Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilda79

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:22

Oh dat gebeurt vast en zeker ook ja. Ik heb nog nooit ergens een negatief bericht gezien op een site van het betreffende bedrijf. Dat halen ze direct weg en dat is ook wel logisch lijkt me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:24

Ik laat de kritische berichten wel staan, als die wat toevoegen qua info :j

Maar heb ook wel eens een heel negatief berichtje verwijderd van iemand dat nergens op sloeg, die ging een setje gekochte fenders enorm afzeiken omdat die (even afgezwakte bewoordingen :P ) niet zo comfortabel aanvoelden tijdens het rijden.

Ik kon wel begrijpen waarom toen ik een foto losgepeuterd kreeg...dingen zaten achterstevoren, binnenstebuiten, op zijn kop èn nog eens gedraaid (slag erin := ) aan het zadel...hoe krijgt iemand het voor elkaar :))

Dan is zo'n bericht natuurlijk niet bepaald representatief en geeft lezers een verkeerde indruk.

Maar verder heb ik er nooit iets afgehaald volgens mij, heb over het algemeen hele tevreden klanten. Zo niet dan was ik er wel mee gestopt denk ik, je moet niet teveel gemekker hebben ervan :P

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:31

Ik snap je wel Mellis (ondanks dat je overkomt alsof je ergens heel erg boos om bent?) want het is toch belangrijk om te weten op welke punten je eventueel zou kunnen verbeteren, veranderen of doorgaan. Toch kies ik (iig momenteel) niet voor een CF omdat ik er zelf niet graag gebruik van maak, maar daarnaast ook vanwege het gebruik daarvan door spammers, vreemde vogels, schele kanaries enz. Ik heb het CF dus eraf gehaalt en ik ben daar tevreden mee. Heb geen last meer van deze dingen en er wordt gewoon prima gemaild. Ik heb niet het idee dat ik ergens iets misloop.
Maar voor jou kan het idd juist wel fijn zijn omdat je zegt, ik heb daarmee tevens ook voor ons belangrijk informatie die men bij gewoon mailen niet direct doorgeeft.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:09

Bedoel je mij? Ik ben nergens boos over hoor (al helemaal niet, heel erg). Ik vind het alleen soms jammer dat discussies worden afgedaan door enkel persoonlijke kreten zoals 'ik vind het super irritant' (ik noem maar iets). Door het weg te houden van persoonlijke aannames kun je wellicht dingen van elkaar leren om tot andere inzichten te komen. Daarbij kan een loze kreet ook aanvallend overkomen voor mensen die er wel gebruik van maken en dat is wellicht ook niet de bedoeling.

Jammer als dat overkomt alsof ik boos ben, want ik heb geen enkele reden waarom ik boos zou moeten zijn. Iedereen mag zijn bedrijfsvoering op zijn of haar manier toepassen, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom mensen bepaalde keuzes maken, juist als dat ver van mijn eigen keuzes ligt. Daarvoor is een topic zoals deze toch juist?

Maar dat is helaas het nadeel aan 'geschreven tekst' iedereen leest het op zijn of haar eigen manier. Het was absoluut niet de bedoeling om boos over te komen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 13:27

Het leek alsof je boos was, want je schreef het zo "streng", maar ik ging er van uit dat je het gewoon vrolijk bedoelde ;)

Weet je, het klinkt allemaal makkelijk, maar dat is het toch stiekem helemaal niet. Alles wat je doet en wat je kiest brengt je ergens. De ene keer vooruit, de andere keer achteruit. Soms levert het direct iets op, soms pas na een poos. Het moeilijke daaraan is dat je van te voren niet precies weet hoe dingen gaan uitpakken.
Dat kan gaan over de layout van je site, een contact formulier, een gastenboek, maar ook de keuze van een advertentie in een blad, het praten op FB, het verpakken van je artikelen,.... Je bent er constant weer mee bezig he?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:34

Ik schrijf (helaas?) altijd 'streng?', of formeel? net hoe je het wil zien misschien. Ik heb al vaak geprobeerd smileys toe te voegen om bepaalde dingen wat luchtiger te houden, maar op een of andere manier past dat nooit (ja ik weet het, hoe moeilijk kan een smiley zijn).

Ik denk ook altijd goed na over wat ik typ en verander dat nog vaak om zinnen net wat anders op te zetten (als ik dan later nog een kromme zin zie.... grrr..). Ik kan me voorstellen dat het dan misschien soms wat te formeel is.

