sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronja

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:41

Ronja schreef:
Waah ik heb mijn eerste echte sollicitatiebrief verzonden! Ben benieuwd of ik er nog iets van hoor.

Woeha ik dacht dat dit een verloren zaak was, maar gisteren heb ik een mailtje ontvangen dat ik volgende week woensdag op gesprek mag komen!

Wat spannend!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:17

Kitty84 schreef:
Gefeliciteerd gucci

*heeft gister 7 sollicitaties opgestuurd*....verdien wel een schouderklopje...

En heb de 11e een gesprek...

Maar ik vind het vies tegenvallen, of ik ben te jong...of te oud, te ervaren of ik heb juist weer te weinig ervaring...pfffff

Aan te weinig ervaring kun je altijd nog een verhaal aan vast breien. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen dat jouw gebrek aan ervaring voor hun een voordeel kan zijn. Zij kunnen jou vormen en opleiden zoals hun dat graag zien (geen vastgeroeste werkgewoontes).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:26

En iedereen heeft ervaring. Wat heb je uit je opleiding, stages, vakantiejobs kunnen halen? Vorige functies waar je mss kunt aantonen dat er qua aanpak toch gelijkenissen waren?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:31

Volgende keer gesprek bij Kartcentrum Haha!!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:31

Ik heb hetzelfde probleem als Kitty, ik loop ook altijd tegen te weinig werkervaring op. En ik heb het idee dat ze niet echt kijken naar de ervaring die je hebt opgedaan tijdens stages enzo, al helpt dat idd wel altijd mee natuurlijk.

Aansluitend op de opmerking van Vanessa24 kan een bedrijf dat ook opvatten als het feit dat ze nog veel energie in je moeten investeren en dat je dus niet gelijk zelfstandig aan de slag kan... Er zitten altijd voor- en nadelen aan Knipoog

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:57

Arjette schreef:
Ik heb hetzelfde probleem als Kitty, ik loop ook altijd tegen te weinig werkervaring op. En ik heb het idee dat ze niet echt kijken naar de ervaring die je hebt opgedaan tijdens stages enzo, al helpt dat idd wel altijd mee natuurlijk.

Aansluitend op de opmerking van Vanessa24 kan een bedrijf dat ook opvatten als het feit dat ze nog veel energie in je moeten investeren en dat je dus niet gelijk zelfstandig aan de slag kan... Er zitten altijd voor- en nadelen aan Knipoog

En op een of andere manier vinden ze het dan niet erg. Werkgevers zien vaak alleen maar negatieve dingen, juist als je daar een positieve draai aan geeft dan krijgen ze toch een ander beeld over.

Toen ik ging solliciteren voor een baan wat ik nu doe, zat mijn baas ook te 'zeuren' over geen ervaring. Ik heb toen tegen hem gezegd, dat als niemand mij aan zou nemen, ik ook geen ervaring op zal doen. Hij gaf me gelijk, en wilde wel de uitdaging aan gaan om van een groentje iets te maken.
Dat ik tijdens school 2 periodes van 9 weken heb stage gelopen, dat zien ze niet als ervaring.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:14

Dat hangt af van het soort stage, de opleiding, het bedrijf waar je solliciteert en zo. Soms heb je echt iemand nodig met ervaring. Welke functie zoeken jullie?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:04

Ik heb eigenlijk mijn stages niet eens op mijn CV staan (nooit aan gedacht om die erop te zetten, geen idee waarom).

Tijdens mijn eerste opleiding heb ik, in het kader van de opleiding, drie keer een half jaar bij een bedrijf gewerkt. Die staan wel op mijn CV, maar dan als werkervaring. Dat was dan officieel ook geen stage, maar echt volop meedraaien. Mijn stage van mijn daaropvolgende opleiding staat niet op mijn CV.

Door die werkperiodes hebben ik een relevante bijbaan gevonden en dat bij elkaar maakte dat ik het als starter toch niet zo moeilijk had. Ondertussen ben ik weer wat verder en ik hoef mijn CV maar op internet te zetten om platgebeld te worden met de aanbiedingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:41

Als ik een cv screen kijk ik meestal naar ervaringen die aansluiten bij het profiel dat ik zoek. Een functietitel zegt zo weinig.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:40

poes schreef:
Dat hangt af van het soort stage, de opleiding, het bedrijf waar je solliciteert en zo. Soms heb je echt iemand nodig met ervaring. Welke functie zoeken jullie?

Idd, ik denk dat het heel erg verschilt in wat voor iemand ze precies nodig hebben. Ik ben op zoek naar een functie in de communicatie of productie binnen de vrijetijdswereld, dus bijv. de communicatie van een theater of als projectmanager bij een evenementenbureau. Is nogal een dunbezaaide vacaturewereld, dus wat dat betreft val ik natuurlijk al sneller buiten de boot... Scheve mond

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:01

idd. en iedereen die maar een beetje ervaring heeft in de accountancy/boekhouding heeft elke dag een volle email box.. Clown

blijven duimen iig..

