Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:50

Oh jee Goof!

Ik heb net in hoepeljurk de Weense wals gedaan voor de hele school. Nu even kijken hoe ik ze morgen weer onder ogen ga komen _O-

Saar88

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:53

Mag ik me ook melden hier :)?

Docente geschiedenis in het westen van het land en dit jaar voor het eerst voor de klas (op mijn stagejaar na dan). Het bijna een fulltime baan dus behoorlijk pittig en heb daarbij voor het eerst ook mavo klassen. Ik word nog erg heen en weer geslingerd tussen 'wat ging dat lekker :D ' en 'ik kan er niks van ;( '. Momenteel een klein dipje; mijn klassen waren errug druk en ben dan zo politie agentje aan het spelen!
Wie o wie heeft er nog tips wat betreft ordemanagement? Ik ben zelf klein, zie er jong uit en heb niet zo'n luide stem. Werkt af en toe echt in mijn nadeel merk ik. Daarnaast een losse stijl van lesgeven waar de leerlingen zich soms een beetje te comfortabel mee voelen :Y) . Ben dus erg benieuwd hoe de meer ervaren docenten dat aanpakken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:03

Wat veel scheelt is een hoog tempo in je lessen, dus weinig vrijheid. En bij opdrachten of zelfstandig werken nadrukkelijk zeggen dat het stil blijft, dat er niet gesproken wordt.
Probeer er vooral niet bovenuit te roepen, zonde van je energie.
Ik had gisteren een klas die ook binnenkwam als een wervelstorm, ik ga er dan echt niet bovenuit proberen te roepen. Ben voor de groep gaan staan, armen over elkaar, heb gewoon staan wachten. Het wordt vanzelf stil (en nee, niet pas na 30 minuten :') ).
Wat je ook kunt aanleren is het teken 'arm omhoog' als je aandacht wil. Dat kennen de meesten van de basisschool wel, daar willen ze ook nog wel eens op reageren.
Nog een tip trouwens; baal vooral niet teveel van lessen die in jouw ogen niet lukken. Je zal in de toekomst echt maar zelden een perfecte les gaan draaien, je bent afhankelijk van zoveel factoren. Stel je eisen bij en pik er leermomenten van mee.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:17

Amandavd schreef:
Ik heb binnenkort twee bijlessen met spelling voor 3 leerlingen van groep zes en een van groep 8. Is er iemand die mij kan vertellen wat ze ongeveer behandelen?

Dat hangt enorm af van de methode vsn school. Via tule slo kun je de kerndoelen opzoeken. Ik denk dat je daar even moet kijken voor de richtlijnen. Werkwoorden kunnen sowieso geen kwaad denk ik. En daarna de kinderen zelf vragen wat ze willen oefenen?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:43

Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is ivm andere lessen waar de leerlingen moeten zijn. Maar ik heb de regel dat ik wacht tot het stil is, de tijd die ik wacht halen we in. In de pauze of na schooltijd. Maar ik werk op het PrO en heb de hele dag dezelfde klas :)
Dat scheelt mij gillen en na een keer of 2 binnenzitten denken ze wel even na.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:46

Welkom bij de club, Saar88 :D

Bij de tips van Goof kan ik me helemaal aansluiten, verder is het sleutelwoord in mijn vmbo-t-klassen: structuur. Duidelijke lesplanning, waterdichte instructie en afwisseling in klassikale en zelfstandige activiteiten met strakke organisatie. Als ik precies weet waar ik heen wil met mijn les, lukt dat meestal ook :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 06:51

Nou pff ik moet zeggen, het valt me nog niet altijd mee hoor. Wel hartstikke leuk, dat wel... maar ik heb 6 klassen en allemaal in andere leerjaren, jeetje wat een hoop werk is dat om al die lessen voor te bereiden en alles keurig voor elkaar te hebben voor al die klassen. En dan zorgen dat toetsen voor elkaar zijn, multimedia die niet meewerkt waardoor je halve les in het water valt, en alle andere randzaken op een dag. Heb d'r nog wel echt heel veel werk aan hoor, heb 0.8 maar ik werk wel ruim 1 fte. Het is best wel slopend vind ik. En dan heb ik er ook nog een klas tussen zitten waarmee het contact gewoon écht niet loopt. Pff :o ben gewoon continue best wel moe.