Het klopt wat je zegt dat iedere keuze je ergens brengt (positief of niet), het is leuk om van elkaar te leren al merk ik wel dat een topic zoals deze mij soms ook best lastig valt. Binnen het topic heb je vaak goede inhoudelijke punten die worden aangemerkt, maar doordat alles op tekst staat, worden dingen regelmatig verkeerd geinterpreteerd waardoor (als ik voor mezelf spreek) toch soms een raar gevoel eraan overhoud (maar toch keer ik iedere keer weer terug, omdat het ook wel gewoon leuk is). Ik weet dat een meeting al vaker is voorgesteld (en niet gelukt is), maar een keer gezichten zien van elkaar helpt denk ik toch om het e.e.a. soms wat beter te kunnen plaatsen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:42

Hilda79 schreef:
Precies Holly.

Want wat doe je:
Reactiepagina met reactieformulier met code (die bij velen ergernis geeft omdat je ze vaak meerdere keren in moet tikken). Dan heb je alleen de reacties van mensen die behalve een mail/belletje/persoonlijk etc nog de moeite nemen dit ook op je site te zetten. Tenzij je zelf al die reacties ook online gaat zetten. Maar ja wilden die mensen dat wel want ze hebben het NIET op je site gezet. Dan heb je nog de "penny's" die een bericht plaatsen omdat ze je foto's op een spel willen of hebben gebruikt en de collega's die hun site op jouw site willen spammen.
Op mijn nieuwe site komen zeer zeker wel reacties. Netjes op de juiste pagina waar ze thuis horen en anoniem. Niet iedereen wil met naam online namelijk.
Zo hoeven bruidsparen niet de reacties te lezen over de newborns en omgekeerd. Iedere reactie op welke manier hij dan ook binnenkomt kan ik zelf daar plaatsen waar hij hoort. Eventuele schrijffouten onderschep ik daarmee ook.

Dit zijn andere reacties, Hilda. Wat jij bedoeld zijn testimonials waar een bruidspaar of andere klant aangeeft hoe ze de ervaring met jou vonden.
Wat ik bedoel zijn gewoon echt reacties, zoals op deze pagina: http://www.11abruidsfotografie.nl/loves ... amstelveen
Dit zijn reacties die je niet ontvangt wanneer je geen mogelijkheid tot reacties toestaat.

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, op 1x een spam aanval na, maar Wordpress heeft daar hele sterke oplossingen voor!
Daarom raad ik ook iedereen aan om Wordpress te gebruiken! Je hebt alles in de hand, het werkt precies zoals je wil (reacties kun je per bericht aan of uitschakelen en op pagina's standaard uitschakelen) en je hebt zeeën van mogelijkheden!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:55

Ik vind het niet hebben van een contactformulier eigenlijk een gemiste kans. Als mensen contact met je opnemen, heb je juist de kans om het contact met je klanten te versterken. Wel kan ik mij voorstellen dat als je een hele grote shop hebt, je niet heel gelukkig wordt van "onnodige" vragen. Maar dan heb ik het echt over de bol.coms van deze wereld. Overigens heeft bol.com ook een contactformulier (na enig zoekwerk..)

Als iemand op je website is, wil je dat ze iets kopen, óf dat ze zich inschrijven voor een maillinglijst, óf je volgen/liken óf contact met je opnemen. Althans, dat zijn mijn wensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:22

Mijn wens is dus juist dat ze eerst even zelf rondkijken en wat info opdoen zodat ze zèlf hun overweging en keuzes maken....daar hebben ze mij meestal helemaal niet bij nodig :P

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:34

Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar aangezien er heel veel concurrentie is, is iemand binnen een seconde weer op een andere website. Ik zou zo'n mailtje echt niet erg vinden. Liever dat, dan dat ze ergens anders heengaan met hun vragen/wensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:36

Ach, mensen die echt iets willen vragen die wagen er ook wel een mailtje aan hoor, dat is nou weer geen e-nor-me stap die ze moeten zetten toch :P

Eerst weer een ander opzoeken is meer handelingen, als het daar om gaat :P

Ik vind het wel prettig dat de mobiele bezoekers niet meteen via zo'n formulier hun vraag neerplempen in de trant van: wat kost dit of dat. Terwijl de prijzen gewoon op de site staan :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 16:54

Leuk om te lezen dat de ervaringen en ideeen van iedereen hier over ook al weer zo verschillend zijn.
Zou het ook hiermee weer uitmaken wat voor bedrijf je hebt?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:11

Ik heb al 2 jaar een contactformulier en daar wordt bijna niet gebruik van gemaakt en die er wel gebruik van maken kan ik missen als kiespijn. "Waar koop je je fotocamera" "Heb je een stageplek" en meer van dat soort fratsen.

