Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:14

Joman schreef:
Dat was eigenlijk een aanname. Ik ging er vanuit dat hbo'ers ook vaak een minder hoge schuld hebben dan wo'ers. Maar wellicht is dat dus niet waar? Dan zal ik me moeten beperken tot mbo'ers.
Is het niet zo dat de hoogste studieschuld bij wo'ers voorkomt?

De hoogste studieschulden komen voor bij de mensen die al het langst aan het studeren zijn. En daar zit voor het hbo en wo weinig verschil tussen. Tuurlijk heb je wo masters die langer duren, maar ik zie ook genoeg studenten (zowel wo als hbo) die in 8 jaar 6 verschillende studies zijn gestart, ja dan tikt die teller wel door.

Maar ik kom ook regelmatig HBO/WO studenten zonder studieschuld.

Het is dus niet echt aan niveau te koppelen. Met MBO is het meestal minder omdat vele niet de volledige 3/4 jaar kunnen lenen ivm leeftijd, én omdat daar de basisbeurs nog is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:15

Joman schreef:
Pff. Oké prima. Waar is het hele gedeelte van je zusje die zo'n goede baan heeft?
Ik heb het niet over een gemiddelde student, ik heb het over een uitzondering.
Als je gaat solliciteren bij een top 5 advocatenkantoor of bij een groot bedrijf in een high potential functie, kom je gewoon niet binnen als je niet aan die 'vereisten' voldoet. De sollicitaties bestaan uit 3 of 4 gespreksrondes, assesmentdag(en), psychologische testen, het maken van casussen enz. Meer hee, dan verdien je wel een klap geld. De gemiddelde student wordt niet eens op gesprek uitgenodigd.
Als hbo'er of wo'er kun je prima bij een groot bedrijf werken en een goede baan hebben. Maar niet de baan waarop ik doel.

Nou ik ga niet t hele leven van m’n zusje online gooien omdat jij zo boven de maatschappij verheven bent :')

Ik stop ook met de discussie want we hebben allebei een mening ergens over en ik zie niet gebeuren dat 1 van ons zegt van ja je hebt gelijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:15

Yvank_ schreef:
Die ervaring heb ik juist niet. Ik ken meer HBO-ers die op kamers zijn gegaan dan niet op kamers... De studie duurt ook gewoon 4 jaar en collegegeld en boekengeld is vergelijkbaar in prijs. MBO hoor ik heel weinig dat ze op kamers gaan dat zal ook komen omdat veel 15/16 zijn als ze aan MBO beginnen.

En toch zie ik in mijn omgeving dat HBO-ers vaak minder uitlopen (wat op zich wel kan als je je bedenkt dat hier op de TU een BSc-MSc traject standaard 5 jaar duurt, tegen 4 jaar voor het HBO). Kan het zijn dat jouw kader een meer unieke opleiding is? De paardenopleidingen bijvoorbeeld heb je maar op een paar plekken in Nederland, logisch dat je dan op kamers gaat. Of gymdocent, dat kan je ook niet overal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:16

__Sannne schreef:
Joman schreef:
Dat was eigenlijk een aanname. Ik ging er vanuit dat hbo'ers ook vaak een minder hoge schuld hebben dan wo'ers. Maar wellicht is dat dus niet waar? Dan zal ik me moeten beperken tot mbo'ers.
Is het niet zo dat de hoogste studieschuld bij wo'ers voorkomt?

De hoogste studieschulden komen voor bij de mensen die al het langst aan het studeren zijn. En daar zit voor het hbo en wo weinig verschil tussen. Tuurlijk heb je wo masters die langer duren, maar ik zie ook genoeg studenten (zowel wo als hbo) die in 8 jaar 6 verschillende studies zijn gestart, ja dan tikt die teller wel door.

Maar ik kom ook regelmatig HBO/WO studenten zonder studieschuld.

Het is dus niet echt aan niveau te koppelen. Met MBO is het meestal minder omdat vele niet de volledige 3/4 jaar kunnen lenen ivm leeftijd, én omdat daar de basisbeurs nog is.

