Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:30

Volgens mij heb ik het starterspakket van de Rabo :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:37

Ik heb nu nog tweede privé, als het zo blijft lopen als nu ga ik ook voor starter naar de Rabo. Die was het voordeligst voor wat ik wil!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:29

Een privé rekening zakelijk gebruiken mag heel best. Dat vind de bank niet leuk, maar zij kunnen (en mogen) jou niet verplichten een zakelijke rekening te gebruiken. Het vervelende is alleen, zodra je met automatische incasso's of machtigingen gaat werken (die dus op jouw rekening gestort worden, want iemand machtigen om af te schrijven kan altijd) zit je vast aan een zakelijke rekening omdat dat het enige pakket is waarbij de bank dat aanbied.

Om die reden heb ik gewoon nog een privé rekening, maar ik heb er wel een aparte rekening voor geopend.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:08

In de algemene voorwaarden voor betaalrekeningen bij de Rabo staat: "U mag de rekening alleen privé gebruiken. U mag de rekening dus niet gebruiken voor een bedrijf."
Als je bijv. freelance tekstschrijver bent, kun je dat makkelijk via een privérekening doen, maar met bijv. een webshop kom je daar niet mee weg.

Voor degenen die willen besparen op bankkosten: voor papieren dagafschriften moet je betalen, digitale afschriften zijn gratis (bij de Rabo).

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:13

Wat een goeie tips komen er weer voorbij!
Vrijdag ben ik bij de kvk geweest om me in te schrijven, voelt al weer een stuk echter nu!
Daar werd aangegeven dat een zakelijke rekening nu nog niet van toepassing was, zeker gezien het feit dat ik waarschijnlijk vooral contante betalingen ga krijgen.
Hoe doen jullie dat? Een vriendin van mij is accountant en zij gaf aan dat een zakelijke rekening en facturen sturen in plaats van contante betalingen bij hun op kantoor toch wel heel wenselijk is.

Wat zagen jullie stands er mooi uit Annash en Yucca! Wel balen dat er bij Yucca zo weinig mensen zijn geweest, investeer je dan veel tijd en moeite in en dan valt het zo tegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:22

Gefeliciteerd met je inschrijving!

Facturen sturen moet natuurlijk sowieso.
Dat staat los van contante betaling vs overschrijving.

Voor de keus contant vs overschrijving ligt de beslissing denk ik vooral op wát je doet als ondernemer.
Een fysieke winkel zal bijv. veel meer te maken hebben met contante betalingen dan een webshop.

Een duidelijk kasboek bijhouden en regelmatig het geld storten... Daar krijg je veel mee te maken met contante betalingen.
Storten op een zakelijke rekening is trouwens erg duur. En de meeste privé rekeningen vragen na 6x per jaar storten (ofzo...) ook een flink bedrag per storting.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:32

Vervelend zeg, van die hoge kosten! Ik betaal tussen de 30 en 45 euro per kwartaal voor de Rabobank! En volgens mij echt maar 7 cent per keer dat ik inlog bij internetbankieren, ipv per klik binnen internetbankieren! Loopt in een kwartaal trouwens als snel op als je om de dag of zo je rekening checkt.
En Jolanda, de digitale afschriften zijn 10 cent per stuk, de papieren 30 cent bij de Rabobank.

@Yucca: Wat vervelend zeg! Ik heb volgens mij al foto's van die klus langs zien komen. Klinkt inderdaad dat ze voor de verkeerde setting gekozen hebben!

Trouwens, iedereen zet hier wel leuk een punt in een woord waarvan ze niet willen dat Google het vindt, maar Google ziet geen leestekens... Heeft niet veel nut dus! Spaties werken wellicht wel, maar verder denk ik niet dat Google bokt naar voren gaat brengen als het gaat over banken of zo!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 09:58

Femke schreef:
Facturen sturen moet natuurlijk sowieso.

Nee hoor. Die regels zijn ook weer veranderd.

Alles kost geld. Logisch want er moet overal aan verdient worden, maar voor ons wel vervelend.

Gefeliciteerd met je inschrijving bjarni.
Ik heb het helemaal gemist, wat ga je doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:21

De regel is dat een factuur sturen verplicht is.
Maar op die regel zijn inderdaad wél enkele uitzonderingen ;)

Leveren aan particulieren is zo'n uitzondering.
Klopt Holly... Ik weet alleen niet of Bjarni 't over b2b of b2c heeft. Dat kan ik uit 't verhaal niet opmaken.
Vandaar dat ik even uitging van de norm; factuur sturen is verplicht, tenzij er sprake is van een uitzondering.

