Algemeen topic Belastingaangifte!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:50

Ania schreef:
MyWishMax schreef:
Wel grappig, vroeger kreeg ik altijd bericht dag ik aangifte moest doen. Sinds ik aantal jaar een leuk bedrag terug krijg vanwege hoge medische kosten zijn ze gestopt met brief sturen dat ik aangifte moet doen.

Ben al wel bezig met verzamelen, want het is altijd een flink werk en de rest van het jaar vergeet ik het toch elke keer

-O- oei dat is geen goed teken voor mij, ik krijg namelijk nooit een brief en dit jaar opeens wel.

Zegt niks hoor! Toen ik wel brief kreeg hoefde ik nooit wat te betalen. Kreeg of niks terug of klein beetje. Maar ik heb wel al jaren geen verandering in inkomen door uitkering, geen eigen huis en noem maar op. Enige lastige is dus alle medische kosten maar dat weten ze bij belastingdienst niet, pas als ik dus aangifte doe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:58

Even voor de gehandicapten onder ons, er schijnt iets van vervoers aftrek te zijn als je zwaardere auto hebt ivm je ziekte of handicap. In ieder geval over 2024. Ik hang nu aan de lijn bij de belastingdienst over het hoe en wat en sinds wanneer. Als ik meer weet schrijf ik het hier wel.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken

Over 2025 is het 925 euro aan te tonen op meerdere manieren

purny

Re: Algemeen topic Belastingaangifte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:07

Ik doe elk jaar aangifte, krijg ook elk jaar een brief. En moet elk jaar betalen.
Sinds dit jaar ben ik over gegaan naar een andere schijf, ben benieuwd hoe dat gaat volgend jaar. Dit jaar zal ik ook wel weer moeten betalen :')

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:42

Ik kreeg vorig jaar voor het eerst geen brief en toen moest ik voor het eerst betalen. Nu weer een brief dus hopelijk valt het mee :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 14:03

Sintara schreef:
Ik moet dit jaar voor het eerst een m biljet invullen, ik heb er maar hulp bij gevraagd want het is niet zo overzichtelijk. Ik verhuur mijn appartement in Nederland nog dus het gaat om best wat geld dat ik waarschijnlijk moet betalen aan de overheid :(

Ik hoop minimaal kiet te spelen met de huuropbrengsten maar liever nog wat over te houden natuurlijk O:)

Aangezien het Box 3 verhaal nog niet is opgelost zou ik er niet op rekenen.

M-biljet is een kwestie van goed lezen, en anders kun je bij Kantoor Heerlen een telefonische hulp bij aangifte inplannen. Dan krijg je hulp incl je Box 3.

---

De trigger van de brief kunnen honderdduizend verschillende dingen zijn waarom je die wel, of juist niet krijgt. Maar als je boven een bepaald drempelbedrag terug verwacht, of moet betalen, ben je verplicht vrijwillig aangifte te doen. Dus óók zonder brief.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:05

Ik ben eruit en heb flink moeten rekenen. Wat er nodig is is een nibud lijst waarin per inkomensgroep staat wat je gemiddeld kwijt bent per zoveel personen. Als je met km prijs of maandkosten kunt aantonen (oa anwb lijst al werkt die niet voor grijskenteken) dat je auto of vervoer hoger is dan de lijst van de nibud mag je dat opvoeren bij zorgkosten reiskosten waar je ook de kosten van en naar ziekenhuis en dokter invuld. Het kost aardig wat rekenwerk. En helaas verder terug van 2020 is het niet aan te passen. Ook valys kosten zou je er mogen opvoeren. Of de kosten van de gehandicaptenkaart.

