Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:41

Femke schreef:
In ieder geval om uitleg vragen. :j
Mee eens, maar ik zou wel bellen ipv mailen. Ik denk dat je anders aan het heen en weer mailen blijft en ik vind dat je dan meestal ook makkelijker afspraken kunt maken.
Maak van te voren een lijstje met vragen, maar ook met wat je zelf wilt. Na afloop kun je ze wel een mail sturen met wat je nu precies hebt afgesproken. Dat is wel handig om onduidelijkheden achteraf te voorkomen.

VWB die VAR verklaring. Ik heb inderdaad geen zin in die administratieve rompslomp. Ik ben gewoon voor 100% ondernemer, dus daar loop ik ook geen risico mee (en zij dus ook niet). Als ze 'm perse willen hebben sturen ze tzt vast nog wel een herinnering :D

No_No

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:04

Wat raar dat ze niet duidelijk zijn.. Ik heb er een vreemd gevoel bij! Ik denk dat je voor ogen moet houden wat jij wil en je niet moet laten opdringen wat zij willen.

Welk programma gebruik(t)en jullie voor een marktonderzoek?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:18

Mijn bedrijfsrekening zit ook bij de Rabobank en ik weet dat het niet de goedkoopste is maar ik ben ontzettend blij met de service die ik op het lokaal kantoor krijg. Toen ik mijn bedrijf ging opstarten (of beter gezegd: KvK inschrijving in orde ging maken) ben ik eerst bij mijn oude bank (de ING) gaan informeren naar wat de mogelijkheden waren. Ik stond letterlijk binnen 2 minuten buiten met wat folders die in mijn handen gedrukt waren... Ook bij de ABN-AMBO geweest, daar werd gelijk gesproken over dingen waar ik helemaal niet om vroeg (hypotheken en weet ik het wat allemaal meer). En dus ook bij de Rabobank geweest en ik vond het heel fijn dat ik gewoon met mensen kon praten/bellen i.p.v. een call-center medewerker.

@ pmarena: de opmerking 'voor verkoop ook wel zo professioneel staan als mensen gewoon op naam van je bedrijf hun betaling kunnen storten, en niet op je eigen naam' gaat lang niet voor iedereen op. Het 1ste gedeelte van mijn bedrijfsnaam is mijn eigen naam, de rest heb ik er niet achter laten zetten omdat dit niet op de pinpas past ;) . Maar ben ik dan ook minder professioneel bezig?

De 1ste 2 jaar heb ik ook gebruik gemaakt van het Starterspakket bij de Rabobank, alleen toen dat klaar was waren de kosten wel in ene wat hoger.., wel iets om mee rekening te houden. Het storten van geld kan i.d.d. behoorlijk duur zijn maar daarom zorg ik dat ik contant geld ook weer als contant uit de zaak voer (bijv. met de KM vergoedingen etc) en voor contanten verkopen maak ik ook altijd een factuur. Klanten krijgen daar ook altijd een exemplaar van voor hun eventuele eigen administratie.

Wat ik mensen altijd mee geef als ze een zakelijke rekening willen openen: informeer bij verschillende banken en maak de beslissing waar JIJ je goed bij voelt, het is immers JOU bankrekening en niet die van mij. :)

Hier ben ik achter de schermen ook de laatste details aan het uitwerken voor mijn nieuwe website. Ik ben zo blij met het resultaat straks, voel met als een klein kind op kerst ochtend :')

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:27

Ik snap de extra moeite voor die VAR verklaring niet... Ik heb ze ieder jaar aangevraagd en dat kost je nog geen 10 min... En na 3 jaar ze aanvragen krijg je ze automatisch toegestuurd... Dus in totaal kost het je 30 min in 3 jaar voor dat ding...
Mocht er nu iemand naar vragen, dan scan ik ze in (5 min werk) en mail ik het. Zij blij, mij maakt het niet uit...

Maar omdat het momenteel niet veel betekend, willen ze het systeem ook gaan aanpakken... Helaas is dat nog niet zo ver.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:33

Kaisa schreef:
@ pmarena: de opmerking 'voor verkoop ook wel zo professioneel staan als mensen gewoon op naam van je bedrijf hun betaling kunnen storten, en niet op je eigen naam' gaat lang niet voor iedereen op. Het 1ste gedeelte van mijn bedrijfsnaam is mijn eigen naam, de rest heb ik er niet achter laten zetten omdat dit niet op de pinpas past ;) . Maar ben ik dan ook minder professioneel bezig?

Als reactie hierop, dit was hoe ik het geschreven heb:

Citaat:
Ik vind het voor verkoop ook wel zo professioneel staan als mensen gewoon op naam van je bedrijf hun betaling kunnen storten, en niet op je eigen naam.

