Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:49

Ik kan nu nog prima rondkomen.

Heb belachelijk lage woonlasten en mijn energiecontract vorig jaar juli voor 3 jaar vastgezet voor een normaal tarief nog.

Beetje "geluk" wel, dat mijn man vorig jaar behoorlijk ziek werd en een tijd in het ziekenhuis heeft gelegen en we toen onze huizenzoekplannen in de koelkast hebben gezet. Daardoor zijn we niet verhuisd en hebben we niet een veel duurdere hypotheek en niet ons spaargeld flink aangesproken voor een verbouwing plus inrichting.

Nu zijn we in ons huidige huis alsnog aan het investeren in het verduurzamen, zodat we op gas kunnen besparen. En wat nieuwe meubels.

We leven van mijn salaris voor 32 uur werk, de 12 uur tegen minimumloon van mijn man doen niet echt veel voor ons besteedbaar inkomen.

Wel maken we ivm de hoge prijzen keuzes.
Vakantie naar Texel ipv een rondreis door Denemarken en Zweden bv. omdat dat een halve tank diesel kost voor de hele vakantie en de kosten voor levensonderhoud in Scandinavië ook nog een stuk hoger liggen dan hier in Nederland.

En van het voorjaar was het geen vliegvakantie naar de zon, maar een week aan de Noord-Hollandse kust.
De prijs voor een luxe vakantiehuis in NL was de helft van de reissom voor 1 persoon naar bv Madeira oid.
Dat zijn dus wel bewuste keuzes geweest.
Maar voor veel anderen is dat luxe vakantiehuis in NL ook al onbereikbaar, dat beseffen we maar al te goed.

Waar mogelijk laten we thuis zoveel mogelijk de auto staan en gaan op de fiets.
Boodschappen zoveel mogelijk vers en waar mogelijk zo dicht mogelijk bij de bron kopen. Veel zelf maken, geen kant en klaar spul.

Maar dat deden we voor de inflatie ook al, zelfgemaakt is veel leuker, lekkerder en goedkoper.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:01

Cer schreef:
Er zijn gelukkig geen maandlonen van 38 dollar meer, maar het ging om het voorbeeld met de schoenen. je moet het eerst hebben, om te kunnen investeren..
maar goed, ik lees dat over meer dingen.. 'zelf groenten verbouwen is goedkoper, zonnepanelen zijn goedkoper (en beter), electrische auto's zijn goedkoper (en beter) en zo zijn er best wel dingen die vast goedkoper zijn, maar je moet ze wel eerst kunnen aanschaffen (en het aanschaffen ook snappen, en kunnen regelen.. Ik bedoel, energiecontracten of het aanleggen van zonnepanelen, als ik van sommige mensen lees wat voor studie die daar van maken, dat kan ook niet iedere piet-van-de-hoek, denk ik?
En dat is niet om het allemaal weg te wuiven, maar soms is het denk best goed om te realiseren dat sommige dingen kunnen, omdat je het bijvoorbeeld kunt betalen..?
En dat wordt nu voor een aantal mensen gewoon lastiger..

Wij zeiden dit weekend nog tegen elkaar 'godsarrie, als we alles geweten hadden, hadden dit-en-dat een paar jaar geleden moeten laten doen, want het is nu kneiterduur...' maar ja, een paar jaar geleden hadden we dat geld niet. Dat geld is er nu wel, maar niet meer toereikend met de prijzen van nu :') Dus wordt er niks aangepast... #zogaatdatdan..

Helemaal mee eens :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:13

Cer schreef:
Er zijn gelukkig geen maandlonen van 38 dollar meer, maar het ging om het voorbeeld met de schoenen. je moet het eerst hebben, om te kunnen investeren..
maar goed, ik lees dat over meer dingen.. 'zelf groenten verbouwen is goedkoper, zonnepanelen zijn goedkoper (en beter), electrische auto's zijn goedkoper (en beter) en zo zijn er best wel dingen die vast goedkoper zijn, maar je moet ze wel eerst kunnen aanschaffen (en het aanschaffen ook snappen, en kunnen regelen.. Ik bedoel, energiecontracten of het aanleggen van zonnepanelen, als ik van sommige mensen lees wat voor studie die daar van maken, dat kan ook niet iedere piet-van-de-hoek, denk ik?
En dat is niet om het allemaal weg te wuiven, maar soms is het denk best goed om te realiseren dat sommige dingen kunnen, omdat je het bijvoorbeeld kunt betalen..?
En dat wordt nu voor een aantal mensen gewoon lastiger..

