuw aan kan breken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:02

Vreemd bij het UZB: voicemail ingesproken dat ze dingen willen doornemen op basis van mijn cv, dus ik bel op... Kunnen ze mijn gegevens niet meer vinden. Tja :+
Lekker begin!

Heb nu 3 sollicitaties lopen en die zijn alledrie enorm verschillend van elkaar. Dus dat wordt weer elke dag vol spanning de mail openen :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:06

Ik zeg toch helemaal niet met een smiley. laat maar, je snapt me niet of je wilt me niet snappen geen idee. Maar het ging ook helemaal niet over jou, dus snap niet waar jij nou zo moeilijk over loopt te doen, over iets waar ik Kriel op aangesproken heb. En waarvan zij ook al lang semi der excuses voor heeft gemaakt door te zeggen "zo had ik niet bedoeld" waarmee het voor mij ook klaar was. dus ga er verder niet op in.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:14

Ik beaamde dat, die smiley heb je wel gezegd;

Shiloh schreef:
@ Fiebie, tuurlijk mag je super trots zijn op wat je bereikt hebt, daar is ook echt helemaal niks mis mee! Waar ik over val is de opmerking "daar zou ik niet eens mijn bed voor uitkomen", met een dikke vette smiley erbij.

Ik doe niet moeilijk, je reageerde op mij, waarop ik weer reageerde.... Maar nu doe ik moeilijk?
Maar je gaat er niet meer op in, dus klaar dan maar he :D

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:26

Wat een discussies , heb niet alles gelezen hoor! Maar ben blij voor diegene die werk hebben!

Bij mij is het mijn eigen schuld geweest, heb ontslag genomen maar wel omdat in mijn situatie het werken ondragelijk werd.
Heb woensdag bij BP gesolliciteerd , hoop daar van te horen. Naar mijn idee ging het goed. Het is voor nu tenminste iets . (Nee hierbij bedoel ik niet dat het niet goed genoeg is maar meer dat ik liever op een kantoorbaan zit , maar dit is eenmaal nog niet zo :) . )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:30

Ik ben aan het werk in een ondragelijke situatie, maar kan dus niet even zomaar baan opzeggen voor ik wat anders heb. :n Heb wel een paard dat ik maandelijks moet betalen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:34

Fiebie schreef:
Ik beaamde dat, die smiley heb je wel gezegd;

Shiloh schreef:
@ Fiebie, tuurlijk mag je super trots zijn op wat je bereikt hebt, daar is ook echt helemaal niks mis mee! Waar ik over val is de opmerking "daar zou ik niet eens mijn bed voor uitkomen", met een dikke vette smiley erbij.

Ja, dat ik daar over val ja, met een smiley erbij. Mijn voorbeelden wat ik minder erg zou vinden, lijkt me logisch dat die dan zonder smiley zijn he :?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:36

Dat bedoelde ik ook, dat je daarover viel.
Ik voel niet echt een hoogstaand intellectuele discussie opkomen, dus laten we er maar mee kappen. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:08

Heb es ff gekeken op de site van postnl...er is een postbezorger vacature bij mij in de buurt. En jippie, dat mag je doen voor bruto 8,95 per uur (als je ouder bent dan 23). Ik wil heel graag een baan, maar denk dat ik me echt uitgebuit zou voelen op zo'n manier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:10

Dat verklaart meteen waarom ik niet meer zoveel ingeplant word in de vakantie etc. Ik ben nog in de goede tijd ingestapt. 8,95 bruto is niet echt veel, terwijl het soms lichamelijk best zwaar werk kan zijn.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:14

Word ik hier nou even met de grond gelijk gemaakt omdat ik solliciteer bij een bedrijf omdat ik graag wil werken en niet met een uitkering op de bank wil hangen? Ik zou me moeten schamen? Watvoor eervolle baan heb jij dan, Alja? Zijn er geen klachten over het bedrijf waar jij werkt?

Bovendien is PostNL een prima bedrijf waar ik als klant hele goede ervaringen mee heb. Ik zou me er totaal niet voor schamen als mijn naam hieraan gekoppeld zou zijn. PostNL is een bedrijf dat marktleider is in zijn ding, duizenden werknemers onder zich heeft en net als alle andere bedrijven in Nederland te maken heeft met de crisis.

Volgende keer zou ik even drie keer nadenken over de opmerkingen die je plaatst. Als ik een bedrijf zou hebben en werknemers zouden op zo'n onrespectvolle manier met anderen omgaan, hadden ze van mij linea recta mogen vertrekken. Walgelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:15

Ik ga het direct afkloppen, maar hier ook absoluut geen klachten over postnl :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:34

Marcella schreef:
Ik ben aan het werk in een ondragelijke situatie, maar kan dus niet even zomaar baan opzeggen voor ik wat anders heb. :n Heb wel een paard dat ik maandelijks moet betalen.

Had ik dus ook maar gelukkig iets gespaard!
:(:) Knuffel voor jou.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:56

Sparen is niet echt mogelijk van dit salaris en dan maar 8 euro reiskosten in de maand voor 15 km enkele reis.