Biks2 schreef:Is er iemand hier kok?
Ben eigenlijk best wel benieuwd naar hoe zo'n werkdag eruit ziet en of het een baan is voor lange termijn of het vooral gedaan wordt als bijbaan.
Mijn vriend is kok, voor de lange termijn dus.
Hij gaat (buiten de lockdown) einde ochtend naar het restaurant om de keuken en gerechten voor te bereiden (snijden, deeg wat moet rijzen, dingen die moeten wellen etc.). Daar is hij ongeveer 2 uur mee bezig, dus zeg maar van 11 tot 13 uur. Dan gaat hij naar huis. Tegen 16 uur moet hij weer in het restaurant zijn. De laatste gasten vertrekken meestal tegen 22-23 uur en daarna moet alles schoongemaakt en opgeruimd. Hij is op doordeweekse dagen tegen half 12 's nachts thuis, op vrijdag en zaterdag tussen 12 en 1 en vaak drinken ze daarna nog wat met de collega's.
Omdat hij inmiddels wel wat anciënniteit heeft verdient hij modaal tot licht boven modaal. Horeca betaalt niet zo goed als starter.
De horeca moet echt je passie en lifestyle zijn, want je moet werken wanneer andere mensen vrij zijn, vakantie in de zomer kan maar beperkt en je hele dagritme ligt anders. Dat is met name voor het thuisfront (
) lastig en vraagt veel aanpassing.
Mijn vriend heeft bijvoorbeeld op dinsdag vrij als het restaurant gesloten is en wisselend een maandag of een zondag, maar dat ook alleen als er dan niet net al5iemand vrij heeft gevraagd. Van pakweg mei tot oktober, als de vakanties worden opgenomen, werkt hij vaak langdurig 6 dagen per week, plant de baas vaak nog lunches bij met mooi weer (minimaal 12 uur per dag werken) en als er al tijd is om elkaar te zien is hij te moe om iets te gaan doen.
Daar tegenover ben ik dan weer een beetje jaloers op de leuke werksfeer want collega's zijn ook vrienden, ook samen uit na het werk, waar het bij mij op kantoor veel afstandelijker is.