Wij zeiden dit weekend nog tegen elkaar 'godsarrie, als we alles geweten hadden, hadden dit-en-dat een paar jaar geleden moeten laten doen, want het is nu kneiterduur...' maar ja, een paar jaar geleden hadden we dat geld niet. Dat geld is er nu wel, maar niet meer toereikend met de prijzen van nu :') Dus wordt er niks aangepast... #zogaatdatdan..

Das waar...wij hebben gelukkig uit de overwaarde van ons oude huis dingen kunnen aanpassen, maar waar wij drie jaar geleden 12 zonnepanelen konden laten plaatsen voor iets meer als 4000 euro, na aftrek btw, heeft iemand wat ik ken nu een offerte voor 8000 euro, voor hetzelfde aantal.

Die had toen het geld niet, en moet er nu veel meer voor ophoesten, en langer wachten.

Ladygiroc

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:26

Ik lees hier veel "we redden het maar sparen minder".
Heel veel mensen hebben de mogelijkheid al niet om te sparen, die kwamen net rond voor de prijsstijgingen. Die zijn nu de pineut. Zij moeten het ene gat dichter met de centen van een ander gat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:40

En vergeet niet; 'rijkere mensen' profiteren altijd het meest. Daar is onze economie op ingesteld..de rijken meer de arme minder.

Als je budget hebt voor zaken als zonnepanelen, elektrische auto's ed profiteer je daar vaak in de beginperiode flink van dmv subsidies,kortingen etc.
Als je dat niet hebt loop je daar altijd achter de feiten aan.

Verder ken ik wat singles in de problemen.
Als je eerst 120 pm aan gas/elktra kwijt was en nu 360 en je woont alleen is dat een flinke aderlating.
En dan nog je auto duurder door de bezine. Boodschappen duurder.
Dan gaat het hard.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:02

Dat is het ook, het is de opeenstapeling. Het is niet alleen het gas dat duurder wordt, het zijn ook de boodschappen, de drogisterijproducten, het paardenvoer, de brandstof etc etc.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:07

Cer schreef:
Die schoenen klopt alleen als je de dure schoenen kunt aanschaffen.... anders klopt het niet :)

Alleen een AOW zonder pensioen is iets van 1000,- € meen ik. Daar komen veel mensen hun bed niet voor uit denk?
Krijg je na een WIA / bijstand later wel pensioen dan? Of is dat uit eerder opgebouwd werk?
Ik heb geen flauw idee of er straks nog wel ergens een pensioen pot is... ?

AOW voor een alleenstaande is € 1244 met heffingskorting, bijstand alleenstaande € 1037

Mijn WIA ligt er ergens tussenin. Ik krijg inderdaad gewoon pensioen, daar heb ik immers meer dan 30 jaar aan betaald en omdat ik 100% ben afgekeurd bouwt mijn pensioen premievrij door.

Als je kort hebt gewerkt voor de WIA of slechts gedeeltelijk bent afgekeurd is het pensioen veel minder.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:28

Ee staat op mijn salarisstrook van de WIA geen pensioen hoor :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:13

En als het Uwv vind dat je niets hebt of onder de 35% krijg je geen wia en geen pensioenopbouw. Maar wel duurdere prijzen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:27

chanicha schreef:

Bij sommige werkgevers gaat de pensioenopbouw door igv arbeidsongeschiktheid

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:56

chanicha schreef:

Dat bouw je op bij het pensioenfonds van je ex-werkgever. Ligt aan het pensioenfonds en is per fonds anders.

Staat dus niet op de afrekening van het UWV

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:52

Zijn er meer mensen waarvan de hypotheekrente bijna afloopt en die hem beginnen te knijpen? Vorige jaar nog gesprek gehad maar niet rendabel om over te sluiten. Ik heb nog 2 jaar te gaan maar met de rentestijgingen… en niet wetend wat de gasprijs allemaal gaat doen vind ik het maar eng wat mij te wachten staat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:00

Doubtless schreef:
Nature93 schreef:
Niet om iemand te benadelen, maar wij vroegen ons heel erg af hoe dan?

Het is niet altijd een geval van mismanagement he... er zijn natuurlijk heel veel mensen die niet leuk verdienen, niet fulltime kunnen werken, kinderen hebben, hogere kosten hebben dan jij, gescheiden zijn met alle kosten van dien, een huis ooit slecht hebben moeten verkopen, and so on. Het gegeven dat je je echt niet voor kunt stellen hoe dat mogelijk is, zou wel een indicatie kunnen/moeten zijn om eens ver buiten je eigen bubbel te kijken.

Concreet voorbeeld: Wij zijn voor 2 dagen per week kinderopvang 500€ netto per maand kwijt. Dat is een bedrag dat je vier jaar betaalt... best een hap uit je budget, en dan heb je nog niks gek of fout gedaan.

