naarppc schreef:Ze zegt toch ook ons systeem. Niet het systeem van Finland.
Ik snap haar wel, ik ben het er wel mee eens. Je overgangscijfers heb je een jaar lang voor gewerkt en laten dus wel iets van je werkhouding zien. Natuurlijk, er kunnen van allerlei andere dingen aan de hand zijn en ik ken genoeg mensen bij wie iets aan de hand is. Maar toch ben ik van mening dat over het algemeen (en ja, ik generaliseer, maar deed jij dat niet dan toen je het had over een 'typische VWO opmerking'?) je overgangscijfers wel iets laten zien van je werkhouding en motivatie. Iemand die er een zesjescultuur op na houdt, terwijl die beter kan (let op, kan) en zich uit de naad werkt voor de selectie. Ja sorry, maar dan leer je ook alleen wanneer het je past, lijkt me niet zo'n goede werkhouding.
En ja, ik generaliseer. En ja, dit komt misschien offensive over, sorry dan. Maar ik blijf erbij dat de overgangscijfers een betere afspiegeling van iemand werkhouding geven dan de momentopname van de selectie.
Liever zou ik zien dat het helemaal zonder cijfers gaat, dus ook zonder selectietoetsen en puur op motivatiegesprekken e.d. Dat is echter helaas niet zo, en hoe ze het nu doen, vind ik dan ook niet eens zo slecht.
Ik ben het er mee eens dat het ook moeilijk is om alleen naar een momentopname te kijken. Ik weet echter dat klas 5 toetsen per school heel erg kunnen verschillen, vooral qua moeilijkheidsgraad. Als het totale eindexamen is geweest, kan je imo eigenlijk pas echt cijfers van leerlingen van verschillende scholen vergelijken. Ik snap dat ze bij de selectie niet gekozen hebben voor de eindexamencijfers, omdat sommigen deze (nog) niet hebben. Wat ik wel raar vind, is dat de klas 5 cijfers nu zó zwaar meetellen. Ik heb een beetje het idee dat ik voor niks naar die selectiedag ben gegaan, ze hadden me beter van tevoren al kunnen zeggen dat je vrijwel kansloos bent met een iets lager klas 5 gemiddelde. Ik dacht juist door die toetsen toch nog een eerlijke kans te hebben, hier heeft namelijk iedereen dezelfde toetsen om te maken en dezelfde toetsstof om te leren.