Ja precies. Dat is dan weer balen, als je 6 verschillende studies start en je zit met een torenhoge schuld. Maargoed, als je dan uiteindelijk de baan hebt die je ambieert, is het dat misschien ook wel weer waard.
Edit: eens met bovenstaande reacties. Ik zie in m'n omgeving ook minder langstudeerders op het hbo. Maar wellicht dat de studieschuld hoogte m dan zit in het switchen van studie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-18 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:17

MarjanB schreef:
Joman schreef:
Pff. Oké prima. Waar is het hele gedeelte van je zusje die zo'n goede baan heeft?
Ik heb het niet over een gemiddelde student, ik heb het over een uitzondering.
Als je gaat solliciteren bij een top 5 advocatenkantoor of bij een groot bedrijf in een high potential functie, kom je gewoon niet binnen als je niet aan die 'vereisten' voldoet. De sollicitaties bestaan uit 3 of 4 gespreksrondes, assesmentdag(en), psychologische testen, het maken van casussen enz. Meer hee, dan verdien je wel een klap geld. De gemiddelde student wordt niet eens op gesprek uitgenodigd.
Als hbo'er of wo'er kun je prima bij een groot bedrijf werken en een goede baan hebben. Maar niet de baan waarop ik doel.

Nou ik ga niet t hele leven van m’n zusje online gooien omdat jij zo boven de maatschappij verheven bent :')

Ik stop ook met de discussie want we hebben allebei een mening ergens over en ik zie niet gebeuren dat 1 van ons zegt van ja je hebt gelijk.

Dat leven is zeer gemakkelijk online te vinden ;)
En lijkt me prima.

MarjanB

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:18

Ja dat jij dat allemaal gaat uitpluizen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:19

MarjanB schreef:
Ja dat jij dat allemaal gaat uitpluizen :+

Wat een aanname weer. Goed laten we hiermee stoppen want blijkbaar kun jij je niet vinden in wat ik zeg en probeer je dat op alle mogelijke manieren te uiten. Komt vervolgens zelf met allerlei stellingen over je zusje, waar op ingegaan wordt door oa mezelf, en je wil vervolgens niet heel je zusje haar leven op het www gooien. Prima, maar begin er dan ook niet over. Zo kun je geen discussie voeren natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-18 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:20

Magrathea schreef:
Yvank_ schreef:
Die ervaring heb ik juist niet. Ik ken meer HBO-ers die op kamers zijn gegaan dan niet op kamers... De studie duurt ook gewoon 4 jaar en collegegeld en boekengeld is vergelijkbaar in prijs. MBO hoor ik heel weinig dat ze op kamers gaan dat zal ook komen omdat veel 15/16 zijn als ze aan MBO beginnen.

En toch zie ik in mijn omgeving dat HBO-ers vaak minder uitlopen (wat op zich wel kan als je je bedenkt dat hier op de TU een BSc-MSc traject standaard 5 jaar duurt, tegen 4 jaar voor het HBO). Kan het zijn dat jouw kader een meer unieke opleiding is? De paardenopleidingen bijvoorbeeld heb je maar op een paar plekken in Nederland, logisch dat je dan op kamers gaat. Of gymdocent, dat kan je ook niet overal doen.

Bedrijfseconomie is denk ik één van de meest aangeboden opleidingen.... Maargoed jij woont dus in de randstad. Ik in drenthe en hier gaan veel mensen echt op kamers omdat de reistijd vaan al 1/1,5 uur is.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:24

Ik heb eerst HBO gedaan in Nederland, ik woonde toen nog bij mijn ouders en viel onder het oude leenstelsel. Ik haalde die studie in 4 jaar zonder schuld. Ik had toen ook niks nodig om te kunnen studeren en werkte er zo'n 20 uur naast en tijdens de studie heb ik ook 1,5 jaar gewerkt, was een duale studie.

Nu studeer ik WO in België (Gent), en ondanks het goedkoper is om in België te studeren ga ik denk wel op 30-40K uitkomen. Ik krijg wel een reisvergoeding die omgezet wordt in een gift als ik het haal maar had daar nog 1 jaar recht op. OV is niet te doen dus rij ik met de auto heen en weer elk weekend, daarbij neem ik wel lifters mee om de kosten te drukken.
Ik betaal zelf mijn kamer en levensonderhoud, mobiel, etc. De stallingskosten van mijn paard zijn al laag en de helft hebben mijn ouders op zich genomen. Dierenartsrekeningen zijn voor mezelf (helaas heb ik een kneus dus dat loopt nog wel eens op).
Ik ben wel blij dat de kosten in België wat lager liggen, anders had ik zeker ook met 60K+ van de studie afgekomen terwijl ik echt niet zo uitbundig leef.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:31

Als ik dit topic lees, ben ik blij dat ik in België woon.

