Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:27

Misschien een hele rare, maar mijn broertje had met een vriend een verhaal wat wij dus nog steeds niet begrijpen.
Voor mensen met ervaring met een miskraam, in spoiler.
Wie weet kun je dit verhelderen.

Spoiler:
Over uitgerekende datum is onverwachts de ongeboren baby van een vriend en zijn vriendin overleden, oorzaak is onbekend gebleven.
Echter is de bevalling dus zeker pas een dag of drie na overlijden ingeleid waardoor het kindje al niet meer gaaf geboren werd.
Haar huidje liet al deels los.
Daarna hebben de ouders besloten haar mee naar huis te nemen waar ze nog enkele dagen met weekend ergussen is geweest, maar zónder koeling.
Gevolg is vreselijk, want ze konden haar niet meer aanraken wegens dat ze al zover heen was en het beeld was voor hen enorm traumatiserend.
Ze hebben beiden maanden zwaar onder de medicijnen thuis gezeten, paniekaanvallen, nachtmerries etcetera.
Wat wij niet snappen is dat het mee naar huis gaan zonder koeling is toegestaan in dit geval, omdat het kindje voor de geboorte al wat dagen overleden was.
Weet jij hoe dit zit?
Wij vinden het onbegrijpelijk, er moest nog een weekend overheen ook en de gevolgen waren echt niet te overzien.
Nog steeds begrijp ik het niet dat dit überhaupt mocht, alleen al wegens de gezondheid van de ouders, met een flink ontbindend lichaampje in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 00:30

moonfish13 schreef:
Misschien een hele rare, maar mijn broertje had met een vriend een verhaal wat wij dus nog steeds niet begrijpen.
Voor mensen met ervaring met een miskraam, in spoiler.
Wie weet kun je dit verhelderen.

Spoiler:
Over uitgerekende datum is onverwachts de ongeboren baby van een vriend en zijn vriendin overleden, oorzaak is onbekend gebleven.
Echter is de bevalling dus zeker pas een dag of drie na overlijden ingeleid waardoor het kindje al niet meer gaaf geboren werd.
Haar huidje liet al deels los.
Daarna hebben de ouders besloten haar mee naar huis te nemen waar ze nog enkele dagen met weekend ergussen is geweest, maar zónder koeling.
Gevolg is vreselijk, want ze konden haar niet meer aanraken wegens dat ze al zover heen was en het beeld was voor hen enorm traumatiserend.
Ze hebben beiden maanden zwaar onder de medicijnen thuis gezeten, paniekaanvallen, nachtmerries etcetera.
Wat wij niet snappen is dat het mee naar huis gaan zonder koeling is toegestaan in dit geval, omdat het kindje voor de geboorte al wat dagen overleden was.
Weet jij hoe dit zit?
Wij vinden het onbegrijpelijk, er moest nog een weekend overheen ook en de gevolgen waren echt niet te overzien.
Nog steeds begrijp ik het niet dat dit überhaupt mocht, alleen al wegens de gezondheid van de ouders, met een flink ontbindend lichaampje in huis.

Echt een nachtmerrie! Dat had zeker nooit mogen gebeuren! En al helemaal niet zonder een koelsysteem!

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:32

Lijkt mij gek dat er niet ingegrepen is door de begrafenisondernemer die komt helpen met de crematie/begrafenis?

(Broer was thuis en die man was regelmatig bij ons)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:37

Offline schreef:
Er zijn ook bepaalde open begraafplaatsen waar ze de lichamen boven de grond houden voor de wetenschap.
Daar zie je dus foto's ( let op.... je moet een sterke maag hebben) van overledene die in verschillende fase daar liggen.

Zo ziet het er dus niet standaard uit bij mij! bij ons liggen lichamen in een koelcel waardoor dit proces langzamer gaat. Maar soms tref je dit soort extreme gevallen dus WEL aan :j

Mocht je de link willen stuur dan even een PB...

Hebben wij in Nederland ook een ‘bodyfarm’ ?
Heb ooit eens een Amerikaanse docu gezien, heel nuttig natuurlijk voor forensisch onderzoek!
Fijn dat je er weer bent!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 00:38

Tivoli schreef:
Offline schreef:
Er zijn ook bepaalde open begraafplaatsen waar ze de lichamen boven de grond houden voor de wetenschap.
Daar zie je dus foto's ( let op.... je moet een sterke maag hebben) van overledene die in verschillende fase daar liggen.

