Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:46

linoleum schreef:
Maar als je de schriftelijke voorwaarden opzoekt, is er nooit beloofd dat het 0% blijft. Bezwaar maken kan enkel om gegronde redenen, maar volgens de schriftelijke voorwaarden doen ze niks verkeerd.

Ze hebben van alles geroepen, maar uiteindelijk ben je wel akkoord gegaan met de schriftelijke voorwaarden. Dus specifiek daar kan je niks mee.

Daarom is LAW ook bezig met een rechtszaak tegen de staat op zorgplicht en niet op de kleine lettertjes van DUO. Er is namelijk van alles geroepen en dat is nou net het probleem. Daarnaast dat er niet heel groot "Let op! Geld lenen kost geld." bij stond, net zoals elke kredietverstrekker normaal verplicht is te doen.

Er is gewoon onjuist en onvoldoende voorgelicht door de overheid.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:55

xPabloBokt schreef:
linoleum schreef:
Maar als je de schriftelijke voorwaarden opzoekt, is er nooit beloofd dat het 0% blijft. Bezwaar maken kan enkel om gegronde redenen, maar volgens de schriftelijke voorwaarden doen ze niks verkeerd.

Ze hebben van alles geroepen, maar uiteindelijk ben je wel akkoord gegaan met de schriftelijke voorwaarden. Dus specifiek daar kan je niks mee.

Daarom is LAW ook bezig met een rechtszaak tegen de staat op zorgplicht en niet op de kleine lettertjes van DUO. Er is namelijk van alles geroepen en dat is nou net het probleem. Daarnaast dat er niet heel groot "Let op! Geld lenen kost geld." bij stond, net zoals elke kredietverstrekker normaal verplicht is te doen.

Daar ben ik het absoluut mee eens! Maar op de hoogte van de rente zelf, daar kan je geen bezwaar op maken. Zeker als individu sta je niet heel sterk. Dan kan je beter kijken of je kan aansluiten bij een dergelijke zaak als LAW. Het blijft bizar dat een heel kwetsbare groep vanuit een hele gezaghebbende groep onvoldoende en soms mogelijk zelfs verkeerd zijn ingelicht over de gevolgen en gevaren. Zeker waar andere financiële instellingen hier verstrekkende regels voor hebben.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:05

xPabloBokt schreef:
linoleum schreef:

Dit is precies mijn punt ook. Fijn dat jij het wat beter kan verwoorden.

Linksom of rechtsom, wil ik het er niet bij laten zitten. Ja, mijn schuld is laag. Maar anderen zitten wel met een torenhoge schuld, en als mijn acties hen ook kunnen helpen is dat mooi meegenomen toch?

We zijn als Nederlanders over het algemeen goed in klagen maar minder goed in actie voeren, waardoor de overheid overal mee weg komt voor mijn idee. Het ontbreekt ze volkomen aan toekomstvisie en lange termijn denken en dat hele leenstelsel is een grote puinhoop geworden. Ik vind niet dat wij daar de dupe van mogen worden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:06

Nee exact, dan denken we er hetzelfde over :) ik ben ook niet onbereid om mijn schuld terug te betalen, maar ik ben wel boos op het feit dat er nu dingen gebeuren die niet verbaal zijn toegezegd en dat we voor mijn gevoel verkeerd zijn voorgelegd. Voor mij zijn er twee dingen die nu een zure nasmaak hebben: de rente die ineens omhoog gaat en de invloed van je studieschuld op een hypotheek. En dan ook vooral de combinatie van die twee - die invloed wordt er niet beter op met 15k extra rente. :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 18:25

Ik vind zeker dat degene onder SF35 een punt hebben. Maar onder SF15 heb je volgens mij geen poot om op te staan. De regels waren daar al jaren hetzelfde. Er is daar nooit iets beloofd.

De rente was in 2012 niet eens 0%. Het eerste jaar dat die 0% was is 2016.

Ik heb echt zoiets van onder SF15 heb je echt niks te “zeiken”. Wij hebben duizenden euro’s gratis gekregen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:29

Ok :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:57

Onder SF15 waren de regels echt wel bekend hoor. Dat het flink invloed had op je hypotheek en de rente was toen geeneens 0%...