Maar ook dan moet je de verkoop wel nog steeds in je boekhouding verwerken.
In de praktijk is tóch een rekening/factuur verstrekken aan de particulier voor veel bedrijven de gemakkelijkste optie.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:37

Haha Femke, je bent wel grappig met al je regeltjeskennis :P

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:25

Ik maak daar gewoon maandelijkse contantfacturen van, waarin ik mijn kasverkopen oplijst.

Verder dikke problemen met NG van Eskadron, ik trek mijn haar hier onderhand uit van ellende.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:32

11AFotograaf schreef:
En Jolanda, de digitale afschriften zijn 10 cent per stuk, de papieren 30 cent bij de Rabobank.

Oeps!
Ik zie in de link van de vorige pagina dat digitale afschriften € 0,10 kosten en papieren € 0,75. Niet gratis, maar wel iets waar je voor een goedkopere optie kunt kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:17

Mallootje schreef:
Haha Femke, je bent wel grappig met al je regeltjeskennis :P

Hahaha, sorry.... :o
Is er van jongs af aan in gekomen. M'n moeder was destijds advocaat en werkte veel thuis.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:58

JolandaS schreef:
11AFotograaf schreef:

Oeps!
Ik zie in de link van de vorige pagina dat digitale afschriften € 0,10 kosten en papieren € 0,75. Niet gratis, maar wel iets waar je voor een goedkopere optie kunt kiezen.

Oh, dan zijn de papieren afschriften nog duurder geworden. Maakt niet uit hoor, je kunt je altijd vergissen. Het is inderdaad wel een stuk goedkoper!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:28

Er verandert ieder jaar wel iets in de tarieven en eigenlijk kijk ik er nooit naar omdat ik het wel mee vind vallen wat ik per kwartaal moet betalen.

Ik las nog ergens een vraag over contante betalingen.
Ik heb niet zo vaak dat er contant wordt afgerekend, maar ik maak altijd een factuur. Alle facturen voer ik in mijn boekhoudprogramma in het Verkoopboek in. Alle contante ontvangsten en uitgaven in het Kasboek. Als de Kas bijna leeg is, pin ik een bedrag van mijn zakelijke rekening.

Voor degenen die veel contante betalingen ontvangen en maar weinig zelf contant betalen (en dus met veel contant geld in huis zitten of hoge kosten moeten betalen voor stortingen): misschien een idee om je 'salaris' (gedeeltelijk) contant uit te betalen.
En als je wel contant wil storten bij de bank even goed informeren naar de mogelijkheden, want er zijn verschillende opties met verschillende prijskaartjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:34

Via zo'n automaat storten daar moet je geen haast voor hebben in ieder geval :=

Ik krijg zelf nooit contante betalingen, doe alles via internet.

Maar poosje geleden wel opbrengsten van een concert (vriend is penningmeester bij de muziek) gestort, en dan kun je dus briefje voor briefje door zo'n gleuf gaan duwen....ben je zo een kwartiertje bezig :P

Jolanda: Aha, Provisie op het afschrift zou dan kunnen komen doordat ik rood kan staan op mijn zakelijke rekening. Er wordt standaard elk kwartaal 40 euro daarvoor afgeschreven...dus puur voor de optie "krediet" of ik er nu wel of geen gebruik van maak.... ook maar eens afkappen dan t.z.t. :P

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:50

Provisie voor een kredietfaciliteit is gekoppeld aan de hoogte van het krediet. Als je genoeg hebt aan een lager bedrag, dan zou je de limiet kunnen laten verlagen, zodat je minder betaalt.
En voor de overige kosten gewoon een keer contact opnemen met de bank en met een adviseur de diverse kosten doorlopen om te kijken of je ergens op kunt besparen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:14

Bij mij zal het ongetwijfeld aan het aantal transacties liggen :j

Krediet wil ik er nog wel even op laten staan, wie weet hoe hard ik dat nog nodig heb voor mijn huis dat al 3,5 jaar te koop staat... -O-

Heb het in het begin wel hard nodig gehad, laatste jaren niet meer zo gelukkig, totdat bleek dat het accountantskantoor rond 2006/7 fouten had gemaakt waardoor ik ineens 15.000 euro (!!!!!) aan de Belastingdienst kon gaan betalen over die tijd....dat heb ik vorig jaar dus op moeten hoesten :\

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:22

Ik lees trouw mee, maar ik heb niet altijd tijd om te reageren. Welkom aan de nieuwelingen!