Zo ziet het er dus niet standaard uit bij mij! bij ons liggen lichamen in een koelcel waardoor dit proces langzamer gaat. Maar soms tref je dit soort extreme gevallen dus WEL aan :j

Mocht je de link willen stuur dan even een PB...

Hebben wij in Nederland ook een ‘bodyfarm’ ?
Heb ooit eens een Amerikaanse docu gezien, heel nuttig natuurlijk voor forensisch onderzoek!
Fijn dat je er weer bent!

Na mijn weten niet :n
Die in Texas is mega groot ( en interessant) :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:42

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:43

HOe koud staat het in het mortuarium eigenlijk? Zowel waar de lichamen in gaan als je werkplek ts?

Ons zoontje is dus dood geboren met 6 maanden en dan is er al wat aan de gang. Hij mocht de nacht bij me op de kamer blijven in het ziekenhuis, maar het ruikt snel en de deur naar buiten ) lagen beneden ) heeft toen open gestaan.
Aan de ene kant is het je eigen kind en ga je echt heel ver. Toen ik hoorde dat hij was overleden, was ik over mn toeren en was best bang voor het bevallen etc. Maar als je kindje er eenmaal is, is alles toch anders.
De volgende dag zouden ze hem ophalen om naar de patholoog te brengen, maar ik kon geen afstand nemen en zo heeft hij toch nog tot rond de middag bij me op de kamer gelegen. Dus in totaal een 15 uur ofzo.
Wij hebben hem zelf uit mortuarium opgehaald en hij was geheel bedekt en behoorlijk koud, maar we hebben het zelf wel open gevouwen om hem toch te bekijken.

Het aller ergste is dat ze ons zo het ziekenhuis uit lieten lopen door de draaideuren. Zelf zit je in een soort roes, maar je zag de andere mensen wel verschrokken kijken. Dat besef je amper, maar achteraf denk ik weleens wat belachelijk eigenlijk. Het was de enige toegang tot het ziekenhuis en best druk.

Maar goed, het hoort natuurlijk wel bij het leven. Op tv zie je heel veel ellende, maar als het dichterbij komt, is het pas ''echt''

TS, ik snap dat de dood voor jou anders is. Maar ik bedoelde meer dat het in het algemeen nog een taboe is. Zoals veel dingen en dat is best lastig. Voor ons zoontje overleed tijdens de zwangerschap wisten wij eigenlijk niet eens dat het kon. Na 13 weken ben je altijd oke en dan hoorde je weleens van overlijden tijdens of net na bevalling, maar rond de 6 maanden was voor ons nieuw. Daarna komen de verhalen van andere mensen.
Oudere klanten die heel verdrietig hun verhaal deelden en daar nog nooit over hadden kunnen praten.

Klanten wisten natuurlijk rond 6 maanden al dat ik zwanger was en dan moet je wel wat vertellen. Mijn moeder had het kaartje opgehangen en klanten huilden soms vreselijk wat bij hun boven kwam.

Klanten die minder vaak kwamen zagen mij plat toen ik weer werkte en kwamen enthousiast naar me toe, gefeliciteerd, wat is het geworden etc etc. Mijn moeder en ik werkte dus samen en vooral mn moeder kon wel door de grond zakken.

Pas als je ''ervaring'' met de dood krijgt, leer je erover. Dat lees je hier ook, dat de een wel weet wat er gebeurt en de ander niet. Zou toch mooi zijn als we allemaal gewoon wat basis weten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 00:44

Ladybird schreef:
In Nederland ligt een bodyfarm met Varkens. In Den Ham.

Hier een heel interview:

https://motherboard.vice.com/nl/article ... -kadavers-

Ja die wist ik wel. Maar met mensen hebben wij volgens mij niet.. :n

superpony schreef:
HOe koud staat het in het mortuarium eigenlijk? Zowel waar de lichamen in gaan als je werkplek ts?