Ik heb de wijzigingen doorgevoerd en heel heel erg laag ingevuld omdat ik al blij ben met elke euro die ik terug krijg. En over zoveel jaren is het lastig inschatten hoeveel km ik gereden heb. Maar alles bij elkaar een toch heel fijn bedrag terug.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:31

Ik moet dat elk jaar al doen. Alleen dat vaste bedrag is nieuw, maar daar kom ik niet voor in aanmerking, want kan niet aantonen dat ik niet verder kan lopen. Wel een rolstoel, maar op goede dag kan ik het wel lopen, op slechte dag niet.

Maar goed,ik gebruik die aftrek al jaren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:46

Ik kende die regeling niet. Heb je geen bewijs van arts wmo of iets? Anders lever je flink in. Mijn bus is natuurlijk veel duurder dan een klein autootje. Wel goddank aangepast mrb tarief.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:12

Of een gehandicaptenparkeerkaart?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:17

Nee, maar die andere aftrek vanwege hogere kosten aan vervoer door ziekte heb ik wel gewoon hoor. En die liggen nog flink hoger als dat bedrag.
Geen gehandicapten kaart, durf ik niet aan te vragen want is honderden euro's en als ze je afwijzen moet je dat zelf betalen. Ze zijn hier erg streng en omdat ik het dus wel kan op goede dagen is de kans groot dat ze dat aanhouden en het dus afwijzen. Van de wmo heb ik alleen dus toewijzing van rolstoel vanwege geen langere stukken kunnen lopen. Staan geen meters in.

Maar ik kom dus al ruim boven dat bedrag uit elk jaar. Mijn vervoerskosten zijn erg hoog in vergelijking met mensen met hetzelfde inkomen en ongeveer de helft van mijn kms per jaar zijn medisch.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 01:39

Misschien een hele stomme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit.
Wij hadden in 2020 onze hypotheek over laten sluiten. De boeterente en financiering kosten koper en hypotheekadviseur etc waren 1 malig aftrekbaar. Dat is een kleine hypotheek en staat op papier ook los van de hypotheek voor het huis. Over dat kleine stukje(12000) krijgen wij geen renteaftrek terug maandelijks, over de grote hypotheek wel(bij aankoop in 2012 was dit op maandelijks gezet omdat we toen nog een banksparen hypotheek hadden en de maandelijkse teruggave was voor ons financieel beter)
Maar vanaf 2021 heeft de belastingdienst voor ons ingevuld dat dat kleine hypotheekje is gebruikt voor aankoop/verbouwing van onze woning. Ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Maar officieel mag dat vakje toch niet op ja aangevinkt staan? Omdat we daarover al 1 malige aftrekposten over hadden berekent en al hadden terug gehad in 2020.
En we over deze kleine hypotheek toch geen rente terug mogen krijgen.
Nu wordt de rente die we betaald hebben hierover onderaan de streep erbij opgeteld bij de andere rente van de grote hypotheek. En mijn gevoel zegt dat dat niet klopt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:07

Samantha: ja hoor, dat klopt wel. Je hebt de hypotheek afgesloten voor de eigen woning. Je betaalt er rente over, die rente mag je aftrekken van je inkomsten voor de belasting (mits hypotheek in 30 jaar afgelost etc).
De aftrek van de grote hypotheek laat je als een voorschot alvast gedurende het jaar uitbetalen, maar de aftrek van de kleine hypotheek kun je aan het eind van het jaar gewoon nog terugvragen. Nu zal die rente over 12000 euro niet heel veel zijn en zal de aftrek dus ook niet veel zoden aan de dijk zetten... maar het klopt dus wel.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:49

Nee volgens mij klopt het niet. Ik mag die kosten 1 malig aftrekken. De rente die we voor die extra financiering hadden genomen(dus in principe verhoging van de hypotheek) mogen we niet aftrekken.