De term 'studieschuld' is hier gewoon onbestaande. Mijn alleenstaande moeder heeft haar vier kinderen allemaal kunnen laten studeren. Zonder schulden. En wij hebben zelfs niet allevier erbij gewerkt. Nu zie je meer en meer studenten die werken in het weekend of in de schoolvakanties, maar 10 jaar geleden was dat helemaal niet standaard. Ik vind het, ongeacht of iemand theoretisch of praktisch opgeleid is, toch wel wrang dat je op jonge leeftijd in veel situaties verplicht wordt om, als je iets wilt studeren, schulden te maken. Los van het investeren in jezelf etc. Het feit dat het in België praktisch onbestaande is en even verderop standaard bijna niet anders kan, vind ik apart. Ik doel dan op het systeem en de kosten van het onderwijs. Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet alsof er met jullie Nederlanders zelf iets zou schelen :+

Mijn zus heeft universiteit gedaan en twee masters gehaald en actief studentenleven en op kot (kamers). Allemaal betaalbaar. (En toch heeft het enkele jaren geduurd voor ze ergens aan de bak kwam, en dan nog niet eens in haar vakgebied.)

Verder snap ik niet dat er hier, als het over universiteit gaat, enkel gesproken wordt over rechten en economie. Maar dat zal aan mij liggen...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:36

Maar Tieneke, als jullie alle vier zonder schulden hebben kunnen studeren, moet je moeder wel flink verdienen of moeten jullie erbij gewerkt hebben. Veel ouders hebben die luxe niet, dat ze zo veel verdienen dat ze een kamer, collegegeld, boeken, enzovoorts kunnen ophoesten voor al hun kinderen.

Los daarvan komen studieschulden ook in België echt wel voor, ze zijn zeker niet niet-bestaand in ieder geval. Ken genoeg Belgen die een studieschuld hebben.

En (wat weer een andere discussie is) ik vind ook helemaal niet dat ouders maar moeten opdraaien voor de studies van hun kinderen. Mijn vader was - totdat hij zijn gezin in de steek liet, maar da's een ander verhaal - vrachtwagenchauffeur en heeft zijn hele leven keihard gewerkt om rond te komen. Ik heb nominaal gestudeerd, met een schuld, en kan de terugbetaling nu vele malen makkelijker missen dan hij toen een maandelijkse bijdrage. Waarom zou hij dan moeten kromliggen zodat ik later lekker veel kan verdienen?

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:40

Mijn moeder is invalide... Mijn broers hebben wel eens vakantiewerk gedaan, dat was toen nog erg gelimiteerd. Maar daar betaalden ze zeker geen studies mee. Mijn zus en ik hebben tijdens de studie nooit gewerkt.

Schuld zal misschien wel voorkomen, maar het is eerder uitzondering dan regel.

Edit: in Nederland is het werken met studeren wel veel meer standaard dan hier. Hier zie je het ook meer en meer, maar toen ik nog op school zat (tot 2009) was er misschien 1 persoon in mijn klas die echt ging werken in weekends etc. Hier en daar deden sommigen vakantiewerk, mocht je maar zoveel dagen per jaar, maar dat was geld voor in de eigen pocket.
Ik vind het gewoon apart dat je in NL blijkbaar en moet werken en studeren tegelijkertijd en dan nog met een schuld van duizenden euro's zit. Dat lijkt me toch echt aan de kosten en het systeem dan te liggen.

Edit2: hier trouwens geen probleem met zelfstandigheid door niet op kamers te gaan. Ook geen problemen met geld door niet te lenen of te werken. Man en ik zaten beide in ongeveer dezelfde situatie en hebben twee jaar geleden ons huis gekocht samen. We werkten toen 7 jaar, eerst drie jaar gehuurd.
En dat is niet om neerbuigend te doen naar anderen, want ik heb tonnen respect voor mensen die alles op eigen houtje doen.