Ons zoontje is dus dood geboren met 6 maanden en dan is er al wat aan de gang. Hij mocht de nacht bij me op de kamer blijven in het ziekenhuis, maar het ruikt snel en de deur naar buiten ) lagen beneden ) heeft toen open gestaan.
Aan de ene kant is het je eigen kind en ga je echt heel ver. Toen ik hoorde dat hij was overleden, was ik over mn toeren en was best bang voor het bevallen etc. Maar als je kindje er eenmaal is, is alles toch anders.
De volgende dag zouden ze hem ophalen om naar de patholoog te brengen, maar ik kon geen afstand nemen en zo heeft hij toch nog tot rond de middag bij me op de kamer gelegen. Dus in totaal een 15 uur ofzo.
Wij hebben hem zelf uit mortuarium opgehaald en hij was geheel bedekt en behoorlijk koud, maar we hebben het zelf wel open gevouwen om hem toch te bekijken.

Het aller ergste is dat ze ons zo het ziekenhuis uit lieten lopen door de draaideuren. Zelf zit je in een soort roes, maar je zag de andere mensen wel verschrokken kijken. Dat besef je amper, maar achteraf denk ik weleens wat belachelijk eigenlijk. Het was de enige toegang tot het ziekenhuis en best druk.

Maar goed, het hoort natuurlijk wel bij het leven. Op tv zie je heel veel ellende, maar als het dichterbij komt, is het pas ''echt''

TS, ik snap dat de dood voor jou anders is. Maar ik bedoelde meer dat het in het algemeen nog een taboe is. Zoals veel dingen en dat is best lastig. Voor ons zoontje overleed tijdens de zwangerschap wisten wij eigenlijk niet eens dat het kon. Na 13 weken ben je altijd oke en dan hoorde je weleens van overlijden tijdens of net na bevalling, maar rond de 6 maanden was voor ons nieuw. Daarna komen de verhalen van andere mensen.
Oudere klanten die heel verdrietig hun verhaal deelden en daar nog nooit over hadden kunnen praten.

Klanten wisten natuurlijk rond 6 maanden al dat ik zwanger was en dan moet je wel wat vertellen. Mijn moeder had het kaartje opgehangen en klanten huilden soms vreselijk wat bij hun boven kwam.

Klanten die minder vaak kwamen zagen mij plat toen ik weer werkte en kwamen enthousiast naar me toe, gefeliciteerd, wat is het geworden etc etc. Mijn moeder en ik werkte dus samen en vooral mn moeder kon wel door de grond zakken.

Pas als je ''ervaring'' met de dood krijgt, leer je erover. Dat lees je hier ook, dat de een wel weet wat er gebeurt en de ander niet. Zou toch mooi zijn als we allemaal gewoon wat basis weten.

Jeetje wat vreselijk om mee te maken! Mijn respect en liefde naar jou..

Klopt, het is echt een taboe voor 80% van de mensen denk ik zo.
Ik praat er, door mijn werk, erg makkelijk over maar dat neemt niet weg dat dingen mij nog wel raken wat met de dood te maken heeft.

Ik duik mijn bed in :Z
Morgen zal ik weer alles beantwoorden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:54

Superpony wat een verhaal |(

Wij hebben als team een keer een rondleiding gehad bij Monuta in Amersfoort en op dat moment lag er een baby in de koelcel.

De medewerkster vertelde dat ze zelf al een keer met het kindje op schoot had gezeten en had gewiegd.
Zij had een miskraam gehad en toendertijd was het 'normaal' dat het lichaampje mee ging als medisch afval. Zij heeft nooit afscheid kunnen nemen van haar eigen kindje.
Dus dit kindje zorgde ervoor dat ze min of meer toch afscheid kon nemen.

We stonden allemaal te snikken na haar verhaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:58

Onali schreef:
Superpony wat een verhaal |(

Wij hebben als team een keer een rondleiding gehad bij Monuta in Amersfoort en op dat moment lag er een baby in de koelcel.

De medewerkster vertelde dat ze zelf al een keer met het kindje op schoot had gezeten en had gewiegd.
Zij had een miskraam gehad en toendertijd was het 'normaal' dat het lichaampje mee ging als medisch afval. Zij heeft nooit afscheid kunnen nemen van haar eigen kindje.
Dus dit kindje zorgde ervoor dat ze min of meer toch afscheid kon nemen.

We stonden allemaal te snikken na haar verhaal.

Och......

dat heb je toch ook nodig..... het is wel je kind.......

