Celebi schreef:@Ceffyl grappig dat je dat nog terugvond! Dat bedoelde ik inderdaad met de beredenering waarom het niet aflossen door iedereen gedaan werd. Werd volgens mij iets minder positief opgevat dan dat mijn vraag was. Bedoelde het niet negatief namelijk, ik ben vooral geïnteresseerd in wat de gedachtengang van anderen toentertijd geweest is. Fijn dat je in ieder geval toen door anderen toch op een ander spoor bent gezet en daar nu profijt van hebt. Ik vind het namelijk echt een raar iets wat de wereld in geholpen is, dat niet aflossen omdat de rente toch 0% is. Toen al, nu nog steeds. Ja, net zoals hierboven staat als je het tegen een hogere rente kunt sparen en daarna direct in 1x kan aflossen zodat je uiteindelijk je rente gratis hebt verdient, maar anders blijft het altijd een schuld. Niet dat iemand daar nu wat aan heeft hoor. Er waren duidelijk niet genoeg mensen die net als ik toen riepen dat het maar een vreemde bedoeling was. Als je vanuit je omgeving niet anders hoort dan dat je het zo moet doen weet je waarschijnlijk niet beter. Zo jammer..
Ja, toch een kleine nuance: ik heb geen spijt dat ik het geld eerder heb belegd ipv afgelost. Pas toen ik zag dat mijn 0% lening afliep in 2026 besloot ik dat dat dan het moment qas dat het afgelost moest zijn. Juist door eerder te sparen tegen hoge rente ipv af te lossen kon ik die extra aflossingen later ook makkelijker doen.
Ik zou iedereen die nog een paar jaar tegen 0% leent dan ook zeggen om de rest van die periode het extra geld ergens ergens weg te leggen waar de rente het hoogst is en dan aan het einde van de rentevrije periode in 1x een grote aflossing te doen.