Is een huis bouwen in Nederland überhaupt nog mogelijk voor jonge mensen?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:19

Mijn ouders betalen wel de studie van mijn zus en mij, voornamelijk omdat ze zelf nooit de mogelijkheid gehad hebben en dat dus absoluut voor ons hebben. Nuja, uiteindelijk betalen ze met onze studiebeurs nog maar 100 euro voor ons elk, dus dat valt zeker mee.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:24

Quebelle schreef:
Mijn ouders betalen wel de studie van mijn zus en mij, voornamelijk omdat ze zelf nooit de mogelijkheid gehad hebben en dat dus absoluut voor ons hebben. Nuja, uiteindelijk betalen ze met onze studiebeurs nog maar 100 euro voor ons elk, dus dat valt zeker mee.

Tja, mijn vader verdiende volgens DUO te veel, waardoor we helemaal geen aanvullende beurs kregen. Die berekening is echter nogal irrealistisch, we hadden het echt, echt niet breed thuis en er was zeker geen geld om enkele honderden euro's per maand aan onze studies bij te leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:30

Maar daar kan DUO niks aan doen natuurlijk? Die kijken naar het inkomen en baseren de draagkracht op basis van het inkomen waar dus rekening gehouden wordt met de gemiddelde vaste lasten. Als bij jou thuis die lasten hoger waren dan gemiddeld , wat natuurlijk kan, dan kan het inderdaad dat je geen aanvullende beurs krijgt omdat de inkomensgrens wel te hoog is.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:34

Die 100 euro die Quebelle bedoelt, is dus 100 euro voor een volledig jaar. Collegegeld voor een beursstudent voor een gans jaar. Dat is wat ik bedoel: in België is het systeem zodanig anders wat lenen heel vaak totaal onnodig maakt.

En zelfs zonder beurs zit je hier per jaar rond de 500 euro voor een opleiding in het hoger onderwijs. En hogescholen genoeg, waardoor kamers vaak niet nodig is. Erg veel studenten hier blijven dus gewoon thuis wonen. Het is hier ook niet heel ongewoon om pas in je latere 20er jaren uit huis te gaan. En het gros komt toch wel echt op zijn zelfstandige pootjes terecht.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:39

Alles leuk en wel Joman, maar je berichten en beredentie getuigen niet van veel respect tegenover MBO of HBO geschoolde mensen. Sommige mensen hebben nou eenmaal niet het voorrecht direct op WO niveau te kunnen starten, maar dat maakt ze niet meer of minder een ‘geldige student’.

Daarnaast is het verenigingsleven iets wat voor leden ‘onmisbaar’ is en een grote waarde heeft, maar je kunt prima een studie afronden zonder en alsnog een hele goede carriere hebben. Ik vind verenigingen persoonlijk zwaar overdreven en in de zin van toevoeging voor je carriere verschilt het enorm waar je terecht komt. Binnen mijn werkveld zouden ze liever die mensen niet binnen halen dan wel, waar mijn schoonbroer die in de bedrijfseconomie zit hier wel een plusje voor krijgt op z’n CV. Je beredenatie’s zijn op z’n zachtst gezegd eenzijdig en het stoot mij nogal verkeerd dat er zo’n denigrerende toon aan vast zit. Dat is juist het grootste vooroordeel wat er is over (ex) verenigingsleden en dat bevestig je wel op deze manier.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:43

Het studiegeld in België is wel wat verhoogd de laatste jaren, nu betaal je zo’n 1000 euro voor een jaar (zo’n 800 euro studiegeld en 200 euro bijkomende kosten). Met zo’n beurs betaal je uiteindelijk nog maar 100 euro.

Zelf pendel ik zo’n uur en een half naar mijn campus (afstand Brugge - Anderlecht) wat ik persoonlijk doenbaar vind. Als het eens laat word kan ik bij een vriendin op kot slapen. Ik heb overigens 2 jaar op kot gezeten en ben er niet persé zelfstandiger op geworden, dat was ik voordien wel al. Op dat vlak heeft de verantwoordelijkheid tov mijn paard meer bijgedragen dan een jaar op mezelf wonen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:54

Tieneke schreef:
Mijn moeder is invalide... Mijn broers hebben wel eens vakantiewerk gedaan, dat was toen nog erg gelimiteerd. Maar daar betaalden ze zeker geen studies mee. Mijn zus en ik hebben tijdens de studie nooit gewerkt.