Doorslaggevend zijn de woorden die ik dik gemaakt heb :P

Ben je fotograaf (veel persoonlijk contact) onder je eigen naam dan is dat i.m.o. toch een iets andere situatie dan wanneer je spullen verkoopt onder een bedrijfsnaam die heel anders is dan je gewone naam.

Mallootje: Netjes, die gevel zo +:)+ Maar als je er langsloopt hoeft het nog steeds niet op te vallen inderdaad. Zet je nooit iets van spullen buiten ofzo? :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:46

Klopt Pmarena, als je bijvoorbeeld een (web)winkel hebt vind ik het wel netter staan om geld over te maken naar een bedrijfsnaam.

Zelf heb ik hetzelfde als Kaisa: mijn naam is mijn bedrijf en mensen doen ook echt zaken met mij en mijn diensten, dus dan vind ik het wel kunnen dat mensen geld over maken naar mijn eigen naam. Ik heb verder geen bankkosten voor mijn bedrijf én ik zit bij een 'groene/verantwoorde' bank, vind ik ook wel belangrijk.

Bah, ik ben al dagen niet lekker in orde...werk schiet zo niet echt op.
Van de klant in kwestie waar ik het een paar pagina's over had, heb ik tot op heden niet gehoord...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:25

Pff vandaag druk daggie. Vanmorgen enkele sieraden, de administratie stond gepland incl aangifte en dan dadelijk en vanavond nog een paar sieraden. Ik voel me net een vliegmasjien. Nu effe eten moet ook gebeuren soms.

Mallootje mooi zeg! Niet alleen je naam, maar de hele gevel.

En nu dan Yucca? Bedoel je dat ze geen aanpassingen meer hoeft, of dat ze de foto's niet meer hoeft?

Ik vind het geen probleem iets te kopen bij een bedrijf(snaam) en te betalen aan een eigen naam, maar vind het wel gek staan.
Daarin tegen zou ik het bij Yucca, Kaisa enz, weer niet gek vinden.
Heeft idd denk ik toch te maken met wat je doet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:51

Mallootje, zit je aan een 70 km baan? Dan geef ik je als gouden tip ook vlaggen te hangen, die zie je van verderop. Je weet wel, die rechtopstaande palen met een banner aan

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:17

Dit heb ik weer...
Dilemma. Goede vriendin heeft 1 van mijn weinige cotton lemongreen sets komen halen verleden week. Besteld toen ze de catalogus zag en netjes betaald. Krijg ik daarnet bericht, dat ze de set weer weg doet wegens onverwachte zware zadelkosten. Of ik wil helpen bij verkoop (dwz haar helpen met digitale foto' s en aanmaken advertentie op haar naam) maar ze wil wel meer dan de nieuwprijs want hij is zeldzaam... Had al gelijk aangeboden om hem weer terug te betalen want is gloednieuw maar dat wil ze niet. Ik begrijp haar ook dat ze nu alle mogelijke dingen doet om zo snel mogelijk geld bij elkaar te krijgen (affaire zal 1500 euro kosten zo blijkt). Langs de ene kant heb ik zoiets van: toedeledoki, langs de andere kant: ik heb mensen moeten teleurstellen voor deze set.
Ik zit echt in dubio. Ik vind het ook niet kunnen dat er zo gehamsterd wordt, maar dit is gevalletje overmacht dat ik nu vanop de eerste rang meemaak. Wat doen jullie in zo' n geval?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:20

Lijkt me dat je voldoende moeite hebt gedaan door aan te bieden hem terug te betalen. Haar keuze wat ze er verder mee doet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:27

Het punt is dat ik daar klanten voor heb moeten teleurstellen, dat vind ik zo erg. En ik weet zeker dat een aantal onder hen zelfs dieper in de buidel wil tasten voor die set, je moet eens kijken wat ze op e-bay gaan... TE GEK VOOR WOORDEN!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:29

Ik zou het gewoon laten zoals het nu is. Die anderen heb je toch al teleur moeten stellen.
Je hebt aangeboden om het terug te nemen, dat wilt ze niet. Nou, dan niet. Maar ik zou haar ook niet helpen met de verkoop. Als ze er echt vanaf wilt, kan ze hem naar jou terug doen. En anders zal ze zelf moeite moeten gaan doen voor dat extra geld wat het op gaat leveren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:34

De bedoeling is wel dat ze het zelf online zet, maar dat ik haar help met online zetten, advertentietekst en foto' s maken, ze kent niks van Kapaza en heeft geen bokt account. En de vraag was ook: als er iemand uit Nederland op af kwam, of ik het dan met mijn pakjes mee kon nemen, de grens over. Dus dan zou ik instaan voor eventuele logistieke hulpverlening zeg maar. Het is gewoon een morele kwestie waar ik nu mee zit. Stom hé!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:27