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:00

Offline, dat had dus zoals wij dachten inderdaad nooit mogen gebeuren.
Is er geen wet of iets die mensen daar tegen beschermd? -O-
Enige wat ik wel weet is dat ze financieel geen hoogvliegers zijn, en niet geheel -zeg gerust onverantwoord- handige keuzes maken op dat vlak.
Maar dan nog lijkt me toch niet dat iets als dit mag gebeuren, want het was ook niet dat er géén geld was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:01

Van ons is in 1996 gebeurt en ik verbaas me ook nog steeds dat ik dat soort verhalen hoor. Ons kindje is geboren, aangegeven, erkend en begraven, maar niet geregistreerd zoals je nu hoort. Wij hebben zelf een geboorte/rouw kaartje verstuurd en zijn echt uitstekend geholpen door de uitvaartverzorger verder. Maar een doodgeboren kindje afpakken lijkt me vreselijk. Ik kon hem moeilijk afgeven, dus moet er niet aan denken.
Overigens in 1997 een prachtige zoon gekregen die nu 21 is.

TS, Ik dacht dat het AMC nu zoiets had??

En wil je mijn vraag beantwoorden hoe koud het is? Ik voel nog steeds dat koude lijfje en dekentje, dus vraag het me echt af hoe koud het was. Dank je wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:05

Bij vrienden ook een geboortekaartje en kind staat in het trouwboekje. Is overleden op de uitgerekende datum ook oorzaak onbekend. Kindje werd op vraag van de ouders paar keer uit de koeling naar de kamer gebracht. Zo intens verdrietig zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:08

Wat ik trouwens zo gek vindt is dat ze in Zweden echt een half jaar mogen wachten met het begraven van iemand, ook als het lichaam niet onderzocht moet worden.

Hier in NL is er volgens mij zo'n regel dat het persoon binnen een week (?) ofzo begraven moet worden, wat ik heel normaal en respectvol vindt. Maar in Zweden mogen daar dus maanden overheen gaan zodat er een datum geprikt kan worden waarop iedereen aanwezig kan zijn bij de begrafenis.

Gaat een lichaam dan gewoon de vriezer in?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:09

Dat zal wel moeten, anders gebeurt er van alles waardoor je niet meer met goed fatsoen kan begraven. Of het wordt helemaal gebalsemd, dat zou ook kunnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:10

Resistance schreef:
Wat ik trouwens zo gek vindt is dat ze in Zweden echt een half jaar mogen wachten met het begraven van iemand, ook als het lichaam niet onderzocht moet worden.

Hier in NL is er volgens mij zo'n regel dat het persoon binnen een week (?) ofzo begraven moet worden, wat ik heel normaal en respectvol vindt. Maar in Zweden mogen daar dus maanden overheen gaan zodat er een datum geprikt kan worden waarop iedereen aanwezig kan zijn bij de begrafenis.

Dit wil je toch gewoon niet?
Dan kan je toch niet verder met je rouwproces? :\
Maar kennelijk is dit een geval van het is net wat je gewend bent..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:11

In NL wordt er erg snel begraven. In België kan het ook 10 dagen duren.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 01:17

Fijn dat je weer terug bent TS!

Ben je nog nooit onderuit gegaan tijdens je werk? Als je met je duffe hoofd uit bed komt en je eet net wat te weinig ofzo?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 07:42

Avalanche81 schreef:
moonfish13 schreef:
Deze mensen wilden bij hoog en bij laag erbij zijn.
Geloof zelfs dat toen ze wilden gaan werken er nog gezegd is te vertrekken, maar dat wilden ze niet.
Ja een groot tranendal natuurlijk, en moeders ging compleet over de rooie.
Medewerkers wilden het ook niet, maar hoe het exact gegaan is weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ze erbij waren en dit volledig fout is gegaan.
De delver vond het zelf ook een verschrikking, hij is zelf vader en het ging om een meisje van een jaar of 12 hooguit wat nog niet extreem lang begraven lag.
Dat was toch al naar, laat staan als het eindigt in zo’n drama.

