Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:04

Dat is het net, ik rij niet eens voor een eerste plaats oid, dat heb ik nog nooit gedaan. Mijn doel is altijd om gewoon een net proefje neer te zetten. Ik ben ook zenuwachtiger voor het inrijden dan voor de proef zelf, want ik word helemaal knettergek van een drukke inrijbaan.
Het wordt nu het 3de wedstrijdseizoen met m'n huidige paard en nog ben ik er niet overheen :(

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:16

Ik heb dat altijd met springen, die losrijbanen zijn altijd zo ontzettend klein....
En dan stappen er ook nog vaak mensen naast elkaar, waardoor je soms echt niet goed kan aanrijden op de losrijhinderissen. Daar wordt ik echt gek van...en nerveus!

Bij dressuur heb ik dat niet echt :+

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:16

Dat snap ik helemaal, Mallootje! Ik heb ook een hekel aan losrijbakken die te klein zijn. In de zomer ga ik ook altijd op zoek naar een plek waar niemand rijdt! En word dan heel gefrustreerd als er iemand in een deel van 'mijn ring' gaat rijden... haha
Afgelopen weekend hadden we wel een rustige bak, maar na 2 volle dagen was die zandbak helemaal los gereden, waardoor het ook weer niet fijn losrijden was.... Zo is er altijd iets.

Maar idd, wedstrijden is voor de fun, ik rij ook voor een goed resultaat, maar weet dat een winstpunt niet vanzelfsprekend is en die eerste plaats al helemaal niet! Maar die spanning blijft er altijd wel... Ben waarschijnlijk ook wel zo lang zenuwachtig als we over een paar weken de eerste Z wedstrijd hebben ingeschreven...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:04

Mallootje schreef:
Ik ben boos op mezelf! Heb me ingeschreven voor 2 dressuurwedstrijden, eentje over anderhalve week en eentje over 3 weken, en ik ben daar gewoon NU al zenuwachtig voor.. Echt te idioot voor woorden, voor een stom dressuurproefje voel ik me zenuwachtiger dan bijvoorbeeld toen m'n winkel open ging.
En ik heb niet eens reden want over het algemeen is mijn paard braaf, en als hij al een keer wat doet is het niets gevaarlijks oid. Kan mezelf wel voor de kop slaan als ik zo doe, maar ik kom er niet vanaf :(

Ik kwam net per ongeluk deze advertentie tegen en moest gelijk aan je denken!
:P
http://www.bokt.nl/markt/ad/145540/work ... ijd-rijden

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:34

Werkt er hier wel eens iemand met een VAR verklaring?
Ik kreeg van Sanoma een brief dat ze een VAR verklaring van me willen hebben, andere opdrachtgevers zoals Reed Business, Agrimedia, Eisma en Agrio hebben er nog nooit naar gevraagd. Ben ik verplicht hen zo'n verklaring te geven?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:45

Ja als ze daarom vragen..
Is niet moeilijk aan te vragen hoor, ik heb het ook gehad het eerste jaar als ondernemer.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:03

Ik heb ook wel eens een VAR-verklaring af moeten geven. Is heel simpel aan te vragen via de website van de Belastingdienst.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:32

Er zijn verschillende VAR-verklaringen. Degene die je waarschijnlijk nodig hebt is de VAR-WUO (winst uit onderneming). Op de site van de belastingdienst kan je deze aanvragen. Opdrachtgevers kunnen hier om vragen omdat ze, als je deze hebt, nooit in problemen kunnen komen met de belastingdienst en achteraf toch nog alle belasting voor jou zouden moeten afdragen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:40

Huh een VAR voor Sanoma? Daar hebben ze mij nog nooit om gevraagd. Of heb je geen btw/kvk? Wel toch?

Ik had net ineens een top idee. Gelijk maar actie op ondernomen.
Ook mailtje gehad, samen met collega gaan we schoolfoto's maken.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:30

Zooist schreef:
Mallootje schreef:
Ik ben boos op mezelf! Heb me ingeschreven voor 2 dressuurwedstrijden, eentje over anderhalve week en eentje over 3 weken, en ik ben daar gewoon NU al zenuwachtig voor.. Echt te idioot voor woorden, voor een stom dressuurproefje voel ik me zenuwachtiger dan bijvoorbeeld toen m'n winkel open ging.
En ik heb niet eens reden want over het algemeen is mijn paard braaf, en als hij al een keer wat doet is het niets gevaarlijks oid. Kan mezelf wel voor de kop slaan als ik zo doe, maar ik kom er niet vanaf :(

Ik kwam net per ongeluk deze advertentie tegen en moest gelijk aan je denken!
:P
http://www.bokt.nl/markt/ad/145540/work ... ijd-rijden

Ja, ik had ook al aan jou gedacht, maar even naar NL rijden voor m'n stressjes is misschien wat van het goede teveel...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:16

Hilda79 schreef:
Huh een VAR voor S anom a? Daar hebben ze mij nog nooit om gevraagd. Of heb je geen btw/kvk? Wel toch?
Jawel, heb ik wel, maar ik zag op FB dat ze die brief nu ineens aan meerdere freelancers die nu nog actief voor hen werken verstuurd hebben. Ik wacht wel even af. Als er een herinnering komt, dan vraag ik 'm wel aan.
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 24-04-13 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:31

Raar, ben freelancer van hun maar heb hem niet. Voor de Hoefslag was het of VAR of BTW numner. Niet en en.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:37

Hoefslag is al een paar jaar van Sanoma.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:42