Precies pmarena, de vraag kost dat of heb je foto's .............. uhm staat op de site misschien???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:21

Hilda: Dat bedoel ik, die formulieren lijken wel te schreeuwen: "kijk vooral niet verder, maar plemp elke vraag die in je opkomt hier maar neer" :P

Holly: uiteraard zal dat uitmaken :j

Wanneer je gewoon graag wilt dat mensen contact met je zoeken, dat het contact an sich het doel is, dan is zo'n formulier wel handig omdat mensen even snel hun vraag in kunnen vullen. Althans...op die manier alleen handig als je niet verplicht allerlei dingen zoals je adres en tel. nr. in hoeft te vullen want dat maakt het juist weer hoogdrempeliger.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 17:29

Je hebt natuurlijk ook verschillende contact formulieren. Bijvoorbeeld een "neem contact met mij op", "stuur mij een brochure van het één of ander", "ik wil graag meer informatie over..(vink aan)", "stel een vraag".
De manier waarop mensen daarmee omgaan is ook weer anders.
De vragen die ik krijg zijn voornamelijk over mijn sieraden en ik merk zeker wel verschil in de serieusheid tussen een vraag per CF of per mail.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:30

Ik heb geen contactformulier, maar bij contact staan wel heel duidelijk alle mogelijkheden genoemd die mensen kunnen gebruiken om contact met mij op te nemen. Zo staat daar mijn mail adres, mijn mobiele nummer en mijn social media pagina's. Mensen mailen het meest, maar ik krijg ook wel eens telefoontjes of vragen via FB en Twitter.

Zelf heb ik een hekel aan contactformulieren, mijn ervaring is namelijk dat er traag (of helemaal niet) op gereageerd wordt. Ik heb ook liever "bewijs" in mijn mailbox dat ik een mail heb gestuurd, vooral als het om een belangrijke vraag gaat, dan kan ik namelijk nog eens terug verwijzen naar de verstuurde mail. Nog erger vind ik het wanneer iemand alleen een CF op zijn site heeft staan en geen enkele andere mogelijkheid om contact te leggen. Dat voelt voor mij dan te afstandelijk en te onbetrouwbaar, alsof een bedrijf vooral niet wil dat klanten met vragen/klachten komen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:37

Ik heb wel een contactformulier op mn site, er wordt regelmatig gebruik van gemaakt en ik krijg er geen 'stomme' vragen door, althans geen andere vragen dan ik via de mail krijg.
Ik ben dus 'blij' met mijn formulier, ik beantwoord vragen die via daar komen ook evensnel als emails.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:46

Hier ook veel vragen via het contact formulier. Af en toe zit er een vraag tussen wat ze zelf gewoon op de website kunnen vinden, maar ook die beantwoorden we netjes.
Ik vind het fijn als mensen toch hun telefoonnummer ingeven. Met moeilijke vragen kan ik altijd even bellen. Het is dan makkelijker uitleggen via de telefoon dan in een mail terug.

Waar ik me wel aan erger.... Bij ons kan je product reviews op de website zetten bij een product. Je voert je naam in, het aantal sterren en een opmerking over het product. Het komt regelmatig voor dat mensen daar hun vraag neerzetten. Zoals: "Is deze op voorraad?" of "Welke kleuren zijn er?"
Ik kan daar niet op reageren, omdat ze geen mail of telnummer in kunnen vullen kan ik geen antwoord geven.

Maar hier kunnen ze op verschillende manieren contact met ons opnemen. Bellen, mailen, contactformulier, langskomen, Facebook, ect.

Ik zag laatst een webwinkel die bij contactgegevens ook een mobiel nummer had staan voor Whatsap. Dat vind ik dan wel weer te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:54

Oeh, inderdaad... Probleem vind ik dan ook dat mensen op de meest vreemde tijden contact willen opnemen.

Heel vaak krijg ik 's avonds laat (net voor 12 uur ofzo) nog privé berichten met vragen op facebook.
Of de bestelling wel doorgekomen is, wat de prijs is, etc.

Toen ik mijn telefoonnummer nog op de website had staan, kreeg ik dat soort verzoeken ook per telefoon of sms op die rare tijden.
En ik ben vaak toch niet bereikbaar omdat ik onderweg ben óf met een fotoshoot/workshop bezig ben. Dus ik heb nu geen telefoon nummer meer op de site staan.