@ Foxy: kan je die mensen niet met die vriendin in contact brengen? Ik snap dat je de klanten verder wilt helpen maar ergens houd het op. Ik ben daar dan heel nuchter in: wie het eerst komt wie het eerst haalt :)

Betreft geld overmaken naar een (prive) naam: daar heb ik geen moeilijkheden mee. Een bankrekening op bedrijfsnaam hebben staan vertelt niks of het een goed bedrijf oid is. Persoonlijk hecht ik daar dus ook totaal geen waarde aan, zolang ik mijn producten maar krijg :) .

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:34

Die is fijn Foxy, ZIJ wil hem verkopen en niet aan jou terug doen maar wel al jouw hulp en kennis hebben.
Of ze doet hem aan jou terug voor het bedrag wat ze er voor betaald heeft of ze regelt de doorverkoop helemaal zelf.
Overigens 1500 euro voor een zadelkwestie? Da's ook wel erg fors.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:54

Het heeft wat uurtjes gekost (voornamelijk het creëren van het design vanuit mijn kant) maar er is een nieuwe website :D Ik ben er zo happy mee *\o/*

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:06

Een nieuw merkzadel is niet goedkoop Hilda.

Maar ik vind het eigenlijk wel een interessante kwestie voor mezelf, dit is 1 van de weinige keren dat mijn persoonlijke mening (vrienden help je) niet strookt met mijn mening als ondernemer (prijzen opdrijven). Ik zou haar perfect kunnen helpen zonder dat bokt ervanaf weet, maar mijn "ondernemend geweten" vind het een ronduit kromme situatie. We hebben trouwens een tijd terug onder fotografen al het fenomeen 'vrienden verwachten (bijna) gratis foto' s te kunnen krijgen' al gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:13

Mja, ligt een beetje aan hoe je relatie verder met haar is.

Is het altijd een type dat op een dergelijke manier "misbruik" van je wil maken door jou met haar zaken op te zadelen, dan zou ik het haar lekker zelf uit laten zoeken en stoppen na het aanbieden om de set terug te nemen.

Eventueel kun je dan nog afspreken dat je haar mailadres doorgeeft aan de mensen waarvan je weet dat die dolgraag zo'n set willen, onder het mom van: klant hier is er 1 te koop, je kunt zelf contact opnemen met haar, ik heb hier verder niks mee te maken. En dan vooral dat laatste HEEL duidelijk onderstrepen!!

Wil je haar als vriendin wel erg graag helpen dan kun je dat natuurlijk gewoon doen, maar dan ook gewoon privé. Dan krijg je er zakelijk ook geen gezeik mee, dat mensen denken dat ze bij jou kopen i.p.v. bij haar :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:24

Pmarena, nee dat is niet het geval. Daar ben ik dan ook snel klaar mee.

We gaan het idd privé doen, mijn naam komt er niet bij (tenzij als retouradres voor de pakjes binnen NL). Daar voel ik me dan nog het 'prettigst' bij. Het meest vervelend vind ik de prijskwestie, tenslotte klaagt iedereen over deze praktijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:36

Mja, ze heft de set niet gekocht met de intentie om hem duur te verkopen toch?

Maar nu ze hem eenmaal heeft zou ze op zich ook wel gek zijn om hem goedkoper te verkopen dan wat een koper er voor wil geven.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:08

Ik weet wat zadels kosten!
Heb zelf een op maat gemaakte.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:24

Gmmbl ik zit met een virus op fb blijkbaar, stuurt heel mijn adressenboek daar een link, gewoon deleten mensen!
Tekst erbij luidt: "Ken je dat foto nog?"

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:21

mag ik vragen waar jullie je drukwerk laten doen? Heb nieuwe website en nieuwe huisstijl, maar moet nu dus alles opnieuw laten drukken.. Folder, briefpapier, enveloppen en visitekaartjes.. En das best een klap geld..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:26

Hilda79 schreef:
Die is fijn Foxy, ZIJ wil hem verkopen en niet aan jou terug doen maar wel al jouw hulp en kennis hebben.
Of ze doet hem aan jou terug voor het bedrag wat ze er voor betaald heeft of ze regelt de doorverkoop helemaal zelf.
Overigens 1500 euro voor een zadelkwestie? Da's ook wel erg fors.

Ben t eigenlijk wel eens met bovenstaande. Waarmo zou jij het werk moeten doen terwijl zij er op verdient? ALs je haar al helpt lijkt het me fair dat je een aandeel krijgt in de winst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:50