En dat het in je eigen kring niet speelt, wil ook niet zeggen dat het er niet is. Bij mijn vrienden zie ik ook geen problemen nee, maar iedereen heeft gestudeerd en verdient dik boven modaal.

Energie: ik let een beetje op en kom niet hoger uit dan vorig jaar. Maar dat is makkelijk met een nieuwbouwappartement met zonnepanelen.
Ik vind dit soort topics dan ook altijd wel een goede realitycheck.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:03

Hier ook nog 2 jaar te gaan, maar ze verwachten rond de 4% in 2024, dat is nog altijd lager dan de 4,35 die we nu hebben (2014 voor 10 jaar vast). Denk dat wij hem per jaar dan gaan afsluiten, met korte tijd vastzetten is de rente een stuk lager, bovendien hebben we nu al meer dan 50% afgelost van de hypotheek en de woning is ook gigantisch in waarde gestegen. Met die percentages kom je ook al een stuk lager aan rentepercentage uit.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:09

Tja en ook mensen met een krappe portemonnee in deze tijd zijn wel erg kieskeurig.. Ik zit in een Facebookgroep waarin je maaltijden en/of voedselproducten kan plaatsen voor minderbedeelden in de regio..

Nu heb ik biologische jam gemaakt met fruit uit eigen tuin.. Een potje biologische jam in de supermarkt kost toch al gauw 3.-, dus ik meende werkelijk iemand blij te kunnen maken.. (want hij is echt lekker.. :9 :D )

Maar gewoon geen reactie.. Nul.. Dan sta ik oprecht raar te kijken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:14

wouterpaard schreef:
Zijn er meer mensen waarvan de hypotheekrente bijna afloopt en die hem beginnen te knijpen? Vorige jaar nog gesprek gehad maar niet rendabel om over te sluiten. Ik heb nog 2 jaar te gaan maar met de rentestijgingen… en niet wetend wat de gasprijs allemaal gaat doen vind ik het maar eng wat mij te wachten staat.

Onze hypotheekrente liep niet af, sterker nog, we hebben dit huis pas 4 jaar.
Maar we hadden een deel van de hypotheek "maar" op 10 jaar vast staan.

In theorie ook niet handig om over te sluiten, en ja, heb daar vergoeding over moeten betalen, maar voor de 1.2 procent / 20 jaar vast hebben we dat toch maar al gedaan begin januari dit jaar.
Kort daarna begon de rente redelijk snel al te stijgen.
Op het eind van de rit nog een bedrag bespaard, maar waar het eigenlijk om ging, dat we de komende 20 jaar in elk geval op een relatief laag maandbedrag zitten. Daar kunnen we geen huurwoning voor vinden tenminste.

Ik had eind vorig jaar al het idee, kijk waar je besparen kan, je weet niet waar het met de energieprijzen en inflatie nog heengaat, en aangezien ik de voorzichtigheid zelve ben...

Dus dat zou je moeten doorrekenen wat het je kost, wat je op het eind van de rit bespaard, en naar welk maandbedrag je kunt. Ik dacht die 1.2 voor 20 jaar gaat niet meer zo snel gebeuren, laten we die kans maar grijpen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:44

nine1987 schreef:
Tja en ook mensen met een krappe portemonnee in deze tijd zijn wel erg kieskeurig.. Ik zit in een Facebookgroep waarin je maaltijden en/of voedselproducten kan plaatsen voor minderbedeelden in de regio..

Nu heb ik biologische jam gemaakt met fruit uit eigen tuin.. Een potje biologische jam in de supermarkt kost toch al gauw 3.-, dus ik meende werkelijk iemand blij te kunnen maken.. (want hij is echt lekker.. :9 :D )

Daar zou ik ook niet op af komen, geopende producten of zelfgemaakte voedingmiddelen neem ik niet aan van mensen die ik niet ken. Een ongeopend pak rijst of pasta of wat ook, vind ik bijvoorbeeld al weer anders. Maar je weet niet wat een ander ermee heeft gedaan, de kans is groot dat jij er enkel de beste ingredienten en veel liefde in hebt gestopt, maar dat hoeft niet per se. Zo'n risico wil ik niet lopen met mijn gezondheid, want je weet niet wat er in zit, wat ermee is gebeurd. Dat vind ik nogal een gok om te nemen, anderen misschien ook.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:05

Telpeva schreef:
nine1987 schreef:

Daar zou ik ook niet op af komen, geopende producten of zelfgemaakte voedingmiddelen neem ik niet aan van mensen die ik niet ken. Een ongeopend pak rijst of pasta of wat ook, vind ik bijvoorbeeld al weer anders. Maar je weet niet wat een ander ermee heeft gedaan, de kans is groot dat jij er enkel de beste ingredienten en veel liefde in hebt gestopt, maar dat hoeft niet per se. Zo'n risico wil ik niet lopen met mijn gezondheid, want je weet niet wat er in zit, wat ermee is gebeurd. Dat vind ik nogal een gok om te nemen, anderen misschien ook.