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:24

In 2012 was de rente op de studiefinanciering 2,39% voor mij. Inderdaad pas vanaf 2016 0%. Voor mij staat de rente tot 2026 op 0% en ik ben een paar jaar terug begonnen met extra aflossen. Ik los exact in december 2025 de laatste keer af daardoor. Mensen verklaarden mij ook voor gek dat ik versneld afbetaalde, maar ben daar nu zo blij mee.

Trouwens grappig detail. In 2020 schreef ik nog dit in een ander topic over stufi aflossen:
Ceffyl schreef:
Hier ook een studieschuld. Ik zit in het oude systeem van 15 jaar aflossen en ben nu op de helft. No way dat ik versneld ga aflossen, als ik morgen onder de bus kom heb ik liever een leuk reisje van mijn geld gemaakt dan versneld afgelost. Het bedrag is te overzien en zit er bij mij gewoon ingecalculeerd. Over 7 jaar krijg ik gewoon ineens een inkomensstijging :D

Ik snap versneld aflossen gewoon niet. Je weet niet wat het leven je brengt en hoe lang je hebt. Waarom krom liggen als je het gespreid mag betalen tegen 0% rente? Wat is daar dan het voordeel van? Ik ben veel te bang dat ik nu op een houtje bijt, alles aflos en dan kom te overlijden. Zit je dan met je goeie gedrag. Nee hoor, ik los af wat moet en geen cent extra. Wat ik overhoud gaat naar spaarpotjes voor later én naar reizen en lekker eten. Die schuld lost zich wel af in zijn eigen termijn.

Haha, heb mijn mening vlak daarna toch bijgesteld en ben wél versneld gaan aflossen en zo blij nu daarmee. Lang leve Bokt en mensen die je van standpunt doen veranderen *\o/*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:40

Shiloh schreef:
Marjo schreef:
[ [url=m/Z946yT.jpg]Afbeelding[/url] ]
-O-

Ik wil bezwaar aantekenen, heeft iemand dat al gedaan?

Maar jij zit toch in SF15? Daar is nooit gezegd dat het 0 zou blijven :o?

Sterker nog. Mijn eerste rente vaste periode van 5 jaar was iets van 0,88% of zo als ik het me goed herinner.

Klopt, ik heb de eerste paar jaar ook gewoon rente moeten betalen (en ja, ook de invloed op de hypotheek was me bekend).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:05

Ceffyl schreef:
In 2012 was de rente op de studiefinanciering 2,39% voor mij. Inderdaad pas vanaf 2016 0%. Voor mij staat de rente tot 2026 op 0% en ik ben een paar jaar terug begonnen met extra aflossen. Ik los exact in december 2025 de laatste keer af daardoor. Mensen verklaarden mij ook voor gek dat ik versneld afbetaalde, maar ben daar nu zo blij mee.

Trouwens grappig detail. In 2020 schreef ik nog dit in een ander topic over stufi aflossen:

Haha, heb mijn mening vlak daarna toch bijgesteld en ben wél versneld gaan aflossen en zo blij nu daarmee. Lang leve Bokt en mensen die je van standpunt doen veranderen *\o/*

Nou ja, het slimst is nog steeds het geld wegzetten voor een hoger rentepercentage dan op je schuld zit. Op het moment dat de rente stijgt tot boven wat je op je geld krijgt kun je dán dat bedrag alsnog in één keer aflossen. Moet je wel écht van dat geld af kunnen blijven natuurlijk :D