Stukje van de site van de belastingdienst:
Voorbeeld 1
U sluit uw eigenwoningschuld van € 100.000 over tegen een lagere rente. De oversluitkosten zijn € 4.000 en de boeterente is € 6.000. Met oversluitkosten bedoelen wij taxatiekosten, notariskosten, bemiddelingskosten voor uw hypotheek. De boeterente betaalt u aan uw hypotheekverstrekker omdat u uw rentevaste periode wijzigt.
Om de oversluitkosten en de boeterente te betalen, verhoogt u uw hypotheek met € 10.000. Dit bedrag valt niet onder uw eigenwoningschuld, omdat u het niet gebruikt voor de financiering van uw eigen woning. De verhoging van € 10.000 valt in box 3. De rente over deze extra lening is niet aftrekbaar in box 1.
De oversluitkosten van € 4.000 zijn eenmalig gedeeltelijk aftrekbaar in box 1. Het gaat hier om het deel van de kosten voor uw eigenwoningschuld. Het bedrag dat u mag aftrekken, is € 3.636. Dat berekent u zo: € 100.000 : € 110.000 x € 4.000 = € 3.636
De boeterente van € 6.000 is wél volledig aftrekbaar in box 1.

Ik snap dat de belastingdienst ook fouten kan maken, maar ik snap alleen niet dat ze dit toch standaard voor ons invullen dat het aan de woning is opgegaan en dat we de rente kunnen aftrekken. Want zoals ik het lees mag dat dus niet.
Is het verstandig om de aangiftes van 21, 22 en 23 aan te passen? Of moet ik de aangifte van 24 invullen dat die lening niet gebruikt is voor de woning en dat de belastingdienst vanzelf komt met een nieuwe berekening over die andere 3 jaar. Het gaat gelukkig maar om totaal ongeveer 150 euro bij elkaar wat we dan terug zouden moeten betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:58

Als het geld is geleend voor de financiering van de boeterente en niet voor het huis, dan klopt het inderdaad dat de rente daarover niet aftrekbaar is. De Belastingdienst ontvangt informatie van bepaalde instanties, zoals in dit geval de bank. De bank geeft door dat er geld is geleend en dat daarover hypothecaire zekerheid is verstrekt over jullie eigen woning. In het geautomatiseerde systeem van de Belastingdienst komt deze lening dan als eigen woning-lening te staan. Je bent zelf verplicht om deze informatie te controleren en aan te passen indien nodig.

Of je voorgaande jaren moet laten aanpassen is niet een heel eenvoudige vraag waar ik hier een heel epistel over kan schrijven. Als de aanslagen over die jaren definitief zijn, zal je dan een verzoek om navordering moeten doen, op papier. Als ze nog niet definitief zijn, kan je je digitale aangifte opnieuw indienen. Ik zou er niet vanuit gaan dat de Belastingdienst zelf gaat aanpassen, gezien de bedragen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:03

De aanslagen zijn definitief. Maar ik kan als ik inlog wel de aanslagen alsnog online wijzigen.
Vanaf nu ga ik het antwoord wijzigen en op nee zetten voor de aankomenden aangiftes. Even kijken wat ik dan ga/moet doen over de andere 3 aangiftes.

Dit vind ik nu ook op de site van de belastingdienst:

Ik heb een foutje gemaakt, maar ik heb mijn aangifte al verstuurd - wat nu?
Dat kunt u zelf in orde maken.

Ook als u de belastingaangifte al hebt verstuurd, kunt u iets aanpassen, een fout verbeteren of gegevens aanvullen. Zelfs als u al een definitieve aanslag hebt ontvangen. Uw aangifte wijzigen kan tot 5 jaar na het jaar waarover de aanslag gaat.

Let op!
Dat geldt niet voor de verdeling van de gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten tussen u en uw fiscale partner. Die kunt u alleen nog aanpassen binnen 6 weken ná de datum van uw definitieve aanslag. Daarna wordt uw verzoek afgewezen.

Aan de verdeling kom ik niet, die blijft ongewijzigd. Het gaat echt alleen om die extra lening waarvan het antwoord gewijzigd moet worden naar nee.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:50

Die aanslagen kan je niet digitaal wijzigen zou ik denken, maar ik kan het niet checken.