Schuld zal misschien wel voorkomen, maar het is eerder uitzondering dan regel.

Edit: in Nederland is het werken met studeren wel veel meer standaard dan hier. Hier zie je het ook meer en meer, maar toen ik nog op school zat (tot 2009) was er misschien 1 persoon in mijn klas die echt ging werken in weekends etc. Hier en daar deden sommigen vakantiewerk, mocht je maar zoveel dagen per jaar, maar dat was geld voor in de eigen pocket.
Ik vind het gewoon apart dat je in NL blijkbaar en moet werken en studeren tegelijkertijd en dan nog met een schuld van duizenden euro's zit. Dat lijkt me toch echt aan de kosten en het systeem dan te liggen.

Edit2: hier trouwens geen probleem met zelfstandigheid door niet op kamers te gaan. Ook geen problemen met geld door niet te lenen of te werken. Man en ik zaten beide in ongeveer dezelfde situatie en hebben twee jaar geleden ons huis gekocht samen. We werkten toen 7 jaar, eerst drie jaar gehuurd.
En dat is niet om neerbuigend te doen naar anderen, want ik heb tonnen respect voor mensen die alles op eigen houtje doen.

Is een huis bouwen in Nederland überhaupt nog mogelijk voor jonge mensen?

In België krijgen ouders "kindgeld" zolang ze studeren tot de kinderen 23 zijn dacht ik toch? Ik het geval van de situatie van je moeder zal ze meer krijgen per kind. Daardoor kunnen veel ouders meebetalen aan de studie ofwel dit helemaal betalen.
In Nederland krijgen ouders kinderbijslag tot de kinderen 18 zijn en lang niet zoveel als ouders in België ontvangen, dat is echt een verschil van een paar honderd euro per kind per maand.

Mijn Vlaamse studiegenoten werken niet tot ze zijn afgestudeerd en krijgen de volledige studie betaald door de ouders. Dat is natuurlijk op financieel vlak fijn beginnen. Toch ben ik blij dat ik wel zelf verantwoordelijk ben voor mijn inkomsten en dat ik dit zelf regel. Het heeft mij al vroeg met dit soort verantwoordelijkheden leren omgaan. Ik werk sinds ik 14 ben en vele van mijn vrienden en vriendinnen ook, het geeft je al vroeg zelfstandigheid. Ik merk dat veel van mijn Vlaamse studiegenoten nog erg hangen aan papa en mama. Niet zeggende dat dit voor iedereen zo is, maar het is mijn ervaring. Vind ze nog even aardig, daar niet van.

Het is in NL voor starters inderdaad wel moeilijk om een huis te kopen, niet onmogelijk, maar wel moeilijk.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:58

Hmmm, dat erg hangen vind ik niet zo. Klopt dat Vlaamse studenten veel al zelf niet bijdragen aan hun studies, al heb ik er ook in mijn klas die wel werken om hun studies te betalen, maar dat niet betekent dat ze afhankelijk zijn en niet werken. Belgische studenten zonder studentenjob zijn eerder de uitzondering dan de regel, en dat geld gaat dan naar festivals, reisjes en hobbies.

Persoonlijk zou ik het jammer vinden om op 14 jarige al helemaal voor mezelf te moeten opdraaien. Imo ben je dan echt nog een kind.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:06

Dat bedoel ik dus, het systeem is anders. Ik denk niet dat je beter met geld of verantwoordelijkheid om kan of je het nu vanaf je 14de of vanaf je 18de of zelfs vanaf je 21 pas werkt. Ik denk ook niet dat het noodzakelijk via werken moet om verantwoordelijkheid te leren nemen.
Bijna niemand die ken ging dus eerder werken. Toch hebben ze allemaal werk, een woning, een auto, velen kinderen... Anders zou je hier in België nogal wat zien!

Ik heb ook op jonge leeftijd verantwoordelijkheid moeten nemen door de situatie waarin we nu eenmaal zaten. Maar ik zie dus ook anderen die het allemaal in de schoot geworpen kregen als kind/jongere die het evenzeer goed doen op zichzelf.

Vroeg gaan werken koppel ik dus niet automatisch aan verantwoordelijkheid nemen of beter omgaan met financiën.