Celebi

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:22

@Ceffyl grappig dat je dat nog terugvond! Dat bedoelde ik inderdaad met de beredenering waarom het niet aflossen door iedereen gedaan werd. Werd volgens mij iets minder positief opgevat dan dat mijn vraag was. Bedoelde het niet negatief namelijk, ik ben vooral geïnteresseerd in wat de gedachtengang van anderen toentertijd geweest is. Fijn dat je in ieder geval toen door anderen toch op een ander spoor bent gezet en daar nu profijt van hebt. Ik vind het namelijk echt een raar iets wat de wereld in geholpen is, dat niet aflossen omdat de rente toch 0% is. Toen al, nu nog steeds. Ja, net zoals hierboven staat als je het tegen een hogere rente kunt sparen en daarna direct in 1x kan aflossen zodat je uiteindelijk je rente gratis hebt verdient, maar anders blijft het altijd een schuld. Niet dat iemand daar nu wat aan heeft hoor. Er waren duidelijk niet genoeg mensen die net als ik toen riepen dat het maar een vreemde bedoeling was. Als je vanuit je omgeving niet anders hoort dan dat je het zo moet doen weet je waarschijnlijk niet beter. Zo jammer..

Daarom dacht ik ook, stel je rente zou toch weer 0% zijn: hoe lang zou je nodig hebben in jouw situatie om dat zo snel mogelijk af te lossen. Is natuurlijk niet een vraag om perse hier te beantwoorden, maar wel iets waar je wat aan kunt hebben. Als dat die 5 jaar zou zijn zoals ze overheid nu geloof ik rentevrij had gedaan is dat vanuit de overheid natuurlijk erg handig in de onderhandelingen. Maar is dit eerder 10 of 15 jaar omdat de schulden gewoonweg erg hoog zijn, dan heb je in de onderhandeling tegen de staat een standpunt om in verdediging te gaan. Maar zoiets zou helaas wel altijd uit moeten gaan van de situatie dat je meteen gaat aflossen zodra je dat kunt. Eerst nog een paar jaar genieten van je geld dat je nu verdiend is wat dat betreft gewoon minder handig met een schuld. Ik denk dat de overheid daardoor misschien ook gedwongen wordt om die rente omhoog te gooien zodat mensen wel moeten gaan aflossen, al is het een deel en de rest dat kwijtgescholden wordt, want als men jarenlang niets tot nauwelijks terugbetaald raakt het geld uiteindelijk wel een beetje in de min. :(

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:24

Zie niet in waarom de rente op 0 procent moet blijven.

Iemand zal de rente moeten betalen. Immers als het niet de student is dan moet de overheid het betalen. Dan kloppen ze bij de rest van de burgers aan aangezien de overheid geen geldmachine heeft.

Als je schulden maakt kan je natuurlijk zo naïef zijn dat het allemaal 0 procent is, geld lenen kost geld. Ik snap dat het zuur is maar waarom moet de rest van Nederland voor jou gaan betalen??

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:43

robert45 schreef:

Iemand zal de rente moeten betalen. Immers als het niet de student is dan moet de overheid het betalen. Dan kloppen ze bij de rest van de burgers aan aangezien de overheid geen geldmachine heeft.

Als je schulden maakt kan je natuurlijk zo naïef zijn dat het allemaal 0 procent is, geld lenen kost geld. Ik snap dat het zuur is maar waarom moet de rest van Nederland voor jou gaan betalen??

Ik denk niet dat dit het juiste topic is voor jou. :')

De overheid heeft ons toch ook die rente niet betaald? Dus wat is er mis met 1 op 1 de investering van de overheid terug betalen? Ik zie niet in waarom de overheid winst moet maken over een kenniseconomie die ze zelf op de agenda hebben geforceerd (en ik zeg bewust geforceerd, want nu loopt Dijkgraaf weer moeilijk te doen dat er te weinig mbo-studenten zijn terwijl die jaren als minderwaardig behandeld werden).

En daarnaast hebben ze ons gouden bergen beloofd in o.a. beter onderwijs en ook daar is de afgelopen jaren niks van terecht gekomen.

Enne, die disclaimer "geld lenen kost geld" - die zat er bij ons niet bij. Nee, in plaats daarvan riepen de oprichters van het leenstelsel ons op vooral gebruik te maken van het leenstelsel vanwege de "voordelige voorwaarden". Op het moment dat wij allemaal 18 waren en allemaal nog geen kaas hadden gegeten van financiën. Immers leer je dat niet op de middelbare school en er is niet in elke opvoeding aandacht voor.