Ja daarom ook zo bijzonder. Bij Hoefslag werd er om gevraagd en bij de Phryso (nog) niet. Wellicht krijg ik hem nog. Kwam wel mail met wijzigingen in het facturatie systeem.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:52

Volgens mij is die vraag om een VAR verklaring alleen verstuurd naar freelancers die nu actief zijn voor Sanoma, althans zo begreep ik dat bij de freelancers op Facebook.
Bedoel je met het nieuwe factureringssysteem Cer ti one?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:57

Ja die bedoel ik.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:17

Die VAR Verklaring is alleen om er voor te zorgen dat Sanoma geen loonbelasting over jouw werkzaamheden/facturen nog hoeft af te dragen. Dit ook omdat jij aangeeft bij de Belastingdienst (mede via hen) dat je meerdere opdrachtgevers hebt en niet al je inkomsten uit 1 opdrachtgever haalt.
Dit wordt gedaan om te voorkomen dat bazen hun personeel ontslaan om ze later fulltime als ZZP-ers in te huren.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:44

yvonnepuntnl schreef:
Werkt er hier wel eens iemand met een VAR verklaring?
Ik kreeg van Sanoma een brief dat ze een VAR verklaring van me willen hebben, andere opdrachtgevers zoals Reed Business, Agrimedia, Eisma en Agrio hebben er nog nooit naar gevraagd. Ben ik verplicht hen zo'n verklaring te geven?

Jup, volgens mij is dat het bewijs dat je echt freelancer bent en niet in loondienst.
Bij het huidige bedrijf waar ik freelance werk heb ik ook een VAR-verklaring.

Ah, ik zie dat anderen me al voor waren :')

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:23

En ondanks dat is het een wassen neus. Toen ik hem moest inleveren stond er ergens "kunnen geen rechten aan worden ontleend". Ook tijdens een seminar (vd BD) is hij aan bod gekomen en ook daar zeiden ze dat.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:25

Waarom is ie er dan? Ik weet trouwens wel dat ze van plan zijn om over te stappen naar een nieuw systeem dat beter aansluit bij deze tijden, maar dat zal nog wel een paar jaar duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:29

Inderdaad... Zo'n VAR voegt erg weinig toe, behalve administratieve rompslomp.
Want als "men" vind dat je toch een verkapt arbeidsverband hebt, dan heeft de VAR geen enkel recht van spreken.
En kunnen er alsnog allerlei naheffingen opgelegd worden.

Hij is er om de arbeids relatie te verduidelijken. Maar als er een controle op is, speelt de VAR geen enkele wezenlijke rol.
Oftewel; Ik vind 't een nutteloos ding.

Bij Penny ben ik er destijds 1x om gevraagd.
Daarna heb ik eigenlijk nooit meer een VAR hoeven afgeven aan opdrachtgevers.
Ben ik eigenlijk ook wel blij om, want 't kost toch weer even wat invul werk om er eentje aan te vragen, terwijl het dus inderdaad niets toevoegt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:11

Hoe doen jullie het bij het afspreken van tarieven bij een nieuwe opdrachtgever ?

Ik ben tijdens een kennismakingsgesprek aangenomen om op projectbasis bij een nieuwe opdrachtgever te gaan werken. Hartstikke leuk, leuke mensen, leuke opdrachten. Maar tijdens dat gesprek was het een beetje vaag. Het kwam er op neer dat ze met mij verder wilden, maar dat werd niet heel duidelijk gezegd. Het gesprek eindigde zonder dat er zakelijke afspraken gemaakt werden.

Dus heb ik een mail gestuurd om te vragen wanneer we hierover een afspraak kunnen hebben, ook bv om ze een kopie te kunnen geven van de VAR-WUO etc. Kreeg ik een mail terug dat ze normaal het tarief hanteren van ... euro per uur en dat er per opdracht gekeken werd op deze opgehoogd werd omdat het bijvoorbeeld een moeilijkere opdracht was. Of ik me daar in kan vinden.

Dit tarief ligt onder het tarief wat ik normaal hanteer, en het is onduidelijk wat er in dit tarief verwerkt is. Alleen de uitvoer en dan de voorbereiding apart (zo reken ik normaal gesproken) of de uitvoer en de voorbereiding in je eigen tijd erbij in is onduidelijk. Van anderen die hier werken heb ik begrepen dat voor hen optie 2 geld. Dat zou betekenen dat ik normaal x per uur uitvoer en x per uur voorbereiding (meestal 1 op 1, soms 1 op 0,5), maar nu een all-in prijs moet berekenen. Dit zou voor mij 1,5 tot 2x zo hoog liggen als wat zij per uur normaal vinden. En ik reken echt geen idiote prijzen.

Ik vind het raar dat er geen normale onderhandeling plaats vind en dat dit in een mailtje op deze manier gezegd wordt, zonder duidelijkheid te geven over wat er onder het tarief valt. En ik maak me zorgen of ik straks voor de helft van het geld moet gaan werken.

Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:18

In ieder geval om uitleg vragen. :j

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:31

Ik zou gewoon zeggen dat je dat allemaal even persoonlijk wil bespreken tijdens een face to face gesprek..

Wij hebben onze gevel een beetje gepimpt. Ik vond het te onduidelijk dat wij daar als ruitersportzaak gevestigd waren en nieuwe klanten zeiden ook vaak 'we zijn hier al een paar keer langsgereden en het was ons nooit opgevallen, tot iemand anders het ons vertelde'.
Dus nu ziet het er zo uit:
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6855_n.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:32

Mooie zeg!