Je kan een verzoek ambtshalve vermindering indienen tot vijf jaar later, maar niet voor hetgeen een 'keuze' is. En de verdeling is een keuze.

In jouw geval gaat het om navordering, de Belastingdienst heeft vijf jaar + de termijn van het uitstel, maar heeft een nieuw feit nodig of een kenbare fout, tenzij je te kwader trouw was. Als je zelf meldt, dan is dat het nieuwe feit en dan kunnen ze navorderen (+ belastingrente).

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:17

Dus als ik het kan wijzigen dan is het verstandig om het zelf te wijzigen als ik jou goed begrijp? Ik heb opgezocht wat de rente is, en dat is 6% en over een klein gedeelte 4%. Dus dan zou er rond de 20 euro aan rente bij komen boven op die 150 euro. Want je betaald toch rente over het bedrag wat je hebt gekregen wat je eigenlijk niet had mogen krijgen toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 16:05

Je kunt gewoon via MBD opnieuw aangifte doen, ook als er een definitie aanslag is opgelegd.

Alleen als de BD is afgeweken is dat niet mogelijk, dan moet het met bezwaar of een ambtshalve vermindering.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:19

Wat bedoel je als de belastingdienst is afgeweken?
Ik kan ze wijzigen, dus dan is de belastingdienst niet afgeweken als ik het goed begrijp? Althans ik heb op het knopje aangifte wijzigen geklikt en ik kon het vakje van ja naar nee aanpassen en zag ik op het einde staan wat mijn man eigenlijk had moeten betalen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 18:57

Samantha89 schreef:
Wat bedoel je als de belastingdienst is afgeweken?
Ik kan ze wijzigen, dus dan is de belastingdienst niet afgeweken als ik het goed begrijp? Althans ik heb op het knopje aangifte wijzigen geklikt en ik kon het vakje van ja naar nee aanpassen en zag ik op het einde staan wat mijn man eigenlijk had moeten betalen.

Als je al een DA hebt en een brief van de inspecteur dat de BD is afgeweken, dan kun je niet wijzigen. Anders wel.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:12

Ik heb de aangiftes gewijzigd en die lening op nee gezet. Het enigste wat gewijzigd is in alle aangiftes is het bedrag achter de naam van mijn man. In plaats van dat hij wat terug krijgt moet hij nu betalen. De bedragen achter mijn naam zijn hetzelfde gebleven qua teruggave.
Omdat het voor mij allemaal klopt en dat geld al heb gehad krijgt alleen mijn man nu dus een navordering toch? Dus het geld wat hij eigenlijk teveel heeft gehad moet hij nu dus terug betalen plus rente.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 08:04

Zojuist aangifte gedaan, het stond er allemaal weer goed in :)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 08:09

Ik heb ook net aangifte gedaan, mag weer betalen :7 Valt mee gelukkig. Ik heb echter in januari geloof ik een voorlopige aanslag 2025 gekregen. Hoort dat bedrag bij deze aanslag of is dat voor volgend jaar al? Met andere woorden: ik heb in januari 103 euro moeten betalen. Gaat dat af van de 191 euro die ik nu moet betalen of is dat pas van het bedrag volgend jaar?

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 08:12

Net aangifte gedaan, kreeg aanzienlijk minder terug dan verwacht maar mogen alsnog niet klagen. :o

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:05

MarJon schreef:
Ik heb ook net aangifte gedaan, mag weer betalen :7 Valt mee gelukkig. Ik heb echter in januari geloof ik een voorlopige aanslag 2025 gekregen. Hoort dat bedrag bij deze aanslag of is dat voor volgend jaar al? Met andere woorden: ik heb in januari 103 euro moeten betalen. Gaat dat af van de 191 euro die ik nu moet betalen of is dat pas van het bedrag volgend jaar?

Die bedragen staan los van elkaar.