Ik zou op die leeftijd van 14j mijn kind ook niet laten werken. Het mag niet, da's al één zaak. En bovendien zal iedereen nog lang genoeg moeten werken in het leven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:12

Citaat:
Citaat:

Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.

Hahaha sorry wat!?

Idd: als het niet zo triest zou zijn, zou je er om lachen.

Mijn vader was spoorstudent - maar wel lid van een studentenvereniging, hoor.
En die leuke, goed betaalde baan is er ook gekomen (vrijwel meteen, maar we hebben het over 1960.)

"Studeren is jezelf ontwikkelen": fijn, graag en veel!
Dat gaat ook over oogkleppen af en vooroordelen onder de loupe (bij uitstek zaken die nodig zijn op het WO).

Studeren voor een leuke baan of voor het geld: voor mij is dat :o beide tweederangs.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:16

En ook een universitaire opleiding is absoluut geen garantie op een goed salaris. Er zijn zoveel hooggeschoolden nu dat de eisen uit de hand gaan lopen. Die 55k per jaar vind ik echt ongelooflijk, ik ken niemand die dat verdient en zeker niet als starter. Daarentegen ken ik wel mensen die gewoon beginnen met 2300 per maand.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:22

Tieneke schreef:
Dat bedoel ik dus, het systeem is anders. Ik denk niet dat je beter met geld of verantwoordelijkheid om kan of je het nu vanaf je 14de of vanaf je 18de of zelfs vanaf je 21 pas werkt. Ik denk ook niet dat het noodzakelijk via werken moet om verantwoordelijkheid te leren nemen.
Bijna niemand die ken ging dus eerder werken. Toch hebben ze allemaal werk, een woning, een auto, velen kinderen... Anders zou je hier in België nogal wat zien!

Ik heb ook op jonge leeftijd verantwoordelijkheid moeten nemen door de situatie waarin we nu eenmaal zaten. Maar ik zie dus ook anderen die het allemaal in de schoot geworpen kregen als kind/jongere die het evenzeer goed doen op zichzelf.

Vroeg gaan werken koppel ik dus niet automatisch aan verantwoordelijkheid nemen of beter omgaan met financiën.

Ik zou op die leeftijd van 14j mijn kind ook niet laten werken. Het mag niet, da's al één zaak. En bovendien zal iedereen nog lang genoeg moeten werken in het leven.

Ik ben er ook zeker wel van overtuigd dat je die zelfstandigheid snel opdoet als je eenmaal op eigen benen staan, dat komt echt wel goed. Ik ervaar het zelf, persoonlijk, gewoon als fijn om die zelfstandigheid al te hebben.

Voorbeeldje is dat al 3 van mijn Vlaamse vrienden heeft gevraagd waarom ik zelf mijn kleding was terwijl ik elk weekend naar huis ga, dit terwijl ik een wasmachine op kot heb staan. Die zijn echt in volle verbazing als ik aangeef dat ik daar echt niet mee aan hoeft te komen. Bovendien is het een klusje van niks. Mijn moeder is een schat hoor! Maar als je zelf een wasmachine op kot hebt, denk ik er niet eens aan dat het wel makkelijk zou zijn om het toch mee te nemen naar huis.

Vanaf je 14e werken mag inderdaad niet, maar dan heb ik het ook over klusjes doen, bijvoorbeeld voor de buren de auto wassen oid, passen op huisdieren van vrienden van mijn ouders als ze op vakantie werken, tekenen in opdracht, etc. Dit deed ik dan om spulletjes te kopen die ik zelf graag wilde hebben.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:37

Ik denk dat het eerder met karakter te maken heeft of je zelf een handje toesteekt dan met leeftijd. Klusjes op jonge leeftijd doen de meesten wel, denk ik. Maar dat zie ik niet echt als werken. Maar goed, mijn punt is dat ik het jammer vind dat je in NL blijkbaar snel met een financiële last zit die je imo aan de start van je volwassen leven niet kan gebruiken. En je moet doorheen dat systeem. En onder andere op die manier krijg je dat mensen die van thuis uit bakken geld hebben er nog op vooruit blijven gaan, terwijl je als "middenklasser" het enkel moeilijker krijgt, wat dan weer gevolgen heeft voor de volgende generaties.