Wat je zegt begrijp ik, maar in deze groep worden veel maaltijden en producten aangeboden die al breid zijn, maar die "over zijn" of "teveel".. Deze groep is ingericht op voedsel dat al een vorm van bereiding van anderen heeft gehad..

Denk aan mensen die een verjaardag hebben gehouden, zelf kwarktaart hebben gemaakt en nog wat over hebben.. Denk aan bakjes macaroni die teveel gemaakt zijn en welke opgehaald mogen worden.. Vanalles en nogwat.. Dus het is in deze groep geen raar artikel om aan te bieden..

Ik hoop dat ik 't zo wat duidelijker heb verwoord.. :)

Denk hierbij

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:08

Ja dan is het wel apart ja!

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:27

nine1987 schreef:

Het verbaast mij helaas niets.. Heb een tijdje tegenover een afgifte punt van de voedselbank gewoond. Mensen kregen daar tassen vol met eten mee en bij de auto werd gesorteerd wat ze wel/niet wouden en de rest ging regelrecht de container in. Toen was het voor mij gelijk over om te doneren aan de voedselbank. Want ging niet bij 1 persoon, vrijwel allemaal deden ze het en dat elke 2 weken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:39

Een kennis van me heeft bij de voedselbank gewerkt, en is ermee opgehouden door het aantal mensen dat met dure auto's, soms zelfs strak in het pak, eten kwam ophalen. Het is jammer dat er zo veel misbruik van wordt gemaakt. Dat er ook nog buiten eten wordt weggegooid is ook belachelijk, laat het dan binnen liggen voor mensen die het wel willen.
Maar ik ken ook de andere kant; een alleenstaande moeder met dochter die de baan kwijt raakte en zich er eigenlijk voor schaamde om naar de voedselbank te moeten. Voor die mensen is het geweldig dat het bestaat.

Ik zie hier in de buurt trouwens steeds vaker van die buurt-kastjes staan voor boodschappen, waar mensen producten in kunnen zetten voor de minder bedeelden. Eten maar bv ook maandverband en schoonmaakmiddel. Dat vind ik mooi om te zien.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:54

Die dikke dure auto's en mensen strak in het pak etc kwamen daar inderdaad ook eten halen. Had niet het idee dat het bij de juiste mensen terecht kwam.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:59

Het is wat krom, want als die mensen veel schulden hebben enndus met de berekening die de voedselbank aanhoudt maar bedrag x voor boodschappen hebben hebben ze er recht op. Terwijl je er geen recht op hebt als je geen schulden hebt maar door zaken waar een max bedrag opstaat volgens hun berekening. Mijn medische kosten werden bijvoorbeeld niet meegerekend boven de 110 euro oid. Als ik schulden had gehad was dat 'beter' geweest.

En ik heb echt wel eens dingen geruild die ik niet kon gebruiken. Ik eet amper tot geen vlees, dus daar maakte ik liever een moeder/gezin blij mee. Weggooien echt niet, dat kan je niet maken vind ik.

Maar ik kwam ook met de auto, wel een oudje, omdat ik bij degene 15 km verderop ingedeeld was... Dat was niet erg slim, 3 of 4 km zat er ook 1. Als ik nu nog recht had gehad (ik had toen meer te besteden := ) had ik niet kunnen gaan vanwege de kosten om daar te komen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 10:04

Overal wordt misbruik gemaakt.... Op ieder niveau :=

Toevallig gisteren gehoord hoeveel vermogende Nederlanders bankrekening constructies in het buitenland hebben om belasting te ontduiken....
Of denk aan mensen die amper echt slachtoffer zijn geweest van de kindertoeslag affaire die nu al hun schulden kwijt zijn en 30k cadeau hebben gekregen.

Mijn zus heeft jarenlang zo'n boodschappen ruilkastje bij haar huis gehad. Daar kwamen dezelfde mensen nogal eens hun hele boodschappentas vullen.

Maar voor velen was het een dankbare aanvulling. En dat lijkt me het belangrijkste, dat de grootste groep geholpen is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:06

Ja, precies. Het is zo moeilijk dat er bij veel dingen de hele groep aangekeken wordt of de dupe is van de kleine groep die er misbruik van maakt