Ja, als die mensen er per se bij willen zijn begin je ook weinig natuurlijk, je kan ze moeilijk met grof geweld van de begraafplaats slepen...... Naar hoor, voor iedereen. Voor de ouders sowieso al traumatisch een kind te verliezen, en dan dit...... en voor de medewerkers ook echt afschuwelijk. Ik snap zelf ook niet goed dat je bij zoiets aanwezig zou willen zijn.

Dan haal je handhaving of de politie erbij. De begraafplaats hoort ook gesloten te zijn bij een ruiming. En als er binnen de 10 jaar grafrust opgegraven moet worden, moet er een verlof van de burgemeester worden afgegeven. Tenzij er een opgraving is die van bovenaf is gevorderd voor b.v. vermoeden van misdrijf. Je zal later maar aangeklaagd worden omdat iemand een trauma heeft opgelopen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:00

Wat een omslag vanuit de paarden!
Dankbaar beroep lijkt me

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:51

Resistance schreef:

Is dat niet omdat ze de grond niet in kunnen vanwege vorst? In Oostenrijk is dit bijvoorbeeld ook zo, ook meegemaakt met een kennis.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:52

Wat fijn dat het topic weer open is!!

Nogmaals mijn vraag; heb je weleens iets meegemaakt wat niet te verklaren/bovennatuurlijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:38

superpony schreef:
Van ons is in 1996 gebeurt en ik verbaas me ook nog steeds dat ik dat soort verhalen hoor. Ons kindje is geboren, aangegeven, erkend en begraven, maar niet geregistreerd zoals je nu hoort. Wij hebben zelf een geboorte/rouw kaartje verstuurd en zijn echt uitstekend geholpen door de uitvaartverzorger verder. Maar een doodgeboren kindje afpakken lijkt me vreselijk. Ik kon hem moeilijk afgeven, dus moet er niet aan denken.
Overigens in 1997 een prachtige zoon gekregen die nu 21 is.

TS, Ik dacht dat het AMC nu zoiets had??

En wil je mijn vraag beantwoorden hoe koud het is? Ik voel nog steeds dat koude lijfje en dekentje, dus vraag het me echt af hoe koud het was. Dank je wel.

4 a 5 graden is het in de koelcel.

Resistance schreef:

Dat lichaam wordt dan gebalsemd . :j

Dit staat er in de Nederlandse wet:

"artikel 16 van de Wet op de lijkbezorging. Hierin staat dat een crematie of begrafenis niet eerder dan 36 uur na het overlijden plaatsvinden. Uiterlijk dient de uitvaart op de zesde werkdag na de dag van het overlijden plaats te vinden."

amado7 schreef:
Fijn dat je weer terug bent TS!

Ben je nog nooit onderuit gegaan tijdens je werk? Als je met je duffe hoofd uit bed komt en je eet net wat te weinig ofzo?

Nee ik zit dan zo vol adrenaline dat je gek gezegd niet moe wordt.
Bij bijvoorbeeld 24 uurs-dienst slaap je ook niet echt. ik lig dan tussen de meldingen door op bed maar je slaapt niet vast.

Captain schreef:
Wat fijn dat het topic weer open is!!

Nogmaals mijn vraag; heb je weleens iets meegemaakt wat niet te verklaren/bovennatuurlijk was?

Nee, ik gelukkig niet. ( niet met dit werk.. wel in het dagelijks leven)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:53

Waarom mag je niet eerder dan 36 uur na overlijden cremeren of begraven? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:53

Er zijn veel vragen over het buitenland zie ik..

Ik heb het even opgezocht.
Dit gaat over het balsemen in het buitenland!

https://www.balsemen.com/index.php?pagi ... aalcode=NL

Myrthe3 schreef:
Waarom mag je niet eerder dan 36 uur na overlijden cremeren of begraven? :)

Mag wel maar dan moet je toestemming krijgen van de officier van justitie. :j

"Van deze termijnen mag worden afgeweken (artikel 17 Wet op de lijkbezorging). Na advies van een arts mag de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt een andere termijn stellen. Meestal geeft de afdeling Burgerzaken van een gemeente - namens de burgemeester - zonder problemen verlof voor een andere termijn, bijvoorbeeld om godsdienstige redenen of omdat familie uit een ver land de uitvaart wil bijwonen. Wanneer nabestaanden een kortere termijn dan 36 uur wensen, is toestemming van de officier van justitie nodig, voordat de gemeente verlof verleent."
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt