Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:53

Nou, dat heb ik dus al gezegd :)

Zodra ik een contactformulier erop zet weet ik heel zeker dat veel mensen helemaal niet meer zelf gaan lezen, maar direct hun vragen neerplempen.

Dat wil ik niet stimuleren :=

Ik heb ontzettend veel info op die website gezet, het is wel zo fijn als ik dan niet alsnog via de mail alles nog een keer over moet gaan typen :=

Vergis je overigens niet hoor: ik ben zeer klantvriendelijk en leg dagelijks vanalles tot in den treure uit aan mensen, help ze graag :j

Maar als je ze direct een vragenformuliertje voor de voeten werpt dan weet je gewoon zeker dat heel veel mensen niet zelf even rondkijken maar direct hun vraag stellen en dat vind ik gewoon niet nodig.

Heb dat nu al behoorlijk vaak, en dan moeten mensen dus eerst op een mail-link klikken die zo omschreven staat:

Citaat:
Vragen?
Heeft u nog vragen?
We helpen u graag!

Kijk eerst even bij de FAQ
of de artikelomschrijvingen.

Geen antwoord op uw vraag
kunnen vinden?

Mail dan naar: info@boomloosrijden.nl

Of neem contact op met 1 van onze wederverkopers.

En dan zijn sommige woorden al een link zodat ze er direct naartoe kunnen :)
Dan NOG krijg ik vragen als: "wat kost zo'n zadel nou eigenlijk?".

Hoe klantvriendelijk ik ook ben, als ik dat lees denk ik toch: -O- Met een hele diepe *zucht*.

Dat van die telefoon daarmee heb je trouwens wel een goed punt ja, inderdaad +:)+

Wat dat betreft is een contactformulier wel weer handiger :j

Maar in mijn geval juist niet, want dan krijg ik helemaal van die vragen waarvoor ik alles dat op de website staat nog eens dunnetjes over kan typen... :=

Mijn klanten moeten toch echt gewoon even lekker achter de laptop kruipen zodat ze goed alle informatie door kunnen lezen die van belang is voor de juiste keuze, ik kan moeilijk voor hen gaan kiezen en alles nog eens over typen in een mailbericht toch :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-05-13 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:54

Interessante discussie! Wat ik voornamelijk irritant is, is wanneer er wel een contact formulier staat en geen e-mailadres! Soms is het niet erg om een contactformulier in te vullen, maar vaak is een e-mailadres ook wel heel makkelijk.
Ik heb inderdaad met mijn contactformulier ook een paar verplichte vragen en niet verplichte vragen. Naam en e-mailadres moet ik weten (hoe kan ik anders opnieuw contact opnemen?), maar telefoonnummer, trouwdatum en onderwerp zijn niet verplicht. Lijkt wel goed te werken zo!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:58

Naam en E-mail zijn uiteraard geen probleem als je dat in moet vullen :)

Maar als ik gelijk mijn hele adres en telefoonnummer en alles in moet vullen... -O-

Ik vind dat niet tof, op dat moment gaat dat bedrijf dat nog geen fluit aan.
En bovendien haalt dat het laagdrempelige er juist meteen weer af, als je eerst zo'n hele lijst in moet vullen :P

Ook erg irritant is het als je alles braaf ingevuld hebt en je verhaal gedaan hebt in dat kleine rotvakje, dat je dan je bericht verstuurt.....en het werkt niet -O-

Gewoon totaal geen reactie.
Of je krijgt een rare soort van foutmelding.
En het bericht is helemaal weg ineens.
Geen idee of het verstuurt is of niet.
Of je drukt op de "verzend" knop rechts onderaan...en dat blijkt ineens een "wis dit formulier" knop te zijn *raaaaaah*

Nee ik vind het niks, teveel slechte ervaringen mee :P

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:07

pmarena schreef:
Zodra ik een contactformulier erop zet weet ik heel zeker dat veel mensen helemaal niet meer zelf gaan lezen, maar direct hun vragen neerplempen.

Dit blijf ik erg interessant vinden, hoe je dit zo zeker weet, zonder aannames.