Hoe dealen jullie daar allemaal mee?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:23

Oh ik herken dat echt wel ja.
Moet zeggen dat ik mijn methodes wel ken en een aantal parallelklassen heb dus qua voorbereiding zit ik wel ok (en ik kan goed improviseren hahaha), maar ik werk ook meer dan de 0,8 die ik hoor te werken en ik ben ook echt kapot. Lag gisteren om 20.00 uur in bed, ik ben gewoon op.
Ik merk momenteel ook dat ik in de middag echt moeite moet doen mijn ogen open te houden en mijn aandacht erbij te houden, dat is echt niet goed.
Ik heb er helaas ook nog geen oplossing voor.....

Ik vraag me trouwens af (en misschien heb ik het al eens gevraagd) of er mensen zijn die op een tto-school werken en er ook actief in zijn?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:43

Oef, klinkt alsof jij het ook wel pittig hebt. Fijn dat je wel parallelklassen hebt, maar kan me voorstellen dat jij ook bekaf bent.

Ik heb mijn 0,8 ook echt naar verdeeld staan... heb 3 compleet volle dagen lesgeven zonder tussenuren. En dus een extra dag 'vrij', waarbij ik in de praktijk gewoon op school als een madman al mijn achterstallige zaken weer aan het rechttrekken ben waar ik in de rest van de week niet aan toe kom. Dacht eerst dat het er wel bij zou horen maar kreeg zoveel geluiden van anderen dat dat echt niet normaal was en niet zou moeten kunnen, dat ik toch maar even bij mijn leidinggevende aan de bel ga trekken... die extra dag is best wel lekker, maar het is echt slopend om non-stop achter elkaar 7 lesuren te moeten draaien elke lesdag weer. Geen momentje om even te kopiëren, rust te pakken, overleg te regelen, snel nog iets voor een les voor te bereiden... Merk dat ik na die dagen met relatief veel stress en koppijn thuis kom, puur omdat ik geen pauzes kan pakken op die dagen. Gebruik mijn pauzes dan om snel nog even iets te regelen, ipv om even echt te pauzeren.

Hier geen ervaring met tto helaas.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:05

Heel herkenbaar, maar ook zorgelijk. Gisteren sprak ik nog een collega die 0,8 werkt en nooit pauze houdt. Zo ongezond :n Daarnaast heb ik een paar leeftijdsgenoten die tegelijk met mij begonnen zijn en allebei herstellende zijn van een burn-out. Voor deze meiden had ik veel bewondering als ze vertelden dat ze elk weekend uren aan het nakijken en voorbereiden waren. Achteraf ben ik toch blij dat ik daar niet in ben meegegaan, want uiteindelijk heeft niemand er wat aan als je een jaar thuis komt te zitten, omdat je té hard gewerkt hebt.

Hier heb ik ook parallelklassen, maar aan de andere kant draai ik leerjaar 1 t/m 4 en heb ik dus sowieso veel afwisseling. Ook voor mij scheelt het dat ik al het lesmateriaal na 2 jaar goed ken, want lesvoorbereiding kán heel tijdrovend zijn. Hoeveel tijd ben jij daar gemiddeld mee bezig, denk je?

Als ik het zo lees, is jouw rooster als beginnend docent ook echt te veel van het goede. Verstandig om aan de bel te trekken, wellicht kun je toch 4 dagen gaan lesgeven met wat meer lucht. 0,8 fte is sowieso wel vooruitstrevend voor je eerste jaar, ik ben begonnen met 0,6 en vond dat echt wel genoeg in het begin!

En hier ook geen ervaring met tto Goof :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:17

Geen tussenuren is idd echt niet te doen. Ik werk ook 0,8, maar heb mijn lessen over 4 dagen verdeeld. Dat geeft iets meer ruimte, alhoewel ik op vrijdag alsnog 6 uren achter elkaar draai.
Wat ik nu bij mezelf zie gebeuren is dat ik thuis wel wat mails beantwoord en werk nakijk, maar dat ik geen energie meer heb om wat voor te bereiden en wat leuks te verzinnen, ik doe dat momenteel dus ook niet. Doodzonde.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:28

Ja, soms is dat inderdaad zo jammer, dat de administratie voor het voorbereiden van creatieve lessen gaat. Gelukkig is onze methode zo slecht nog niet eens en kan ik de bestaande opdrachten makkelijk opleuken met een alternatieve werkvorm. En dan ben ik ook nog eens van mening dat lessen niet altijd 'leuk' hoeven te zijn, sommige onderdelen zijn nu eenmaal saaier dan andere :P

Met mijn huidige rooster geef ik 3 dagen per week 6 lessen achter elkaar. Op elk van die dagen plan ik een leesles in voor een brugklas, zodat ik maar 5 lessen echt aan het lesgeven ben. Misschien kun je ook wel zoiets verzinnen, Aleeneh? Met jouw vak zal een leesles niet van toepassing zijn, maar misschien is er een bepaald onderdeel waar je de leerlingen echt zelfstandig (en in stilte) mee aan het werk kunt zetten?