Per email ben ik meestal veel sneller te bereiken. Kan ik duidelijker antwoord geven op vragen.
En is er ook geen twijfel over wat er wel of niet is afgesproken. Heb in 't verleden toch nog wel eens een "welles/nietes" discussie gehad over afspraken, toezeggingen, etc.
Of dat mensen gewoon een hele verkeerde datum/tijd opschrijven, maar jou daar dan de schuld van geven omdat je dat aan de telefoon gezegd zou hebben.

Handig, sta je midden in de polder op een pension stal en is de eigenaar er gewoon niet.
"Ja, de shoot was pas volgende week toch?"

Nu kan ik gewoon zeggen: Nee, lees de email er maar op na.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:01

Femke schreef:
Toen ik mijn telefoonnummer nog op de website had staan, kreeg ik dat soort verzoeken ook per telefoon of sms op die rare tijden.
En ik ben vaak toch niet bereikbaar omdat ik onderweg ben óf met een fotoshoot/workshop bezig ben. Dus ik heb nu geen telefoon nummer meer op de site staan.

Handig, sta je midden in de polder op een pension stal en is de eigenaar er gewoon niet.
"Ja, de shoot was pas volgende week toch?"

Nu kan ik gewoon zeggen: Nee, lees de email er maar op na.

Jep, hadden wij ook. Speciaal een mobiel nummer genomen om goed bereikbaar te zijn. Maar ze maken er een potje van.
Om 11 uur 's avonds bellen met de vraag of iets op voorraad is. Of steeds onnodige sms-jes sturen. Ik laat de telefoon nu in de winkel liggen dus ben alleen nog maar per telefoon bereikbaar tijdens onze openingstijden. Willen ze terug gebeld worden, kunnen ze een voicemail bericht inspreken.

Lekker bijdehand. Ben je daar dus helemaal voor niks heen gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:04

Herkenbaar inderdaad... ook die onnodige smsjes...
En in veel gevallen kan ik de vraag per telefoon toch niet direct beantwoorden.
Want als ik ergens in een weiland sta, kan ik niet opzoeken wat (bijvoorbeeld) een canvas afdruk op een afwijkend formaat moet gaan kosten. Dan moet ik tóch terug bellen en is een mailtje gewoon sneller/makkelijker beantwoordt.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:05

Alles gelezen over contactmogelijkheden...

Ik gebruik zelf wel een contactformulier en dat is bij mij absoluut de meest gebruikte optie! Nog niet één onzinnige vraag binnengekregen, allemaal serieuze vragen over producten etc.
Verder verwijs ik ze ook naar de meest gestelde vragen en heb ik mijn telefoonnummer er staan. Ook mijn email staat op de site.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:08

Met Facebook vind ik het soms wel lastig dat mensen te pas en te onpas je privé-profiel gebruiken om zakelijke vragen te stellen. Door social media word je vaak geacht altijd bereikbaar te zijn... Soms stellen mensen om 21u een vraag op FB en wordt het niet geapprecieerd als ik pas de volgende ochtend om 9u antwoord geef, "want ik was toch online?". Maar soms heb ik gewoon geen zin om 's avonds nog een cataloog te pakken en iets op te zoeken...

Joyce: Hoe gaat het intussen bij jou? Is de verkoop al weer bijgetrokken? Met de webshop merk ik hier dat het minder wordt naarmate het weer beter wordt, dan komen de mensen blijkbaar toch liever uit huis om iets in de winkel te gaan kopen..

Horsetopshop: Ik zie dat jullie al gratis kunnen verzenden vanaf € 45.. Met welke transporteur werken jullie?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:12

Mallootje schreef:
Horsetopshop: Ik zie dat jullie al gratis kunnen verzenden vanaf € 45.. Met welke transporteur werken jullie?

Wij hebben prijsafspraken met PostNL. Hoe meer je verstuurt, hoe goedkoper het wordt.
Echter hebben we de laatste tijd veel problemen met het verzenden met PostNL. Pakketten die volgens PostNL afgeleverd zijn, maar de klant heeft niks ontvangen. Pakketten die gewoon in de voortuin gezet worden. Ook als het regent!! Pakketten die totaal verwoest aankomen bij de klant.
Het is nu even wat rustiger met de klachten, maar gaan toch verder offertes opvragen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:14

Hm, dan spreken we wellicht toch over heel andere hoeveelheden pakketten :) Ik werk met BPost, maar heb nu ook al een pak meer pakketten dan het aantal die ik initieel heb opgegeven, dus misschien moet ik toch ook maar eens vragen of er mogelijkheden zijn.