Meet je conversies in Google Analytics? Want dat alleen al zou een motivatie zijn om een contactformulier absoluut wel te gebruiken, ongeacht de persoonlijke ervaringen en de inhoud van de vragen.

Maar goed we vallen in herhaling. Ieder zijn eigen ding natuurlijk.

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:33

Dat is gewoon een kwestie van ervaring en mensenkennis. Als mensen kunnen kiezen tussen zelf even zoeken of direct hun vraag neerplempen....dan is de keus vaak heel erg simpel, veel mensen hebben geen zin om zelf info te zoeken en dat wordt met het jaar erger valt me op :)

Nee, ik doe niks met Analytics enzo, zie daar geen meerwaarde in.
Zal wellicht ook komen door te weinig kennis ervan, maar ik heb gewoon niet zoveel met al die onzin er omheen.

Wat dat betreft heeft toch alles zijn voor- en nadelen :j

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:47

ls ik op een contactform meer dan mail en naam in moet vullen fake ik dat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:49

Ik dus ook :D

Dan vul ik bij telefoonnummer 00000mail in ofzo :P

Maarja, toch eigenlijk zielig dat dat nodig is...ik vind het maar getob met zo'n formulier :P

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:23

pmarena schreef:
Bovendien vind ik het zelf prettiger om een mailwisseling ook echt via de mail, lekker overzichtelijk bij elkaar te houden.
Dat je elk bericht dat je verstuurt, gewoon fijn in je Postvak Uit hebt staan :)
Dat heb ik ook (het gemakkelijker terug vinden van een e-mail) en heb daarom ook heel bewust geen contact formulier op mijn nieuwe website neer gezet. Ik had ook met enige regelmaat dat mensen een niet werkend e-mail adres hadden ingevuld en ook geen telefoonnummer.... Hoe moet je ze dan toch antwoorden? Nee, geef mij dan maar gewoon dat de mensen een directe e-mail sturen. :)

Voor de mensen die het misschien nog niet gezien hadden: m'n nieuwe website staat online *\o/*
Moet alleen nog in mijn archief duiken voor wat meer verticale foto's voor in het fotolijstje, maar er iets met tijd-gebrek :+ Klanten staan op dit moment weer te dringen met deadlines en die gaan voor mijn eigen werk. :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:56

Mooie site, ziet er netjes uit. Waarom heb je besloten om je website in het engels op te zetten? Heb je veel internationale klanten? (of heb ik het totaal gemist waarom je in het engels werkt?)

Overigens, wat ik nog wilde delen voordat de discussie van het formulier voorbij kwam. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in online marketing, afgelopen weekend heb ik een super goed e-book gelezen over online marketing, SEO en het klantvriendelijk en klantgericht inrichten van je website:
http://internetmarketinguniversiteit.nl/e-books/

Het leest heel makkelijk weg, ook als je nog niet zoveel kennis hebt. Persoonlijk vind ik het echt een aanrader, de rest van de website staat ook vol met praktische tips (overigens kan contact opnemen met hem enkel via een formulier.... ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:17

Je site is erg mooi geworden Maaike.
Het woord "contact" valt hier alleen half buiten het donkergrijze scherm (waardoor de oranje streep er dwars doorheen loopt).
En als ik op de eerste link in het menu klik die ik tegen kom (portfolio), opent er verplicht een nieuw venster.

Ik heb gelezen dat mensen dat vaak erg gebruiksonvriendelijk vinden; als er zomaar een nieuw venster opent. En voor mensen met een pop-up blocker werkt het dus ook niet. Die moeten dan eerst hun pop-up blocker gaan uitschakelen voordat ze de foto's kunnen gaan bekijken.
Kost weer extra stapjes --> extra stapjes zijn niet gunstig. Kost bezoekers.

Zelfde inderdaad voor de contact formulier discussie.
Ik heb er de laatste weken erg veel over gelezen. Het wel of niet inbouwen van zo'n contact formulier.
Waar het in webdesigner termen op neer kwam, is dat het belangrijk is dat je klant zélf zo gemakkelijk mogelijk contact met je op kan nemen op de manier die voor hem/haar het prettigste is.
Door zelf de keuze te maken voor álleen een email adres of álleen een formulier, kun je dus een groep mislopen.