Laat even duidelijk zijn dat ik het flagrant met je oneens ben. Ik vind het prima om de investering in mezelf 1 op 1 terug te betalen, maar ik weiger de overheid winst te laten maken op mijn educatie. Zonder studenten geen toekomst voor de economie. Voor wat hoort wat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:46

xPabloBokt schreef:
robert45 schreef:

Ik denk niet dat dit het juiste topic is voor jou. :')

De overheid heeft ons toch ook die rente niet betaald? Dus wat is er mis met 1 op 1 de investering van de overheid terug betalen? Ik zie niet in waarom de overheid winst moet maken over een kenniseconomie die ze zelf op de agenda hebben geforceerd (en ik zeg bewust geforceerd, want nu loopt Dijkgraaf weer moeilijk te doen dat er te weinig mbo-studenten zijn terwijl die jaren als minderwaardig behandeld werden).

En daarnaast hebben ze ons gouden bergen beloofd in o.a. beter onderwijs en ook daar is de afgelopen jaren niks van terecht gekomen.

Enne, die disclaimer "geld lenen kost geld" - die zat er bij ons niet bij. Nee, in plaats daarvan riepen de oprichters van het leenstelsel ons op vooral gebruik te maken van het leenstelsel vanwege de "voordelige voorwaarden". Op het moment dat wij allemaal 18 waren en allemaal nog geen kaas hadden gegeten van financiën. Immers leer je dat niet op de middelbare school en er is niet in elke opvoeding aandacht voor.

Laat even duidelijk zijn dat ik het flagrant met je oneens ben. Ik vind het prima om de investering in mezelf 1 op 1 terug te betalen, maar ik weiger de overheid winst te laten maken op mijn educatie. Zonder studenten geen toekomst voor de economie. Voor wat hoort wat.

Amen _/-\o_

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:57

Het is ondanks hoe stom het ook is wel zo dat geld lenen altijd geld kost , zijn we slecht geïnformeerd daarover? Dat wel , ik heb voor de grap mijn mail box op DUO nog eens doorgespit en kwam het bericht tegen toen ik geld ging lenen. Natuurlijk met 0% rente wat in mijn geval gelukkig zo gebleven is. Maar nergens in de online brief werd iets van rente benoemd. Zelfs niet de 0 procent wat in mijn ogen wel zal moeten , je moet mensen wel bewust maken van het geld lenen.

Maar wat ik wel vindt is dag ouders ook wel een rol kunnen spelen als je zelf 18 bent. Nu leende ik op latere leeftijd maar mijn zusje en ik zijn er wel bewust op gemaakt door onze ouders. Ik vond het daarom best wel vreselijk stom dat ik moest lenen , mensen doen het niet voor de lol.

Maar met of zonder rente het blijft een vervelende schuld. En het bedrag wat zonder rente is zou ook gewoon betaald moeten / kunnen worden mits ze goed rekening houden met het inkomen of standaard een vast klein bedrag wat voor iedereen gelijk is. Nu ligt dat ook mijlenver uit elkaar.

Ik heb bijv de keuze gemaakt om thuis te blijven wonen zodat ik niet het maximale hoefde te lenen. Na school direct maar fulltime aan de bak en mijzelf opgewerkt naar de functie waarvoor ik gestudeerd heb. Daardoor kan ik het nu goed en redelijk snel afbetalen. Maar ook nog omdat ik nog thuis woon :+

Maar @robert45 geen zorgen hoor , je betaald ook voor andere zaken in Nederland waar je toch meer wakker van moet liggen dan van de rente van de studieschuld.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 02:01

Hebben jullie geen economie gehad op de middelbare school :x ? De reden dat de overheid rente vraagt is omdat ze zelf ook rente moeten betalen over uitstaande schulden. Ze maken dus geen winst. Ze proberen de kosten te dekken aan de hand van de gemiddelde rente die ze moeten betalen.
Citaat:
Het ministerie van OCW bepaalt ieder jaar de rente op studieleningen. Die rente is gekoppeld aan de rente die de overheid betaalt voor leningen op de kapitaalmarkt. Dit noemen we staatsleningen

Nogmaals, ik vind echt dat er beter had moeten worden voorgelicht door de overheid. Excessief lenen veel meer getemperd. Roepen dat de rente "gunstig" zou zijn was ook niet handig van ze. En het zou nooit zo zwaar mogen wegen op een mogelijke hypotheekaanvraag.

