Tieneke schreef:Mijn moeder is invalide... Mijn broers hebben wel eens vakantiewerk gedaan, dat was toen nog erg gelimiteerd. Maar daar betaalden ze zeker geen studies mee. Mijn zus en ik hebben tijdens de studie nooit gewerkt.
Schuld zal misschien wel voorkomen, maar het is eerder uitzondering dan regel.
Edit: in Nederland is het werken met studeren wel veel meer standaard dan hier. Hier zie je het ook meer en meer, maar toen ik nog op school zat (tot 2009) was er misschien 1 persoon in mijn klas die echt ging werken in weekends etc. Hier en daar deden sommigen vakantiewerk, mocht je maar zoveel dagen per jaar, maar dat was geld voor in de eigen pocket.
Ik vind het gewoon apart dat je in NL blijkbaar en moet werken en studeren tegelijkertijd en dan nog met een schuld van duizenden euro's zit. Dat lijkt me toch echt aan de kosten en het systeem dan te liggen.
Edit2: hier trouwens geen probleem met zelfstandigheid door niet op kamers te gaan. Ook geen problemen met geld door niet te lenen of te werken. Man en ik zaten beide in ongeveer dezelfde situatie en hebben twee jaar geleden ons huis gekocht samen. We werkten toen 7 jaar, eerst drie jaar gehuurd.
En dat is niet om neerbuigend te doen naar anderen, want ik heb tonnen respect voor mensen die alles op eigen houtje doen.
Is een huis bouwen in Nederland überhaupt nog mogelijk voor jonge mensen?
In België krijgen ouders "kindgeld" zolang ze studeren tot de kinderen 23 zijn dacht ik toch? Ik het geval van de situatie van je moeder zal ze meer krijgen per kind. Daardoor kunnen veel ouders meebetalen aan de studie ofwel dit helemaal betalen.
In Nederland krijgen ouders kinderbijslag tot de kinderen 18 zijn en lang niet zoveel als ouders in België ontvangen, dat is echt een verschil van een paar honderd euro per kind per maand.
Mijn Vlaamse studiegenoten werken niet tot ze zijn afgestudeerd en krijgen de volledige studie betaald door de ouders. Dat is natuurlijk op financieel vlak fijn beginnen. Toch ben ik blij dat ik wel zelf verantwoordelijk ben voor mijn inkomsten en dat ik dit zelf regel. Het heeft mij al vroeg met dit soort verantwoordelijkheden leren omgaan. Ik werk sinds ik 14 ben en vele van mijn vrienden en vriendinnen ook, het geeft je al vroeg zelfstandigheid. Ik merk dat veel van mijn Vlaamse studiegenoten nog erg hangen aan papa en mama. Niet zeggende dat dit voor iedereen zo is, maar het is mijn ervaring. Vind ze nog even aardig, daar niet van.
Het is in NL voor starters inderdaad wel moeilijk om een huis te kopen, niet onmogelijk, maar wel moeilijk.