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:44

Ik heb 0.85 fte verdeeld over 3 vakken en allemaal verschillende klassen. Toch lukt het mij om alles in de tussenuren voor te bereiden en mijn weekend vrij te houden. Ik heb dit jaar wel een erg fijn rooster. Maandag dinsdag en woensdag de meeste lessen maar ook tussenuren waarin ik voorbereiding en nakijkwerk doe. Donderdag 4 lessen en vrijdag 3 lessen. Op vrijdag ben ik dan om 10.15u klaar!
Nu heb ik wel zeer kleine klassen dus stelt het nakijkwerk niet veel voor. Ook vind ik het nu mijn 2e jaar voor de klas schelen dat ik veel materiaal van vorig jaar weer kan gebruiken. Dit scheeld veel tijd!

Ik moet wel echt alles plannen, anders ben ik mijn overzicht kwijt.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:19

*komt ook weer om de hoek kijken*

Hier 1,0fte, geen tussenuren en 4 klassen die ik allemaal Nederlands (als tweede taal) geef met verschillende methodes en deels zonder methodes (dus veel dingen die ik zelf moet bedenken/maken). Elk uur iets anders in ieder geval. Maar ik doe thuis eigenlijk nooit wat. Bereid alles op school voor zonder enorm lange dagen te maken..

Zo te horen heb ik dan echt een makkie!

Wel pittig mentorklasje dit jaar. Heel anders dan de groep waar ik vorig jaar mee eindigde..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:52

Jullie leerlingen ook zo in de ban van de 'killer clowns'?
Ik heb leerlingen die in de wijk wonen waar er 1 is opgepakt en ik heb er 1 die er gisteren 1 heeft gezien. Ze zijn er zo mee bezig nu. Pfff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:06

Bij ons niet. Maar zijn middelbare scholieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:08

Vandaag cultuurdag op school dus geen lessen. Dagje vrij gekregen om overuren te compenseren (geef 2 lesuren per week teveel).

En wat zit ik te doen...

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:36

vonneke schreef:

Ja bij mij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:28

Nee hier zijn ze er niet mee bezig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:33

Goof schreef:
vonneke schreef:

Ja bij mij ook.

Hier wel. Ik wilde gister mijn les starten , wel over criminaliteit en toen had ik al 2 vingers over clowns. Ik zat er toen nog niet helemaal in dus moest even door vragen wat ze nou bedoelden. Leuk die vmbo klasjes haha

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:41

Een van mijn mentorleerlingen slaapt er slecht door, voor de rest heb ik er niks over gehoord...

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:21

Bij mij zijn ze er ook wel mee bezig en een leerling heeft er een gezien.
Ook startte het jeugdjournaal ee vanmorgen mee haha. Maar ja toen konden ze er even over los gaan en de rest van de dag ging het goed.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:31

Vandaag een jongetje uit groep 3 die erover begon. Had het gezien op het jeugdjournaal. Lastig want hij slaapt er slecht door.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:24

Hoihoi, ik kom hier even binnenvallen als jullie het niet erg vinden...
Voor stage moet ik een plan van aanpak op gebied van scholing maken,
Nu begeleid ik 1 keer per week zo'n 1 á 2 uur een meisje uit een internationale schakelklas.
Ze is bijna 2 jaar in Nederland, maar haar Nederlands is echt heel slecht (ik gaat, jij is). Nu leek het me dus leuk om hier een plan van aanpak over te schrijven, maar ik weet nog niet zo heel goed hoe ik dit moet aanpakken aangezien ik haar niet veel zie, en het wel een redelijke korte termijn doel moet worden...

Heeft iemand hier misschien tips/ideeën?

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:00

Zijn de leerlingen bij jullie ook z druk? Het lijkt wel of er slecht weer aankomt.

Voel mij naast het lesgeven net een psycholoog/opvoeder/politieagent deze week. :+