Maar ik snap niet dat men zo verongelijkt doet dat er uberhaubt rente betaald moet worden :( . Zeker als je net als ik voor 2015 bent begonnen met studeren, rentes waren op dat moment gewoon boven de 0% dus geen verassing dat dat kan. Er is ook echt nooit beweerd dat dat altijd zo zou blijven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 02:36

Ik vind het op zich logisch dat er rente zit op een lening. Maar van mij mag de rente voor SF35 wel naar 0. Vooral omdat de generatie ervoor en de generatie erna een basisbeurs kreeg of nu weer krijgt. De compensatie die eraan komt is een aanfluiting.

Ik vind de rente op 0%, of in ieder geval heel laag houden een stuk redelijkere compensatie voor een generatie die gewoon genaaid is kwa basisbeurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 06:51

Het is gewoon ontzettend naïef als je dacht je gratis geld kon lenen... zeker de sf15 generatie die al bergen studiefinanciering gewoon gratis kreeg. Wat hier al meermaals benoemd is de rente was al rond de 2,4% pas in 2016 was het 0. Dus alle mensen die voor 2016 gingen studeren hebben überhaupt niet gehoord het is 0% want dat was het helemaal niet.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:48

Ik vind het vooral heel vervelend dat de studieschuld 3x zwaarder wordt meegenomen als het rentepercentage boven de 1% uitkomt, in vergelijking met als die onder de 1% ligt.
Dat het bedrag dat je moet terugbetalen veel hoger wordt, okay, maar mijn hypotheek berekening wordt hierdoor ruim 400 in de maand minder. Ik hoor daar weinig mensen over praten. Bij 0,48% kan ik 200 euro pm minder hypotheek krijgen, maar bij 2,5% kan ik ruim 600 euro pm minder hypotheek krijgen.
Dat staat gelijk aan bijna onmogelijk, terwijl het onder het lagere rente percentage nog best mogelijk is

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:00

Celebi schreef:
@Ceffyl grappig dat je dat nog terugvond! Dat bedoelde ik inderdaad met de beredenering waarom het niet aflossen door iedereen gedaan werd. Werd volgens mij iets minder positief opgevat dan dat mijn vraag was. Bedoelde het niet negatief namelijk, ik ben vooral geïnteresseerd in wat de gedachtengang van anderen toentertijd geweest is. Fijn dat je in ieder geval toen door anderen toch op een ander spoor bent gezet en daar nu profijt van hebt. Ik vind het namelijk echt een raar iets wat de wereld in geholpen is, dat niet aflossen omdat de rente toch 0% is. Toen al, nu nog steeds. Ja, net zoals hierboven staat als je het tegen een hogere rente kunt sparen en daarna direct in 1x kan aflossen zodat je uiteindelijk je rente gratis hebt verdient, maar anders blijft het altijd een schuld. Niet dat iemand daar nu wat aan heeft hoor. Er waren duidelijk niet genoeg mensen die net als ik toen riepen dat het maar een vreemde bedoeling was. Als je vanuit je omgeving niet anders hoort dan dat je het zo moet doen weet je waarschijnlijk niet beter. Zo jammer..

Ja, toch een kleine nuance: ik heb geen spijt dat ik het geld eerder heb belegd ipv afgelost. Pas toen ik zag dat mijn 0% lening afliep in 2026 besloot ik dat dat dan het moment qas dat het afgelost moest zijn. Juist door eerder te sparen tegen hoge rente ipv af te lossen kon ik die extra aflossingen later ook makkelijker doen.