En wat en gedoe met die banken zeg... Daar word je niet vrolijk van. Ben erg blij dat ik het nog steeds af kan met een privé rekening.

Las ook nog wat over beurzen, balen Yucca dat het zo slecht bezocht was. Heeft de organisatie verder nog een verklaring gegeven? Wat betreft mappen, ik werk ook altijd met een mapje op evenementen, maar dan een ingebonden exemplaar. Hier staan al mijn hersenspelletjes voor honden in, omdat ik anders een kraam vol dozen heb staan en ik om de klipklap de spellen uit de dozen moet halen (met kans op beschadiging en kwijtraken van onderdelen). Werkt ideaal zo!

Verder is het hier nog steeds erg rustig op webshop gebied, terwijl het bezoekersaantal nog steeds gelijk is gebleven. Blijf het raar vinden... Maar goed, misschien wachten mensen wel op hun vakantiegeld ofzo.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:39

Tjonge, jullie gaan hard (of ik ga langzaam).

Yucca, wat vervelend dat de beurs zo'n tegenvaller was.
Als 25% van de standhouders dan ook nog eens fotograaf is, dan kan ik me voorstellen dat de lol er helemaal vanaf is.
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar heb je het nog met de klant op kunnen lossen dat de foto's steeds niet naar wens waren?

Banken zijn inderdaad een hoop gedoe. Wij zitten bij ING met een starterspakket, waar we toen 2 jaar korting op zouden krijgen. Hoeveel het nu precies kost weet ik niet uit m'n hoofd, maar het viel in ieder geval wel mee.

Joyce, hier ook nog steeds rustig. Misschien een combinatie van mooi weer en de zomer die eraan komt, waardoor mensen hun geld liever uitgeven aan een nieuwe collectie zomerspullen en een dure vakantie. Dit is denk ik ook de tijd waarin de vakantie geboekt gaan worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:42

Jeetje wat een gedoe allemaal met die banken! Heb nog geen zakelijke rekening en nog geen KVK etc maar als ik hier dan weleens lees ga ik daar ook meer en meer tegenop zien

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:17

Ik werk ook op een accountantskantoor en ik doe voornamelijk de administratie inboeken.
Winkels moeten ech goed hun kasboek bijhouden anders is dat zo'n drama!

Hoe hebben jullie meer reclame gemaakt? Ik heb nu een Facebook en een website. Ik dacht misschien om bedrijven/restaurants te gaan mailen of ze misschien geïnteresseerd zijn in een schilderij.

http://i98.photobucket.com/albums/l251/ ... 1dcdea.jpg

Bovenstaande lijkt me wel leuk, heb er ook een met cupcakes voor in een koffiehoekje of high tea hoekje bijvoorbeeld?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:39

stef schreef:
Jeetje wat een gedoe allemaal met die banken! Heb nog geen zakelijke rekening en nog geen KVK etc maar als ik hier dan weleens lees ga ik daar ook meer en meer tegenop zien

Dat valt allemaal wel mee. Bankkosten zijn gewoon een onderdeel van je algemene bedrijfskosten, die je moet doorberekenen in de kostprijs van je dienst of product.

Het is handig om eens naar een startersbijeenkomst bij de kvk te gaan en/of een ondernemingsplan in te vullen. Dan kom je er vanzelf achter wat er allemaal bij komt kijken en welke dingen je moet regelen als zelfstandig ondernemer.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:58

Ik ben boos op mezelf! Heb me ingeschreven voor 2 dressuurwedstrijden, eentje over anderhalve week en eentje over 3 weken, en ik ben daar gewoon NU al zenuwachtig voor.. Echt te idioot voor woorden, voor een stom dressuurproefje voel ik me zenuwachtiger dan bijvoorbeeld toen m'n winkel open ging.
En ik heb niet eens reden want over het algemeen is mijn paard braaf, en als hij al een keer wat doet is het niets gevaarlijks oid. Kan mezelf wel voor de kop slaan als ik zo doe, maar ik kom er niet vanaf :(

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:01

Ooooh dat moet je helemaal niet doen!!! Rij voor de lol, laat het resultaat voor wat 't is. Lol met je paard en pas voor pas je proefje doorrijden, dan komt het vast wel goed. :-)