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:08

Ik heb gister een sollicitatie gesprek bij de makro gehad (lucas klamer) ik krijg maandag bericht erover of k aan genomen word ofniet.. sollicitatie gesprek ging na mijn iedee goed, maar er waren iets van 40 sollicitanten en ze hadden maar 1 nodig.. dus ja.. vrees t ergste.. maar even afwachten

DniesyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:21

Ik meld me hier ook even, ik ben ook druk sollicitatiebrieven aan het rond sturen en heb volgende week 2 gesprekken brrr eng hoor, voor het eerst dat ik een sollicitatiegesprek heb voor een 'echte' baan. Ik solliciteer voor de functie grafisch vormgeefster. Dus nu maar hopen dat ik aangenomen word! Zit al helemaal in de zenuwen Bloos

DniesyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:37

Ik heb ook nog een tip voor iedereen die bezig is met het schrijven van een cv, het boekje 'Een onweerstaanbaar cv" van de volkskrant banen (ISBN 9789027418159) staan veel adviezen over hoe je je cv kan maken zodat mensen je blijven onthouden (door andere opmaak en de dingen die je erin vermeld). Weet niet of het al in dit topic vermeld stond maar ik had hem zo uit en heb de oefeningen die erin staan erbij gemaakt om een duidelijk beeld overmezelf te krijgen en wat ik wil. Hij kost trouwens maar E 14.95 en is echt een aanrader!

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:49

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:25

Weten jullie mischien nog goede sites waar vacatures op staan, mijn werk.nl acount is namelijk nog niet geactiveerd dus daar kan ik nog niet op kijken Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:58

Arjette schreef:
poes schreef:

Idd, ik denk dat het heel erg verschilt in wat voor iemand ze precies nodig hebben. Ik ben op zoek naar een functie in de communicatie of productie binnen de vrijetijdswereld, dus bijv. de communicatie van een theater of als projectmanager bij een evenementenbureau. Is nogal een dunbezaaide vacaturewereld, dus wat dat betreft val ik natuurlijk al sneller buiten de boot... Scheve mond

Hier val ik ook wel even over: je wil als starter aan de slag als projectmanager? Ik zou je dus ook niet uitnodigen voor een gesprek voor een dergelijke functie eigenlijk...Je moet wel eerst een lager baantje zoeken hoor Clown Ik heb er 5 jaar unief op zitten en toch kan ik nie als HR manager aan de slag Haha!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:10

Ohjee, Donderdag ben ik aan de beurt!!

Ik heb even advies nodig, ik heb een neuspiercing, gewoon een simpel knopje...
Niks overdreven dus.
Maar nou zei mijn vriend dat ik hem er het beste uit kon halen tijdens het gesprek.
Hij zei " ze kunnen zo een verkeerde eerste indruk krijgen van je " .
Maar mijn moeder zei juist " niet uit doen, tijdens het werk ga je hem ook dragen, dan zien ze ook dat je er een draagt. "

HELP!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:16

Ofwel: haal je hem uit en ben je bereid dat voor het werk ook te doen. Ofwel laat je hem in en vraag je tijdens het gesprek heel eerlijk hoe ze daar tegenover staan. Zeg het dan ook eerlijk als je hemniet uit wilt halen. Ik heb de mijne (tong en labret) uitgehaald voor mijn werk, vind het wel heel spijtig. Gaatje in mijn tong groeit gelukkig niet dicht.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:29

Ik hou hem liever in natuurlijk...
Dat is iets wat bij mij hoort.

Maar al zouden ze er problemen mee hebben, wil ik hem er best uithalen.
Ik ga toch parttime werken ( stel dat ik aangenomen zou worden ), dus die paar uurtjes zonder kan wel.

Maar eigenlijk hou ik hem liever in.

Misschien ishet een idee om een heel klein knopje in tedoen?....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:26

Ik had de mijne liever ook ingehouden Knipoog In de bedrijfswereld mag je je lelijk kleden, een afschuwelijk kapsel hebben, een aftandse bril dragen, uit je mond stinken, etc. Maar een gaatje in je gezicht kan niet...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:59

Hmm, ja waar ik nu werk zijn piercings gewoon toegestaan.
Meerdere collega's hebben piercings.

Vandaar eigenlijk Knipoog

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:07

Een collega van mij heeft een echt heel ieniemienie frutsel knopje, bij de meesten mensen valt die waarschijnlijk niet eens op. Ik denk dat de meeste werkgevers over zo'n subtiel knopje niet moeilijk doen en ik moet eerlijk zeggen dat ik als werknemer ook voor een klein subtiel knopje zou kiezen. Zeker wanneer ik in contact zou komen met klanten.

Als ik jou was zou ik dus ook voor het kleine knopje gaan. In zeker zin ben ik het met je moeder eens dat je hem niet uit moet doen omdat je daar eigenlijk mee aangeeft dat je hem ook tijdens werktijd uit doet. Je moet jezelf alleen de vraag stellen of het knopje dat jij hebt zou passen binnen het werk dat je gaat doen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:46

mijn wenkbrauw piercing haal ik er altijd uit bij een gesprek, mocht ik doorgaan voor een 2e gesprek vraag ik dan altijd of ik mijn piercing ook in mag houden. Toevallig zag ik hier een aantal mensen met piercing dus heb ik hem de 2e keer niet uitgedaan. Die piercing hoort tenslotte bij mij, en erg opvallend is hij niet. Bij bijbaantjes ben ik wel eens gestopt omdat hij uit moest. Bloos Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:53

Voor een bijbaantje ging ik dat ook doen. Maar voor een leuke bediendebaan met mogelijkheden loop je er al gauw mee vast, hoe jammer het ook is.