Ik zou iedereen die nog een paar jaar tegen 0% leent dan ook zeggen om de rest van die periode het extra geld ergens ergens weg te leggen waar de rente het hoogst is en dan aan het einde van de rentevrije periode in 1x een grote aflossing te doen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:20

Mijn 0% rente staat nog vast tot 2026 ook. Dus ik heb besloten om mijn vaste maandelijkse aflossing wel gewoon te blijven doen, maar ernaast idd te sparen en rente te vangen en december 2025 af te lossen. Bewust wel nog de maandelijkse aflossing, ik vertrouw mezelf er niet op dat ik braaf het bedrag kan/ga sparen. Schuift tenminste mijn einddatum niet nog verder op.
Maar dus hopelijk wel stuk lager bedrag waarover ik tegen 2026 rente moet gaan betalen. Volledig aflossen gaat me waarschijnlijk niet lukken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:30

Dat beleggen was inderdaad een van de manieren die toentertijd werd verteld om er op te verdienen (met uiteraard risico omdat beleggen geen zekerheden geeft). Zeker de financiële studies deden er flink aan mee weet ik nog. Die zaten natuurlijk zelf in de materie en zagen het als een flinke kans. Denk dat de mensen die nu in de problemen zitten het geld alleen niet hebben opgespaard, maar hebben verbruikt en dan valt er weinig te beleggen dat laatste jaar. Het is een opstapeling van pech, maar ook minder slimme keuzes, geen vangnet en slechte voorlichting vanuit de omgeving en een te lakse houding vanuit de overheid. Dat is helaas allemaal niet meer terug te draaien en dan is het een kwestie van echt enorm balen, klagen, maar daarna schouders eronder en een plan maken. Aan de ene kant een plan waarmee je de overheid misschien kunt overtuigen om het op een goede manier anders te doen, maar aan de andere kant ook voor jezelf een plan maken om wel zo snel mogelijk af te lossen. Zeker degene die al weten dat er geen kwijtschelding gaat zijn vanwege een te hoog (gezamelijk) inkomen. Hoe meer je aflost hoe minder hoog je uiteindelijke rente natuurlijk is en dat kan in sommige gevallen echt veel schelen. Ik hoop dan ook dat dit topic zowel voor de mensen die gewoon even flink willen balen, als voor de mensen die de overheid willen bereiken als de mensen die inspiratie willen om inderdaad gewoon flink te gaan aflossen een steuntje in de rug biedt. Daar hoort helaas af en toe een minder leuk tegengeluid bij als hierboven trouwens. Die zijn onvermijdelijk. ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:40

Volgens mij zijn die heel vermijdelijk :+ Zéker als het van mensen komt die zelf het privilege gehad hebben niet veel te hoeven lenen,om wat voor reden dan ook. Gewoon zitten en je waffel houden namelijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:44

linoleum schreef:
Mijn 0% rente staat nog vast tot 2026 ook. Dus ik heb besloten om mijn vaste maandelijkse aflossing wel gewoon te blijven doen, maar ernaast idd te sparen en rente te vangen en december 2025 af te lossen. Bewust wel nog de maandelijkse aflossing, ik vertrouw mezelf er niet op dat ik braaf het bedrag kan/ga sparen. Schuift tenminste mijn einddatum niet nog verder op.
Maar dus hopelijk wel stuk lager bedrag waarover ik tegen 2026 rente moet gaan betalen. Volledig aflossen gaat me waarschijnlijk niet lukken.

Hier staat een deel vast op 0% tot 2026, en een ander deel gaat volgend jaar naar 2,95%. Best even een puzzel dus hoe dit het beste aangepakt kan worden. Vooralsnog is het plan: het minimale aflossen, extra geld wegzetten voor hogere rente, aan het einde van 2025 schuld A volledig aflossen. Dan wederom geld weg gaan zetten en zsm schuld B met steeds grote bedragen af gaan lossen.

Dat of schuld B laten lopen en laten kwijtschelden na 15 jaar :+

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:02

Dat laten kwijt schelden aan einde was ook eerst mijn tactiek. Maar toen ging ik carrière maken en ondanks mijn flink hoge schuld, verdien ik ruim teveel om wat over te houden. Mijn man zijn inkomen nog niet eens meegerekend die nog stuk hoger is :') dus dan maar proberen zo snel mogelijk af te lossen.