Net zoals een contact formulier dat niet (goed) werkt. Waar veel storingen mee zijn. Waarbij de klant (te) veel moet invullen. etc.

Ideaal is dus een situatie waarbij de site netjes de verplichte gegevens plaatst (Naam, Adres, Email en/of telefoon nummer) en daarbij een contact formulier.
Het contactformulier moet zo min mogelijk velden hebben (alleen de hoogst noodzakelijke) en moet gemakkelijk werken. Waarbij het ook direct verzonden moet worden (dus niet zoals heel veel formulieren dat het een email programma wil openen als je op "verzenden" klikt).

Ik twijfel heel erg of ik op mijn nieuwe sites zo'n formulier ga zetten.
Ik wil 'm graag hebben. Maar op dit moment heb ik alleen de mogelijkheid om dat via een externe partij te laten lopen. Als mensen op "verzenden" klikken, komen ze dan eerst in een scherm waar ze een captcha code moeten invullen en daarna nog op een bedanktscherm van die externe partij. Waarbij het knopje "back" weer terug voert naar de captcha, ipv mijn website. En daar kan ik zelf niets aan aanpassen omdat het van die externe partij is. Dus dat werkt niet lekker.
Andere optie is een php script, maar ik ben er niet voldoende in thuis om dat zelf in te bouwen. :(

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:10

@ Mellis86: Dank je wel. Het klopt dat de website alleen Engelstalig is en dat is inderdaad omdat ik veel internationale klanten heb. :) Die link voor het e-book over internet marketing ga ik zeker eens goed bekijken!
@ Femke: Dank je wel voor het compliment. Hier en daar zit nog een klein technisch foutje maar daar zijn ze mee bezig (ik ben alleen van het design en niet van het bouwen). Ik heb juist heel bewust er voor gekozen om het portfolio in een nieuw venster te laten openen omdat dit een ander ontwerp/indeling heeft dan de eigen website. Ik merk namelijk dat als mensen een compleet nieuwe uitstraling zien, zij inderdaad denken in een nieuwe/ander scherm te zijn. Klikken ze deze weg zijn ze niet mijn website kwijt. Snap je waar ik op doel?
Over het PHP script: ik weet evt. wel iemand voor je die je daar (goedkoop) mee kan helpen.

Een contact formulier moet inderdaad goed werken anders heeft de klant er niet veel aan. In het verleden heb ik met een contactformulier gewerkt en kreeg naar mijn mening (te) veel onjuiste informatie/niet serieuze aanvragen door het gemak van het formulier. Persoonlijk ben ik verder ook van mening dat een contactformulier niet bij elke website past. Om mijn website als voorbeeld te nemen: deze website is er alleen zodat mijn doelgroep al mijn gegevens in 1 plek kan vinden. 90% van mijn doelgroep/klanten ken ik / kennen mij al vanuit mijn werk/naamsbekendheid. Soms hebben mensen dus alleen eventjes nog het geheugensteuntje nodig van 'wat was het e-mail adres ook al weer'.
Voor mij (en mijn klanten) heeft een contact formulier geen toegevoegde waarden. :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:56

holly schreef:
Ik heb bewust geen contactformulier om de spamrommel zo laag mogelijk te houden.
Ik zelf kies ook altijd voor mail ipv formulier en aan de mails per dag te zien, hebben mijn bezoekers er ook geen problemen mee.

Joyce had van de week een tweetje gemaakt over jouw shop. Werd meteen geretweet en een paar keer toegevoegd aan favorieten. Geinig. Heeft het bezoekers mogen opleveren op je site?

Hey wat leuk zeg, dat had ik nog helemaal niet gezien! De laatste tijd ben ik wat minder met Twitter bezig (zoveel berichten, ik hou het allemaal niet meer bij), dus als ik niet "getagd" ben in een bericht gaan dat soort dingen langs me heen. Maar super lief van je zeg, ik zie in Analytics dat 6 mensen die dag via Twitter op mijn site terecht zijn gekomen, dus ik gok dat dat via jou berichtje is geweest.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:30

Ik erger me rot aan contactforms met een code. Gaat bij mij altijd mis. Zonder krijg je waslijst aan spam. Op mijn nieuwe site geen contactform en reactie mogelijkheid meer. Binnenkort gaat ie online.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:26

@Femke: Geen Wordpress website dan? Want er zijn veel goede plugin's voor Wordpress websites voor contactformulieren! Zonder externe partijen. Daarnaast is het in php ook makkelijk zelf op te zetten, wil je wel helpen.

@Hilda: Jammer, daar mis je een belangrijk stukje om je website voor Google interessanter te maken! Je zou ook altijd nog reacties via FB kunnen toevoegen, maar daar krijg je helaas geen melding van... Google vind die likes/tweets/pins/google plus dingen wel heel belangrijk namelijk... Hoe meer likes, hoe beter je geindexeert wordt.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:28

Likes zijn wat anders dan mensen die overal via een reactie form iets op je site kunnen zetten.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:02

Vaak hangt dat met elkaar samen. Je hebt ook dat je via FB op je site en reactie kan plaatsen. En google zoekt ook op de woorden in reacties van mensen.. dus je mist toch wel een stukje daar in.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:29

WAAR staat dat er GEEN reacties komen? Er staat dat er GEEN formulieren komen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:46

Wat zeg je? :+

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:10

Hilda79 schreef:
WAAR staat dat er GEEN reacties komen? Er staat dat er GEEN formulieren komen.

Ik wist niet dat je boos werd :=

Rustig blijven, blijven ademen, alles komt vanzelf goed! :(:)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:11

Oh en trouwens:

Hilda79 schreef:
Op mijn nieuwe site geen contactform en reactie mogelijkheid meer.

Hier ongeveer.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:56

Je leest de zin verkeerd :D

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:58

Hey dames, ik ben hier even afwezig geweest, omdat ik het erg druk had. Één van de dingen waar mijn tijd naar uit ging was een online glossy die ik gisteren wilde lanceren. Dat is nog net op tijd gelukt. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik hoop dat ik niet te veel gemist heb, ga vanaf nu weer actief deelnemen :)

http://www.paardenlifestyle.com/glossy

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:53

holly schreef:
Je leest de zin verkeerd :D

Die mogelijkheid bestaat, het is namelijk internet :D

Maar dan hoef je niet gelijk als een stinkdier zo je staart omhoog te gooien -O-

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:48

Precies Holly.

Want wat doe je:
Reactiepagina met reactieformulier met code (die bij velen ergernis geeft omdat je ze vaak meerdere keren in moet tikken). Dan heb je alleen de reacties van mensen die behalve een mail/belletje/persoonlijk etc nog de moeite nemen dit ook op je site te zetten. Tenzij je zelf al die reacties ook online gaat zetten. Maar ja wilden die mensen dat wel want ze hebben het NIET op je site gezet. Dan heb je nog de "penny's" die een bericht plaatsen omdat ze je foto's op een spel willen of hebben gebruikt en de collega's die hun site op jouw site willen spammen.
Op mijn nieuwe site komen zeer zeker wel reacties. Netjes op de juiste pagina waar ze thuis horen en anoniem. Niet iedereen wil met naam online namelijk.
Zo hoeven bruidsparen niet de reacties te lezen over de newborns en omgekeerd. Iedere reactie op welke manier hij dan ook binnenkomt kan ik zelf daar plaatsen waar hij hoort. Eventuele schrijffouten onderschep ik daarmee ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:19

Dat vind ik ook wel een mooie eigenlijk: laat je in reacties van mensen, zoals bvb. in een Gastenboek, de schrijffouten staan of niet?

Ik heb er jaren geleden al voor gekozen om dat wel te doen. Tenzij de fouten wel heel storend zijn natuurlijk :P

Maar ergens vind ik het een beetje onethisch om reacties van mensen aan te passen, en als je het al te mooi en netjes maakt allemaal dan komt het ook niet meer zo geloofwaardig over wellicht...krijg je er een gevoel bij alsof iemand zelf allerlei enthousiaste reacties heeft geschreven met verzonnen namen er boven, om zijn eigen producten aan te prijzen :P

Maargoed, dat kan natuurlijk ook met spelfouten erbij, als mensen echt slinks zijn...